gaat t karpervissen naar de klote ?!


jeroen van viegen
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2010 14:32

02-05-2011 18:57

hallo allemaal

ikzelf ben een fanatiek karpervisser die er alles aan doet om de vis zo goed mogelijk te behandelen.
denk aan degelijk materiaal (molen MET een werkende slip), onthaakmat, emmertje water, vis zsm terug,
enz enz

verder doe ik er alles aan om de stek zo schoon en rustig mogelijk te houden.

maaaaar door de stijgende populariteit van het (karper)vissen waardoor er steeds meer "jeugdige"
(ook oudere hoor) vissers komen kom ik uit op mijn quote:

vanavond nog, terwijl ik mijn honden uitliet liep ik door t park
hier zat een koppel te vissen van rond de 15/16 jaar, 1 ving toevallig net een karper.
beetmelders op stand kuifblazen, een tent half op t wandelpad en geen onthaakmat!!!

ik kijk t eens aan, en zie vervolgens de jongens de vis gewoon op de kant leggen/gooien, vis klapperde als een malle.
vervolgens staan ze er nondeju met 2 man op te harken om die vis stil te krijgen :evil:
hebben ze de vis stil, hebben de heren wel een bewaarzak bij waar ze vervolgens de vis in zakken,
de vis was nog geen 7 kilo!!! :-? .

en nu komt t...

ik merk op een normale toon op of t toch niet beter is om voortaan een onthaakmat mee te nemen ipv een 2 persoon tent met droog weer en of t nu echt nodig is om die vis te zakken.

zegt die knaap op de meest nonchelante manier: hmm dat maak ik zelf wel uit, waar bemoei je je mee?

dit en vele zaken gebeuren en zie ik steeds meer aan de waterkant
geen onthaakmat, herrie maken midden in een woonwijk,ondeuglijk materiaal,grote bekken,stekken claimen
en ga maar door

ik krijg echt steeds minder zin om te gaan vissen :x

hebben hier meer visser last van of moet ik meer met oogkleppen lopen?
kijk pa zonder handen!, ja lul het is een driewieller.....
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

02-05-2011 18:59

Jeroen, geef het maar op om je hierover druk te maken en geef zelf het juiste voorbeeld. Er zitten altijd rotte appels tussen en daar doe je helaas weinig tot niets aan. Laat een ander jouw plezier niet vergallen. Een paar van die knuppels die het toch niet willen horen zijn de moeite niet waard
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

02-05-2011 20:11

Ik maakte deze wantoestanden ook mee de afgelopen jaren. Nu ben ik tegenwoordig verenigings controleur. Het voordeel is dat ik mensen wel aanspreek op dit gedrag en noteer de gegevens. Voor als het nodig is. En wat nodig is baseer ik op de situatie die ik tegenkom. Is het een zootje dan rij ik later nog eens langs, vaak ook nogmaals de volgende dag. En dan weet ik wie er gezeten heeft.

Dan komt er nog bij dat de pachtrechten bij de vereniging liggen en de vissen indirect eigendom zijn van de vereniging. Dat geeft als voordeel dat ik als verenigings controleur heel ver kan gaan als het om misstanden gaat. Zelfs als er niet omgegaan word met de vissen. Dan is het inpakken en wegwezen als er niet geluisterd word.

Een grote bek heb ik in het verleden ook wel eens gehad. Die werd rustig en subtiel teruggekopt met een telefoontje naar de BOA in onze vereniging met een verbaal als vervolg. Ik kwam de heren later nog een keer tegen maar die waren al een stuk rustiger.. Ze weten wel waar ze aan toe zijn op deze manier.

Niet dat iedereen een controleur moet worden of zich geroepen moet worden om dat te doen. Maar het maakt dit soort situaties wel een stuk makkelijker. Binnen onze wateren houden wij op deze manier de boel met 8 controleurs netjes en weet een ieder waar deze aan toe is. Het voordeel is ook dat wij vaak ook gebeld worden als er misstanden zijn. Een bezoekje ter plaatse is dan vaak al genoeg.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

02-05-2011 20:39

Raymon,

ik ben zelf ook verenigingscontroleur.

1 van de dingen waar ik wel van baal is dat je vaak de daad niet bij het woord kan voegen. Oke, ik kan inderdaad de BOA bellen, maar de BOA moet ook maar net tijd hebben om langs te komen aangezien hij meerdere taken/ bezigheden heeft (boswachter/ boer).

Ik vind wel dat je al een hele hoop dingen kunt bereiken door eerst eens een normaal gesprek aan te gaan. Inderdaad, is het een zooitje, dan spreek je iemand hierop aan. Echter, mocht je echt willen weten of die persoon een vispas heeft kun je die wel vragen, maar dat hoeft hij of zij niet te tonen. Daarnaast, hoe check je of iemand inderdaad de persoon is die de naam op de vispas staat??? Legetimatie mag je ook niet vragen.....het enige wat je dan kunt doen is de BOA bellen die wel die bevoegdheid heeft.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
jeroen van viegen
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2010 14:32

02-05-2011 21:54

nou het probleem is dat veel wateren bij me in de buurt niet van een vereniging zijn en dat daar dus ook geen kontrole is......

en als er al parkwachten of iets dergelijks lopen dan lopen ze om omdat ze bang zijn voor die jongeren,vaak zitten ze me 6,7,8 man en dat schrikt schijnbaar af :roll:

ikzelf ben totaal niet bang en heb best wat vechtsportervaring ed maar om ze iedere keer aan te spreken :-?
wordt er beetje schijtziek van want ze trekken er zich toch weinig van aan

erg jammer want er zijn er ook genoeg die wel weten hoe t moet.
maar op 1 of andere manier moet iedereen vissen tegenwoordig en denken een hoop mensen
dat je t wel redt met een halve hengel en een pot mais.
kijk pa zonder handen!, ja lul het is een driewieller.....
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

02-05-2011 21:59

Je benadering is, hoe goed ook bedoeld, totaal verkeerd.

In plaats van de opmerking cq vraag of het nodig is om een tent op te zetten kan je ook iets van een subtiele hint geven dat het verdomde makkelijk is om een onthaakmat te gebruiken. Daarnaast kan je ook proberen feiten te verkondigen omtrent het zakken van vissen. Dus niet denigerend vragen of het nodig is maar ze er meer spelenderwijs bekend mee laten worden dat zakken niet altijd optimaal is.

Dan krijg je waarschijnlijk iets als dit:

Jij: '''Heej, mooi karper man! Vis je hier vaker?'''
Idiot: ''Thnx, nou ja zo nu en dan.''
Jij: '' Weet je wat mischien handig is, een onthaakmat, die van 5€ bij raven!, of een natte handoek te gebruiken waar je de vis oplegt, als hij namelijk in het gras ligt kunnen stokjes zijn schubben beschadigen en hem daardoor mischien zodanig verwonden dat hij niet meer kan zwemmen.''

Deze manier van aanspreken is namelijk veel opener en er is ruimte voor een eigen input, en voor begrip, je geeft namelijk iets aan wat er eventueel niet optimaal is.

Als jij alleen maar zegt/vraagt waarom hij geen onthaakmat gebruikt dan zal je steevast een antwoord krijgen zoals je nu krijgt, je vraag is namelijk al negatief gelden en krijgt daardoor, mischien onbedoeld een hele denigerende lading!


Het is niet dat je nu zo lief moet gaan doen tegen de wat mindere vissers, maar ipv feitelijk te vragen kan je ook gewoon informatief te wijzen op de verkeerde dingen die zij doen.


Het zal je verbazen hoe gevoelig sommige mensen hiervoor zijn. Is trouwens niet iets wat ik uit mijn nek verzin maar is psychologisch een redelijk bekende appraoch.
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

02-05-2011 22:01

Trouwens, de henegelsport wereld is een afspiegeling van de maatschappij, en hoe irritant volk aan de aterkant zit, hetzelfde irritante volk loopt in de supermarkt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-05-2011 22:20

Michael,
in het geval afspiegeling, gaat het karpervissen niet naar de kloten maar is het inmiddels naar de kloten.

Jou benadering voorgesteld in jou eerste reactie zou eerder van toepassing zijn op chimpanchees of gelijkwaardige niet nadenkende creaturen.
Spelenderwijs op 15 - 16 jarige leeftijd?? Game on!! Bokito's.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-05-2011 00:27

Zo snap ik werkelijk waar niet dat we in dit landje zoveel regeltjes hebben, het vissen onder zo'n vergrootglas staat en wij in onze vergunning nergens hebben verplicht dat een karper, snoek e.d op een daarvoor bestemde beschermende mat moet worden geplaatst nadat de vis uit zijn element is gehaald?

Wel kunnen we tot op de meter beschrijven waar we mogen vissen, maar de onthaakmat verplichten is kennelijk iets waar we nog niet aan toe zijn. Wellicht zouden we om het aan te prijzen......ergens in het voorjaar een aktie moeten houden. DE WEEK VAN DE ONTHAAKMAT. Gewoon al die dingen in de aanbieding knallen, zet het in een aantal magazines en verkopen die hap!

Is er overigens iemand die kennis heeft van probeersels de onthakingsmat als verplicht onderdeel van de hengeluitrusting in de vergunning op te nemen? Soms zijn goed beheerde BTW wateren en syndicaat wateren in Belgie en Engeland zo slecht nog niet... :wink:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

03-05-2011 10:41

Mijn inziens is het als eerste de taak van de winkelier die zo´n beginnende ,,crack`zijn spullen verkoopt.

vertel hem dat er ook een onthaakmat nodig is en andere visveilige manieren.

daar ligt de basis voor alles :o
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Job Verweij
Berichten: 423
Lid geworden op: 19-11-2009 16:17
Locatie: STI-Brolly

03-05-2011 11:04

Waarom niet een vispas 5 euro duurder maken en dan die onthaakmat erbij geven?
Of zijn de mensen met een onthaakmat dan bedrogen omdat ze 5 euro teveel hebben betaald?
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

03-05-2011 11:07

Jeroen, karpervissen is al op (te)veel plekken naar de klote, als ik het hier zie, geen onthaakmat dan zou ik er denk wel wat van zeggen.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

03-05-2011 11:24

Hallo, je verhaal is zeer herkenbaar. Als karpervisser heb ik ook al in die twintig jaar dat ik vis veel meegemaakt aan de waterkant, maar als controleur hier in de plaatselijke vereniging zie ik nog veel meer.
Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Grote mond, bedreigingen enz. Als controleur krijg je totaal geen respect meer, of het jeugdleden zijn of senior maakt niets uit, al moet ik zeggen dat de jeugd steeds erger wordt.
Je kunt het probleem hardhandig aanpakken of op een subtiele manier. Het punt is dat als je alleen als controleur bent weinig kunt uitvoeren, je zult steun van politie of BOA moeten hebben.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die zich gewoon netjes gedragen aan de waterkant, dit is overigens het grote deel, want een klein deel verpest het vaak.
Groet Ron
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-05-2011 11:50

Hehe het vissen is inderdaad al naar de klote. Eigenlijk zo'n beetje sinds die matten er zijn. Hahaha!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

03-05-2011 12:47

Mitsz ouwe,

Je zou kunnen zeggen dat je daarmee wel iets suggereert, zeg maar.

8) :wink:

Ik denk dat het vissen niet naar de klote is, want anders zou ik denk ik niet het gevoel krijgen er nog van te kunnen genieten. Het vissen wordt volgens mij wel mishandeld en misbruikt. Er zijn mensen binnen de sport (daarmee wijs ik niemand aan), die bewust of onbewust dingen doen waardoor de liefhebber het gevoel krijgt dat er met zijn sport geknoeid wordt. Dat kan van van alles zijn denk ik. Het is ook een beetje hoe je het beleeft. Maar ik snap het wel, want ik heb zelf ook jaren het idee gehad dat mijn liefhebberij verkracht werd. Nu heb ik dat niet meer, gelukkig.

OK, hoe sommige met beesten omgaan is om van je huilen. Toch kan iemand die karpers niet zo goed kan aanvoelen en hanteren, het ook op een onthaakmat totaal verzieken. Ik heb er weleens eentje uit iemands handen zien stuiteren, zo op z'n staart. Krak zei de staartvin. Lag een leuke onthaakmat onder. Ik weet niet precies wat het is, maar het heeft iets met inzicht, bewustzijn en toewijding te maken.

Groeten,
Willem
jeroen van viegen
Berichten: 32
Lid geworden op: 07-05-2010 14:32

03-05-2011 12:59

hallo allen

ron crumbach schreef:Hallo, je verhaal is zeer herkenbaar. Als karpervisser heb ik ook al in die twintig jaar dat ik vis veel meegemaakt aan de waterkant, maar als controleur hier in de plaatselijke vereniging zie ik nog veel meer.
Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Grote mond, bedreigingen enz. Als controleur krijg je totaal geen respect meer, of het jeugdleden zijn of senior maakt niets uit, al moet ik zeggen dat de jeugd steeds erger wordt.
Je kunt het probleem hardhandig aanpakken of op een subtiele manier. Het punt is dat als je alleen als controleur bent weinig kunt uitvoeren, je zult steun van politie of BOA moeten hebben.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die zich gewoon netjes gedragen aan de waterkant, dit is overigens het grote deel, want een klein deel verpest het vaak.
Groet Ron


idd ron en dat is wat ik aan wil halen....
het is niet aleen die onthaakmat maar alles bij elkaar

en @ michael:

ik benader 9 vd 10 keer mensen positief.....

maar positief is er niet meer bij tegenwoordig want een grote bek schijnt de normaalste zaak vd wereld te zijn, maakt niet uit hoe je iemand benader lijkt t wel :roll:
kijk pa zonder handen!, ja lul het is een driewieller.....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-05-2011 13:31

Het netjes en weidelijk omgaan met vissen en/of andere dieren heeft helemaal niks te maken met onthaakmatten.
Eerder betreft het in meeste gevallen weer andere 'matten'.

Nu krijgt het onthaakmatje veel te veel overwaarde, het idee alleen al; als je matje maar goed ligt..kan er niks meer fout gaan of toch???
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-05-2011 13:44

Je moet je eerst afvragen waarom je bent gaan vissen.

Het is niet het vissen dat naar de klote gaat wel de gevangen vissen een onthaakmat geeft geen garantie het inzicht van de visser wel.

Er kan een hoop fout gaan tussen een run en het terugzetten van een vis.

Sommige hebben het gewoon niet in de vingers.

Jammer maar binnen elke hobby/sport heb je knoeiers.

Weleens sommige vragen gelezen op dit board :o ik zou zeggen ga lekker kantklossen in plaats van vissen.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

03-05-2011 13:47

Klopt Henk, die mat geloof ik wel, die hebben de meeste karpervissers wel, het gaat zich om het algemeen, hoe mensen met elkaar omgaan, maar ik denk dat dat in veel verenigingen voorkomt, niet alleen bij het vissen.
In ben geen echte Gestapo die rond het water loopt en kijkt of mensen in de fout gaan, als je dat gaat doen dan kijken mensen ook anders tegen jou aan als je zo'n azijnpisser bent.
Dat er wel eens een regeltje wordt overtreden is ook allemaal niet zo'n probleem. De een gebruikt de katapult, de ander blijft wat langer zitten dan is toegestaan enz. Is ook allemaal niet zo'n probleem, het gaat fout als mensen zich echt misdragen aan de waterkant.

Wij als controleurs doen gewoon vrijwilligerswerk, krijgen er dus geen cent voor, is ook niet erg daarvoor heb ik gekozen, maar als je dan eens goed bedreigt wordt door een paar gasten als je alleen aan het controleren bent, dan ga je je eens achter de oren krabben of dit het allemaal waard is....
Ik bedoel, ik ben absoluut niet bang aangelegd, ben niet op mijn mond gevallen, ik ben een grote kerel en altijd de hond bij me, maar ook ik ga sommige situaties uit de weg, dan wens ik die gasten een fijne avond en dan probeer ik verderop nog wel eens politie of andere controleurs te bellen maar meestal draait dit op weinig uit. Jammer, maar helaas zo gaat het nu eenmaal.

Ligt ook wel vaak aan de vereniging zelf, als je een sterk bestuur hebt, dan kun je ook veel voor mekaar krijgen. Bij sommige verenigingen hebben ze een vast contactpersoon bij de politie of BOA. Zou het hier bij ons een stuk gemakkelijker maken denk ik.
Groet Ron
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

03-05-2011 13:58

Of je pakt een andere visser die alleen is :-? .

Gelukkig dat de politie hier wel een flinke duit in het zakje doet,2 weken geleden 4 man gepakt alle 4 een bekeuring moeten ze meer doen dat soort actie,s.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-05-2011 14:15

Afbeelding
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

03-05-2011 14:53

Zo op het gras een karper nauwlettend onthaken kan geen kwaad hoor.
Natuurlijk is een onthaakmat gewoon verplicht maar stel je zit op brasems te vissen en je vangt een karper dan is dit een nette plaatsvervanger voor een onthaakmat.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-05-2011 14:57

Michael Walraven schreef:Trouwens, de henegelsport wereld is een afspiegeling van de maatschappij, en hoe irritant volk aan de aterkant zit, hetzelfde irritante volk loopt in de supermarkt.



Ik sluit me hier bij aan.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-05-2011 15:03

Karpervissen naar de klote? Ik merk er in de praktijk weinig van. Kwestie van keuzes maken...
Ik weet het ook allemaal niet...
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

03-05-2011 15:45

Henk ter Maat schreef:Michael,
in het geval afspiegeling, gaat het karpervissen niet naar de kloten maar is het inmiddels naar de kloten.

Jou benadering voorgesteld in jou eerste reactie zou eerder van toepassing zijn op chimpanchees of gelijkwaardige niet nadenkende creaturen.
Spelenderwijs op 15 - 16 jarige leeftijd?? Game on!! Bokito's.


Het is een feit dat er weinig verschillen zijn tussen chimps en mensen. Trouwens Bokita is geen chimp;).

Helaas zit er in het verstandig handelen het woord verstand, juist je heb verstand nodig om te weten wat juist is. EN het is een feit dat 50% van de NL bevolking een relatief onder gemiddeld IQ heeft, en dus zijn er gewoon veel mensen die weinig verstand hebben. Deze mensen moet je dus iets anderds benaderen..

Swa... Zet je trots opzij, wees ervan bewust dat niet iedereen zo VERSTANDig is en leer er mee leven..

Btw iedereen over tilt de term ''mat'' maar dat terzijde.. Er zijn namelijk belnagrijkere dingen dan een vis op een matras te onthaken ipv een zacht graskantje..