Is aas een zwaar overschat onderwerp?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 09:44

Als ik zie wat er tegenwoordig allemaal voor ingrediënten en toevoegingen in een boilie gaan die de prijs enorm opdrijven vraag ik me af of dit het geld waard is. Ik bedoel dan ingrediënten als Green lipped mussel poeder, L-zero 30, Predigested vismeel, enz.

Gaat deze superverse superboilie dan echt die vis vangen die eigenlijk niet van plan was te gaan azen maar dan toch maar jouw bol pakt omdat ie zo onweerstaanbaar is?

Of is een goede boilie (van rond de 6 euro de kilo) gewoon goed genoeg en vangt deze net zoveel als de dure superboilie? En vangen deze dure superboilies dan ook nog eens de grotere vissen en laten de kleinere karpers deze boilie liggen voor de grotere? Bestaan er überhaupt attractors/ingrediënten die alleen maar grote vis aantrekken?

Als ik naar de hengelsportzaak ga kan ik voor om en nabij de 26 euro een zak freezerbaits kopen van 5 kilo maar ik kan ook voor 18 euro een zakje van 1 kilo Nutrabaits kopen.

Op beiden zijn in het verleden dikke vissen gevangen, dat weet ik zeker.

Het gaat me er hier niet om dat ik dure boilies wil afzeiken en/of goedkopere freezerbaits wil promoten maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-07-2011 10:04

Particals vangen ook en lekker goedkoop zonder al die shit ;)

Dus ja, zwaar overschat vind ik. De consument vraagt er zelf om Eus. Kijk nu eens naar die smaken, scopex,squid,liver in 1 bol hahahaha, dit was 5 jaar terug ondenkbaar. De meest bizarre smaken worden nu gecombineerd.

Voor mij een lekker simpel bolletje en dan de juiste stekkeuze, en vangen maar! O ja en we vangen instant zonder voorvoeren.

Kijk naar mainline, nou volgens mij is dat toch een vrij simpel basismixje met wat extra's. Het label Mainline erop en hoppa 3x zo duur.


Maar ik zou zeggen, test het eens ;) Ik doe het niet, zonde geld!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

23-07-2011 10:58

Ik ben ook die mening bedeeld.
Draai me balletjes zelf en ben ong 5 euro de kilo kwijt.
Zitten flavours in dat wel maar die trekken echt niet alleen grote vis aan hoor.
Ja grote brasems hahahaha.
Vis is vis
Gebruikersavatar
dimitrie veer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-07-2011 14:49
Locatie: papendrecht

23-07-2011 11:12

Als ik naar me locale viswinkel gaat en vraagt of die 50 kilo bollen voor frankrijk kan bestellen is het natuurlijk meneer en kan de prijs ineens naar 4 euro de kilo, eum nu is mijn vraag ? De grote jongens van boillie bedrijven zoals een Proline,mainline , martinSB , holland baits , enz enz maken toch de boillies per zoveel 100 kilo per keer.. waarom is dan de prijs zo duur.. ik dacht als je grote hoeveelheden maakt dat de prijs goedkoper werd.. of ben ik nou super blond en ben ik de weg kwijt..

even ON TOPIC :

ik koop mijn bollen bij een thuis draaier, 10 kilo voor 35 euries, dus 3,50 per kilo en is mooi zat die prijs.. dus nee een dure bol wil niet altijd zeggen dat je grote/veel vis vangt.

mvg Dimitrie
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

23-07-2011 11:33

prijzen van tegenwoordig die rijzen de pan uit... vis en vang goed met freshbaits :)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-07-2011 12:24

Eus,

Ik denk dat er een aantal processen spelen qua prijs van een aasje:

- Hoeveel tussenhandel is er
- Heeft het bedrijf "de naam" om duur te kunnen verkopen (denk aan mainline)
- Gebruikte ingredienten
- Overige kosten (denk aan advertenties, verpakking etc)

Wat betreft de kwaliteit is het een ingewikkelder verhaal.
Bijna alle boilieboeren gebruiken inmiddels ingredienten van goede kwaliteit dus daarin zal niet enorm veel verschil meer zitten.
Wat je vaak ziet is dat de duurdere bollen voorzien van ingredienten die attractiever zijn (denk idd aan L-zero-30, krill, PD, etc) dan de budget bollen. Om nou meteen te zeggen dat die attractievere bollen beter zijn is echt veel te kort door de bocht. Zeer waarschijnlijk zul je met die attractieve bollen meer vis vangen, maar ook meer witvis en kleinere karper. Koop je een budget bol met vooral bulkingredienten, wat sweetner een flavour en een klein beetje vismeel dan vang je misschien de helft van het aantal vissen t.o.v. de attractieve bol maar vaak wel dikkeren. Daarnaast ook minder last van witvis etc.
Uiteindelijk ligt de keuze dus nog steeds bij de consument of aas een overschat onderwerp is...

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

23-07-2011 12:29

Ja das zeker een overschat onderwerp, dure boilies hoeven niet altijd even goed te zijn...
Kijk vooral naar die Engelse knikkers bv. Mainline, the source etc. De prijzen gaan nergens om, een grote commerciële hoax allemaal :(
Particles erg goedkoop en doeltreffend, ook heb ik wel eens geëxperimenteerd met zelf gedraaide knikkers zonder flavour, appetite stimulators, melkalbumine, eialbumine etc etc.
Keep it simple, polenta, maïsmeel en wat griesmeel... Gewoon een simpele maïs boilie zonder extra toevoegingen en geloof me of niet... Een fantastische boilie van ongeveer een euro de kg.
We laten ons allemaal helemaal gek maken door boekjes, internet en allemaal dure merken.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 13:58

Guys,

Bedankt voor de antwoorden zo ver.

De trend is dus duidelijk dat men liever voor goedkopere boilies gaat. Toch zie ik genoeg dure boilies in de winkel liggen, wie koopt die dan en waarom vraag ik me dan af.

Ik hoop dat er iemand reageert die deze boilies uit het duurdere segment koopt en de reden daarvoor goed kan motiveren.

Het antwoord van Bart was ongeveer het antwoord waar ik naar zocht, zij het wel met veel "misschien" en "waarschijnlijk" erin. Ik snap het Bart, het is heel moeilijk om over feiten te praten op dit gebied maar ik hoop dat meer mensen die (veel) ervaring met beiden hebben dit "gevoel" kan onderschrijven. Mijn gevoel/ervaring neigt ook wel de kant op die jij beschrijft.

Dat een attractieve boilie meer vis en daarvoor ook meer brasem en andere witvis aantrekt heb ik in de praktijk ook ervaren. Reden te meer om voor simpel snoepgoed te gaan lijkt me?

Waarom bepaalde merken bollen duurder zijn is me wel duidelijk, kijk bijvoorbeeld alleen al naar de reclamecampagne van Gulp boilies. Toch kun je niet zeggen dat Proline weinig adverteert...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-07-2011 14:13

Op een grote plas in Frankrijk zie ik in de verte met de verrekijker vrij grote vissen zwemmen,zoals het in die 14 dagen lijkt,heeft dat groepje een vaste leider die ik big mama noem.

Na enkele trips naar dat water is het beeld in het reservaat elke keer het zelfde,karpers die op 1 grote plek blijven als groep en het bij natuurlijk voedsel houden. Soms wijken ze af van de vaste plek maar dat is meer onderzoek naar natuurlijk voedsel. De wind doet het voedsel wegrollen/drijven van de vaste plek en zal de vis het een beetje volgen.

De vis komt dichterbij en komt in het bereik van de vissers,de groep van vis is groot +/-20 flinke jongens. het kan elk moment los gaan. Al die ruggen en staartvissen boven water. Een waar genot!

Maar niets is minder waar,de groep van vis neemt een speurt terug naar de verte toe.

Elke dag zwemmen ze in het ondiepe en elke dag vreten ze daar het natuurlijke voedsel ookal volgen ze het een beetje

Die beelden doen mijn aanzetten tot denken. Ik wil de GLM boilie eens proberen. Misschien merken ze dat wel op en hebben ze er trek in.

Tja je word een beetje gek als je grote vissen ziet zwemmen in de verte. Maar ook karpers zijn territoriaal en vreten niets anders dan wat de natuur bied. Zeker op stukken waar je als mens niet kan komen. Zoals natuurreservaat etc etc.

Dan maakt het werkelijk geen bol uit,wat er aan je hair hangt.


Die dikke karpers zijn niet alle dikke karpers,die zich zomaar met een wonderbol laten vangen.

Of je nu met een goedkope zit of een dure bol,er zijn net als mensen ook vissen die sommige voedselware niet nodig hebben.

PS:

We moeten meer gaan denken aan de vorm inplaats de smaak ;)
De bol bestaat al zo'n 26 jaar in zijn ronde vorm,vele vissen kennen die vorm nu wel.

Het zit hem niet alleen in de bol, maar ook in de manier van vissen, iedereen doet elkaar maar na zonder denken,okeej de bol opzicht is niks mis mee op veel wateren, maar emmers klein spul storten met wat bollen erbij is als je nadenkt vragen om problemen.
-te herkenbaar-

Zo denk ik over het aas.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-07-2011 15:14

Op alle bollie,s worden dikke vissen gevangen maar die zet je niet op je site want anders verkoopt het niet.

KLAAR.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 15:20

Bart e.a.,

Ik vind dat over attractief dierlijk aas vs. meelbal en wat je dan vangt, een nare en hardnekkige aanname.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 15:59

Willem,

Verklaar je eens nader als je wilt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 16:22

Hallo Eus,

Daar kan ik vrij kort in zijn.

Op het grootste deel van de wateren waar ik de afgelopen zes jaar met attractief aas (om het zo voor het gemak maar even te noemen) heb gevist, vang ik de grote net zo snel of zelfs sneller. Er waren zelfs wateren waar het volgende gold; hoe attractiever het aas, hoe meer/eerder grotere vis. Alles in z'n verband natuurlijk.

Wat ik gebruikte was bijvoorbeeld een mix met 50% LT vismeel, of 20% predigested vismeel & 20% LT vismeel, of 50-75% Karpershit, of een van deze drie als basis met bijvoorbeeld 10% leverpoeder erbij, of 15% squidpoeder (dat goudkleurige wateroplosbare spul), of nog eens 20% krillmeel (en dan geen troep hè, maar krillmeel met een hoog vleesgehalte) erbij. Met de liquids doe ik ook niet lullig, zeg maar. Rustig 50-100ml. per kg.. Flavours idem dito; meestal maximaal, soms er overheen.

Ik ben het wel met Bart eens dat je met dit soort aas meer witvis vangt (brasem, voorn, zeelt) en ook dat je meer vissen vangt. Ik vang graag veel en ook de grote. Die 'bijvangst' (wat een kutwoord) neem ik erbij, want het hogere doel (veel en ook grote karper vangen) is belangrijker. Wordt het met de witvis echt te gortig, dan verander ik niet de samenstelling, maar het formaat en de hardheid.

Het kan.

Laat ik wel zeggen dat ik vnl. instant vis, maar de keren dat ik met dergelijk aas één of enkele dagen (of heel soms langer) voorvoerde, waren mijn resultaten niet heel anders. Als ze anders waren, dan vaak een iets hoger aantal vissen van een iets hoger gemiddeld gewicht.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-07-2011 16:29

Hee Willem,

Het was natuurlijk ook een versimpeling van hoe het verhaal werkelijk in elkaar steekt. Teveel variabelen die van invloed zijn en niet allemaal zinvol om hier te benoemen. Eigen ervaring is net als jou dat je ook met attractief aas prima dikke vissen kan vangen en soms ook sneller. Een ander ervaring is echter ook dat ik op enkele wateren teveel kleine vissen ving waardoor de groteren echt simpelweg geen kans hadden. Over het algemeen dus hoe minder attractief het aas hoe minder beet en de vissen die je wel vangt zijn dan vaak wat zwaarder.

Moet er dan wel bij vermelden dat ik voornamelijk vis mét voorvoeren. Zou ik instant vissen dan zou ook ik absoluut kiezen voor een veel attractiever aasje..

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 16:36

Willem, mooi, bedankt voor je antwoord. Dus duidelijk voorstander van attractief aas met water oplosbare bestanddelen.

Als je jouw, naar ik aanneem zelfgedraaide aas tegen een gekochte freezerbait zou moeten vissen, hoe zou jij dan ongeveer de verhouding zien?

M.a.w. hoeveel meerwaarde heeft voor jou het gebruik van de duurdere ingrediënten van je boilie?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-07-2011 16:40

In het geval van voorvoeren ga ik mee in het verhaal van bart. Met schraal aas houd je in mijn ogen meer rust op de stek. Minder witvis, en naar mijn bescheiden mening ook minder kleine hyperactieve karpertjes die de voerplek leegvreten. Wellicht dat dat kleine grut meer last van hun adhd krijgt onder invloed al die lekkere attractors. Op die manier vang je minder maar je zit wel wat sneller op de grote vis. Met attractief aas spreek je gewoon meer doelgroepen aan, erg handig als je instant vist. Immers het aas word sneller als eetbaar gezien.
Kort samengevat echt slecht aas bestaat niet, het is maar net hoe je het wil toepassen. Daarnaast kan ik meer kilo bollen kopen met hetzelfde geld dis meer/vaker voeren wat natuurlijk ook goed is voor de vangsten

mvg martijn
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-07-2011 16:50

Het grootste probleem is dat zo veel mensen prijs associëren met kwaliteit terwijl die niet altijd samen gaan. Er zijn zo veel merken, met name ready's/shelf life's die waaaay overpriced zijn. Ik ga niet zeggen dat dingen als mainline, dynamite, cc more etc slechte boilies van, verre van. Echter moet er zo veel verdiend worden op die boilies dat veel kleinere boilieboeren een bol van vergelijkbare of zelfs betere kwaliteit bieden voor pakweg de helft van de prijs te kunnen bieden.
Natuurlijk wordt een bol wel duurder van spullen als GLM, l030, PD, krill, etc maar je kan bij een goede boilieboer en een flinke afname prima een bol met redelijke percentages van dat spul krijgen voor pakweg 6-7 euro per kilo. Dit wel uitgaande van 50kg+ afnames, anders kom je waarschijnlijk iets duurder uit. Waarom is die nutrabaits bol dan zo veel duurder? Heel simpel, er zijn veel meer bedrijven die daar geld aan moeten verdienen. Denk aan groothandels, winkeliers, transporteurs, maar ook de fabrikant zelf die een klein leger aan "testvissers" van gratis/'goedkoop aas dient te voorzien. Een lokale boilieboer die direct aan de consument verkoopt en een team van een paar man heeft die slechts hun aas voor "kostprijs" krijgen heeft gewoon veel minder kosten en kan dus ook een bol goedkoper neerzetten.
Een grappig voorbeeldje kwam ik afgelopen week nog tegen bij mijn boilieboer. Die heeft een prima scopexbal van 4 euro per kilo, die sommige mensen niet lijken te durven kopen omdat ie te goedkoop is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 17:00

Eus,

Mijn thuisgedraaide turboboilies vergeleken met een gemiddelde freezerbait (er zijn ook heel attractieve/rijke)?

Daarvoor vergelijk ik mijn aas van voor pak 'm beet 2000 (meestal 10-20% vismeel en niet al teveel extra's) met dat van nu (zie boven) en kan ik enkel zeggen dat ik gemiddeld wat minder hoge aantallen vis ving, zowel met voorvoeren als instant vissend.

Typisch:

Op een klein putje met voor zover ik weet rond de twintig twintigers, een groep vissen er onder en één enkele hoge dertiger (36), ging ik in 2010 eens twee weken voeren met taaie 28mm. boilies op basis van 20% krillmeel, 5% gistextract, een klein beetje vloeibaar schaaldierextract en voor de rest een 'berg meel'. Ik heb die 36'er niet gevangen (wel van alles tussen de 18 en 26 pond) terwijl diverse anderen met een rijker aas (die krillmix was bewust relatief schraal voor mijn doen), die vis als eerste of als een van de eerste hadden.

Tja, daar denk ik zo nu en dan nog steeds wel eens over na. Misschien deed ik iets anders wel helemaal verkeerd...

Groet,
Willem :wink:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-07-2011 17:26

(bijna) elke boilie vangt vis.

Eus, ergens had je het over reclame, Mainline en proline.. Een verschil van ingredienten, inkoop, naam en wellicht biggenmeel..... Eerst vroeger door tal boilieproducenten gebruikt. Ik weet zeker, dat een aantal dit nog doen en uit betrouwbare bronnen vernomen!

Kon op, biggenmeel bevat genoeg. Instant niet echt top.. Maar hè, 25 kilo voor 8 euro... Man, je pakt een 60% flikkert er 10% vismeel op, wat andere goedkope meuk en voilà... 1,5 euro inkoop. 500 à 600% winst.. Daar aar het om..

Afijn, terug in topic.

Elke boilie vangt vis. En ja, er zijn zeker samenstellingen, alsmede ingredienten die de vis, of grotere vis, overhalen. De meeste triggers zijn ver overschat, maar ook heel veel ondergewchat. Kijk maar naar een csl.. Zo duur is het niet..

En al die attractoren duur.. Valt best mee. Betaal 4,75 incl rollen. 20%lt 20%pre en 10% niet nader te noemen :) als basis heel simpel maïs, soja lupine en tarwe. Goedkoop, want ik vis instant, dus die basis is niet belangrijk nu.

Opvallend, bij mij, inderdaad kleinere vis.
Opvallend, bij me maat, hij vangt meer dan de rest elke keer en vaak de onbekendere, amper tot niet gevangen vissen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-07-2011 18:01

Er wordt dus gesuggereerd dat een aangevoerde plek (bijv 3 dagen voeren) met attractief aas meer vis en sneller dikke vis opleverd dan een een schrale bol? Snap de redenatie even niet. Uitgaande van een goede stek. Je legt een voerplek aan om vis op de stek te krijgen. De vis vind het voer echt wel als het nu schraal, middelmaat is of attractief. Geloof ook niet dat je sneller de dikke vis vangt of meer doormiddel van attractie. Geloof meer in smaak van de bol.

PD Fishmeel wordt tegenwoordig bijna in elke bol gebruikt. En het is echt niet duur omdat je met een 50 tot 75 gram al genoeg kan bereiken in je bol in combi met een ander mooi vismeel. Dus dat zijn de kosten niet. Een signaal geeft je bol dan al af maar trekt ook niet al teveel witvis aan op je stek. Meer rust op de stek meer ruimte voor karper en dikke vis.

Een bol met een paar goede smaakmakers en die een klein signaal afgeeft heeft dus mijn voorkeur. Bijv een goede afstelling met leverpoeder, olie, runderboullion of vet-jin en een 50 gram PD Fismeal en je hebt echt wel balletje die kan concurreren met de dure shit. Durf mijn geld erop te zetten dat ie net zo goed vangt.

BTW in Frankrijk kwamen alle aanbeten op de tijgernoot met wat hennep en een enkele aanbeet op de boilie, zowel bij mij als bij mijn maat allebei een verschillende bol. En met die dure bollen was het echt niet anders gegaan. BTW geen witwis op die put ;)
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

23-07-2011 19:13

Vanuit een commercieel oogpunt zeker niet, aangezien met name met boilies nog steeds veel geld wordt verdiend. Vanuit een visserstandpunt toch wel, aangezien er voldoende alternatieve kwaliteit aassoorten bestaan waarmee ook goede, soms zelfs betere, resultaten geboekt kunnen worden dan met boilies en die beduidend goedkoper zijn dan de gemiddelde (kwaliteits) bal.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 19:50

Hoi Dries,

Het zijn slechts de resultaten op de wateren waar ik viste met zulk aas. Geen suggestie, geen redenatie, geen geloof of weddenschap, maar een feitelijke schets van praktijkervaring.

:wink:

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 19:55

Kleine toevoeging:

Om het maar even heel kort en on-topic te houden, wil ik zeggen wat Mitsz mij weleens zei en dat is dat aas op een gegeven moment goed genoeg is en je dan moet gaan vissen. Ik denk dat wanneer je daar aan voorbij gaat, dat je je aas dan overschat.

Maar nuchter en doelgericht blijven zoeken en proberen is iets anders.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-07-2011 21:18

@Willem
Instant ben ik gedeeltelijk met je eens, maar met voorvoeren geloof ik daar niet in. Toch vreemd dat vissers ook een mooi bestand vangen op particals. Zonder extra toevoegingen.

Instant mag het aasje zeker wat extras hebben, maar met voorvoeren geloof ik daar niet in. Zoals je al citeerde, je moet ook een keer tevreden zijn en de rest moet jezelf doen. Maar altijd open staan voor verbeteringen.

Geloof, weddenschap komen uit constatering ;)
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 23-07-2011 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 21:26

Mannen,

Bedankt voor jullie waardevolle input.

Willem, hetgeen Mitsz heeft gezegd slaat de welbekende spijker naar mijn idee op de kop.

Ik denk persoonlijk dat je een goed aas nog maar heel moeilijk beter krijgt terwijl je een slecht of matig aas vrij simpel een stuk kan verbeteren door een bepaald bestanddeel bijvoorbeeld te vervangen voor iets anders.

Het werd al even aangedragen maar ik denk inderdaad dat er wel verschil zit tussen instant en voorvoeren. Instant zal je wellicht een attractiever aas moeten gebruiken. Aas dat op een voerstek wordt gedumpt wordt toch wel gevreten door de vis, ervan uitgaande dat het een beetje fatsoenlijk aas is en de vis wel aast op de plek waar het gedumpt wordt.

Toch is dat enigszins in tegenspraak met hetgeen de Baets zei in zijn boek dat koolhydraatrijk aas het beste werkt instant. Ook bewees hij dat een relatief simpel aas met veel koolhydraten graag door de grote vissen wordt gegeten en dat ze dit ook blijven doen. De boilie die hij daar destijds voor gebruikte zit denk ik zelfs nog onder de betere goedkope freezerbait zoals deze vandaag de dag verkocht wordt qua ingrediënten.

Dan attractoren, middelen die we toevoegen aan boilies om ze aantrekkelijker te maken voor vissen. Hoe weten we zo zeker dat deze daadwerkelijk vissen aantrekken?
Ik zat te lezen dat de ontwikkelaars van Gulp boilies uitgebreide testen doen op vissen om te kijken wat ze aantrekt en wat ze aanzet tot azen. Heel ingewikkelde laboratorium tests kwamen er zelfs aan te pas maar als ik kijk wat deze boilies in de praktijk presteren dan vraag ik me af hoe waardevol al die tests dan geweest zijn.

Ik geloof best dat bepaalde stoffen in bijvoorbeeld vloeibare vorm de vis kunnen triggeren om ta gaan azen maar ik denk dat wanneer een aantal van deze stoffen eenmaal worden toegevoegd aan een boilie dat ze ofwel uitgekookt of kapotgekookt worden of domweg niet of niet voldoende uit kunnen lekken om hun werk te doen.

Tsja wat is dan nog de toegevoegde waarde? Maar betalen moet je er wel voor. Neem nou toevoegingen als Robin Red, leverpoeder of GLM poeder, zal je nou echt, behalve in prijs veel verschil merken als je nu 10% ipv 5% toevoegd?

Ik weet het niet want ik heb het nooit geprobeerd maar mijn gevoel zegt van niet. Iemand?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."