Weerhaak versus weerhaakloos


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-07-2011 17:18

Zoals beloofd ga ik het deze vakantie echt testen. Ik heb begrepen dat ik op redelijk eenvoudige wijze vissen kan haken :wink:

En ja Willem... Er komt een eerlijke reactie. Vang ik deze vakantie geen ruk ga ik in uppel vissen, maar een test komt er.


Oproep aan tegenstanders, die net als mij sceptisch zijn. Nog 1 maal eerlijk proberen en je ervaring hier delen.

Bedankt vast....

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

08-07-2011 19:05

Wat wil je dan precies gaan testen Klaas, of je meer aanbeten krijgt met weerhaakloze haken of juist met haken met weerhaak :wink: .. of ... dat je minder missers hebt met weerhaakloze haken of juist met haken met weerhaak ... of dat de door jou aangetroffen schade in / rondom de bek van de karper beter of minder goed is met weerhaakloze haken of juist met haken met weerhaak of ............. ?.
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

08-07-2011 19:05

leuke test , ben ook wel nieuwsgierig .
Maar jij gaat dus echt kijken , hoeveel x je aan het drillen bent en dat de vis tijdens de dril losschiet(met montage binnehalen)?
Anders is de test niet helemaal eerlijk denk ik?
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

08-07-2011 19:49

Ben ook zeer benieuwd! Ben en blijf van mening dat je met een weerhaak minder lossers hebt als zonder de weerhaak! Zie liever de haak gefixeerd in de onderlip, dan dat hij de kans heeft te gaan kruipen in de bek, en verscheidene inhakings punten zoekt!!!

Blijf er verder bij, dat de karper onvoorspelbaar blijft tijdens de dril, degene die wel eens een 30+ hebben gevangen heeft, weten ook wel dat het meestal de karper is die de dril stuurt in het begin, en niet de karper vissert!

mvg.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-07-2011 20:06

haak zonder weerhaak maakt een minder grote-wijde wond, en zit dus steviger, en meestal ook dieper :)

vis zelf al jaren weerhaakloos, en heb zelden losschieters.... misschien zelfs wel minder dan toen ik nog wel met weerhaak vistte
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-07-2011 20:13

Vis zelf ook met weerhaakloze haken.
Merk geen verschil tussen weerhaakloos en weerhaak.

So be it.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

08-07-2011 20:15

dennis gerits schreef:
vis zelf al jaren weerhaakloos, en heb zelden losschieters.... misschien zelfs wel minder dan toen ik nog wel met weerhaak vistte

Lijkt me sterk dat dat komt omdat je weerkhaakloos zit?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-07-2011 20:20

Lijkt me sterk dat dat komt omdat je weerkhaakloos zit?



Waarom?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

08-07-2011 20:36

Ha Klaas,

Ik ben erg benieuwd wat je gaat beleven en lees het graag.

Ik denk dat het nuttig is om in je testverslag te vermelden hoe de situatie was en wat je daarin precies op wat voor manier hebt toegepast.

Groet en vang ze,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-07-2011 20:40

Job Verweij schreef:Lijkt me sterk dat dat komt omdat je weerkhaakloos zit?


moet er wel bijvermelden dat ik met platgeknepen weerhaak vis, en niet met weerhaakloze haken...

die zijn idd iets te ''glad'' waardoor ze er te makkelijk uitkomen... met platgeknepen weerhaak houd je altijd nog iets een verdikking....

de haakwond is zo groot dan het dikste punt wat er doorheen gaat, en met weerhaak zit alleen het stukje haak vóór de weerhaak goed vast.... het stuk steel wat daarna komt, moet door hetzelfde gat dan wat door de weerhaak een stukje wijder is gemaakt laat maar zeggen )
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

08-07-2011 20:55

@leen

Die weerhaak zit er niet voor niks hoop ik?
Ik vind het beetje lastig om het te verwoorden hoe ik er over denk :-?

@dennis
duidelijk wat je zegt , ga het ook proberen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-07-2011 21:18

Knijp ik de weerhaak dicht vis ik nog steeds met een weerhaak (of hij moet afbreken.) Alleen doet hij bij een lijnbreuk gelukkig zijn slopende werk niet meer. Door met dikke lijnen te vissen heb ik op 95% van de wateren waar ik vis ook geen voorslag nodig. Lijnbreuken en knopen die voor problemen kunnen zorgen wil ik immers zoveel mogelijk uitsluiten. Gebruik je daarbij b.v. ook nog het Hit & Run systeem van PB sla je bij het kopschudden en een toevallige lijnbreuk twee vliegen in een klap.

Met dit alles zijn of gaan een aantal van ons een enorme stap de goede richting uit. Waardoor we onnatuurlijke karpersterfte een stuk terug kunnen brengen. En het rendement naar verwachting een hoger wordt.

Durf er vooruit te komen dat je onnodige risico’s genomen heb door in het verleden met te dunne lijnen te vissen. Ook ik heb leergeld betaald en door schade en schande een beetje wijzer geworden ben. Vang liever geen karper dan onnodige risico’s nemen waarbij de karper het onderspit delft. Vissen verspelen door lijnbreuk wordt door een aantal onder ons nog steeds gewoon gevonden. Meer voorlichting op dit punt zou een goede zaak zijn.

Groetjes,
Peter

Ps. Een haak met korte steel doet wonderen en maakt daarbij minder wond.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-07-2011 21:41

PJ,

Die fout hebben we allemaal gemaakt .... te dunne lijnen.

Ik vis nu al 2 seizoenen met gevlochten, die zwaarder is dan mijn onderlijn dus als er iets geeft is het mijn onderlijn dit mede door een avondje bakkie doen met Jacco. Daarnaast vis ik op de visveilige manier, bijna als enige in mijn vismatenkring. Weerhaakloos ook al een tijdje gedaan, niet meer missers maar ik had het idee dat de wond in de bek groter was dan met weerhaak. Nu kan dit liggen aan haakvorm etc, maar ik neem ff het risico niet meer.

Verder ben ik nooit met nadenken over het vissen bezig trouwens, dit zijn van die zeldzame uitschieters :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-07-2011 22:51

ik vis ook meestal met haak maatje 8 of 6 als die niet te groot uitvallen, en dan een wat langere hair zónder line alligner.... ja dat horen jullie goed :)



pj otte schreef:Knijp ik de weerhaak dicht vis ik nog steeds met een weerhaak (of hij moet afbreken.)



ik probeer hem zo plat te knijpen dat ie afbreekt, maar dan zit er nog steeds een verdikking


Marc Schrikkema schreef:
Weerhaakloos ook al een tijdje gedaan, niet meer missers maar ik had het idee dat de wond in de bek groter was dan met weerhaak. Nu kan dit liggen aan haakvorm etc, maar ik neem ff het risico niet meer.


en waren dat weerhaakloze haken of met platgeknepen weerhaak ? (ik vermoed de eerste)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

09-07-2011 00:40

Hallo,

Twee vrij recente 'testjes', bewust uitgevoerd met platgeknepen weerhaak en boot erbij:

Voorbeeld uit april/mei 2010:

Aas/rig/lijnen:

28mm. boilie, 2-2,5 cm. hair, Owner flyliner live bait #8 met platgeknepen weerhaak (oude type - sterkere draad, thanks Robert), Afgeschermd met ca. 1cm. Korda 1,2mm. krimpkous, recht gevormd en met het uiteinde van de krimpkous in lijn met de haakpunt, geen LA-style, wel een ringetje, maar dat was een onschuldig experiment, 15cm. 25lb. Jelly Wire, paar cm. ongecoat bij de haak, ring-swivel, Korda Run Rig rubber, 4oz. Korda Big Grippa (vrij schuivend), 12m. 41/00 Fox Illusion fluorcarbon dempende voorslag, 26/00 Gatorbraid 2-Tone gevlochten rekloze hoofdlijn.

Plaatje:

Afbeelding

Stekken:

Takkenbossen tot op max. 40m. afstand, rietkraag op ca. 80m. afstand, landtong op ca. 30m. afstand. Obstakels en afstand dus, dubbele reden voor gebruik van braid, voor mij.

Hengel:

Niet te hard, niet te zacht; 2,5lb. 12ft. Hutchy IMX; dikwandig, medium tapered carbon.

Extra:

Slip stond dicht. Ik moest blokken, behalve op die rietkraag en een alternatieve stek 'in het midden', maar daar zat ik ook met braid tegenaan te vissen vanwege de combinatie afstand/mogelijk niet doorgaande beten. De hoek t.o.v. de obstakels was niet optimaal, maar ik dacht dat het kon, als ik na de beet direct de hengel maar plat gooide en alles zou geven. M'n ervaring op dergelijke stekken zei me dat dit moest lukken.

Resultaat:

11 beten in enkele sessies, 10 vissen in de pocket. Eén verkloot (eerste beet) op een ondanks het urenlang peilen en voelen met bamboestok, niet gevonden lullige tak. Vis zat bij het oppakken van de hengel al vast (en ja ik viste alleen overdag tegen die takken en zat dan ca. een beenlengte plus iets meer achter de hengels). Met de boot er binnen 5 minuten bij, 0,0 beweging voelbaar/zichtbaar, tak omhoog gehesen aan voorslag (taaie shit ouwe, die Fox Illusion) en de boel verwijderd. Gelukkig, die zwom weer...

Daarna tot 5 meter van die plek gevist, of er verder vandaan. Alles wat toen kwam, kwam ook binnen, ondanks hoge druk en braid en haakje acht (valt wel groot uit) en platgeknepen weerhaak. Op 1 vis na zat alles ca. 1cm. achter de liprand in het middelste stuk van de harde onderlip gehaakt en geen enkele haakwond was een sneetje, maar een gaatje, op die ene na, want die haakte ik in de mondhoek; sneetje van ca. 1cm.. Sorry, maar ik kan niet 100% bepalen hoe een vis aast.

Vangsten (goed denken even):

Sowieso 3 26'ers (wel gewogen), 2 ca. 18/19-ponders en de rest er tussenin (niet gewogen). Felle knokkers, allen schubs, redelijk oud, hardheid van de bekken was gemiddeld tot bovengemiddeld (van wat ik tot nu toe gezien heb aan karperbekken en dat zijn er wel een paar) en de bekken waren in prima conditie, op een plekje hier en daar na. Er werd daar redelijk gevist.

Ik had trouwens twee weken om de dag gevoerd met 2,5-3kg. 28mm. boilies per keer, in groepjes van 3-5 stuks en als het kon niet verder dan 20cm. uit elkaar (in de kantjes dus) vanwege aasgedrag en rigwerking; wel oprichten na opname (enkele grote aasdelen), maar niet teveel zijdelingse beweging, voor zover je dat echt helemaal kunt beïnvloeden.

Hopelijk is dit compleet genoeg.

Nog eentje (juni 2009):

Enige wat verschilde was de riglente (die was 8cm. i.p.v. 15cm. i.v.m. zeer geconcentreerd voeren) en het lood; een 3,5oz. Square Pear swivel i.p.v. een 4oz. Big Grippa. Oh ja, geen Run Rig rubber van Korda, maar zo'n rubber kraal die over de onderlijnwartel gaat en de knoop beschermt (naam effe kwijt), ook van Fairbrass & Co. Wel alles vrij schuivend. Trouwens, ik viste met een halve 22mm. boilie, ook een verschilletje in de kantlijn. Maar geloof me, de rest van de techniek was verder hetzelfde als in het eerste voorbeeld. 100%.

Situatie:

Maagdelijk water, veel plompen en lelies en takken. Veenbodem. Slakjes en larven en watervlooien en muggelarven en dat soort gespuis op het menu, dus geen mossel- en kreeftvreters met bekken van hout.
Visafstand was 60-70 meter, 1,5-2m. voor takkenbossen, niet dichterbij, loodrecht erop gevist, slip dicht, lijn strak, boot erbij, stretcher praktisch naast/achter de hengels met plu er overheen. Piepen was pakken vanuit mijn bed en vol in de ankers.

Resultaat:

3 Beten, 3 gevangen. Een lange 31,6-ponder, een stokoude buitenaards ogende 21,6-ponder en een vette 35,6-ponder. Drie zesjes achter de komma... Black Magic? 8)

Vochten als wilden en alleen onder de top ging de slip ietsje losser. Bij onthaken de volgende conclusie: De twee dertigers keurig onderin gehaakt, 1-1,5cm. achter de uiterste liprand en ramvast zonder snee, De twintiger zat tegen de hoek (dus niet erin) gehaakt, maar de haak zat wel mooi 'begraven'.

Twee vrij extreme voorbeelden, met genoeg details, denk ik. Als er vragen zijn, stel ze. Hoezo haken zonder weerhaak/met platgeknepen weerhaak gaan lopen? En hard trekken hè...

Ik heb nog zeker een leuk aantal meer voorbeelden, maar dan praten we over heel andere aantallen vis (minimaal tientallen) van langer geleden die ietsje minder gedetailleerd in het geheugen liggen. Maar als ik m'n best doe... In die voorbeelden ook andere haken, riglengtes, vastlood, nylon hoofdlijn en de rest van de regering. En ook nog kalm drillen als dat kon.
Tuurlijk heb ik wat vissen gelost, maar dan met name tienponders op 1 maagdelijk zo nu en dan stromend water, die onder invloed van voedselnijd enorm wild aasden en waarbij ik in het begin nog niet goed genoeg bezig was met haken afschermen en de juiste hairlengte hanteren. Ook voerde ik ietsje te verspreid heb ik nu achteraf het idee, waardoor het in de hoeken haken in de hand gewerkt werd.

Mijn idee/overtuiging op dit moment met mijn ervaring (dus niet alleen de twee voorbeelden van hierboven):

Vooraan, onderin prikken en haken met sterke haken die zich goed vullen, veel feeling met je materiaal hebben en weten wat je ermee kunt doen in extreme situaties, weten waar de grenzen liggen (druk, demping, karperformaat, bektype. lipdikte en krachten van de vissen etc.). Ervaring is handig. En druk erop houden, all the time. Hoeft niet extreem, kan wel. Zorg ook dat ze niets tegenkomen onderweg waardoor de directe druk van de hengel, wegvalt, dan wordt de kans op lossen wel groter (ook door uitscheuren vanwege kort stuk lijn tot obstakel en dus minder effectieve demping).

En dat met braids en dergelijk materiaal een vriendelijke hengel zoals ik hierboven heb vermeld, helpt, dat moge duidelijk zijn.

Nog iets vergeten? Roep maar, ik voeg wel toe. Op-/aanmerkingen? Welkom. Heb bewust twee voorbeelden genomen waarbij ik met 100% zekerheid alle details kon herinneren of er zelfs een foto bij had.

Weerhaak versus weerhaakloos, zeg het maar, dit is een deel van mijn info. Tot zover. Ook een beetje ter compensatie van mijn - in mijn ogen - grote mond in 'Vangsten op datum' van de afgelopen 24 uur.

:wink: :wink: :wink:

Oh enneh: Nooit in het buitenland gevist, behalve 4 x in België. Ook nooit een veertiger gevangen, laat staan zwaarder (boeit me geen ene reet, maar da's wat anders). Wat ik niet gedaan/beleefd heb kan ik niet over oordelen. Weet niet waar Klaas heen is en waar hij op vist, maar dat horen we wel.

Groet en SUC7,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

09-07-2011 07:37

Ik viste heel veel met platgeknepen weerhaken en heb nooit het idee gehad dat ik daar losschieters door kreeg. Nu vis ik wel wat anders.
Die micro weerhaken laat ik zitten maar met haken zoals een gamakutsu super hook, owner flyliner en andere haken met een grote weerhaak knijp ik hem plat. Sommige haaktypes hebben gewoon een te grote weerhaak.Als je hem plat knijpt krijg je of een mooie verdikking op je haak of hij breekt af en dan heb je dus pas echt een micro barb. Vaak is de haak er al uit als de vis in het net ligt. Vissend in wier zal je mij nooit zonder weerhaak zien vissen maar tegen takken bijvoorbeeld altijd. Zulke moordobstakels bevissen met een weerhaak vind ik 'not done'.
Wij als visser hebben nu eenmaal het lot van die prachtige vissen in onze handen en daar dienen wij dan ook naar te handelen.
Ik heb 2 jaar enkel met weerhaakloze haken gevist en heel veel gevangen, samen met Danny op het Waaltje in Rijsoord. Wij hebben geen enkele vis verspeeld door het platknijpen van de weerhaak. We verspeelden vrijwel nooit een vis op een enkele na dan maar dat heb je altijd. En ik viste in die tijd een aantal uren waar ik nu alleen maar van kan dromen. Ik heb het flink kunnen testen dus!!!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-07-2011 13:27

Vanwege het belang van deze discussie voor vis en visser een korte toevoeging. Een aantal jaren geleden (2008) is er in USA een min of meer wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van haken met en zonder weerhaak bij het vissen op forel en zalm.

De belangrijkste bevindingen en conclusies waren:

-) hook removal time was significantly longer when barbed hooks were used compared to barbless hooks. Ease of removal results in reduced handling time and tissue damage, thereby decreasing associated mortality;
-) barbed hooks caused significantly more new hooking injuries, took longer to remove, and were more efficient at catching fish than barbless hooks. Higher injury rates and longer handling times for barbed hooks were mostly likely due to difficulty in hook removal and hooks becoming tangled in landing nets, both of which were observed to intensify injuries and bleeding. Barbless hooks have been found to cause a lower incidence of injury and bleeding than barbed hooks and decrease the amount of time fish are handled and exposed to air while removing hooks;
-) The results of this study indicate that the use of barbless hooks may minimize injury and reduce the amount of time fish are handled during hook removal and that angler experience can contribute to hooking injury. However, a slight reduction in hooking injuries and less handling time are two important benefits to consider in support of a regulation change or promotion of angler education programs for catch-and-release fisheries;
-) fish caught on barbed hooks had higher mortality rates than fish caught on barbless hooks.The mortality rate for fish caught with barbed flies or lures is almost double the mortality rate of fish caught with barbless flies or lures.The overall average mortality rate in 18 studies was just under 12%. Under the best conditions, with barbless flies or lures, the percentage dropped to under 3%.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat een ieder het bovenstaande kan lezen, mocht dit niet, cq niet volledig, het geval zijn laat 't even weten dan zorg ik voor een goede vertaling naar het nederlands.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

09-07-2011 14:31

Jan, mooi stukje tekst maar ik twijfel of dit wel vergelijkbaar is met de karpervisserij. Karper aast heel anders, heeft een heel andere bek, ander formaat, men bevist karper met andere haaktypes (met waarschijnlijk ook andere weerhaken), etcetera.
Bijv. een forel kan makkelijk sterven wanneer hij een keer gulzig hapt en zichzelf diep in de keel haakt. Een karper haak je toch (vrij)wel altijd op een normale plaats in de bek, in ieder geval niet zomaar achterin zijn keel. Daarnaast kan je er vanuit gaan dat de weerhaken uit het testje naar verhouding (dus ondanks het kleinere formaat van de haak zelf) lomper of groter zijn dan de micro weerhaken die we tegenwoordig in de karpervisserij zien.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-07-2011 14:51

Een aantal aannames beste Teun waarvan jij noch ik weten of deze correct zijn, de bevindingen en conclusies van dit onderzoek zijn bedoeld om de discussie over het gebruik van haken met en zonder weerhaak opnieuw enig leven in te blazen. Zoals je wellicht weet is deze discussie al jarenlang bezig en nog steeds zijn '' de geleerden '' er niet uit wat nu het beste is voor de vis c.q. de karper en waarom.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-07-2011 15:38

lijkt mij ook dat met weerhaak 'beter'is vanwege het minder wrikken en kunnen gaan 'lopen'van de haak .

mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Toon sJongers
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-07-2011 22:42
Locatie: zonhoven

09-07-2011 22:16

geef mij maar een haak zonder weerhaak.nog nooit vissen gelost omdat ik weerhaakloos viste. ik vind weerhaakloos vissen wel beter voor de vissen bij lijnbreuk enz kan de vis de haak makkelijk lossen. zo viste ik op een vijver waar ook veel vaste stok visser visten en ik kraag daar soms karpers aan de lijn waar nog een haakja van die mannen inzat dit kwam omdat die manne soms een karper aan kregen maar te dunne lijn gebruikte en dan heb je in de bek van de karper van die plaatsen waar een haak met weerhaak naar mijn mening zelf moeilijk te verwijderen is laat staan dat de karper de haak kan loskrijgen wat doet die haak dan daar gaat een wonde komen en gaat zweren.dit kan een karper niet altijd ten goede komen. zo heb ik nog voorbeelden van vissen die je zag zwemmen met een hele montage van dobber enz. stel maar eens voor dat die vis in de struiken zwemt hij zal zich vast zwemmen en sterven.
maar iedereen doet wat hij wil, dit is enkel mijn ondervinding en mijn gedacht ik zeg niet dat vissen met een weerhaak zo slecht is want de weerhaken tegenwoordig zijn maar zeer klein dus...
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-07-2011 01:24

Hallo,

jeffrey van osch schreef:lijkt mij ook dat met weerhaak 'beter'is vanwege het minder wrikken en kunnen gaan 'lopen'van de haak .

mvg jeffrey


Kun je die veronderstelling misschien toelichten?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-07-2011 01:32

Ooit wel eens de schade gezien van een bek met weerhaak?
Ik wel,en sindsdien overgegaan naar weerhaakloos.

Nooit meer vieze wonden gezien.


lijkt mij ook dat met weerhaak 'beter'is vanwege het minder wrikken en kunnen gaan 'lopen'van de haak .

mvg jeffrey


Kwestie van spanning houden op de lijn/haak.
Maarjah dan moet er weer meer moeite gedaan worden,en dan ken men niet meer achterom kijken en slap ouwehoeren. :roll: :o 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

10-07-2011 02:15

Ben ik ff. blij want slap ouwehoeren kan ik goed! :lol:
leen goudappel schreef:Kwestie van spanning houden op de lijn/haak.


Hakken & zagen, noem ik dat! Zeg ook niet dat ik altijd alles goed doe, maar zit toch regel matig te kijken hoe andere visserts het doen. Weerhaak of weerhaakloos, weet niet welke de meeste schade veroorzaakt, mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de weerhaak, nogmaals, zie liever de haak ""gefixeerd"" in de onderlip! Het enige argument wat tot nu de aandacht heeft gewekt (van Dhr. Otte), is om het filmpje, van het PB hit & run systeem te bekijken! Denk dat aanschaf daarvan niet lang uit zal blijven, moet het maar gaan bekijken bij de hengelsport! Ja, ook inline lood systeem, heeft mijn voorkeur. Nog ff. over die constante spanning, nooit meegemaakt, vissend op +/- 80 mtr., de karper, knalt, terug naar de eigen kant??? In ieder geval, word alleen maar nieuwsgieriger, naar Dhr. van de Herik zijn bevindingen!

mvg.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-07-2011 09:41

Wat zijn de belangrijkste argumenten om weerhaak hoe klein ook te verwijderen.

1. Bij een lijnbreuk komt de haak in 95% van de gevallen makkelijk vrij.
2. Te samen met een goed rig systeem haal je zeker de laatste 5% er uit waardoor de karper niet tot zeer weinig schade ondervind in haar of zijn verdere leven.
3. ……………………..
4. ……………………..

Welke argumenten gebruiken tegenstanders.

1. De haak zou gemakkelijker in de bek gaan glijden waardoor schade ontstaat.
2. Lossers wordt als argument gebruikt.
3. ……………………..

(1) Ben van mening dat het type haak hier een rol kan spelen.
(2) De ervaring die ik al jaren heb op dit punt kunnen het niet onderschrijven.

Groet,
Peter