Is aas een zwaar overschat onderwerp?


Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-07-2011 21:58

Uiteraard kun je bepaalde ingredienten overdoseren. Heb geleerd bij een 100 gram leverpoeder op een kilo dat ik dat niet weer doe op een water met redelijk wat witvis. 50 gram was zeer ruim zat en warempel kwamen de aanbeten van karper ook sneller. Trassi idem.

GLM geen ervaring mee, veel te duur om rijkelijk mee te kunnen smijten. Squidpoeder moet je maar afvragen of het ook daadwerkelijk squidpoeder is.

Maar een zeer koolhydraatrijk aasje met een trigger, werkt zeker heel erg goed!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-07-2011 22:11

De beats gebruikte zowel soja als vismeel, als ik het goed zeg.. Niet bepaald koolhydraatrijk deze twee.. En dat was al de helft van de mix..

Overdoseren met bepaalde ingredienten kan zeker ten voordelen werken. Ik herinner me een sessie, eind maart, in Frankrijk.

Me maat zat met 5% Robin red in zijn bol. Ook had hij losse mix meegenomen en het resterende Robin red en vismeel. Omgerekend zat er een goede 20% Robin red in alsmede een dikke 20% lt.

Omdat we er niet veel van hadden, ende grote dosering, besloten we om niet meer dan een handje (letterlijk 5 boilies!) bij te voeren en dit beiden met maar 1 hengel te doen.

Raar maar... De meeste aanbeten kwamen ineens hiervandaan! Terwijl de adere hengels terug liepen.

Signaal? Robin red toch zo attractief en een wereldongredient?

Mijn portemonnee laat het niet meer toe, maar zou het graag nog is een keer willen uitproberen. 5% vs 20%. Voorvoeren en instant. Kijken wat wat doet..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 22:26

Jan-Willem,

De twee andere ingrediënten waren griesmeel en polenta, flink wat koolhydraten dus toch.

Leuke anekdote die je verteld over dat Robin Red maar ik heb pas een andere ervaring gehad.

Mijn maat en ik zitten te vissen op een put en verder dan een paar brasems kom ik niet, mijn maat trouwens ook niet, die kreeg helemaal geen beet.

Dan als de wind afneemt bespeuren we plotseling flink wat activiteit van karper en nadat ik een karper wel 4 keer in een bepaalde hoek van het water heb zien springen besluit ik de voerboot erheen te varen en de rig er bovenop te lossen.

De boilie die ik op dat moment gebruik is de Robin Red van Dynamite en deze boilie heeft echt een flinke lading Robin Red mee gekregen aan de kleur van de boilie te zien. (of het moet kleurstof zijn maar het lijkt en proeft alleszins naar RR) Het resultaat is nul. De vis blijft vrolijk verder rommelen in het hoekje en de rig blijft liggen tot er een brasem mee aan de haal gaat.

Zowel jouw als mijn verhaal zijn slechts incidenten, wellicht dat wat er in het verleden veel gebruikt is mee te maken heeft?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

23-07-2011 22:54

Ik sluit mij in dit geval aan bij de heer Barnas.

Heb het verschil kunnen merken toen ik er na een paar sessie achter kwam dat er
15 meter naast mij iemand ook al een paar weken bezig was.....(was elkaar heel toevallig net mislopen)
Ipc zelfde stek, zelfde taluut en beide regelmatig de stek voorzien van bollen.

In dit geval was ik degene met de "eenvoudige" bol en dat heb ik geweten!

Was overigens wel een eye opener.

M.v.g.
Never change a winning team!
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

23-07-2011 23:36

Eus Molewijk schreef:
De boilie die ik op dat moment gebruik is de Robin Red van Dynamite en deze boilie heeft echt een flinke lading Robin Red mee gekregen aan de kleur van de boilie te zien. (of het mee te maken heeft?



Je hoeft niet veel RobinRed te gebruiken om een mooie rode boilie te krijgen hoor.
Ikzelf gebruik 10% En mijn boilie is toch echt veel (donker) roder dan de RR van Dynamite. Als hun 5% gebruiken mag je blij zijn.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-07-2011 23:47

Edward bedankt, das toch weer een turfje voor de attractieve bol.

Jens, het is moeilijk te achterhalen hoeveel RR er gebruikt is, de bol smaakt iig behoorlijk pittig. Overigens kleurt een vismeelbal met RR donker rood en een boilie op basis van een lichtgekleurde mix kleurt veel feller rood zoals de RR van Dynamite.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-07-2011 23:57

Dan toch maar gaan voor dat zakkie van € 18,- :lol:
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

23-07-2011 23:58

Mwa, ik gebruik nu ongeveer 15% vismeel, dus zoveel is dat niet.

Morgen ga ik het voor je testen.

70 % basismix (maismeel, griesmeel, tarwebloem)
10 % Robin Red
10 % knoflook
10 % gemalen hennep.

Simpel, maar -buiten de RR- lichtgekleurd mixje.

Ik ben benieuwd.


Voor de liefhebbers. +/- 4 euro/kilo :wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 00:03

Doe er dan ook even tegenovergestelde bol bij. Voer door elkaar en vis er met beide hengels op. Dan ben ik ook benieuwd.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-07-2011 00:18

Dit gaat even puur om de kleur.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

24-07-2011 00:44

Eus,

Soja bevat ongeveer 30% eiwit
Vismeel, gemiddeld, bevat ongeveer 62-65%

KoOlhydraten in beiden zijn weinig.

De inverdienen die jij opnoemt bevatten veel koolhydraten. Iets meer dan de percentages aan eiwit in soja en vismeel. Echter, beiden bevatten ook eiwitten. Waardoor zijn eiwitpercentage zeker rond de 25% zit. Noem ik niet schraal! Mja, wat is de definitie van schraal?

Gebruik EA niet meer. Jij nog Dries? Wellicht kan jij het is uitrekenen, puur alleen de mix ex eieren en ook met eieren? Of iemand anders?

Eus,

We zullen het nooit zeker weten. Wellicht een momentopname. Zeker was dat 95% particles gebruikte daar met een boilie erop. Wellicht in jouw situatie, had de andere bol wel vis opgeleverd? We weten het niet. Rollende vis kan ook weer zo gigantisch veel betekenen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-07-2011 01:44

Voer en vis met duiven voer werkt perfect.
vang ze er vaak genoeg mee en is lekker goed koop :wink:
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-07-2011 01:55

JW,

Vissen is volgens mij altijd een momentopname, maar toch geloof ik in een zeker optimum, al verschilt dat per moment en/of plek. Geen zekerheid, maar verhoogde kans.

Het blijft (h)erkennen en toepassen, met eventueel feiten uit ervaring ter ondersteuning en zelfs daarmee kun je finaal de mist in gaan. Of lag het toch ergens anders aan?

De wateren leven, de vissen leven, en wij leven. Oh en dan is er dat vervelende weer nog, plus een dood balletje aan een lijntje dat ook niet kan kloppen en de rest van alle klerezooi die we erin pleuren.

Leuk, dat vissen. :lol:

Dries,

Over dat 'gemengd vissen', kun je eens wat interessante ervaringen delen?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

24-07-2011 07:10

Nu heb ik vorige week ook een test gedaan met twee verschilende bollen het was een gele bol met een koolydraat signaal en een bruin rode bol met een eiwit signaal de laatste bol staat stijf van de atractie en de gele is gewoon iets minder kwa atractie. Mijn ervaring is dat bijde bollen zeker instant vangen. Goed in de week dat ik er mee aan de gang ging voerden ik de twee soorten door elkaar heen dus van bijde even veel. Na twee voer beurten van 15 kilo per keer ben ik na een dag van rust op de stek gaan vissen. Wat mijn opviel is dat ik had verwacht dat de vissen een bruine uitscheiding zouden hebben. Om dit te controleren heb ik de eerste vissen een uurtje gezakt. Het resultaat was dat alle vissen die ik ving alleen maar de gele bollen hadden gegeten. Dit was duidelijk waar te nemen in de bewaar zak. Ik had zelf het idee dat de vissen vol voor de Krill bollen zouden gaan niet dus. Er was dus een hele duidelijke voorkeur op dat moment voor de scopex bol. Ik visten met drie hengels een hengel scopex de andere krill en de derde krill en scopex
de drie hengels werden allen op de zelfde stek gevist resultaat


56 stuks op de scopex waaronder de twee zwaarste voor die trip
14 stuks op de krill
6 op de scopex en krill


deze week was er dus duidelijk meer te halen met koolydraten na deze fieldtest was voor mij de eyeopener dat je dus niet je geld moet zetten op een paard. Maar juist door twee verschilende bollen te gebruiken kun je zien waar de voorkeur licht en dit dan ook uitbuiten door er verder mee te vissen een poosje. Tot het echt stil valt kun je weer over gaan op de vielige bol de gene waar je wel mee voert maar niet mee vis of door de uitscheiding te bekijken
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 08:59

En een turfje voor de Koolhydratenbol.

@Willem kom ik zeker straks op terug. Heb net mn ogen open en die kleine staat te mekkeren. Maar mijn uitkomst wat het zelfde als die van hierboven ;) Maar dit zegt nog niks want dit was op 1 water maar wel een groot bestand aan vis. Heb wel jaren op dit water gevist. Heb altijd 2 verschillende bollen bij mij zowel attractief in een beperkte mate en zowel een koolhydratenbol.

@JW
Ik houd EA norm nog steeds op de achtergrond. Maar is absoluut geen hoofdmoot. Geef de percentages eens, dan jas ik hem er even doorheen. Maar stappen we nu over op voedingswaarden? Want dat is weer een heel ander facet van het aasje. Zoals ik eerder aangaf een mooie koolhydratenbal met wat triggers , werkt hier toch wel goed ;) Pas het receptje altijd wel even lichtelijk aan naar aanleiding van het programma ;) Maar nogmaals smaak is even belangrijk.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-07-2011 09:31

Of zou het zo zijn dat je met een koolhydraatrijke bol altijd meer vangt.......?

@Eus, ik heb net ff een kilootje gemaakt zonder vismeel en de boilies zijn nog steeds mooi donkerrood.
In de boilies van Dynamite zit trouwens wel vismeel.

Dit is 1 van de redenen waarom ik nooit vis met boilies uit een zakkie.
Je weet nauwlijks waar je mee zit te vissen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

24-07-2011 09:46

Dries,

4x 250 gram van elk ingrediënt.

Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de perecentages eiwit en koolhydraten.

We hebben het hier namelijk over een koolhydraatbol en een eiwitbol. Maar nu de volgende vraag dan:

Er wordt gezegd dat koolhydraten toch meer vangt en Luc dit ook beweerde. Maar wanneer spreek e van een koolhydraten bol?
Wanneer spreek je van een eiwitbol?

Als ik het over schraal aas heb, bevat deze een nihil percentage aan eiwitten. Vaak niet meer dan 15-20%.

De bol van Luc bevat twee ingredienten met een vrij hoog eiwitpercentage. Dat is al de helft van zijn mix. Over schraal spreek ik dan niet meer.

Of is de definitie van schraal... Weinig voedingswaarde? Of weinig eiwit?

Zolang daar geen duidelijk antwoord op is, kan j moeilijk zeggen wat nu een koolhydraten bol of een eiwit bol is.. Mijn mening dan..

Koolhydraten / schrale bol is bij mij zo min mogelijk eiwitrijke ingredienten. Met EA in het achterhoofd, kon ik dan uit op niet meer dan 15% eiwit, maar voedingsrijk kan je hem zeker maken.

Wat meer alround.. Zowel eiwit als vet als koolhydraten. Vaak bij elkaar in de buurt. Mijn insziens dat je zo een meer completere bol hebt, waar je juist op de lange termijn mee scoort. Zowel eiwit, als vet, als koolhydraten zijn nodig voor diverse processen in het lichaam van de karper. Al blijft het rare... Een karper eet van natuurlijk voedsel voorbamelijk eiwitrijk voedsel..

En dan nog de instant bol.. Vaak heeft deze weer een hoger eiwitpercentage. Mede door de oplosbare vismelen, l-zero lever etc. Afijn, moet nu wel eerlijk zegge dat je ook een koolhydraatrijke attractieve bol kan maken. Hier heb ik de laatste jaren veel mee gevist. Resultaat, nog geen blank op gehad, maar op de vismeel wel.. Momentopname?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 10:32

JW, ik heb nergens gezegd dat het balletje dat Luc toepaste een schraal balletje zou zijn maar gewoon een simpel balletje met naar mijn idee vrij hoog gehalte aan koolhydraten. Dat dit is aangevuld met eiwitten door door het soyameel en vismeel is leuk maar voor mij is dit toch een behoorlijk simpel balletje, ongeveer in de categorie van de gemiddelde freezerbait of misschien nog wel iets er onder.

Wat belangrijker is, het ving, het ving goed en ook nog eens op niet bepaald het minste water. En daar ging het mij een beetje om. Wat we niet uit het oog moeten verliezen is de manier waarop hij het op dat moment toepaste. De vis kon gewoon haast niet om die bollen heen en die methode was op dat moment nog behoorlijk uniek.

Jens, bedankt voor je experiment. Waarschijnlijk is het dan toch gewoon een rode kleurstof en minder RR dan Dynamite je wil doen vermoeden. Ik moet wel zeggen dat in de tijd dat ik nog zelf draaide mijn birdfoodboilie met RR lichter rood kleurde dan mijn vismeelknikker met RR.

Top dat jullie je ervaringen hier neerzetten, zo worden mijn vermoedens en aannames toch aardig ondersteund. De wat meer tegenstrijdige ervaringen van Edward en Willem zijn toch ook wel erg interessant.

Ik denk inderdaad zoals Willem zegt er zoveel variabelen zijn dat er verschillende mogelijkheden en uitkomsten zijn. Een voorzichtige conclusie is naar mijn idee wel dat een goede freezerbait in 90% van de gevallen zeker goed genoeg is.

Iemand een idee wat er bijvoorbeeld ongeveer in de Garlic-Robin Red vriezerboilie van Proline zit?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-07-2011 10:39

Het is maar net hoeveel RR je toen gebruikte denk ik. Bij 5 % zul je het verschil in kleur beter waarnemen dan bij 10% geloof ik.
Misschien dat de kwaliteit van RR zelf ook nog wel eens verschilt?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-07-2011 10:46

Ik weet het niet meer precies hoeveel ik ervan in deed, het is nogal een tijdje geleden maar wel ongeveer even veel in beide mixen.

De RR die ik toen gebruikte was de echte van Haiths, gekocht bij de Stek in Eindhoven, destijds 1 van de weinige adressen waar je de echte kon halen. (Denk een jaar of 11 geleden)

En ik denk idd ook dat Proline niet veel meer dan 5% van dit goedje gebruikt maar dan zitten we toch weer met de vraag of meer ook beter is. Het is iig een flink pittig spulletje, misschien dat overdaad schaadt?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-07-2011 10:56

Ik had dat van 5 % weggehaald, omdat je eigenlijk het hele recept bedoelde van de Garlic-RR geloof ik.
En die weet ik niet, alhoewel het vast niet veel zal voorstellen.

Ik gebruik ook de echte van Haiths. Ik weet niet of overdaad schaadt. Ik zit er aan te denken om eens een keer 20% of meer te gebruiken.
En dat dan samen met 20 % knoflook. Zal vast wel een pittig balletje worden....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-07-2011 11:08

Misschien nog een nuttige toevoeging en ook al genoemd in een praktijk voorbeeld hierboven:

Heb je meerdere voerders op een water (oftewel keuze voor de vis) dan zullen de verschillen tussen schraal en attractief groter worden in het voordeel van attractief. Vaak gaat het dan om het verschil tussen wel en niet vangen..
Wat je tegenwoordig echter ziet is dat er zoveel mensen met een relatief goed aasje zitten dat je ook daar moeilijk nog het verschil mee kan maken...

Leuk hè, vissen wordt weer echt vissen 8)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 11:29

Heb lang 2 totaal verschillende bollen doorelkaar gevoerd en gevist. Mooie grote voerplaat met de bollen doorelkaar gevoerd. 2 hengels erop en uiteraard na de zoveel aanbeten, aas verwisseld op de hengels. 70% van de vangsten ving ik op de koolhydratenbol. Kan ook zijn dat de acttractieve bol de vis aanzet tot azen en dat ze koolhydratenbol lekkerder vonden?

Misschien het beste van 2 werelden combineren in 1?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

24-07-2011 11:39

Eus,

Dan heb ik het even verkeerd geinterpreteert. Excuus.

Over de aanpak van Luc. Kijk ook eens naar de tijd van toen en nu.. Daa zit een wereld van verschil in. Zijn bolletje was simpel. Hij ving,. Was ook mijn eerste boilie die ik rolde en de meeste beginners gebruiken nog steeds die basis.. Die methode ga ik het najaar ook toepassen en kijken wat het doet. Wel eerlijk, het is een wat attractievere bol die ik ga gebruiken. Bestaande uit 13% oplosbare ingredienten, waarvan voornamelijk melkeiwitten en CSL. Basis.. Vrij simpel, maar wel eiwitrijk.

Afijn,
Verschil zal er altijd blijven. Elk water is anders. Elk moment is anders. Vandaag gaan ze volop voor bol a, morgen weer op de particles.

Hoeveel RR proline gebruikt? Geen idee. Denk echter niet veel, anders wordt het een te dure bol en akn er geen winst gedraaid worden. Ook wel si dingen gehoord dat ze een nihil rr gebruiken, maar aanlengen met een eigen mengsel.. Maar goed, geen feit, gehoord!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-07-2011 11:44

Veel hoeft ook altijd niet lekker en goed te zijn. Wij gooien ook geen 100 gram chilly door ons eten heen toch? Juiste hoeveelheid RR in combi met juiste hoeveelheid garlic lijkt mij effectiever.