Is aas een zwaar overschat onderwerp?


jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-07-2011 12:01

En alweer het vergelijk tussen mens en karper...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 12:04

Bart,

Dat is inderdaad ook een goede, waartegen moet onze boilie kunnen concurreren? Is een attractieve bol per definitie ook een smakelijke bol?

Je kan in een simpele meelbal allerlei attractors doen waardoor de vis hem gemakkelijk vind en misschien zelfs wel een voedingsprikkel uitlokt maar als je buurman een simpel balletje op smaak gemaakt met wat vismeel er tegenover zet zal hij, zeker op langere termijn aan het langste eind trekken.

En dan nog, laten we karpers eens als individuen bekijken. De ene vis zal zich wild vreten aan boilies op basis van birdfood terwijl de andere deze volkomen negeert.
Sommige vissen hebben een enorme voorkeur voor bepaalde toevoegingen, soms zelfs bij het ziekelijke af.

Afbeelding

Deze vis bijvoorbeeld ving ik maar liefs 6 keer in 2,5 jaar tijd, telkens op een boilie met knoflook. Dit was in de beginperiode van de fameuze Proline Garlic/fish en Garlic/RR boilies -- wie kent ze niet? Toen was ik nog de enige of iig 1 van de weinige die met dat aas viste.

Verder heb ik de vis nog nooit in iemand anders z'n fotoboekje gezien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

24-07-2011 12:13

ik ben absoluut geen held in de bodemvisserij, maar in mijn optiek is de stek waarop je vist, minstens zo belangrijk als het aas (zo niet belangrijker) , je kunt met het beste aas vissen op een stek waar geen vis langskomt en dan heeft het aas dus ook geen zin. Ik denk dat een combo van beiden het beste is. Zo denk ik aan een passage uit een boek van Alijn Danau, waarin hij een vis op onconventioneel aas ving die er al jaren niet uit was gekomen op een zeer druk bevist water
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 12:25

Is dat wel zo dat een vismeelbol op langere termijn beter werkt? Of is het puur de voedingswaarden/eiwitten in je bol. Die je ook kan vervangen doormiddel van andere producten ipv vismeel. En waar blijft je langetermijnvismeelbolletje dan?

Maarja van dit topic zijn er velen en werden we ook niet echt veel wijzer van. Teveel factoren spelen een rol in verschillende jaargetijden. De superbol is nog niet gemaakt en zal ook niet gebeuren.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-07-2011 12:39

Remon,

Je concludeert aan de hand van je vangsten (vorige pagina) dat er "deze week meer te halen was met koolhydraten".
Ik durf dat voor koolhydraten gerust wat breder te trekken naar de gehele zomerperiode.

De zomer is voor mij voor een voercampagne altijd een lastige periode omdat ik altijd hink op 2 gedachten, die overigens wel relevant zijn voor dit topic.

Enerzijds wil ik in een aasje waar ik langer mee ga voeren wel een dosis eiwitten hebben (het liefst dierlijke) omdat de ervaring leert dat je ze hier wat lange mee aan de gang kan houden. Anderzijds echter, is er in de zomer op veel wateren zoveel natuurlijk voedsel beschikbaar (wat voor het overgrote deel eiwitten zijn) dat je de vis in feite meer van hetzelfde aanbiedt met jouw eitwit aasje.

Dit brengt ook de link terug naar het vangstrelaas van Remon, momenteel is het zomer, veel natuurlijk voedsel en voor mij dus niet verbazingwekkend dat veel beten op de koolhydraatjes komen.
Ook een reden waarom tijgers het zo goed doen in de zomer, en dan vooral op wierrijk water met veel natuurlijk voedsel...

Voor mij in de zomer dus vaak een gulden middenweg...

Groet Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 12:46

Wat bart zegt klopt( hij is me steeds voor :wink: ). Gaan er meer mensen voeren op hetzelfde water of bijelkaar in de buurt dan zijn de mensen met een attractieve bol zeer zeker in het voordeel. De vis heeft blijkbaar "keuze". Echter als ik een bepaald budget heb en kan kiezen uit 100 kilo simpele bollen of 15 kg attractieve bollen, kies ik op zeker voor het eerste Immers ik kan voor hetzelfde geld elke dag een kilo voeren, op de lange duur (mits je het zolang wil volhouden op het water) ben je dan weer in het voordeel, immers de vissen worden constant geconfronteerd met jou aas, met weinig negatieve ervaringen. De kracht vann herhaling, iets wat de baets prima wist toe te passen. Wat die belg ook heel goed wist, is dat er oog goedkopen producten zijn die je aas attractiever kunnen maken. Kijk en dan word het ineens nog leuker, langdurig voeren én met aas dat attractief is!
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 24-07-2011 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 12:51

Klopt Dries maar het blijft toch wel een interessant onderwerp vind ik zelf. Het vismeel dat ik aanhaalde was puur voor de smaak, niet zozeer vanuit het oogpunt eiwit/voedingswaarde. ;)

Bart,

Goed punt. Tijgernoten zijn voor mij ook echt een zomeraas, jouw verklaring klink heel aannemelijk. De zoveelste variabele: jaargetijde. :)

Vlak voor de paai meer eiwitten i.v.m het aanmaken van kuit/hom misschien?

Martijn, bedoel je niet 100 kilo simpele bollen als je elke dag een kilo wilt voeren?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-07-2011 13:08

Eus,

Laatste post voordat ik richting het water ga (Met een eiwit en koolhydraat aasje, haha!)
Rondom de paai idd een bom eiwitten... Zowel er vlak voor als er vlak na trouwens. Is overigens wel echt alles of niets (vaak echter alles...).
Jaargetijde is natuurlijk ook enorm van belang.. of beter gezegd water temperatuur :) En dan hebben we het stukje vertering/doorloopsnelheid nog niet eens besproken in dit topic 8)

Zo, en nu naar het water!

Groet Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 13:16

Eus
Ja dat bedoelde ik, post aangepast!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 13:27

Martijn slaat de spijker op zn kop. Een goedkoop attractief aasje wat idd te bereiken is met goedkopere producten. Maar ook niks nieuws, dat doen we toch allemaal?! we zijn toch geen dieven van onze eigen portemenee, als het met alternatieve producen ook lukt.

@Eus
Interessant zeker, ook 1 van de weinige onderwerpen waar ik een beetje serieus in kan zijn hier op dit forum ;) Maar smaak pas je toch altijd toe op je bol. Of dat nu doormiddel van zout, zoet, bitter maggy, jus, lever enz....... is. Of het nu een goedkope meelbol is of een vismeel/trouvit/karpershit bol. Begrijp je even niet.

Maar wat vinden we tegenwoordig van van die smaken zoals Squid,Liver,Scopex in 1 bol. Gaat het mij metname om de Squid en Liver, 2 prijzige ingredienten met 2 eigenzinnige smaken. Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen en zie de meerwaarde er ook niet in om 2 van zulke producten/smaken te combineren.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

24-07-2011 13:29

ik laat mijn bollen draaien en ben dan tussen de 4,5 en 6 euro kwijt en ze vangen als een malle 8) :wink:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 15:08

Ff een klein zijsprongetje, deze heb ik van iemand anders trouwens. Wel eens stil gestaan bij de voordelen van een(kwalitatief goede) ready? zeker met warm water, blijven deze langer goed onder water en komen mindr snel beschimmeld bovendrijven, iets wat interesant kan zijn op wateren met een lage bezetting.
Zo zie je maar een aas is zo goed als degene die hem toepast.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 15:20

Dries,

Het soort toevoegingen dat jij opnoemt om smaak te geven vind ik lapmiddeltjes. Net als dat je een hele flauwe maaltijd maakt en er dan maar peper en zout overheen gooit om het nog een beetje smaak te geven.

Smaak heb ik het liefst van toegevoegde ingrediënten, zoals het vismeel dat er even als voorbeeld bij haalde.

Overigens zijn er nog veel meer interessante aspecten in het karpervissen alleen wordt er weinig over gediscussieerd hier. ;)

Martijn,

Ik vraag me af hoe lang je een normale freezerbait in het water moet laten liggen voordat ie echt zo erg gaat rotten dat ie gaat drijven. Trouwens ook maar 1 keer echt gezien, een boilie die bijna zwart was en volledig verrot aan de oppervlakte dreef. (de zwaan, flink wat jaartjes geleden)

Boilies op basis van melkeitwitten deden dit volgens mij veel eerder maar ik denk dat er niet veel meer zijn die hier nog mee vissen. De watertemperatuur heeft er zeker een hoop mee te maken maar in water van 18-20ºC, wat het het grootste gedeelte van het jaar is zal het best even duren denk ik.
Wel iets om bij stil te staan trouwens. Waarom zijn ready's eigenlijk zoveel duurde dan vriezers? Zijn die conserveermiddelen dan zo duur?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 15:29

lapmiddeltjes? Eus juist die middelen halen de smaak van het ingredient omhoog. Leverpoeder met wat runderbouillonpoeder, haalt die smaak van de lever omhoog. Ik vind ze onmisbaar in een boillierecept. Kijk eens naar Vet-sjin. Zeker een goeie smaakmaker met wat extra's. Jus-poeder idem. Ik bedoel dan in combi met een bepaald ingredient.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 15:41

Eus

Tis natuurlijk hoe en waar je het toepast natuurlijk. Conserveermiddel kost natguurlijk geld wat doorberekend moet worden naar de klant. Immers een boilie bedrijf moet ook geld verdienen evenals de winkelier en soms de verdeler, that is how it works.
Dat die smaakmakers lapmiddeltjes zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Hoewel je een karper zeker niet met een mens kan vergelijken, kan je denk ik wel stellen, en dat geld voor bijna elk dier, dat als het beestje het lekker vind, er ok meer van gaat eten. Het is niet voor niets dat ook in de veevoeder industrie gebruik gemaakt word van smaakmakers, zoals natuurlijke en synthetische zoetmiddelen (melasse, nhdc,sacharine etc) als ook synthetische flavours. Ook de brokjes van de katten, honden en ander harig huisvee word extra lekker gemaakt. Dus waarom zou dit onder water niet gelden? Ik vind het onlogisch ook om te stellen dat het altijd natuurlijk moet zijn om aantrekklijk gevonden te worden. Vergeet niet dat bijv synthetisch gemaakt smaakstoffen, chemisch gezien exact hetzelfde zijn als die in de natuur voorkomen, ze zijn alleen op een andere manier geproduceerd.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 15:46

Ja Dries, je noemt het zelf al, smaakversterkers. Inderdaad in combinatie met een bepaald ingrediënt. Wat ik bedoelde is een meelbal van zeg bijv maismeel, griesmeel en soya die je dan opleukt met zo'n middeltje. Dat is niet echt mijn ding.

Ik heb dan liever een ingrediënt die de smaak maakt, die smaak kan je dan ophalen door 1 van de door jou genoemde toevoegingen. ;)

Martijn, zie bovenstaand antwoord. ;)

Ik begrijp best dat de consument moet betalen voor een conserveermiddeltje, maar zo veel?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

24-07-2011 19:20

zijn niet alleeen die conserveringsmiddelen. denk dat het wat meer kost om toch nog een goede bol te maken met die conserveringsmiddelen erin.
als je in een freezer alleen de conserveringsmiddelen bijvoegd lijkt het denk ik nergens meer op. zullen weer allerlei foefjes aan te pas moeten komen om het weer wat te laten worden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 19:23

conserveer middelen komen gewoon bovenop de gewone prijs, daarnaast moet de bol ook nog iets beter gedroogd worden. Afhankelijk van de ingredienten hoef je verder niks te veranderen aan de mix.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

24-07-2011 19:34

dan snap ik ook niet waarom er zoveel prijsverschil is.

als je het verschil proeft dan zou je zeggen dat er toch wel wat meer moeite inzit om een ready een beetje goed te krijgen.

zal mischien ook met gemak te maken hebben?. alles wat in de supermarkt kant en klaar is betaal je ook meer voor. dus denk dat je ook wel betaald voor het gemak dat die dingen altijd goedblijven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2011 19:46

De meeste freezers komen uit kleine boiliedraai bedrijfjes die rechtstreeks aan de klant verkopen zonder tussen handel. Wil je het groter doen dan heb je een uitstekende logestiek nodig (proline)
Bij veel ready merken moet de fabriek eraan verdienen, het merk moet verdienen, de verdeler moet verdienen, en dan de winkelier nog. Is niks geks aan het produceren van een televisie is niet duur, maar hij moet nog verscheept worden, naar winkels gebracht, reclame gemaakt etc etc.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 20:08

Eus Molewijk schreef:Ja Dries, je noemt het zelf al, smaakversterkers. Inderdaad in combinatie met een bepaald ingrediënt. Wat ik bedoelde is een meelbal van zeg bijv maismeel, griesmeel en soya die je dan opleukt met zo'n middeltje. Dat is niet echt mijn ding.

Ik heb dan liever een ingrediënt die de smaak maakt, die smaak kan je dan ophalen door 1 van de door jou genoemde toevoegingen. ;)


Je zal versteld staan wat een een beetje zout kan doen in een meelbal. Halen we het Loeb rapport er weer bij waar toch degelijk op gereageerd werd.

Voedingsrespons:
- vleesbouillon
- instantkoffie
- aardwormextract
- fenegriek
- leverextract
- esdoornflavour
- melasse
- bruine suiker
- speeksel
- tabaksap

O jee daar gaan we weer :D leuk dat aas maken, heb afgelopen jaar kant en klare freezers gehaald. Voor het eerst na vele jaren. Bevalt mij goed, maar het begint weer te kriebelen dat zelf draaien :D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-07-2011 20:26

De basis van elke bol bij een boilieboer bestaat simpelweg hoofdzakelijk uit goedkope koolhydraten. De bol zal daarbij goed moeten draaien en uitharden is het uitgangspunt. Dat de attractie voor de sausje moet zorgen lijkt me duidelijk. Zijn dan ook die signaalwerkers die in belangrijke maten de smaak en de prijs van een boilie bepalen. Vele laten zich maar al te graag gek maken door een geflipte karpervisser die in karperbladen zweert bij boilie van merk …….. Kan bekende gesponsorde karpervissers die hun haakbollen ter plaatsen aan de waterkant draaien. En de gesponsorde bollen waar Jan en Piet mee vissen enkel als voerbollen gebruiken. Kijk verder eens naar gesponsorde vissers die vandaag zweren bij merk ……. En volgend jaar weer voor merk boilie ……….. in de bladen schrijven moet je toch aan het denken zetten.

Tactiek bepalen in belangrijke maten je vangsten en niet merk …... Dit maakte we afgelopen week nog mee op het KSN jeugdkamp in Vesoul Frankrijk. Was voor een aantal een erg leerzame aangename trip en dan niet alleen op het gebied van de karpervisserij.

Ik groet u,
Peter

Ps, wordt niet gesponsord, draag kleine bedrijfjes wel een warm hart toe.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

24-07-2011 22:56

Martijn Nederpel schreef:De meeste freezers komen uit kleine boiliedraai bedrijfjes die rechtstreeks aan de klant verkopen zonder tussen handel. Wil je het groter doen dan heb je een uitstekende logestiek nodig (proline)
Bij veel ready merken moet de fabriek eraan verdienen, het merk moet verdienen, de verdeler moet verdienen, en dan de winkelier nog. Is niks geks aan het produceren van een televisie is niet duur, maar hij moet nog verscheept worden, naar winkels gebracht, reclame gemaakt etc etc.


Je benadert het van de verkeerde kant. Ze moeten niet meer voor ready's vragen vanwege kostprijs o.i.d maar ze kunnen. (ze, lees: bollenboeren) das marktwerking, mooi hè?

Verder heb ik er geen verstand van, gelukkig.......
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-07-2011 23:05

Ik begrijp best dat de consument moet betalen voor een conserveermiddeltje, maar zo veel?


conserveer middelen komen gewoon bovenop de gewone prijs, daarnaast moet de bol ook nog iets beter gedroogd worden.


Bij veel ready merken moet de fabriek eraan verdienen, het merk moet verdienen, de verdeler moet verdienen, en dan de winkelier nog.


zo maar wat regels die uiteindelijk de vraag beantwoorden van Eus.
Concerveermiddelen zijn niet duur als je ze maar groot kan inkopen.
De meeste boilie bedrijven die nu alleen freezers aanbieden of een klein assortiment hebben in ready's zijn echt genoodzaakt om +- €1,00 extra te rekenen voor een kilo ready's.

Even simpel gerekend is iemand die minder dan 100kg freezers gebruikt op jaarbasis goedkoper uit met ready's van hetzelfde merk/soort.

Een gemidelde vrieskist verbruikt €100,00 aan energie..[als je dat tenminste zelf moet betalen 8) ]

Oja, net een bestelling gedaan met concerveer spullen, stiekem best een berg geld voor een paar kilo ready's :oops:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-07-2011 23:07

Net zoiets als gebruikte auto's verkopen hé Ruben.. 8)