Karper "run"


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

23-05-2011 17:53

Hallo,

Ik ben gisteren wat gaan pennen in de kant met een vaste stok, gewoon omdat een karper drillen met een vaste hengel enorm fijn is :lol: (na de viswedstrijd altijd een ideaal moment omdat de wedstrijdvissers hun overgebleven voer in de kant dumpen), op zo'n moment zijn 4-5 gehaakte karpers op dezelfde stek binnen het uur niet abnormaal op dit water.

mijn opstelling is als volgt:

4m telescopische glasvezel vaste stok (goedkoop ding want karper durft van een carbon vaste stok wel eens niets heel laten)
1.5m (+/-) elastiek met een trekkracht van 8kg
0/22 hoofdlijn (5.3kg)
0/20 onderlijn (4.6kg)

Dat het materiaal zeker niet te licht is is in het verleden al bewezen heb zelfs mijn PR (17.5kg) op deze manier gevangen.

Gisteren heb ik 5 karpers gehaakt waarvan ik er maar 1 heb weten boven te halen

4 maal heeft de onderlijn het begeven omdat de karper er na het aanslaan als een raket vandoor ging (heb het dan maar voor bekeken gehouden want is natuurlijk ook niet goed voor die vissen).

Dat de karper er na het aanslaan pijlsnel vandoor gaat is natuurlijk niet abnormaal maar ik vroeg me af of de grote van het water er iets toe doet, wanneer de karper na de aanbeet zijn "run" neemt (als je het zo al mag noemen nadat die al gehaakt is :P ) vroeger viste ik op een smaller water en als de vis dan na het aanslaan de elastiek bijna tot het uiterste op de proef stelt is het toch altijd even spannend. Maar op dat moment was de vis al bijna aan de andere oever en kon hij dus niet veel verder meer gaan. Het kwam dan ook zelden of nooit voor dat de vis mijn lijn over trok.

Op dit water heeft de vis echter veel meer ruimte om er vandoor te gaan is dit dan meteen ook de reden dat hij harder doorgaat met lijnbreuk tot gevolg omdat hij gewoon meer ruimte heeft? (Het is niet dat de vis het op dat andere water niet kon maar hij deed het gewoon niet).

Mvg
Vang ze!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-05-2011 21:23

Een gemiddelde karpervisser heeft 30/100 op zijn werphengel en jij gaat lopen klooien met een vasthengeltje van 4meter en 20/100. En nu moeten wij gaan uitleggen waarom dat niet goed gaat ?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

23-05-2011 21:32

Dat was toch mijn vraag niet :roll:
Als ik met een hoofdlijn van 30/100 ga beginnen en die karper trekt iets kapot is het de elastiek is dat dan zoveel beter?
Heb al karper gevangen tijdens het brasem vissen op 14/100 met de vaste hengel.

De vraag is: neemt de karper een hardere run in een grotere vijver. Op het vorig water trok hij de opstelling net niet tot het uiterste en leek hij gewoonlijk 2-3 meter voor de overliggende oever te stoppen maar hier gaat hij gewoon door, Is dit omdat er gewoon geen overliggende over is in dit geval of om andere reden? Of gewoon pech?
Laatst gewijzigd door Swiggers Jordy op 23-05-2011 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vang ze!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-05-2011 21:35

Dat je met die opstelling 17.5 kg geland hebt, zegt maar één ding. Dat je ongelofelijk veel mazzel hebt gehad. Waarschijnlijk waren de lossers gewoon grotere vissen die je met die opstelling vaker niet dan wel zal landen.

Er wordt met de pen goed gevist met 20/100 maar dan zit die lijn wel op een molen die meer lijn afgeeft als dat nodig is. Met een vast stok van 4 meter is het denk ik vragen om problemen. Je vist met 20/100. Haakje 12?

Als 4 van de 5 keer een onderlijn het begeeft, moet dat je genoeg zeggen toch?
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 23-05-2011 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

23-05-2011 21:39

8-12 afhankelijk van het aas dat ik gebruik.
Dat ik met die 17.5 zeker geluk heb gehad weet ik ook wel maar de gemiddelde karper die daar rondzwom was 5-7kg en dat was goed te doen en vooral erg leuk drillen.

Wil gw weten of de afmeting van het water iets met de hevigheid van de karper te maken heeft en dan vooral die eerste run na de aanbeet want dat is het kritieke moment, als je de karper dan tegenhoud lukt het je 9/10 wel.

En jeroen in die vaste stok zit wel een elastiek die tot 8 keer zijn lengte kan uitrekken weet niet of je het systeem kent? Word hier veel gebruikt.
Die elastiek is net dat wat het mogelijk maakt karper te vangen de lengte van de stok doet er niet zo toe.

4m+(1.5m*8) = 16m - 1.5m (de lengte dat de elastiek in de stok zit) = 14.5m + lengte van de opstelling (3-4m)

de karper kan toch al gouw 17 meter nemen als ik met mijn hengel aan de wanterkant staan 18 als ik men armen uitsteek wat soms het verschil wel maakt :lol:
Laatst gewijzigd door Swiggers Jordy op 23-05-2011 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Vang ze!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-05-2011 21:42

Zou me voor kunnen stellen dat karper op groter water meer zwemt, ook voor zijn voedsel. Hierdoor zou hij misschien meer kracht kunnen hebben en er harder vandoor gaan maar dit is puur speculatie.
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

23-05-2011 21:44

Ben in ieder geval van plan volgende keer met de werphengel te gaan pennen, maar ga het zeker nog is met de vaste hengel proberen op mijn oude water kwestie van een vergelijkende test te doen. :)
Vang ze!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

23-05-2011 21:50

Het kan ook met de watertemperatuur te maken hebben. Op een sloot waar je mee kan lopen en je hengel + lijn/elastiek de overkant red kan ik me er iets bij voorstellen in alle andere gevallen zou ik toch een werphengel pakken desnoods een matchhengel.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

23-05-2011 23:23

Het is inderdaad zo dat ik zijwaards alle ruimte heb maar de vissen vertrekken meestal gw peilsnel recht vooruit, als je hem dan kan stoppen zit het goed maar het percentage lijnbreuken en bijgevolg leed voor de vis (als die met de haak in zen bek moet rondzwemmen kan niet prettig zijn) is het niet waard. Had er enkele jaren geleden echter niet zoveel problemen mee maar ja ander water andere regels zeker. :p

Mss nog iemand een idee waarom karpers op het ene moment/water heviger zijn als andere?
Vang ze!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-05-2011 00:41

Heej,

Da's leuk , maar zo ben ik ook begonnen, maar ik was toen 14 en nu ben ik 50..... De Italianen vissen ook zo, met een vaste stok, elastiek en grote ballen voer. De karpertjes komen er als gekken op af (ze gebruiken goed voer) en er komt wel eens een grote tussendoor, heb het met eigen ogen gezien vlakbij mijn amping, zag een paar italianen vissen met een vaste stok. Drillen duurde verdacht lang (meestal is dat zo gebeurd), dus ik dacht effe kijken.
Vingen ze inderdaad 507 kg karpers op de vaste stok (11 meter met 8 meter elastiek denk ik). Het heeft een naam, die vorm van karpervissen. Zijn speciale hengels voor.
Maar zo heb ik ooit mijn eerste karpers gevangen, ving altijd zeelt, schakelde met vaste stok snel over op karper met zwaardere lijnen (22/00) en mini karperhaakjes. De karper zwom in een sloot, dus ik kon gewoon meelopen. Begonnen als "bijvangst"bij de jacht op zeelt, is het mijn favoriete vis geworden.

Zo gek is dat dus nog niet.... De vis wil in principe de tegenovergestelde kant heen dan waar jij hem naar toe stuurt.Onder de top is dan het best om de vis te drillen. Mijn idee: hij zwom gewoon van je af.
Ik viste tot enkele jaren geleden ook met de match hengel op karper met 16-18/00. Goede hengel, goede molen, elastische lijn. Tot iemand op mijn hengel stond tijdens het onthaken. Krak....
Kijk eens voor die speciale hengels, is carbon, maar dikwandiger. Vraag ernaar bij de winkelier. Maar ik zou het zelf niet zomaar meer aandurven.
Gebruikersavatar
Swiggers Jordy
Berichten: 46
Lid geworden op: 11-06-2008 17:32
Locatie: Schelle

24-05-2011 08:19

Er zijn natuurlijk speciale handhengels die op karper zijn afgestemd maar heb hier al mooie stokken compleet in frut gestrokken zien worden en dan is dat soms niet meteen omdat de lijn te dik genomen was als het met mijn goedkope brol handhengeltjes niet lukt hier laat ik het wel zo. :P
Vang ze!
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

24-05-2011 09:51

Je schetst de situatie dat de vis op een eerder water niet ver zwemmen kon voordat ie de overkant had bereikt. En dat in de breedte meelopen je al bekend was.
Op je nieuwe water heb je meer ruimte voor de vis in zowel de breedte maar veel belangrijker nu ook in de lengte. Een richting die je dus niet kan opvangen met mee lopen met de vis.
De vis heeft nu dus veel meer ruimte om snelheid en kracht op je montage te zetten zonder dat je daar een opvangmiddel voor hebt. Het is mijn inziens dan ook niet vreemd dat je nu lijnbreuk krijgt want iets moet het gaan begeven als er teveel kracht op komt.
Oplossingen zijn mijn inziens een langere vaste stok waarbij je nu weer dezelfde situatie kan creeren zoals op je eerdere water. Kan dit niet dan zou ik hier de vaste stok aan de kant doen en mooi een degelijke penhengel mee nemen naar de water.

Gr B
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-05-2011 18:14

Het is heel goed mogelijk om met een vaste stok op karper te vissen MAAR het heeft wel een paar aanpassingen nodig.
Je kunt rustig tot 13 meter gaan met een moderne stevige stok speciaal voor de grotere vissen.
Maar een must is echt in DRIE delen elastiek van het type hollow, bv Sensas Crazy Hollow Elastiek.

4 meter telescoop is vragen om problemen, zou kunnen maar wel met het genoemde elastiek gemonteerd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Patrick Wielenga
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-04-2010 10:28
Locatie: Joure

24-05-2011 18:18

Sorry maar ik vind het gestoord om met een vaste stok op karper vissen.
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

24-05-2011 19:07

ook met elektrische piepers? kant en klare deegbollen? tenten? karpermatrassen?

of is dat nu weer niet gestoord? :roll:
karpervissen is gewoon gestoord, of je het wil of niet :P
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-05-2011 19:17

Ik wordt onderhand gestoord van al die "karpervissers".. :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-05-2011 16:19

Patrick het is niet gestoord, wel die bivyboys met hun pretmiddelen en lawaai in de nachten, dat is gestoord.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

27-05-2011 18:01

Douwe Bijlsma schreef:Patrick het is niet gestoord, wel die bivyboys met hun pretmiddelen en lawaai in de nachten, dat is gestoord.



zo die zit helemaal mee eens ook :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Gebruikersavatar
marc boudewijn
Berichten: 42
Lid geworden op: 30-11-2005 15:58
Locatie: ijmuiden

10-06-2011 10:22

Ik hol de hele dag met m'n rugzakkie en penhengel achter de karper aan!!
Kom s'nachts me bivy uitrollen met een run! schuif over m'n slippers heen sta vervolgens in m'n boxershort op m'n sokken of blote poten in het gras te blauwbekken om een vis te drillen
Maar gelukkig ik gebruik geen pretmiddelen en maak geen herrie dus ik ben niet gestoord :D :D :
Dank je wel Douwe ik begon er aan te twijfelen :lol: :lol:
ervaring is de naam die we geven,
aan de optelsom van onze fouten.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

11-06-2011 19:25

Ik gebruik wel pretmiddelen, maar vis 9 van de 10 keer alleen. En buiten een run op de piepers maak ik geen herrie ben ik nu ook gestoord.
Plaats reactie