Water verschonen


Plaats reactie
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

04-03-2011 21:09

Hallo,

Op een van mijn viswateren zijn ze zand aan het storten om het water schoner te maken.
Nu vraag ik mij af wat voor invloed dit op de karpers heeft!? Is het gunstig of ongunstig?
Ik hoorde dat de waterplanten dan bedekt worden zodat er minder natuurlijk voedsel is, dus gaan ze eerder het vissers aas pakken.
(hoe zit dit)
Gr, Yannick
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-03-2011 21:33

ik ben geen bioloog maar wat heeft zand storten met schoon water te maken
Vis is vis
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

04-03-2011 21:37

haha geen idee denk iets met de filtering van het water.
Zand filtert ofzo
Gr, Yannick
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-03-2011 21:50

Snap het ook niet.

Wier snap ik wel,maar zand doet niks en ligt daar maar.
Waterplanten helpen juist bij het verschonen van water,dat zijn de filters. Zand eroverheen gooien heeft in mij ogen dus geen nut,aangezien de waterplanten er toch wel doorheen groeien.

Zand zelf storten heeft geen gevolgen voor de karpers,hooguit korte tijd troebel.
En waarom het natuurlijk voedsel afpakken van de vissen? Zodat ze makkelijker het aas pakken. Kan ook tegen werken.....

Het is weer horen van....
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-03-2011 22:08

lijkt mij dat ze gewoon de vieze baggerbodem willen bedekken
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2011 22:09

http://www.wormerenjisperwater.nl/index.php?id=16

Als het water schoner wordt, neemt de plantengroei in de toekomst toe en het aantal karpers af. Die hebben namelijk baat bij minder schoon troebel water waar meer micro-organismen in leven waarmee ze zich voeden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

04-03-2011 23:05

Goede uitleg Kees!

Zand werkt inderdaad als een soort filter, het kan vuil opnemen. Dat is waarom ze in werkplaatsen bijvoorbeeld over gelekte olie zand of grind gooien, dat neemt de olie op. Zo werkt het met vuil ook.

Voor de rest geeft de link van Kees heel veel tekst en uitleg.

Ik snap alleen niet waarom ze tegenwoordig alleen maar overal kunstmatig wateren schoner willen maken. Laat de wateren gewoon zoals ze van oorsprong zijn ontstaan, met de bodem en al erbij. Ja oke, het uitbaggeren ervan is wel nodig en het reguliere onderhoud.

Ik zie niet echt nut om alle wateren zo schoon mogelijk te maken op een kunstmatige manier.

Hoe denken jullie hierover?

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

05-03-2011 00:14

idd duidelijk bedankt!
Ja ik vind ook dat ze het gwn moeten laten zoals het is, het is juist niet goed om hetnerg te veranderen voor de vissen wat al eerder is gezegd.
Ik zal de gemeente of misschien sportvisserij Nederland even bellen voor nog meer informatie.
Laat het weten als ik nog meer weet.
Gr, Yannick
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-03-2011 07:59

DAt zeg ik ipv baggeren gaat er een laagje zand overheen. Veel makkelijker en goedkoper
Vis is vis
Peter Gosselink
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-01-2010 23:59

05-03-2011 08:24

Er is eerst gebaggerd, nu gaat het zand er over om 'verzuring' door het veen tegen te gaan. (Zo diep kan er niet gebaggerd worden)


In het artikel staan twee opmerkelijke uistspraken.

1. Het zand 'verdwijnt' door invloed van weer en wind. Geld over de balk dus.

2. Het zand 'verdwijnt' door de bodemwoelende vis. Die zullen ze er dus uit willen halen. En wanneer evt nodig zeker niet uit willen zetten om een bestand aan te vullen.

Dat karper het er niet naar de zin zou hebben betwijfel ik. In het buitenland zijn veel wateren kraakhelder, met een zand- of gindbodem en daar zit toch ook beste vis op.

En waarom dat allemaal nodig is???? Brussel, lekker meedoen met Europa en dan vooral flink overdrijven. http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossie ... lijnwater/
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

05-03-2011 19:33

zand neemt geen vuil op het is massief op olie kun je beter kattegrit of zaagsel strooien.
Zand stort men tegenwoordig over gebaggerde veenbodem uit om vertroebeling tegen te gaan.
Ik zelf denk dat het natuurlijk voedsel enorm vlug hersteld is en voor driehoekmosseltjes zal het veel meer mogelijkheden bieden.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-03-2011 19:48

Bedankt Kees

Zand werkt niet,en leeft niet dus doet niks. Dus geen filterwerking.
Hooguit inderdaad een deksel werking.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

05-03-2011 20:26

Ok dus het zal niet zulke grote gevolgen hebben voor de karpers en andere vissen?
Gr, Yannick
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-03-2011 22:17

Zand werkt filterend. In de ruimtes tussen de zandkorrels gaan bacterien zitten die restproducten verteren/omzetten.

Maar wie weet hebben ze het gestort zodat planten zich beter kunnen hechten. De planten hechten zich beter en houden op hun plaats het zand weer bij elkaar. Dan wordt je water helder. Maar op een kleine plas met karpers zal dit lastig worden, die wroeten alles omhoog nog voordat de planten stevig geworteld zijn.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-03-2011 23:01

Hier heb ik iets voor jullie denk ik ;)

http://www.karperpraat.nl/Duiven%20Post ... na%207.pdf
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

07-03-2011 14:43

De gemeente bied een brochure aan waar in staat wat er gebeurd(die ga ik wel ophalen)maar die wisten niks over het visbestand.
Sportvisserij ned. zegt idd dat ze het zand storten om helder water te krijgen maaar dat dit slechte gevolgen heeft voor vooral de karpers, brasem en andere witvissen omdat er minder voedsel is
maar zij zeiden dat ik schieland waterschap even moet bellen maar daar word je ook gek van moeten ze je eerst 10 keer door verbinden en dan word gezegd dat de gene die ik moet hebben pas einde van de middag bereikbaar is!!!
maarja ik houd jullie op de hoogte!
Gr, Yannick
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

09-03-2011 20:34

Zand werkt alleen filterend als je het water over zand filter.niet als je het er in donderd.
zie zandfilter voor koivijvers enz.
dit is gewoon pure bodembedekking wat meerdere al hebben gezegt.
groeten nico
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2011 21:13

Haha, even andersom denken. :D Het zand filtert namelijk de nalevering van stoffen die in de bodem zitten, zodat deze niet in het water komen. Verder filtert het stoffen in het water die anders in de bodem zouden komen en daar voor afbraak kunnen zorgen. Wat dan weer in het water zou komen. Je mag dat een afsluiting noemen, maar een zandlaag is poreus en laat dus wel water door. Bacteriën helpen inderdaad met de afbraak. Stond trouwens al in de link die ik gaf. Doel is nog steeds het water helder te maken. De link naar het zand in sloot gedeelten is weer een andere toepassing.

Overigens klopt het vergelijk tot zekere hoogte met het zandfilter in een vijver wel, maar dat is een dynamisch proces onder druk met een pomp, terwijl dit meer statisch is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
yannick de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 24-08-2010 15:41
Locatie: Rdam

09-03-2011 22:31

Ja dat is waar!
Ik heb vanmiddag de project leider gesproken:
HIj vertelde (wat ik al veel heb gezegd) dat ze dus zand storten, hierdoor komen er meer waterplanten en word het water schoner maar ook dat ze denken als dit gebeurd is, dat de karper op de achterplas nu ook naar de voorplas trekt (er zit veel meer karper op de achterplas)en dat ze daar kuit af gaan zetten in de waterplanten. Maar hij zei dat het geen slechte gevolgen heeft op het visbestand in tegen deel!
Hij zij wel dat ze een jaar of 10 geleden veel brasem van de plas hebben afgevangen!
Dat was nu nog niet nodig zei hij voor karper (beter voor ze gaan ze dat nooit doen :p)
Maar dat is wat hij zei.
Gr, Yannick
Plaats reactie