Dansende karpers


Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

18-02-2002 23:44

Vaak zie karpers springen, soms vang je dan direkt op deze plek, maar vaak genoeg kun je terwijl de karpers op je voer "jumpen" geen piep krijgen. Waarom springen karpers?? Is dit een sociaal gedrag, is het om parasieten kwijt te raken, hebben ze jeuk, of is het de aanzet tot azen????? Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Groetjes Ed.
jerrystam
Berichten: 1
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: biddinghuizen

19-02-2002 00:33

springen houdt meestal verband met verplaatsing: net voor t wegtrekken, tijdens t weg trekken en vooral wanneer de groep vissen is is aangekomen op een bepaalde plek. springen word vaak gedaan door vissen die zich op half water bevinden en heeft meestal geen direkt verband met azen. maar zal ongetwijveld wel een teken zijn dat de vissen actiijf worden.
bron vermelding:Luc De Baets de dunne lijn
dus mag ik aannemen dat dit klopt als een koe!

mvg jerry
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

19-02-2002 10:14

Hallo Ed,

Zeer interessant onderwerp.

Springen van karpers en waarom.
Ik vind het zelf nog steeds heel erg goed voor het vertrouwen als ik karper op mijn stek of er in de buurt zie springen, zelfs al is dat aan de andere kant van het water ben ik nog blij want ze zijn dan meestal actief.

Op de meeste dressuurwateren wordt het springen minder en minder dus blijkbaar heeft hengeldruk een negatieve invloed op het springen van karper.

Op een water waar ik graag mag vissen zie je nog wel af en toe een karper draaien. Ook op de voerplekken. Gebeurd dat een keer dan krijg je of tussen de 2 min. en 30 min. een run. Of je krijgt 1 enkele piep. En dit gebeurd best vaak.. meestal is het dan ook voor de gehele nacht gedaan.

Springen of beter gezegd rollen heeft dus wel heel vaak te maken met azenende vissen.
Op een grote recreatieplas hadden we een keer aparte sessie, na een paar keer verkassen (elke stek 24 uur bevist) kwamen we eindelijk op de vis. Binnen een paar uur mochten we beiden een aantal mooie vissen vangen. S avonds tegen het donker zagen we plots heel veel vissen springen mijn neef was meteen blij en dacht een slaaploze nacht te krijgen. Ik zag echter dat de vissen steeds iets verder uit de richting sprongen en na een uur zagen we ze helemaal aan het eind van de baai het weid opspringen. Die nacht leverde nog één scharrelschubje op.

Springen kan dus veel verschillende dingen inhouden, azen, trekken etc. voor mij is het altijd een bemoedigend teken dat er in ieder geval vis aanwezig is en actief.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-02-2002 10:39

Heren,

Wat ik persoonlijk erg verbazend vind is het verschillende gedrag op diverse wateren. Ik ken een water waar je in de zomer minstens iedere 10 minuten wel een karper kunt zien springen. Op een kanaal waar ik normaliter nooit blank heb ik nog nooit een karper ZIEN springen, alleen 's nachts wel een plons gehoord wat karper zou kunnen zijn.

Ik heb nog geen lijn kunnen ontdekken waarom ze het op sommige wateren wel of juist niet doen. Zou het kunnen zijn dat enkele vissen dit uit zichzelf doen en op die manier het de hele populatie "aanleren"?

Net wat Bertil zegt, als ze springen weet je in ieder geval dat ze in de buurt zijn en niet apathisch liggen te rusten.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-02-2002 13:04

Springende karper, welke karpervisser hoop er niet op bij het verkennen van een water.
De karper is er dan in ieder geval, dat is zeker.
Op afgesloten water ben je dan zeker dat de karper niet weg kan en op open water weet je dat de karper er geweest is.

Waarom springen die beesten, net als iedereen vraag ik mij dit ook vaak af.
Om net als Jerry te zeggen LdB zegt er dit over en daarom zal het wel zo zijn is mij veel te kort door de bocht.
LdB zegt zoveel en net zoveel is aan een gezonde discussie onderhevig.

Dat een karper veel meer op half water zwemt dan menigeen denkt is inderdaad zo.
De grote verplaatsingen van een groep dieren vind vrijwel altijd op half water plaats.
Dat weet iedere ervaren karpervisser en dat LdB een ervaren en een goede karpervisser was dat is voor mij heel zeker.
Een gedreven man die voor wat mij betreft een pluim verdient.

Er wordt vaak van uitgegaan dat de karper springt om van parasieten af te komen.
Maar dan vind ik het vreemd dat karpers heel vaak op dezelfde tijden en bepaalde gedeelten van een water springen.
Hebben ze alleen maar op bepaalde tijden last van die parasieten dan?
Of worden die parasieten onder invloed van weet ik wat op bepaalde tijden actiever?
Op negatief geconditioneerd water springen de karpers steeds minder.
Of komt het omdat de aanwezige karpers ouder worden en dan steeds minder dit gedrag vertonen?
Jeuk en last van parasieten heeft het dier ook op dit type water.
Maar kan het ook zo zijn dat er een negatief effect uit kan gaan op veiligheid en dat het dier daardoor bepaalde driften gaat onderdrukken?

Hoe vaak gebeurd het niet dat je op een stek aankomt en dat er karper springt.
Je zet je spul met een hoopvol gevoel op en vervolgens zie je het dier er niet weer springen.

Zoveel vragen en zoveel veronderstellingen.
Iemand die ik ken vist veel in de winter op snoek.
Hij heeft hartje winter heel veel karper zien springen op plekken waar hij in de zomer nauwelijks activiteit ziet, vreemd?

Ik denk dat een karper springt omdat hij een karper is en dit gewoon bij het gedrag hoort.
Een teken van een actieve groep of een solidair dier is het zeker.
Een actief azend dier herken je mijns inziens niet aan zijn springen maar aan de bodemactiviteit.

Vergeet in dit geval ook niet, en zeker wanneer je alleen maar het springen hoort, dat er meer vissen zijn die op jacht naar een hapje wel eens door het oppervlakte schieten.
Een plons van een metersnoek is ook heel ver te horen.

Met een immer nieuwsgierige groet.

Douwe.

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-19 13:07 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-02-2002 15:08

Hallo Mannen.

Onbegrijpelijk fenomeen dat springen.

Ik ken een water waar heel veel karpers dit onder bijna alle weersomstandigheden doen.
Maakte niet uit welk uur van de dag.
Soms schrok ik me zelfs dood omdat er eentje vlak voor mijn neus onder de kant volledig uit het water kwam.
Dat verwacht je meestal niet.

Toch heb ik zo mijn twijfels over dat parasiet verhaal.
Ik geloof namelijk niet dat een karper een parasiet kan kwijtraken door een val in het water.
Een parasiet zal dusdanig uitgerust zijn dat deze niet makkelijk van de vissehuid losspoelt.
Als een karper al gebruik zou maken van zijn omgeving om van parasieten verlost te worden, dan zou een stevige rietkraag of een lekker dichtbegroeid wierbed eerder in aanmerking komen voor het schurende effect dan een plons in het water.
Of wat te denken van lekker rollen en schuren over een mosselbank of zandbodem.
In de natuur zie je wel weer vissen die hun soortgenoten van parasieten ontdoen door deze van de huid te eten.
Zou dit ook in ons zoete water gebeuren.
Dus een "stekelbaarsjes-was-straat" o.i.d.?

Ook die jeuk gaat er bij mij niet in.
Ik twijfel of een karper wel de nodige zenuwen heeft om jeukprikkels te registreren.
En zo ja, dan zou ook weer een rietkraag, wierbed of een zandbodem betere "krab" eigenschappen hebben dan een plons in het water.

Volgens mij is springen van karpers gewoon "spel" of een (geluids/trillings-)signaal om in contact te komen met soortgenoten of soortgenoten op hun aanwezigheid kenbaar te maken. Net als dolfijnen.
Ze kunnen het, dus ze doen het.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Met springende groet,


Mike
Hans-Peter van Ee

19-02-2002 16:38

Heren

Zelf was ik er altijd van overtuigd dat wanneer de hengeldruk op een water toe nam, het springen af nam.
Het bevreemde mij dus dat vorig voorjaar op de Zwaan de karpers nog steeds fanatiek springen, vooral 'de Smurf' kan er wat van (naar het schijnt is deze vis overgezet vanuit het circus).
Als er ergens dressuur is dan zal het daar wel moeten zijn.
In de korte tijd dat ik er viste heb ik er slechts 1 vis weten te vangen.
Opvallend detail: de betreffende avond sprongen er geen vissen.
Zouden springende vissen in deze situatie wel eens een waarschuwende functie kunnen hebben??
De keren dat ik er zat en er werd gesprongen, dan zwegen de optonics en staakten de wakers.

met springende groet

HPE
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

19-02-2002 17:10

Hallo Maten,

Interesant onderwerp en zo te zien heef iedereen zo zijn eigen mening over dit fenomeen.

Als karpers dit deden om parasieten kwijt te raken omdat het jeukt zouden ze m.i.z. ook pijn moeten kunnen voelen en dat kan volgens de reacties in een andere discussie niet.

Zelf heb ik meerdere malen, in helder water, mogen constateren dat karpers na het wroeten (azen) op de bodem na een tijdje naar de oppervlakte komen om daar te springen, rollen, draaien noem maar op, en een wolk modder en planten deeltjes achter te laten. Zou het zo kunnen zijn dat ze dat doen om hun bek en kieuwen eens goed schoon te spoelen? Volgens mij wel. Maar dit verklaart natuurlijk niet waarom ze dat op zwaar geconditioneerd water dan niet zouden doen.

Met geïtereseerde groet,

Hans
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

19-02-2002 17:41

zo ed dit wordt een topic met veel reacties denk ik ,
hier raak je natuurlijk nooit over uitgepraat
hoe vaak hebben we het hier nou al niet over gehad aan de waterkant .
persoonlijk denk ik dat karpers springen om verschillende redenen
1e bepaalde vorm van communicatie onderling
2e waarnemen van een bepaalde geur( voer ) maar het niet kunnen vinden
3e ontdoen van parasieten en aanverwanten.
4e opstakels.
deze laatst genoemde heb ik aan den lijve ondervonden op een stek op een franse rivier sprongen de karpers met regelmaat bijna tegen je hengeltoppen kan ik wel zeggen
dit gebeurde elke keer opnieuw bij iedere sessie wat bleek ?
zomers ff erin voor een verfrissende duik
was1,5 mtr onder de kant maar op de plek van de springende karpers stond maar 20 cm water
dit kwam door een gigant van een rotsblok die in de zwemroute van de vis lag
pal voor deze kei kwam de vis altijd omhoog
soort van schrikreactie dus
zo weer ff genoeg

groetjes ruud




_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-02-19 17:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-02-2002 18:06

HPE,

Dressuur heeft volgens mij geen invloed op springgedrag. Op de plas die ik bedoel wordt het hele seizoen door gevist en ze springen dat het een lieve lust is. Op het kanaal waar ze niet springen zit ik praktisch alleen en heerst absoluut geen dressuur.

Ik heb ook wel eens gelezen dat ze springen om de ingewanden een handje te helpen bij de spijsvertering. Kan het soort natuurlijk voedsel wat het meeste voorkomt een reden zijn dat ze op het ene water wel en op het andere niet springen?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-02-2002 19:55

Heren,

Een onderwerp wat al heel lang leeft en waar niemand een sluitend antwoord op heeft. De karpers in mijn vijver doen precies hetzelfde. Ze springen regelmatig, met name rond bepaalde tijdstippen. Het springen wordt meestal gevolgd door druk zoeken naar voedsel.

Als ik de parallel mag trekken: mijn katten doen iets soortgelijks. Nerveus rondrennen gevolgd door een ongecontroleerde vreetpartij. Het betreft hier dan stress door het prikken van een vlo of ander insect.

Bovenstaande zou aangeven dat het toch mogelijk om parasieten of ander hinderlijks zou kunnen gaan waardoor karpers in de stress geraken. Wanneer ze in het oppervlak zwemmen zie je dit als springen. Zou natuurlijk kunnen dat ze ook op grotere diepte dergelijk gedrag kunnen vertonen en dan zien we het niet zo makkelijk.

Overigens is volgens mij het zogenaamde rollen een ander gedrag. Dit heeft dacht ik vooral te maken met azen op een natuurlijke voedingsbron. Als je dit ziet en het is niet toevallig een voerplek, met particles of zo iets, van jezelf of een college visser, dan zou ik die plek maar goed onthouden en er bij gelegenheid eens op gaan vissen.

Hg Kees
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

19-02-2002 21:26

Er is maar een reden waarom vissen springen. Ze zwemmen omhoog, het water is op, en voila daar is de sprong.
Mijn mening is dat dit meer met vluchtgedrag, om wat voor reden dan ook, te maken heeft. Als ik in het schroefwater van mijn boot kijk zie ik alle soorten vissen springen.
In het verleden dat ik nog wel met een praam door polders vaarde, gebeurde het wel dat er in een smalle vaart vis in de praam sprong. Gewoonweg om het vege lijf te redden, snel weg wezen, het water was op, en een luchtreis het gevolg.
Wel eens gezien wat er gebeurt als een school voorntjes opgejaagt wordt door een snoek, ze komen massaal uit het water.

Jos



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jos de Wit op 2002-02-19 21:29 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-02-2002 22:45

wat al meerdere malen gezegt is..,

en ik ook weer,

ik heb in een kanaal nog nooit een karper zien springen, maar in meertjes wel...
wat is het verschil hiertussen bij de een wel en de ander niet dan. ???
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

20-02-2002 00:04

Beste karpervrienden,
bedankt voor jullie reacties, tot dusver.
Vaak heb ik zitten brainstormen waarom karpers nu springen. Ik heb vele discussies gevoerd hierover, maar nooit heb ik een sluitend antwoord op deze vraag gehad. Waarschijnlijk zullen we die ook nooit krijgen, maar dat het een pracht gezicht (en geluid ) is moge duidelijk zijn. Over de theorie om parasieten kwijt te raken, ik denk dat dit onjuist is, ik heb karpers langs stenen kades zien schuren met hun flank, dit lijkt mij eerder een gedrag om parasietjes ed. kwijt te raken. Eerder denk ik dat het een sociaal gedrag is van hier ben ik. Maar ik heb zelf nog een andere theorie, nl. dat karpers springen om veel lucht binnen te krijgen om hun zwemblaas te vullen, misschien een vreemde theorie, maar wie weet. Verder maakt de leeftijd niet uit, ik heb hele oude vissen zien springen, op een zwaar gedresseerd water. Het is in elk geval heel wisselend van water tot water, het spring gedrag.
groeten Ed.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-02-2002 00:06

Ik heb afgelopen jaar twee wateren aangepakt. Dit waren beide uiterwaarden putjes en ik kan wel zeggen voorheen praktisch onbevist. In al die uren dat ik daar gevist heb heb ik nooit en te nimmer een karper zien springen. Het bestand op deze wateren was ca. 60 karpers op 3 hectare water en de andere plas is me nog een raadsel aan hoeveelheid karper maar is ca. 5 hectare. Om het even te verduidelijken, plas 1 en plas 2.

Plas 1. modderige bodem, overal zo'n ca. 2/3 meter diep, weinig obstakels.

Plas 2. varierende dieptes van 2 tot 18 meter, bodemstructuur, zand, modder, klei, enz. verschillende obstakels.

Nu heb ook op wateren gevist met een enorm bestand aan karper. Hier sprongen de karpers dus echt om de 5 minuten, hoe slechter het weer hoe meer de karpers begonnen te springen.

Ik denk dus dat het springen twee factoren heeft. Waarschijnlijk de luchtdruk (onweer) en de hoeveelheid zuurstof in het water. Hoe meer karpers hoe minder zuurstof.

Groet
Bart.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

20-02-2002 00:35

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Alofs op 2002-03-01 17:42 ]</font>
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

20-02-2002 10:28

goedemiddag heren,

Ook hier in het Drentse landschap heb ik op de (veen)kanalen nog nooit een karper zien springen op de plassen en vijvers daarentegen wel weer,zelfs in de winter.

Dat je door het springen van de karper er op geattendeerd wordt dat ze in de buurt zijn is zeker mooi meegenomen.

Heb vorig winter een aantal keer gehad dat er zeer veel gesprongen werd op mijn stek,die vissen die ik tijdens zo'n springsessie ving zaten wel erg nadrukkelijk onder de "luis" !!!

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

20-02-2002 11:21

Hallo,

Als ik dit zo lees lijkt het er veel op dat op kanalen niet of heel weinig gesprongen wordt.

Zou dat door de scheepvaart komen?

Ik heb zelf geen ervaring met het vissen op kanalen dus ik ben benieuwd naar de mening van de mensen die wel veel op kanalen vissen.

Toch ook wel apart om te horen dat in Drenthe de springende vissen wel last hebben van luis???? Zou het kunnen omdat dat in de winter was? En dat die vissen lang passief waren geweest?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-02-2002 11:43

Ik denk dat karpers springen om meerdere redenen. Soms springen ze wel degelijk op een aangelegde voerplek, uit blijdschap?

Ik heb ook vaak karper zien springen & vervolgens zag je dat er in de bodem werd gewoelt op zoek naar voedsel.

Je hebt ook van die dagen dan springen ze over de gehele plas, maar je vangt niks!!! In Frankrijk ook een keer meegemaakt, elke avond karpernarium(verbastering van dolfinarium), maar vangen homaar.

Ik heb wel karper zijn springen op het kanaal, maar dan was er geen scheepsvaart. Een vismaat kan gewoon zien waar ie gevoerd heeft op het kanaal, want daar springen de karpers......(kanaal met alleen pleziervaart)

Bij een ander maat springen de karpers op het kanaal als de scheepvaart stil valt & hij krijgt ook de meeste aanbeten
as er de hele nacht geen boten langskomen.

Op diepe zandafgravingen in Nederland heb ik ze nog nooit zien springen. Geen behoefte misschien?

Hoe dan ook ik vind het altijd wel een mooi gezicht & springende karper heeft mij al enige bonusvissen opgeleverd met het penvissen.(& afstandsvissen ook trouwens) Die sprongen ergens & ik sloop erheen, voerde een beetje & een paar minuten later BINGO!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Ruud Wouters
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: rotterdam

20-02-2002 12:30

Wat op mijn thuiswater ook erg opvalt is dat de karpers (zei LDB volgens mij ook) vooral springen als er ruim met particles (mais) gevoerd is. Zou dit springen dan een signaal zijn aan de andere van hier is veel voedsel te vinden kom aan tafel :smile: . Op een voerstek met boilies minder voedsel in mijn geval zie je ze haast niet springen.

Tight lines,
Ruud
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-02-2002 12:48

wat ed zegt dat vullen van de zwemblaas is inderdaad ook nog mogelijkheid gisteravond ff bezoek van een fanatic die zei eigenlijk hetzelfde
wat die kanalen betreft op het kanaal waar ik vis met ed trouwens , springen ze regelmatig dus denk ik dat dat per kanaal verschilt

groetjes ruud

_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-02-20 12:50 ]</font>
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

20-02-2002 15:04

Sorry,kon ff niet op het woord komen. :smile: Ik bedoel dus parasieten.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2002 20:22

Sommige reacties nalezend denk ik dat springen in relatie met parasieten te eenzijdig in verband wordt gebracht met het kwijtraken die beestjes. Dat karpers zouden springen om parasieten kwijt te raken lijkt mij ook onzin. Dat ze dit doen omdat ze schrikken van een "beet" van een parasiet of onderwaterinsect valt daarmee nog niet uit te sluiten.

Dit brengt me op het onderwerp gevoel. Net als bij zoogdieren bevinden zich in de vissenhuid zenuwen die bepaalde gevoelswaarnemingen registreren. Het gaat dan met name om temperatuur, tastzin en dergelijke. Dit is bij de karper in voldoende hoge mate ontwikkeld. Hoe vissen pijn ervaren is onbekend, maar dat maakt nog niet dat ze niets voelen. De vraag is dan ook niet of vissen gevoel hebben, maar of de gevoelservaring gelijk is aan die van bijvoorbeeld de mens. Dit laatste valt te betwijfelen.

Hg. Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

21-02-2002 18:00

Hé Hakkers :lol:

We zullen er wel nooit een verklaring voor vinden, maar het blijft een leuk onderwerp.
Hopelijk zijn er ooit een paar gestoorde (Japanse) wetenschappers die het raadsel zullen oplossen.
Springen om lucht te happen voor het vullen van de zwemblaas, lijkt mij bij nader inzien ook niet het antwoord, want dat zouden ze met 1 of 2 hapjes lucht al voor elkaar moeten hebben.
En aangezien ze soms blijven springen, zouden ze na 10 sprongen als ballonnetjes aan de oppervlakte moeten drijven :smile:.
Trouwens niet alleen karpers springen.
In de tropen heb ik verschillende vissoorten zien springen.
Ik denk inderdaad dat het meer te maken heeft met aasgedrag of in ieder geval iets met voedsel.

Met op beide benen staande groet,


Mike
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

21-02-2002 18:06

Of springen ze om een extra aanloop te nemen om brasem te pletten tegen de bodem....:smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood