dressuur water


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-05-2003 17:44

Laurens gaf het al aan: als de karpers echt een klemtruck zouden kennen, dan zouden we nooit meer een run krijgen. Immers, de haak komt dan NIMMER in de bek van de karper. Variatie in onderlijnen en hairlengtes heeft dus dan ook geen zin!

Tijn
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-05-2003 18:47

Menno,dat zijn WIJZE woorden.....
Een fanatiek korstvisser.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2003 19:02

Menno, je geeft zelf je twijfel al aan...

Een drijvende korst met een compleet ander volume en sooortelijk gewicht is nimmer te vergelijken met een boillie aan een loodsysteem.

Ik heb karpers bij het korstvissen nl. vaak simpelweg niet eens zien zuigen, maar eigenlijk gewoon met de bek er omheen zwemmen, zonder een zuigkracht te lijken ontwikkelen.

Bovendien is de korst hoe je het wendt of keert al IN de bek en kan hij dus wel degelijk razendsnel het vaccuum creeren.

Ze zijn met de korst zeker razendsnel en gehaaid, maar de situatie is m.i. compleet anders, want de vis hangt ook in een andere positie, dus ik denk dat je appels met peren vergelijkt.

Groetjes Laurens
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-05-2003 19:22

Zelf pas geleden gehad;
Ook tijdens het korstvissen;
Karper komt van onder aangezwommen, opent zn bek (korst bewoog niet) "hapt" in de korst, en zonder deze naar binnen te werken ( dus dat de korst niet meer zichtbaar was), opende hij z'n bek weer, en zwom weg.
Hoe verklaren jullie dat dan?

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 21:59

Gijs, bespeur ik daar wat sarcasme? Welnu
Gijs, instinctmatig ontwikkeld de karper technieken om niet gevangen te worden op basis van beleefde ervaringen. Of het zo ver gaat dat hij dat met zijn vinnen gaat voelen weet ik niet. Maar met zijn baarddraden kan hij dat zeker, hij stoot een paar keer tegen het aas aan om te kijken of het natuurlijk beweegt.

Groet

Een tip voor de mensen die alleen geloven in het helemaal pakken, of helemaal niet pakken van aas. We hebben hier te maken met gedrag van een vis die in elk water andere gedragingen kan vertonen afhankelijk van veel factoren.
Het is niet zo zwart/wit als jullie denken. Het lijkt me dan niet zo slim om jezelf op een auteur vast te pinnen, he Lorenzo haha.

Deze zijn voor Laurens en Lorenzo:

"Zwaargewichten"
van Cees van Kempen en Jaques Schouten te vinden op blz 85,
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/artikel7.htm." target="_blank" class=bericht>http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/artikel7.htm.</a><!-- BBCode auto-link end -->
Stond ook in grote karperboek van Rini Groothuis kon ik even niet vinden dat boek.
Aldus beperk je niet tot een mening.

Groet en vangse,
Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-05-2003 22:01

Lou, Pagina doet het niet??

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 22:06

Menno het niet in een keer naar binnenzuigen van de korst komt doordat er lucht bij de korst komt (aangezien deze aan de oppervlakte ligt) is door de lucht geen vacuum mogelijk.

chao,
Lou
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 22:08

HMM vreemd Robbert, misschien server plat. Eff kijken of die bij mij werkt.
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 22:11

Robert, als ik op de link druk werkt ie ook niet als je hem in je browser intypt doet ie et wel. bij mij althans.

Lou
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-05-2003 22:16

Je hebt gelijk.. Het is het puntje achter de link die het hem deed :wink:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

08-05-2003 22:17

lou, ik zie de fout al, er staat een punt achter html waardoor de link nie werkt.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/artikel7.htm" target="_blank" class=bericht>http://members.rott.chello.nl/tmarapengopie/artikel7.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

deze werkt wel
Lou Roman
Berichten: 122
Lid geworden op: 01-05-2003 02:00
Locatie: Zaanstad

08-05-2003 22:19

Oh ja, was me niet opgevallen, copy paste he.

hoi
If you fish like everybody does you catch what everybody does.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-05-2003 22:19

Ik was eerder Richard :razz:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-05-2003 11:51

Ik gelo0of niet dat een karper het aas alleen vol kan pakken of niet pakken. Als hij z'n bek ahw om een korst heen kan doen (wat ik ook meerdere keren hebt waargenomen) kan hij toch ook zijn bek zonder vacuum om een boilie heen sluiten. Een karper kan ook tegen het aas aanblazen om te kijken hoe het zich gedraagt, dit is misschien de reden waarom een langere onderlijn goed werkt. Karpers denken niet, maar ze kunnen wel leren uit vorige ervaringen. Ik viste vroeger wel eens met een onderlijn van ongeveer 80 cm lang, die ik met een stukje pva voor het grootste deel langs het lood bond. Op deze manier heeft een vis veel meer speelruimte. als ik met deze momtage een piep kreeg, was het ook in 90% van de gevallen gewoon hangen. Opvallend was dat ik met deze montage veel meer zeelt ving dan met korte onderlijnen. Hoe verklaren jullie dat op een geconditioneerd water op een voerplek van bijv aardbijboilies van ultimate (om maar even de populairste dierenwinkelboilie hier in de buurt te noemen) niks wordt gevangen, terwijl wel de voerplek wordt leeggevreten. Als je op zo'n voerplek met een lange ondelijn vist en toplood, vang je wel vis. En hoe verklaar je dat je op dezelfde manier vaak dezelfde vissen vangt? Op de wateren waar ik over praat vang je weinig met normale boilies. Het wordt al beter met tijgernoten. Als je bijvoorbeeld heel gek doet, een single popup op een lange onderlijn, op tien cm boven de bodem gewoon in het midden, vang je niet de grootse aantallen, maar wel vissen die normaal zelden gevangen worden. Ik ving een aantal vissen die al meer dan een jaar doodgewaand waren. Ik denk dat er zeker wel zo iets als een boilie tussen de lippen nemen is. Hoe dan ook, volgens mij proberen ze het aas vaak wel uit, zeker als ze er al eerder op gevangen zijn.
groeten Daaf
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

09-05-2003 14:24

Hoe denken jullie dat een karper een mosseltje van een paaltje afhaalt?
Met een beitel?
Staafje dynamiet?

Kijk eens wat vaker in de (koi)vijver van je buurman. Er gaat een wereld voor jullie open...

Mike
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-05-2003 18:56

Mike,

Ik ben toch bang dat jij twee dingen door elkaar haalt.

Wordt een gemiddelde karper gehaakt door een mossel?
Is dat klemmen van een mossel of een slak instinctief... ja dus! Klemmen uit bewuste haakaasomzeiling is volgens de 'verwarden' aangeleerd gedrag... als dat instinctief zou zijn, zoals ook beweerd wordt, dan kan dit toch nooit als gevolg van bevissing en veranderd gedrag (want dit is aangeleerd) zijn gekomen?


Bij het 'afplukken van een mossel of slak - zelf vaak genoeg gezien in la France (slakken van dikke rietstengels) is er totaal geen sprake van aangeleerd gedrag of een situatie waarin de vis gevaar vermoed.

Dus ook hier ga ik de appels en peren inzetten... vooral als je een vijver zonder bevissing er bij gaat halen.

Karpers zouden het overigens erg druk krijgen op jouw stekken als ze iedere boiillie even zouden moet klemmen voor dat ie naar binnen gaat :smile:

Groetjes Laurens
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-05-2003 20:15

Sorry Laurens, ik zie niet in waarom een karper bij wijze van ontwijkend (afwijkend ) gedrag niet een boilie tussen de lippen zou klemmen om het te testen.
Tien maal achter elkaar een boilie opzuigen en uitspuwen is naar mijn idee ook niet echt natuurlijk aasgedrag maar gebeurd in de praktijk toch regelmatig.
Als de vissen zich dit kunnen aanwennen, puur en alleen om te testen of het voedsel 'veilig' is kunnen ze dat ook best op andere manieren testen zoals het tussen de lippen vastklemmen.
Als opzuigen een nare ervaring oplevert (haken) vinden ze vanzelf een andere manier.
Dat dit wel degelijk gebeurd kun je lezen in Foxpool van Rob Maylin.
Hun antwoord hierop was de looney popup rig, een rig waarbij de haak boven de popup boilie stak.
Ik denk trouwens dat karpers op een voerplek alleen de eerst paar boilies op deze manier testen en dan langzaam de rem eraf gooien.

My 2 penny's...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eus Molewijk op 2003-05-09 20:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-05-2003 16:31

Eus, aan jou dan dezelfde vragen als aan Lou:

1. Wist jij dat een karper bar slecht kan zien wat er exact recht voor zijn neus ligt?
2. Waarom laten vissen zich op alle wateren keer op keer instant (!!) vangen wanneer ze die fantastische klemtruc achter de hand hebben?
3. Hoe krijg jij een vis - behalve door voeren - volgens jou zover dat ie het aas WEL opzuigt (een must om hem te kunnen haken)?
4. Wat voor rigs knoop jij om er voor te zorgen dat een vis het aas NIET gaat klemmen?

"Als opzuigen een nare ervaring oplevert (haken) vinden ze vanzelf een andere manier."

Ik heb in de praktijk nog nooit anders gezien dan een vis die de montage volledig opzoog.

De afnemende vangsten zit hem m.i. juist in het feit dat de vis niet meer zo fanatiek zwemt na de aasopname en extra alert is op dat draadje wat over de lip kan lopen. Het zaakje ligt dan zo weer op de bodem!

Daarom streepte ik al eerder het belang aan van meerdere vissen op de stek... dan wordt er fanatieker geaast en worden er fouten gemaakt die een solitaire vis niet zou maken! De enige manier hoe je dit kan beinvloeden is je lokatiekeuze en voertactiek. Hou ook jij de KWO RL in de gaten... hier gaan interessante discussies en visies uit komen denk ik...


Verder zou ik wel een van mensen een betrouwbare observatie willen horen van een vis die dit daadwerkelijk deed.

Ik blijf namelijk bij mijn geloof dat dit onzin is....

Groetjes Laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2003 20:11

Sterke staaltjes?

Karpers die vastgegroeide mossels van paaltjes rukken? Een oud misverstand wat mij betreft. Paaltjes zijn begroeid met draadalg. Deze draadalg houdt heel wat kleine voedseldeeltjes vast. Karpers grazen dit er tussenuit. Dus dat doen ze bij die paaltjes. Hoewel, er zal heus wel eens een mosseltje meekomen dat wat losser zit.

Een vis die test op weerstand van het lood en dan te bedotten is met een iets langere onderlijn? Vraagt heel wat van de bekbeheersing van een karper maar bovendien een zeer goed coördinatiegevoel met een precisie van een 10-tal centimeters. Als ze zo slim zijn, dan voelen ze ook wel dat er een draad aan het aas zit. Dat laatste is overigens minder onwaarschijnlijk.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-05-2003 22:59

Op 2003-05-10 16:31, schreef Laurens Maasland:

Verder zou ik wel een van mensen een betrouwbare observatie willen horen van een vis die dit daadwerkelijk deed.

Ik blijf namelijk bij mijn geloof dat dit onzin is....

Groetjes Laurens



Beste Laurens,

Ik heb een keer een boilie aan een stukje draad geknoopt en dat te water gelaten in mijn aquarium. De karper zoog hem gelijk naar binnen, maar nadat ik weerstand gaf spuugde hij hem maar weer uit.

Na dat een paar keer gedaan te hebben, pakte hij de boilie alleen nog maar tussen de lippen. Zodra hij enige weerstand voelde liet hij gelijk los!

Ik denk dat deze reactie nog heviger zal zijn geweest wanneer ik een echte haak had gebruikt, maar ik wil mijn koi niet kee rop keer haken.

Of deze test na lang voeren en dan af en toe zo'n boilie aan een draadje ertussen leggen hetzelfde effect zal hebben weet ik niet. De reactie en de stress die dat oplevert zijn niet te vergelijken met haking. Een alleen geknoopte boilie zijn ze vrij snel weer vergeten, maar m.i zegt 't wel wat.

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-05-2003 08:16

Goedenmorgen heren, ik ben van de week 3 dagen wezen vissen en heb dresuur van dichtbij meegemaakt.
Ik maakte een voerplek en kon duidelijk zien dat de karper hier goed op aasde, doormiddel van de flinke belpartijen die plaatsvonden elke keer dat ik ze bijvoerde.
De eerste 2 dagen had ik 1 visje en kon het bijna niet geloven.
Wat ik toen deed is freelijnen met de hengel op mijn rodpod, en het werkte binnen een uur 4 aanbeten maar de runs bleven uit, mijn lijn werd strakgetrokken tot de hengel en toen hield het op.
Weer bijgevoerd en op de stek zelf gaan zitten met de hengel in de hand met slappe lijn.
De lijn werd tot 3 keer toe binnen een half uur strakgetrokken tot de hengel (de hengel boog niet eens een stukje) heb geprobeerd gelijk aan te slaan en ook om hem even te laten gaan en dan aanslaan het had allebij geen efekt.
Ik ben toch zwaar gaan twijfelen aan mijn rigs en ga zeker uitzoeken doormiddel van onderlijn aanpassingen en loodmontages wat er nou presies plaatsvond onder water.
Ik vraag het mij toch af of dit nou blazen, gouw uit spugen of klemmen voorstelde(ik sluit niks uit).
Zelf denk ik dat dit blazen was omdat ik op de hengel geen tikje zag maar de lijn wel werd strakgetrokken, met aanslaan voelde ik ook geen tegendruk op de hengel.
Ga ik uit van klemmen, klopt het wel aardig gezien hoe het gebeurde.
Ga ik uit van uitspugen dan moet hij/zij het ongeloofelijk snel hebben gedaan of het was juist het uitspugen dat mijn lijn deed straktrekken.
Wat denken jullie?
MVG. Robert Campbell.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

11-05-2003 09:42

na enige threads gelezen te hebben hetvolgende :

lou : Pin me niet vast aan alleen deze theorie. Het blijft feit dat karpers dit doen op dressuurwateren of je het gelooft of niet

Helaas moet ik je teleurstellen lou, ik vis op maas, kanaal, grindputten, zeg maar overal waar karper zwemt. Ik heb dit meegemaakt op kanalen, maas...dressuur ? op een kanaal van 150 km lang ? lijkt me sterk. Als een karper het niet vertrouwd spuugt ie et uit, of het nou dressuur water is of niet, waar dit aan ligt ? Aan het instinctieve gedrag dat iets niet klopt, ooit een karper iets van de bodem zien opslurpen, waarna bleek dat het nog vastzat aan een wortel o.i.d ? spuugt ie et uit. Als je op een water met boillie nix meer vangt is dit puur aasgewenning en kan nader aas daar verandering in brengen. Dit zijn mijn eigen ervaringen zonder dikke van dale, rini groothuis of wie dan ook ( nix ten nadele van deze auteurs/vissers integendeel ) Gewoon proberen en het aas aanpassen kan wonderen doen.

Met vangende groet
Cor Blokhof

11-05-2003 10:25

Toine,

Ik denk dat dit uitspuwen ook niks met dressuur te maken heeft.

De karper wil het dat niet eetbare haakje en onderlijntje kwijt dus die probeert die uit te spuwen.

Logische dat de bollie dan ook mee want die zit er aan vast.

Dit is puur instinct en niks dressuur.

Het lijkt me meer dressuur als karper bepaalde aassoorten zowat gaan negeren of pas gaan pakken als deze er al een geruime tijd liggen.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-05-2003 11:30

Robert,kunnen die "straklopers" geen brasems of karpers met "paaineigingen" zijn geweest,die je lijn dus hebben meegenomen tijdens het zwemmen ?
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-05-2003 11:39

Dennis, ik denk het niet de paai is op de desbetreffende plas nog niet op gang.
Het was duidelijk dat ze elke keer mijn voer opaten en weer verder gingen, even bijvoeren en de belpartijen begonnen weer.
Als ik met vast lood had blijven vissen had ik dit niet eens in de gaten gehad.
Het zet je wel aan het denken, hoe vaak dit gebeurd als je op afstanden vist en niks kan waarnemen.