dressuur water


Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

06-05-2003 20:42

Hoi collega's

Ik zit nu al weer een tijdje op een water , waar genoeg karper zit , maar tot nu toe alleen maar blanken.
Nu kwam mij iemand vertellen van dit is een dressuur water , hij zei erbij aan je matriaal en boillies ligt het niet , maar verder kon hij mij niets vertellen .of hij wou het niet .
zou een karper echt de boillies kennen en ze laten liggen ???
wie heeft er een tip.

groetjes Ton
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

06-05-2003 20:53

Pinda's of tijgernoten.
Andere onderlijnen,
Toplood

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

06-05-2003 20:54

Of er zit simpelweg geen vis :wink:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-05-2003 21:26

Beste Ton,
Zelf geloof ik niet in "dressuur". Ik weet, ik haal misschien een gigantische discussie uit de kast, maar zo zie ik het nou eenmaal.

Wisseling van aas, ja, volmondig ja!
Niet omdat de karper "gealarmeerd" zal zijn door het aas dat hem werd aangeboden en hem in een net deed belanden, maar gewoon zijn buik vol had van het aas.
Hij zal hoogstens voorzichtiger worden door het rumoer aan de waterkant.
Dat is de reden waarom je in het voor en na seizoen de beste vangsten maakt!

Ok het aas:
Kijk zelf eens naar chips:
Vroegâh had je Smiths in kleine zakjes, met een zakje zout erin.
Om iedereen maar chips te laten blijven eten kwamen er varianten op de markt.
Zelf heb ik inmiddels mijn buik vol van chips. Laatst kwam er een variant op de markt, met de smaak van Heinz Ketchup.
Na jaren geen chips te hebben gegeten kocht ik dus weer zo een zak.
Dressuur bij mij? Dacht het niet, gewoon genoeg van die zooi.
En toch er weer intrappen, maar met een vernieuwde smaak!

Dáár moet je het in zoeken, wisselen van aas.
Dan moet je ook nog bedenken dat bij vissen en de meeste dieren overleven door te eten centraal staat en hun zintuigen daarop zijn afgestemd, dan weet je al hoe laat het is als een aassoort ze slecht bekomt. (qua digestie dan).

Groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

06-05-2003 22:57

Beste Henk

Bedankt voor jou reactie , ik zal morgen eens de heren en dames karper iets anders voor gaan schotelen .
Groeten ,
Ton
Vissen, altijd de vis pas mee !!!
Gebruikersavatar
Ton van Laar
Berichten: 73
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: kerkrade

06-05-2003 23:02

Hoi Robbert.

Jij ook bedankt voor je tip , en of er vis zit ??? jazeker en ook hele mooie .
Oke nu is hier wel het probleem duitsers en andere oostblok klanten die hier veel karper hebben mee genomen . (ik heb ze helaas nooit kunnen betrappen )

Groeten ,
Ton

_________________
Hoi collega's hoe gaat de vangst. ??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ton van Laar op 2003-05-06 23:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-05-2003 23:42

Ehm Ton,

Zou leuk zjn voor de overige forumleden wat je ervaringen morgen zijn?

Let us know!

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-05-2003 02:25

Euhm Henk, wat jij beschrijft valt onder de noemer "aasdressuur"! Om de discussie maar even aan te gaan.

Groet
Bart.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

07-05-2003 15:10

Ton, als het inderdaad dressuur is kan het zijn dat de karpers voorzichtiger zijn geworden. De karper zal sceptischer naar het aas gaan kijken. Als bijv: heel veel vissers daar met vast lood, korte onderlijnen, korte hair vissen zal de karper het aas eerst testen voor het definitief te pakken.
Hij neemt dan alleen de boilie een klein stukje in de mond en zwemt een stukje weg, voelt hij dan heel snel weerstand,(door korte onderlijn, vast lood)dan laat hij het aas los.
Het zal raar klinken en helemaal raar om zo te gaan vissen maar probeer eens een onderlijn van 50 a 60 cm, met een hair waar de boilie zo'n 5 cm onder de haakbocht zit ja, ik meen het.

succes

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-05-2003 16:59

Lorenzo,

Wel leuk dat als "Beatski" een tijdje met jou praat, dat je volledig omgelult bent. Begrijp me niet verkeerd, hij zal best een punt hebben gehad, maar omdat hij een groot visser is, hoef je niet meteen alles te geloven.

Verder ben ik het wel eens met je punten na het haken.


Ik ben van mening dat zolang je iets niet met je eigen ogen kan bekijken, oftewel je ziet niets van de aas opname, kan je er alleen maar over speculeren.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-05-2003 17:09

Zolang de karper de onderlijn niet strak
zwemt op het lood, dan zal geen 1 haak prik-
ken/haken! Dus je moet voor elkaar zien te
krijgen dat de karper gaat zwemmen, en niet
stil blijft liggen. Dit kun je bereiken door
de onderlijn teverkorten, zodat de bewegings
ruimte kleiner word, of door wat verspreider
te voeren.

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-05-2003 17:23

Dit heeft bij mij vaker gewerkt:

*Maples
*Vissen met in stukjes gesneden boillies
*Alleen pva zakje met verkruimelde boillies als bijvoer
*Onderlijnen van een + 50cm
*Onderlijnen van 8-12cm
*Onder het kantje vissen, ook al staat er maar een halve meter water
*Slappe lijnen

deze zaken hebben mij vrijwel altijd vis op de mat gebracht, ook op water waar er erg veel gevist werd. Nachten met soms wel 6-8 runs waren niet vreemd, waar de anderen genoeg hadden met 2 visjes.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-05-2003 17:23

lorenzo,

dat de karper de boilie niet volledig in zijn bek pakt, maar de boilie tussen zijn "lippen" klemt (ik denk dat lou dit bedoelt met een klein stukje in zijn mond pakken) dat kan wel degelijk, er is namelijk een dressuurwater in engeland, ik ben de naam ff kwijt, maar het staat ook in het grote karperboek van rini groothuis, waar de karpers de boilies tussen de lippen pakken en er dan mee weg zwemmen, voelen ze weerstand laten ze de boilie weer los. (zelfde als lou zei).
alleen, dit zal waarschijnlijk niet vaak voorkomen op doorsnee dressuurwateren, omdat karpers dit meestal niet uit zichzelf doen.

mvgr Richard
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

07-05-2003 17:27

Leuk dat je met Beatsi hebt gesproken, maar als je de tijd had genomen om jezelf te informeren was je erachter gekomen dat een karper het voedsel test met zijn lippen.

Wat je waarschijnlijk ook niet wist is dat de theorie die ik hierboven plaatste in veel karperboeken wordt besproken.

Ook is jou spierbewegingen theorie niet nieuw.

Salutjes,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-05-2003 19:02

Lou... vergeet het maar... een karper doet dit niet en dit heb ik al ZO vaak gezegd...

Dit zou nl. betekenen dat een karper kan DENKEN en dus bij zichzelf denkt 'als ik die boillie een klein stukje opneem tussen de lippen, dan wordt ik niet gehaakt'.

Dat is dus onzin en dit wil ik meteen even uit de wereld helpen. Als je hier echt in gelooft dan zul je noit veel verder komen op visgebied, want dat getuigd niet van inzicht in aasgedrag.

Nadat ik Sibbing er op heb nagelezen en een aantal aasopname heb gezien onder water kan ik allen maar beamen wat Luc en Lorenzo beweren.

Het is het beste voor jou als jij zo snel mogelijk het geschreven woord niet meer als de de waarheid gaat beschouwen.

Allemaal

Spreek in de context van dressuur trouwens liever over de term 'conditionering', wat staat voor afwijkend gedrag.

Zoek de betekenis voor dressuur maar eens in het woordenboek, je zult zien dat de karper geen gedresseerd, maar geconditioneerd gedrag vertoont.

Gr. Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 09:16

Beste Laurens wel grappig: "niet veel verder zult komen op visgebied", ga nou niet de de wetenschappelijke topvisser uithangen, ik hoef mezelf niet meer te bewijzen op karpergebied.

Trouwens wanneer heb je mij horen zeggen ehhg schrijven, dat een karper denkt voor hij het aas pakt, dat maak jij ervan! Dit testen gebeurt instinctmatig lees er wat literatuur op na en je zult zien dat ik gelijk heb.

Het aantal aasopnames dat je gezien hebt, waren dat er genoeg voor een wetenschappelijke steekproef waar je iets mee kan veronderstellen? Of heb je twee vissen een boilie zien pakken die hongerig in een aquarium zaten.
En zaten die vissen die jij hebt gezien in een aquariumpje ver van hun natuurlijke omgeving?
Dus

In ieder geval, goeie vangst jonge.

Chao chao
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 13:10

Wetenschappelijk topvisser? Bewijzen?
Ik neem die termen niet in de mond.....??

Lou, prima, als jij in zulke onzin wil blijven geloven dan heb je mijn zegen!

Kun jij mij even aangeven waar en in welke literatuur staat dat een karper dit instinctief doet?

De wetenschappelijk steekproeven van F. A. Sibbing wijze op een aasopnamegedrag waarbij hetgeen wat opgezogen wordt ALTIJD in 1 zuig naar achterin de bek verdwijnt. Daar begint het voedselselecteringsproces.

Als jouw theorie klopt, waarom hoor je dan alleen mensen waarbij de montages voor geen meter deugen klagen over stoppende runs of halve rukjes...?

Ik heb nog nooit een stoppende run gehad. Nee, ik lieg, 1 keer, maar daar hou ik graskarper voor verantwoordelijk!

Maar jij ook veel succes met je IN MIJN OGEN vertroebelde denkbeelden over aasgedrag :smile:

Groetjes Laurens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laurens Maasland op 2003-05-08 13:11 ]</font>
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 14:17

Nee, jij bent iemand die met de Dikke Vandale in de hand irritant anderen loopt te verbeteren. Terwijl heel karpervissend nederland de term dressuur gewoon gebruikt. ha ha

Is jou beroemde steekproef op water genomen waar conditionering (zoals jij dat wilt noemen)voorkwam? We hadden het over conditionering weet je nog.

Nogmaals, voor een paar ingnorante onder ons op zwaar bevist water neemt een wantrouwende karper de boilie alleen tussen de lippen en zwemt daarna weg om te voelen of er weerstand is zo ja laat hij hem los.
Grote karperboek (Rini Groothuis), artikel sportvisser magazine e.a.

Groet,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 14:26

Lorenzo, wat dacht je van smaak.

Karper proeft of voedseldeeltjes te verteren zijn.

Groet,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 15:00

Hallo Lou,

Ik vind het schitterend dat jij persoonlijke aanvallen gebruikt door woorden als ‘irritant’ op mij af te vuren, maar ik blijf liever inhoudelijk mijn argumenten kracht bij zetten.

Natuurlijk was de observatie van dat rigtesten op zwaar bevist water. Het was overigens niet meer dan het zien van het OPZUIGEN van een montage, het strakzwemmen en het UITSPUWEN, een schoolvoorbeeld van hoe het gaat.

Ik kan een glimlachje bij jouw klem- en testverhaal nog steeds niet onderdrukken…
Antwoord svp eens op deze vragen:

1. Wist jij dat een karper bar slecht kan zien wat er exact recht voor zijn neus ligt?
2. Waarom laten vissen zich op alle wateren keer op keer vangen wanneer ze die fantastische klemtruc achter de hand hebben?
3. Hoe krijg jij een vis volgens jou zover dat ie het aas WEL opzuigt (een must om hem te kunnen haken)?
4. Wat voor rigs knoop jij om er voor te zorgen dat een vis het aas NIET gaat klemmen?

En met alle respect voor Rini en andere auteurs… dat is allemaal speculatie en ietwat verouderd nieuws.

Ook als ze het daadwerkelijk opzuigen is het een koud kunstje voor ze om het gevaar te bepalen: ze zwemmen de boel strak, voelen de weerstand en spuwen het zaakje weer uit.

Hou in dit verband de komende KWO rotary letters maar even in de gaten… hier is speciaal een onderwerp aan gewijd.

Groeten, Laurens

Ps; klemmen instinctief gedrag? Alles wat een vis doet om een vangst te ontwijken is juist aangeleerd gedrag!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-05-2003 15:20

Laurens,

1- Een karper ziet niet goed wat er voor z,n
bek ligt.
2- De klemtruc bestaat niet.
3- Je kunt een karper niet zover krijgen dat
ie je aas opzuigd, of hij zuigd het helemaal
op, of hij laat je aas liggen.
4- Elke rig kan uitgespuugd worden, dus ook
stiff-rigs. Al zal het met een stiff-rig
anders gaan.
Dus in mijn ogen is het ook onzin, dat de
karper het aas tussen de lippen klemt en uit-
spuugd bij weerstand.

groetjes Benny
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 15:29

Wie de bal kaatst....... 9e thread van onder. Welnu genoeg vingertje gewezen.

1. Ja en met baarddraden kan ie ook voelen.

2. Vissen nog niet wantrouwig genoeg, ofwel de mate van conditionering is nog niet zodanig. Veranderingen van aas systeem,luchtdruk, wind etc...

3. Veranderen van systeem, langere onderlijn/hair, vrij lood of gedeeltelijk, veranderen van aas.

4. zie 3

Pin me niet vast aan alleen deze theorie. Het blijft feit dat karpers dit doen op dressuurwateren of je het gelooft of niet.

Verouderd nieuws hoeft geen slecht nieuws te zijn, het zijn juist de traditionele methoden die op dit soort wateren vruchten afwerpen.

Groet,
Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 16:25

OK, ieder zijn mening en die repecteer ik ook... toch blijf ik er bij dat je kan wachten tot je eens ons weegt eer dat je een karper het aas tussen de lippen zal zien pakken.

Ik pin je er niet op vast, maar toch nog even dit:

Hierbij nog even de boodschap dat uitspuwen in het geval van jouw theorie erg lastig wordt: voor het spuwen moet hij namelijk een vaccum in de bek creeren en dat gaat niet als hij een boillie tussen de lippen heeft.

Groeten, Laurens
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 17:04

Oke,

Als ik het me goed kan herinneren, zuigt de vis in die gevallen de boilie niet op, maar neemt hem tussen de lippen op, waarna die voorzichtig wordt geproeft en getest zonder slikken.
Volgens mij verschilt het ook per karper en zijn ervaringen hoe het aas precies benadert wordt ook zijn veel omgevingsfactoren van belang, zoals: type water, zuurstofgehalte in water etc etc.

groetjes,

Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

08-05-2003 17:10

Lou,

wat is dan de volgende stap van het "instinctieve" gedrag van de karper?
Dat ie bijv. met zijn vinnen gaat voelen of en waar een lijn loopt...Voelt ie dan ook het verschil tussen gevlochten en nylon...?
Mvg,

Gijs