onrust "visplas" ekkersweijer


gerwin van de wiel
Berichten: 14
Lid geworden op: 17-03-2011 19:59

17-03-2011 20:16

hallo,

graag zou ik jullie mening willen weten met betrekking tot visplas ekkersweijer (eindhoven noord).
ik ben al 7 jaar met regelmaat aan het vissen op ekkersweijer en heb daar met veel plezier al vele mooie karpers kunnen vangen.....maaaaaar...

nu is het mij opgevallen dat de laatste jaren ekkersweijer langzaam achteruit gegaan is.
sinds Ronald van Pelt (eigenaar recreatieplas aquabest) het grondstuk waarop de visplas ligt in beheer heeft gekregen van de gemeente Eindhoven, Son en Best ligt er met regelmaat veel zwerfvuil en begint dit stukje natuurgebied langzaam te transformeren naar een heus recreatie/pretpark perceel...
vooral in de zomermaanden ervaar ik met regelmaat dat mijn stek tijdens het vissen getrerroriseerd word door los lopende honden van uitlaat-services en dergelijke die heerlijk langs je hengels hun behoefte doen om vervolgens achter een bal aan te springn die de eigenaar lachend tussen je hengels door het water in laat stuiteren...of neem even de kampeer uitjes van vele dagjesmensen, die het heerlijk vinden met hun caravan te gaan "oefenen" langs dit water waardoor je tussen de voortenten, tuinsetjes en BBQ´s door mischien net je stek kan bereiken.
dit met de nodige rommel die na deze golf van verstoring overal achter blijft.

dan heb ik het nog niet over de ergernis op het moment dat het zoveelste opblaasbootje of de vele losgeslagen zwemmers met mijn lijn in de knoei zitten...daar mag je natuurlijk niets tegen zeggen tenzij je graag wil proberen of je meer scheldwoorden en bedreigingen kunt uiten als de betreffende zwemmer of kapitein in kwestie.
het schijnt dat je als visser op dit mooie "viswater" eerst even een rondje moet wandelen om aan iedere vakantieganger te vragen of je alsjeblieft je lijn mag ingooien, iets wat ik zelf nog niet geprobeerd heb...

het kan natuurlijk zijn dat ik het helemaal verkeerd begrijp, en dat het de normaalste zaak van de wereld is om als karpervisser je sessie vooraf aan te kondigen en met alle mensen die daar hun vrijetijd komen verkwallen te overleggen of je als visser mischien een paar meter vrij mag gebruiken als visstek...
maar dat hoor ik dan natuurlijk graag...

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring en mening.

groeten
Carp-fishing
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

17-03-2011 23:56

Dat is inderdaad klote om je vistek naar de maan te zien gaan.

Mischien een idee om praatje te maken en om op de plas een zwem en vis gedeelte te scheiden?

Zo zie je de hobby steeds meer naar de maan gaan.Ik had gewoon Lekker door blijven vissen en iedereen die geen rekening met mij houd, Die heeft lekker pech ik vis door maken ze je spullen kapot? gewoon even laten vergoeden.Het water is van iedereen zo zeg je wat, Hou dan ook rekening met de karpervisser die er zit.Maar het is echt klote. Aan de ene kant moet je rekening met anderen en aan de andere kant de anderen met jou.

Dit is Mijn mening Mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

18-03-2011 13:56

Probleem is een beetje dat die honden en/of caravan eigenaar op zijn forum waarschijnlijk vrijwel hetzelfde verhaal afsteekt alleen dan met een karpervisser in de negatieve hoofdrol.

Live and let live al levert dat soms irritaties op...
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

18-03-2011 15:48

Nou gerwin ik denk dat iedereen eerst eens moet leren z`n tering zooi op te ruimen! het lijkt daar wel een vuilnisbelt, dat je daar nog uberhaupt wilt vissen...
maar goed ieder zijn meug..., ik denk dat je toch rekening met elkaar zult moeten houden of ergens anders gaan vissen, er staat namelijk nergens dat je daar niet mag zwemmen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-03-2011 17:34

Dan heb je nog geluk gehad dat natuurmonumenten die plas niet in zijn beheer heeft gekregen. Ik kan dagelijks toezien hoe een groepje schotse hooglanders de hele oever tot puin trappen. Natuur is er nauwelijks nog te vinden want je kan geen 200 meter lopen zonder prikkeldraad tegen te komen of te struikelen over een picnic bankje.

Buiten dat, wel enorm zonde dat andere recreanten iets minder waarde blijken te hechten aan rust en omgeving dan de vissers rond Ekkersweijer.

Sterkte ermee, hopen dat het beter wordt...
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

18-03-2011 23:34

Het is gewoon over en uit...
Hoe mooi het was, is niet meer...
Je hebt er geen goed gevoel meer bij, zoek maar een nieuwe stek want het is vechten tegen de bierkaai.
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

19-03-2011 07:58

Sebastian Huvenaars schreef:Dan heb je nog geluk gehad dat natuurmonumenten die plas niet in zijn beheer heeft gekregen. Ik kan dagelijks toezien hoe een groepje schotse hooglanders de hele oever tot puin trappen.


@Gerwin: Balen van een mooie stek. Zou toch maar naar alternatieven gaan zoeken. Veel mensen zijn te egoistisch om een ander ook wat te gunnen.

@Sebastian: Ik vis zelf ook in een stuk dat van Natuurmonumenten is. Zonder schotse hooglanders dat wel. Het hele stuk is een jaar of 2 geleden uitgebaggerd en voorzien van mooi aflopende oevers om diverse watervogels de kans te geven. Tevens is er vooraf uitgezoch wat voor soorten vis en in welke hoeveelheden deze voorkwam. Hier zijn de baggerwerkzaamheden op aangepast. Natuurmonumenten doet dus ook goede dingen. Ik kan lekker tussen de schapen aan de waterkant vissen.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

20-03-2011 17:30

Ik vis er zelf ook met enige regelmaat. Ik herken ook eigenlijk alles wat je zegt.
Tegen de zooi kun je weinig doen denk ik, alleen de gemeente het af en toe een keer schoon laten maken.

Maar wat je er ook nog hebt zijn de homo ontmoetingsplaatsen, en drugshandel die er natuurlijk ook regelmatig is. Hier zou de politie eventueel wat aan kunnen doen.

Verder dacht ik er eerst dat je er een staanplaats kon huren, maar wat was toch niet zo :o...

In de zomer is het vissen eigenlijk niet meer leuk op Ekkersrijt, dat heb zelf ook ondervonden. Met wandelaars,zwemmers,bootjes etc etc.

Misschien kunnen ze wat duidelijker worden mbt de regels aan de plas. Officieel is het gewoon een visplas, het ergste is, als jij er met je roeiboot op zit krijg jij een bon, maar iemand die er zwemt niet...
Maak er dan een recreatieplas van, maar schep iig duidelijkheid naar de mensen toe

Misschien ook maar eens op zoek naar een andere mooie visplas in omgeving Eindhoven. Ik zou alleen niet weten welke misschien is 't Gat van Waalre nog iets?
De vangsten maken de visser nog niet!
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

20-03-2011 23:27

omgeving eindhoven is nix bijzonders je zal het tog verder moeten zoeken heb het ok ondervonden alles is kapot gemaakt in de omgeving als je een paar km's buiten ehv gaat heb je al heel wat mooiere wateren met heel wat mooiere vissen!. en het gat van waalre hoef je ok niet tekomen want daar zijn ze ok vollebak aan het bouwen daar is het ok binnekort afgelopen ben ik bang voor.

gr.franske
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

21-03-2011 07:44

Ik had ergens gelezen in de krant een tijdje terug dat ze idd van de ekkersweijer een recreatie plas gaan maken, hier over hoef je niet blij te zijn trouwens, ze hadden het over een jetski plas net als bij de landsard :roll: mja hoever ze daarmee zijn weet ik niet...

@ frans Het gaat gaat nog wel hoor ze zijn alleen in de zuid/west hoek aan het bouwen, maar volgend jaar... denk dat er meer en meer wandelaars en dus ook meer honden en dus ook meer zwemmers komen...


weet iemand hoe het in nuenen is trouwens?
gerwin van de wiel
Berichten: 14
Lid geworden op: 17-03-2011 19:59

25-03-2011 18:05

@ jamy, er zijn inderdaad wat plannen om van ekkersweijer een recreatiewater te maken voor jetski´s...dit is een plan van de eignaar aquabest :-? deze eigenaar heeft in overleg met de gemeente inmiddels ook het kooprecht al toegezegd gekregen...
maar de kans dat dit op korte termijn gaat gebeuren is klein aangezien gemeente Son de oostzijde wil kopen om luxe bedrijfspanden te bouwen, en ja..gemeentes onderling is vriendjes politiek. dus gemeente Son zal vooraan in de rij staan...er is trouwens in de gemeenteraad een groep mensen die zich inzet om er een groen gebied te behouden, deze krijgen mijn steun. dit zou namenlijk betekenen dat het een viswater word. en niets anders. maarja, ooit is het mischien zover.

er zijn trouwens duidelijke regels voor iedereen om dit water...
wel vissen
wel honden ( mits aangelijnd )

geen BBQ´
geen kampeer vertoningen
geen afval achterlaten
geen geluids overlast

maar als er niemand controleerd :wink: dan berijk je niets.
aquabest is de beheerder...en die laat het bewust zover escaleren om het uiteindelijk goedkoop te kunnen kopen...
neem bijvoorbeeld hun nieuwe surival-baan...aangelegd in een beschermd moeras gedeelte...zonder vergunning...vele bomen omver...natuur vernieling...
hun mogen dat...schijnbaar.
maar als ik zit te vissen, wat daar eigenlijk de bedoeling is...krijg ik een boete omdat ik een hengelsteun in de grond heb geprikt...

SCHANDALIG....maar je kan er niets aan doen.

alternatieven?
gat van waalre vind ik niets...
dan blijft er al niet veel meer over.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2011 21:43

Het is wat men er zelf van maakt...

Durf gerust eens je ogen open te doen en je rechtervoet een paar minuten langer op het pedaal te houden.

Maar we blijven kuddedieren. :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
wessel van bakel
Berichten: 50
Lid geworden op: 20-09-2009 21:35

14-04-2011 17:22

Heb gehoord dat de eigenaar van aquabest ekkersweijer heeft gekocht.. 1.5 miljoen. Over 6 jaar komen er huisjes omheen te staan.
gerwin van de wiel
Berichten: 14
Lid geworden op: 17-03-2011 19:59

22-05-2011 14:47

is inderdaad verkocht... maar 5.1 miljoen..
:) scheeld een beetje...
ik ben benieuwd hoelang daar nog gevist kan worden..

beter zoeken naar ander water
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-05-2011 14:55

Het enigste voordeel is dat een jetski weinig diepgang heeft. Tijden veranderen, wateren meestal ook het is dan de keus van aanpasssen of wegwezen.
Let op slagboom !
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

25-05-2011 21:40

Prima plas, leuk voor alle campingmooiweervissers met de voerboten. Dat ze maar fijn daar gaan zitten, heb ik ergens anders geen last. Het trieste is dat alle vooroordelen tegen de karpervisser er bevestigd worden. Een teringzooi net als de karpendonk. Zo ongeveer mijn achtertuin, maar mij niet gezien daar.
Eric van Hezik
Berichten: 56
Lid geworden op: 26-05-2003 02:00

02-06-2011 15:20

ben er vanmorgen langsgereden en er was geen stek meer vrij, dus hengeldruk is vrij groot daar.
wessel van bakel
Berichten: 50
Lid geworden op: 20-09-2009 21:35

03-06-2011 15:05

daarom heb ik gelukkig alleen t voorjaar er gevist. Vis nu mooi ergens waar sowieso weinig gevist wordt.
marcel vervoort
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-01-2013 12:41
Locatie: best

18-01-2013 14:48

ik kom zelf uit best en ik zelf zal het jammer vinden al zal het over zijn op Ekkersweijer
want er zit vis zat want zit er vaak zat. ik vind ze moeten er een vis team op zetten en die het
over laten nemen en het op laten knapen dicht gooien voor een jaar alles na laten kijken in het water
alles opmeten en alles er om heen je ken er echt iets moois van maken van heel die plas is groot weet niet hoe veel voet bal velde bij elkaar al had ik die 5,1 op de bank was het mijn plas geworden geloof me
maak er een betaalt water van ik zeg maar wat 12eurie voor heel de dag en dag en nacht 16
en ja de rest volgt van zelf wel is er dan niet hier in Brabant geen natuurfonds of vis club die het over nemen ken laat die mensen er is iets mee doen lijk me beter aan ge zien je ken kijken op googel hoe oud het water al is uit 1832 of ouder is geen grap maar ja ik hoop dat dit goed op gelost woord
ZEG JA TEGEN VISPLAS EKKERSWEIJER stem mee doe er samen iets mee
IK ZEG JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
er zijn zo veel sponsors en teams voor de visserij en niemand die hier over na denkt vind ik zonden
groetjes Marcel Vervoort
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

18-01-2013 16:09

nou nou, Marcel dat stukje moest ik echt even twee keer lezen.., :roll:

[OT] het is zonde van zo'n water (ik ken het niet) en denk dat je inderdaad een stukje verder je heil zal moeten zoeken.
misschien kan je het ook zien als leuke uitdaging!

Gr Paul.
vis zwemt
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-01-2013 20:15

Marcel ,

Maak er een betaalwater van daar zal het water inderdaad beter van worden !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

18-01-2013 20:36

1832?? :roll:

Ekkersweijer is een zandafgraving ontstaan door de aanleg van de A58.. en die ligt er nog niet sinds 1832...
Het stroompje Ekkersrijt ligt er al wel een paar eeuwen..

Hele mooie plas overigens, alleen jammer dat ie vern**kt is/wordt door vissers....

Prima plas, leuk voor alle campingmooiweervissers met de voerboten. Dat ze maar fijn daar gaan zitten, heb ik ergens anders geen last. Het trieste is dat alle vooroordelen tegen de karpervisser er bevestigd worden. Een teringzooi net als de karpendonk. Zo ongeveer mijn achtertuin, maar mij niet gezien daar.
marcel vervoort
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-01-2013 12:41
Locatie: best

18-01-2013 21:53

jullie praten wel zo allen maal maar al doen wij er zelf niets aan zal het idd zo blijfen
maar niemand die er ook maar iets aan doet wel praaten hier van zus en zo hoe het
daar is maar er gebuurt niets onder ons karpervissers zelf kom met een idee samen met ze alle zit niety met ze allen te lullen maar doem er wat aan ik zelf ook neem troep mee van daar wat er ligt al doen er meer dat uit hun eigen
zal het daar ook beter gaan met de tijden zet er vrij willigers op die toezicht houden kom op mensen er zijn zo veel dingen die we zelf kunnen aan pakken zeg dat het niet zo is is vissen je lief of niet bij mijn wel
Lars Sieben
Berichten: 106
Lid geworden op: 17-03-2010 00:45

19-01-2013 00:35

Owkee dan.. Binnenkort is er weer een ledenvergadering van de vereniging, ik neem aan dat je ook aanwezig bent?
Kom in die vergadering met een goed voorstel, en ik steek m'n handje wel op als er gestemd wordt..

Ik durf nu al wel te voorspellen dat er op de vergadering maximaal 15 mensen aanwezig zijn, waarvan minimaal 12 witvissers....
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

19-01-2013 09:10

Het probleem is denk ik dat daar 15% van de vissers een beetje serieus zit te vissen. Vaak maar korte nachten ivm met andere verplichtingen. Denk dat die mensen zijn best al lang doen. En netjes met het water, de troep, de vissen etc om gaat. Maar JUIST die 85% die verkloot het. En reken er maar op dat die niks op ruimen, al vaak genoeg gezien.
Als je op vrijdag tot 5 uur moet werken, of zaterdag moet werken. En daar dus pas vrijdag avond laat of zaterdag avond wat later aan komt. Dan mag je blij zijn als er nog een camping plaats over is.
Vind het wel zonde want vind het wel een mooi grote plas, met nog af en toe en mooi visje. En niet te ver van mijn woonplaats af.
De vangsten maken de visser nog niet!