karper en nieuwe rigs


sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

05-04-2011 19:49

vanmiddag weer effe waanzin ten top gelezen in de karper
een of andere dorps idioot die ook eens in een blad wil staan ( snap al niet waarom redactie van de karper dit opneemt )gaat nu promoten om loodkorrels in de aasbollie's te kneden.
ook al is het zelden dat de aasbollie aan de hair ook echt terecht komt in de karper zal het toch maar gebeuren bij die ene dertig kilo vis in u water.
loodvergiftiging is een serieuse aangelegenheid die zekers niet gepromoot moet worden door een blad wat voor vele jongelui een lijdraad is voor hun visserij.
ene Ian Stott promoot hier op domme wijze hoe men effe heerlijk het snelste karpers met loodvergiftiging kan opzadelen
weer een bewijs hoe gek men is om toch maar iets mede te delen en in de kijker te komen in zo'n blad dat alleen zonder na te denken alles van buitenlandse vissers en in het bizonder engelse vissers plaatst alleen om iets nieuws te brengen
straks ook nog prikkeldraad omdat dit lekker het deeg vast houd op de hair
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

05-04-2011 21:36

Stond er soms 1-4-2011 bij dit artikel?
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-04-2011 23:27

Ben je niet wat snel met je oordeel?

Krijgt de karper dat aas ook werkelijk binnen? Ik bedoel daarmee: eet hij het op? En al zou die een loodhagel binnen krijgen, wat dan, gaat ie dan dood? Ik denk dat er af en toe boilies te water gaan waar de vis niet veel beter van zal worden als van een loodhagel.

En mensen die met een shot on the hook rig of een loodhageltje op de hair direct onder de pop-up vissen, die vergiftigen de vis ook? (komt ook in de bek van de vis)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

05-04-2011 23:31

Ik denk ook dat die loodhagel zo weer buiten staat te kijken zonder dat hij echt schade aanricht.
Als we allemaal echt zo gek zijn met de karper,moeten we ons visspul verkopen en er alleen na kijken!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2011 23:33

Loodhagel en loodjes kleiner dan 1.5 ounce is op sommige viswateren en in sommige landen verboden. Enigszins bekend met de reden?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

06-04-2011 11:00

Het schijnt dus echt serieus te zijn dat lood door de ballen :roll:
Ik ga denk ik maar in het fijne grind ga handelen, leverbaar in alle kleuren.
Afbeelding
Eerst ff patent aanvragen voor ik zakjes laat drukken :wink:
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2011 11:14

Stapeltje extra op het verbieden van voer en voeren.
De Waterschappen liggen al op de loer en als er ook nog eens een grote hoeveelheid lood wordt gedumpt is het straks echt over en uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

06-04-2011 11:45

het effect van zo'n artikel is misschien groter dan je denkt eus.
als een persoon dit systeem overneemt is het effect klein ( maar elke dode vis is te veel )
maar iedereen weet dat elke nieuwe vorm van aas aanbieding een reactie heeft op vele personen dus de situatie onstaat dat er een veelvoud van loodkorrels eventueel in vissen terecht komen .
ik kan het niet rijmen dat er wel smeermiddelen gebruikt worden op gewonde karpers en daar tegenover staat dat er bewust lood in het aas wordt aangeboden
lood is een metaal die nooit oplost maar wel een enorme vervuiling en vergiftiging in grote hoeveelheden veroorzaakt.
bijna vergelijkbaar met kwik
zie gevaren bij het smelten van lood
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

06-04-2011 11:48

je zou het haast denken willem ,een 1 april grap

sucses ten koste van alles is ook een geweldige grap :-?
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

06-04-2011 13:44

Wel even goed lezen! Er staat duidelijk in het artikel dat er gebruik wordt gemaakt van non-toxic loodhagels.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-04-2011 17:43

zal wel een duur zakje bollen werden per kilo boilies :)
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

06-04-2011 22:58

Wim Voets schreef:Wel even goed lezen! Er staat duidelijk in het artikel dat er gebruik wordt gemaakt van non-toxic loodhagels.


Lijkt mij een leuk experiment om iedere dag, als de vrouw des huizes aardappelen en een gehaktbal op tafel zet, één loodhagel in je gehaktbal te proppen. Eens kijken hoe lang je blijft lopen...

Wat een waanzin is dit man, wat doen we de volgende keer? Een kleine kerncentrale in iedere boilie zodat ze eeuwig licht blijven geven?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2011 23:44

Overlijden van watervogels heeft hier en daar geleid tot het verbieden van hagellood. Loodvervangers zijn in dat geval toegestaan en kunnen verder geen kwaad. Hoewel uitgesteld, zal in Europees verband op termijn eens een loodverbod gaan gelden.

Wat betreft lichtgevende boilies worden wel eens breekstaafjes gebruikt. Die bevatten een niet radioactief, niet toxische, vloeistof die een beperkte aantal uren licht straalt. Radioactief materiaal zit in de betalights die wij wel gebruiken in wakers en dergelijke en langer dan een jaar licht stralen. Daar zeurt dan weer niemand over, hoewel het gebruik hier niet toegestaan is.

Wel een beetje bij de feiten blijven. Niet alles is schadelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

08-04-2011 12:26

haha non-toxic loodhagel, geloof je het zelf. enuh breekstaafje niet schadelijk bij consumptie? lees de waarschuwingen op het doosje maar eens. ik ben van mening dat we te ver aan het doorschieten zijn met kunstmatige manieren om ons voer extra aantrekkelijk te maken tenkoste van het mileu. ook het lossen van lood om de vis makkelijker naar binnen te halen.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

08-04-2011 13:15

Vooral met die laatste van Boyd ben ik het roerend eens. Het moedwillig lossen van lood zodat wij makklijker ons visje kunnen drillen. Pure waanzin...
Ga even na wat er na een jaar vissen op een drukke put op de bodem ligt....
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

08-04-2011 13:16

Goed of slecht voor de karper het is weer zo n eendagsvlieg zoals fluorerend lood, bungyrig, kebab rig van warwick, tjernobylrig, noem maar op, allemaal vullis.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-04-2011 13:27

Mooi hoor, dat jullie allemaal zo bezorgd zijn over het milieu. Dit betekent dus ook dat jullie van nu af aan stoppen met voeren? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

08-04-2011 13:39

Als ik lees dat mensen bij elke run moedwillig een bonk lood droppen heb ik daar inderdaad mijn bedenkingen bij. Jij vindt het blijkbaar heel normaal Eus. Ik weet niet hoe jouw scheikundige kennis is maar heb je enig idee wat lood (en andere zware metalen) voor een effect kunnen hebben op het water en alles wat daar in leeft?

En stoppen met voeren doe ik inderdaad niet. Hoeft ook niet. De bollen die ik gebruik ( home made freezers met 0.0 % conservering) zijn echt zo slecht niet als dat lood dus die vergelijking die je trekt raakt kant nog wal....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-04-2011 13:49

Haha Boud,

Niet bekend met loodvervangers?

We zullen toch wat als werpgewicht moeten gebruiken. Nou ben ik ook geen voorstander van het moedwillig lossen van 3 ounce lood bij elke vangst. Maar dat is een ander verhaal.

Wat is het probleem als je een hageltje gebruikt dat van een niet giftige loodvervanger is gemaakt? Ik stop ook wel eens kurk of foam in een boilie. Wie schiet hier nu door?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-04-2011 14:00

Is dat wetenschappelijk bewezen dan, dat jouw voer niet schadelijk is voor het milieu, samen met die tientallen andere kilo's die je collega vissers erin smijten?
Je ben toch niet zo naïef om te denken dat omdat er geen conserveringsmiddelen in je boilie zitten dat je er maar ongelimiteerd mee kan gaan strooien?

Waar geef ik mijn goedkeuring aan het droppen van lood bij een aanbeet? Er is hier ergens een topic over waarin in uitspreek dat ik dat ontoelaatbaar vind.

Ik vind het alleen hypocriet om iemand voor gek te verslijten omdat hij een rig heeft bedacht waarbij een bolletje niet giftig lood in zijn aas zit terwijl "we" zelf het water totaal "vergifigen" met een overdosis boilies waarvan we met z'n allen denken dat het niet slecht is voor het milieu.

En dan te denken dat als de goede man klaar is met vissen het bolletje lood nog netjes aan zijn hair zit, dit kunnen we van de tonnen boilies die gestort worden niet zeggen, of wel?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-04-2011 14:19

http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/onderzoeken___databases/?page=lokvoer%5Fonderzoek
Maak me dus maar niet al te druk over die kilootjes die ik in het water pleur.
Non-toxic lood, oftewel: geen lood. Maak ik me ook maar niet al te druk over.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-04-2011 15:56

Mart, bedankt voor de link. Vraag blijft echter, wat doet het vele voer met de vis, wat doet het met de watervogels en watvoor invloed heeft het overvloedig eten ervan voor de vis. Ik heb weleens wat gelezen over leververvetting.

Bijgevolg krijgen we veel meel uitwerpselen van vissen en watervogels, hoe is dit voor het water? Ik geef toe dat ik niet het hele document heb gelezen, misschien dat het antwoord er ergens in stond.

De volgende regel vond ik wel heel opmerkelijk:
Alleen bij de karper blijkt het vangsucces nog verder verhoogd te worden wanneer meer dan 2kilo lokvoer per dag wordt gevoerd


Volgende keer toch maar wat extra kilootjes in m'n tas stoppen dan.

edit: Ik lees in het verslag van het onderzoek alleen over voerhoeveelheden die door de vis weggeten wordt. Hoe zit het met die kilo's ballen die niet worden gegeten en op de bodem liggen weg te rotten? Ik weet zeker dat er in NL en BE genoeg wateren en watertjes zijn waar 's avonds meer dan 1 mannetje stiekem een emmertje komt legen, vaak genoeg nog op dezelfde stek ook!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

08-04-2011 19:40

Over dat voeren is vorrig vistv seizoen nog een aflevering van gemaakt.
Het overvloedig voeren is wel degelijk schadelijk voor het water.
Al het voer wat blijft liggen gaat verrotten en zal het water verzuren en nog meer.
Op open water met veel stroming zal dit niet zo'n vaart lopen,maar op gesloten putten zeker wel.
gebeurt vaak zat dat men 5 kilo voer erin dropt en niets vangt,dat voer lost niet zomaar op hoor.

Maar even over dat lood,wat is het nut daarvan dan?dat maakt je aas toch alleen zwaarder en dus minder aantrekelijk voor de karper.?
groeten nico
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-04-2011 20:10

Moet je eens 3 bollen in een bekertje water zetten.
5 dagen later moet je eens ruiken,dan voel je je even niet helemaal lekker. :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

08-04-2011 20:47

Maar men promoot wel ''en dan met name de Engelse vissers'' de rigs waarbij de vis bij de minste weerstand van wier of wat dan ook, het lood lost. Zo vaak zien we dat de vis dan zonder lood geland wordt. En ik vraag mij dan soms echt wel eens serieus af of dit dan wel zo goed is voor een water en of we ons over 2 jaar nog wel zo'n drukte moeten maken over of karpers ons lood zien of niet? Aangezien ze dan toch her en der verspreid zullen liggen over de bodem.

De tijd zal er wel een laagje wier omheen leggen maar toch. Persoonlijk denk ik dat het loodhageltje in de boilie geen gevaar zal zijn. Hoe vaak heb jij het gehad dat je haakboilie werd opgegeten door een karper, zonder dat jouw rig daar aan vast zat dan? Nee, ik snap de gedachte wel, maar om nu zo te reageren om een artikel? Klim zelf eens in de pen en noteer jouw tegenstrijdigheden...
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...