geur of kleur belangrijk


Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-02-2002 20:42

hoi mensen wat ik mezelf afvraag is dit waar vang je meer karpers mee met boilie`s die een lekkere geur hebben of met boilie`s die een afwijkende kleur hebben .
volgens mij is de kleur belangrijker omdat die opvalt en dus makkelijker te vinden is door onze vriend de karper .
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-02-2002 20:58

Ik denk toch dat de geur belangerijker is. in een drekbodem b.v. vinden karpers je boilie's eerder als je ze flavourt met zo'n goor stinkende spicedemoon! Een karper schijnt bovendien op meerdere plekken dan zijn bek smaakpupillen te bezitten.( Lees de laatste rotary van Roelof Schut maar eens na)

Kleur? Ik denk veel al dat een karper weinig zicht heeft onder water.......
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-02-2002 01:46

Ik ben ook van mening dat de kleur van je boilie absoluut niet uitmaakt.

De smaak en geur v/d boilie zijn het belangrijkst. De geur om de karper op je voer te krijgen en de smaak om ze op het voer te houden. Makkelijker dan dat kan ik je het niet vertellen.

M.vr.gr.
Bart
Tom Boer

20-02-2002 10:10

De Kleur van een boilie is die belangrijk of niet.

Ik denk ik sommige gevallen in helder water dat het zeker wel uitmaakt. Heb je weleens op een maisvoerplek vissen zien weggolven terwijl ze op half water over die stek zwemmen.

Dus duidelijk kunnen ze wel wat waarnemen?

Ook in het voorjaar of in de zomer als men op ondiepe platen of tussen wier op aardig helper water met een zeer fel gekleurde pop up vist kan men weleens significant beter vangen dan gewone neutraal gekleurde boilies.

Ook heb ik weleens wat gelezen over kleuren voer van wedstrijdvissers die express met zwart voer aan de gang gingen. misschien dat een wedstrijdvisser of ex-wedstrijdvisser daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-02-2002 10:55

De reden dat een wedstrijdvisser met zwart grondvoer vist is heel simpel, de vis voelt zich veilig boven die donkere bodem.
Zie maar eens in een aquarium daar wordt veel gebruik gemaakt van zwart grind en zie dan eens naar de kleuren van die dieren.

Vooropgesteld dat de te bevissen bodem ook donker is natuurlijk.

Over ruiken, tsja het forum wordt veel bezocht maar blijkbaar door een heleboel ook verdomd slecht gelezen.
Voor je een item opstart toets dan eerst eens een zoekwoord in, in dit geval ruiken.

:cry:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-02-2002 11:17

Ik heb ook verschillende donkere voertjes uitgeprobeerd (ik vis ook witviswedstrijden), maar als ik ze in een ondiep stukje aan de kant uitprobeerde werden ze allemaal toch weer licht van kleur. Is allemaal commercie die potjes kleurstof voor in grondvoer,je kunt er nog beter modder door heengooien......
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-02-2002 11:26

Mijn mening is dat wanneer de kleur van je boilie dichter aanleunt bij de kleur van het natuurlijke voedsel en van de omgeving, hij een beter aas is dan wanneer het een afwijkende bal is.
Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel.

Mark
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-02-2002 11:32

Kleur kan naar mijn mening wel degelijk een rol van betekenis spelen! En dat zowel in positieve als negatieve zin.

Op maagdelijk water zou ik altijd voor een opvallende kleur aas kiezen. Ik denk dat de nieuwsgierigheid van de vissen zo sneller geprikkeld kan worden.

Ook op drek bodems kan een opvallende boilie net een extra impuls geven aan de vangsten.

Anderzijds kan die opvallendheid ook negatief werken. Ik ken wateren waar intensief moet mais is gevist. Dit heeft als gevolg gehad dat niet alleen mais met de nodige argwaan wordt benaderd, maar ook andere aassoorten met een gele kleur!

Overigens, voor mijn gevoel vang je wel meer kleinere vissen met opvallend aas. Waarschijnlijk komt dit doordat kleinere karper meer gebruik maakt van zijn (beperkte) gezichtsvermogen bij het azen dan zijn grotere collega's(?).

Groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2002 13:52

Heren,

Een karper is niet in staat om kleuren waar te nemen zoals wij mensen dat doen. Dit is overigens maar weinig beesten gegeven behalve de mens dan en wat andere primaten.

Een karper, en met hem vele andere diersoorten, zien in tinten varieerend van licht tot donker. Een rode bal ziet er voor hem waarschijnlijk hetzelfde uit als een licht bruine bijvoorbeeld. In helder water op een lichte bodem zou ik bijvoorbeeld opteren voor zeer donker gekleurd aas(als ik kleurstoffen zou gebruiken)en andersom.

Ik denk ook dat geur van minder belang is dan smaak. Geur is slechts een label die kan helpen om de karper eerder op je aas te krijgen. Het kan, bij dressuur, ook precies andersom werken. Een bal met een natuurlijk geur en smaak palet zal waarschijnlijk, op den lange duur, het winnen van die chemisch gegeurde vaak smaakloze ballen. Vergeet niet dat wat wij ruiken voor de vis totaal anders is.

Vertrouwen zit te vaak in een te duur en te klein potje.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-02-2002 18:19

en ter aanvulling arno een karper kan ook niet recht voorruit kijken

m.v.g. ruud
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-02-2002 20:37

bedankt mensen voor jullie reaktie
als ik alle reaktie`s naarst elkaar leg kom ik tot de conclusie dat je beter een boilie kan maken die een goede geur heeft als je in troebel water vist .
in helder water zou je beter af kunnen zijn met een boilie die goed opvalt ....
dus ga ik een boilie maken die goed van geur is sterk opvalt en héérlijk van smaak is .
daarbij wil ik even vermelden dat ik niet vanplan ben om daar kleurstoffen voor te gebruiken, maar de kleur bepaal door de ingrediënten die ik gebruik
Douwe......Over ruiken, tsja het forum wordt veel bezocht maar blijkbaar door een heleboel ook verdomd slecht gelezen.
Voor je een item opstart toets dan eerst eens een zoekwoord in, in dit geval ruiken.......
daar heb ik niet aan gedacht maar ben wel blij dat je me verteld dat ik het woord ruiken daarvoor moet gebruiken :wink:
vr groet Henny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-02-2002 20:45

Niet alleen het woord gebruiken nu ook eens gaan lezen wat er over gezegt wordt.
Kleine tipje, geur wordt alleen maar gedragen door lucht.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-02-2002 23:56

Douwe

Wat ik met geur bedoel is het volgende. De flavour op alcohol of oliebasis e.a. die een smaakspoor trekken onder water wat door de karper waargenomen word om alsvolg op je haakaas uit te komen. Dan vind ik het woordje geur toch wel iets makkelijker om te gebruiken. hehehe.

Groet
Bart
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-02-2002 00:07

wat ruik ik toch ??????? :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny Jordaan op 2002-02-21 00:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-02-2002 09:12

Bij Berkley hebben ze nu allerlei tests gedaan naar de preferentie van de karper m.b.t. geur/smaak en kleur. Als beste kleuren kwamen naar boven fluo roze/rood en paars. Waarom juist deze kleuren vraag je je dan af. Ik veronderstel dat een karper wel infra rode straling en Ultra violet licht kan zien. Anders heb ik geen verklaring voor het juist eruitspringen van deze kleuren. Deze kleuren liggen daar namelijk dicht tegenaan en zouden dus wel eens binnen het kleurenspectrum van dit dier kunnen vallen.

maar ja, dit is ook maar een wilde gedachtengang.

mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-02-2002 09:32

Arno, nog even over het herkennen van kleuren, is er al bewezen dat karper alleen contrasten ziet? Ik zag gister op tv toevallig een stukje over haaien, daarbij was onderzocht welke kleuren een haai het best kon waarnemen/ zien en dat waren de kleuren geel en blauw. Daarnaast kunnen haaien ook voedsel opsporen d.m.v. het herkennen van de elektrische lading van prooidieren. Ze lieten een voorbeeld zien dat haaien een onderwater liggende elektriciteitskabel aanvielen omdat ze daar een prooi in zagen, vanwege de electrische lading van de kabel.
Een haai zal wel wat beter ontwikkeld zijn dan een karper op deze gebieden maar je weet het niet, misschien is een karper hier ook tot in staat????
Daarnaast hadden ze het nog over communiceren d.m.v. geluiden, de orka's en dolfijnen schenen de enige vissoorten te zijn die onderling communiceerden d.m.v. klanken.

Groeten Ulco,
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

21-02-2002 19:49

Ik vind de kleur belangrijker. En het liefste vis ik met natuurlijke kleuren. Met groen en zwart, de beste resultaten heb ik gehad met groene boilies. Bij de geur ga ik meer richting kruiden en natuurlijke geuren.

Piotr
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2002 20:07

Orka's en dolfijnen vissen? Flauw hoor, maar wellicht kunnen ze al die zaken omdat het geen vissen zijn.

Groetjes Kees
Hans-Peter van Ee

21-02-2002 22:38

Vissers

Voor mij staat vast dat de ogen van de karper waarnemen.
Wanneer ik mijn schaduw over het water laat vallen boven een zonnende zevenvinner, dan zal deze schrikken.
Bewegingen van objecten/voorwerpen schrikt een karper dus af, net als geluid en trillingen.
Zelf betwijfel ik of een karper ook kleur kan waarnemen, op een manier dat het de vis aan het azen zet.

Sommige vissers beweren dat een (licht)blauwe boilie (het liefst in combinatie met een 50/50 mix) eerder opvalt op grotere diepte.

Andere beweren dat een witte boilie, gevist tussen donkergekleurde boilie's een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben op karpers.
Wit is geen kleur en de vis aast niet met zijn ogen maar met zijn bek gaat deze al tastend de bodem over op zoek naar zijn voedsel.
Ook ontstaan er tijdens het azen vaak modderwolken dus volgens mij speelt kleur geen rol.

Wat geur betreft moet men rekening houden met het feit, dat de vis bepaalde hersendelen mist waardoor de zintuigen anders werken dan bij de mens.

De neus van de karper heeft niet de funktie van ruiken want dat gaat niet onderwater, Douwe heeft gelijk water kan geen geur dragen.
Denk maar eens aan de oplosmiddelen die in vloeibare flavours zitten, deze stoffen laten zich wel dragen door water en dat is het enigste wat ze waarnemen van de flavour.

Geur en kleur spelen binnen mijn visserij niet echt een rol, smaak veel meer.
Zoals ik al meldde de zintuigen van karpers werken anders, ook al zijn ze beter ontwikkeld dan die van ons.
Bekijk het palataal orgaan naar eens, dit gespierde smaakkussen is heel dicht bezet met smaakknoppen, en nemen stoffen waar die wij niet eens zouden proeven.
Bij smaak denk ik echter aan bitter, zuur, zoet en zout en niet aan een aardbeien- of bananensmaak.

Het staat natuurlijk iedereen vrij om te denken wat hij wil over de zintuigen van de karpers, maar ik wil bij deze mijn dank uitspreken aan de volgende wetenschappelijke onderzoekers voor inzage in hun rapporten.

prof. Verheijen
prof. Vossen
prof. Lohman
dr. Bermond
prof. Pfeiffer
dr. Deufel
dr. Harsanyi

met onderzoekende groet

HPE




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-22 09:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

21-02-2002 23:20

Echte smaakmakers als kruidenpoeders of b.v.gewoon zetmeel zijn volgens mij veel belangerijker dan de geur die een mens ruikt bij al die flavours. (Ja Henri Nijenhuis ik geloofde je vanavond wel hoor, je helderde mij geheugen weer ff wat op.......! lol)

Flavours smaken vaak bitter en moeten weer verbloemt worden met een zoetstof( of iets dergelijks) .
De drager bepaald de smaak van de flavours & die drager is voor vele flavours hetzelfde, maar er zijn tegenwoordig ook flavours te krijgen die smaken zoals ze ruiken & die zijn wel verschillend voor de karper qua smaak als het goed is.

De structuur van een boilie bepaalt ook voor een deel de smaak denk ik.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Roberto Kluijtmans 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

22-02-2002 00:40

Op 2002-02-19 20:42, schreef Henny Jordaan:
hoi mensen wat ik mezelf afvraag is dit waar vang je meer karpers mee met boilie`s die een lekkere geur hebben of met boilie`s die een afwijkende kleur hebben .
volgens mij is de kleur belangrijker omdat die opvalt en dus makkelijker te vinden is door onze vriend de karper .


Toch kan ik een paar wateren aanwijzen waar men van een gekleurde of geflavourde boillie afschrikt op deze wateren van je het beste met(verkrachte boillie's)andere vormen en zeker GEEN MET SMAAK EN/OF KLEUR STOF. Bekijk maar de boek van Luc de Baets.(de dunne lijnen )

:smile:

Maar toch heb je wateren waar het tegen overgestelde lijkt deze ken ik ook een paar dus trek je conclusie maar als je er uit bent mail me maar.

:smile: :sad:)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roberto Kluijtmans 1 op 2002-02-22 00:44 ]</font>
Gebruikersavatar
Gino Wallaert
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Ingelmunster (Belgie)
Contacteer:

22-02-2002 13:57

Hallo, wat geur en kleur betreft is volgens mij een eindeloze discussie, de ene vangt goed met dit en de andere met dat.Dat is wel juist, geur onder water bestaat niet, een smaakspoor wel.
Een feit is zeker je ziet het bos door de bomen niet meer met al die flavours, visolien,sweetners,emulgators enz, enz...
Ikzelf vis met boilie's die zo natuurlijk mogelijk zijn, daarmee wil ik zeggen dat er niets van flavour, sweetner,visolie, of andere chemische toestanden in verwerkt is, ook geen kleurstoffen. Wel doe ik er natuurlijke smaakstoffen in, zoals kruiden, vogelvoer, honing,gemalen hennep,fijn gemalen kaas (parmasante) en zo nog het een en ander.Het is de smaak die telt,denk ik.Eens de karper je aas heeft gevonden en hij vindt het lekker zal hij alles opvreten wat hij tegenkomt. Ik heb zo een receptje of 5 waar ik mee afwissel. Gemiddeld doe ik 1 sessie per week (in het seizoen) en vorig jaar heb ik maar 3 blanks gehad, op zeer warme dagen dan nog, anders vang ik altijd mijn karper, soms maar één, soms ook van die superdagen.
Ik ben beginnen karpervissen als er van de boilie nog nauwelijks sprake was.Toen had ik met een gewone aardappel ook superdagen en blanks, en die waren ook niet geflavourd, gekleurd of behandeld, zelfs nu vis ik nog soms op de "oude" manier. Pas op begrijp mij hier niet vekeerd, er zijn waarschijnlijk wel goede flavours, maar mijn gedacht is, je hebt ze niet echt nodig, ik gebruik ze in ieder geval niet. Het is voor een groot deel commerce, je moet eens bekijken en er even bij stilstaan wat er allemaal op de markt is, precies of je zonder geen vis meer kan vangen, nu zullen er waarschijnlijk vissers zijn die het tegendeel beweren, maar zo als ik al zei, het is een eindeloze discussie, ieder heeft er zijn gedacht over.

Vriendelijke groetjes,Gino
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2002 16:12

dus geur werkt niet in het water omdat er geen lucht bijkomt .
hoe zit het dan met haaien, we kennen allemaal wel die video`s waar men rauwe vis met veel bloed in het water gooit om de haaien telokken ????
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-02-2002 19:57

Die haaien proeven dan bloed dat zich verspreid in het water, en gaan zo dat smaakspoor achterna.

De vertaling van flavour is trouwens smaak / smaakstof.
Geur is in het Engels scent of smell.

Als je kruiden op je spaghetti doet ruik je dat ook, maar eigenlijk doe je ze er niet op voor de geur, maar voor de SMAAK.

Het probleem (nu ja, probleem...) is dat de smaakstof die we zo graag en zo veel in onze boilies draaien, ook een geur heeft. Omdat we onze bollen zelf niet vreten maar wel ruiken, menen sommigen dat het de geur is die telt. Neem dan maar eens de proef op de som en vreet een geflavourde en een ongeflavourde boilie van dezelfde mix. Taste and see... that's what a flavour is all about.

Met geflavourde groeten, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-02-23 20:01 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-02-23 20:02 ]</font>