Filmbeelden en frustraties


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-02-2011 20:57

Roep het al jaren dat in mijn beleving dressuur van karper niet bestaat. Ben door die uitspraak behoorlijk om mijn oren geslagen toch zit ik in mijn dromen regelmatig naar de filmbeelden van PB te kijken die het bevestigen. Voorstanders hadden in die tijd geen film beelden maar gingen voor mij veelal op hun frustraties af die hun schijnbaar falen moesten verklaren. Terug naar de filmbeelden, blijf me verbazen wat karpers aan pogingen doen om zich te haken zonder dat het hun lukt. Kom nu al systemen tegen waarvan gezegd wordt dat de kans op haken vele malen groter is. Leuke er van is dat zij die zich met onderwaterbeelden bezighouden deze systemen aan het ontwikkelen zijn. Of ik er blij mee ben eigenlijk niet, alle charme en verhalen die het karpervissen in zich heeft gaan er mee verloren.

Is weer eens tijd om me te slachten,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-02-2011 21:25

Peter,
de filmbeelden hebben mij nog steeds erg voorspelbaar gedrag laten zien.

Ik zou dus pas gefrustreerd raken wanneer de karper het tegendeel aan de dag zou leggen en zich telkens weer zou haken.

Mocht ik rigjes verpatsen met gebruik van ondersteunende filmbeelden dan liet ik de missers ook maar buiten beschouwing..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

27-02-2011 21:54

Misschien wat minder op het board rondhangen en de waterkant opzoeken dan maak je idd een keer kans om leuk te vangen.

Je kan ook proberen om iets op te steken van de filmpje,s misschien heb je er iets aan als je gaat vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-02-2011 22:35

een tip meneer otte,ik zelf ben meer gefascineerd van deze beelden van de hr Jerome Moisand.
google daar maar eens op.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

27-02-2011 23:11

Hallo

Sorry maar kan het toch niet laten te reageren

Voor sommigen geld dit inderdaad, er is geen dressuur. Anderen vissen op meer bevist water, en struisvogel spelen helpt dan ook niet.

velen ontlopen een deel van dressuur door dingen in hun voordeel te zetten,toch zit er altijd voorzichtigheid zodra er op karper gevist word

ps kom me alstublieft niet met die crap uit de USA over geen dressuur, de omstandigheden zijn totaal onvergelijkbaar. geen bevissing, gecombineerd met dit gedrag

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... FezBJ599pQ

het zal wel dat ie filmpjes kan maken die geen dressuur aantonen, maar please als jij in nederland ook een water weet waar dit gebeurd, mijn mailbox staat altijd open

iedereen zijn ding, ben ik helemaal voor, en dat moet je gewoon lekker doen. Vissen is voor de meesten een vorm van noodzakelijke ontspanning, en voor sommigen een levensvoorwaarde, dus respect voor iedereen.

Maar houd alstublieft op met die filmpjes uit de usa, want dat is echt zonder dressuur, of misschien wel het beste voorbeeld van juist wel dressuur maar dan in positieve zin.

groetjes

Roger Feijen

ps conditioneren kan zowel positief als negatief, en eenieder die vis in de vijver heeft weet dat ze wel lekker laag blijven als de reiger langs komt, maar wel lekker hoog zwemmen zodra je voer in de vijver gooit.
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-02-2011 07:01

Ben van mening dat we in het algemeen met zeer slechte systemen vissen waarbij de kans op inhaken verhoudingsgewijze minimaal is. Dat is dan ook de rede dat we 1000 en 1 rigs aan het ontwikkelen zijn, toch. Vis je daarbij als zovele op een plek waar de vis gewoonweg niet komt in een bepaalde periode vis je achter het net. En dat noemen we met zijn alle dressuur ha,ha.


Groeten,
Peter
K. van den Herik

28-02-2011 07:19

1001? doei. 4 hooguit

en om nog wat ter overweging mee te geven:

een karper leert van een andere karper en nog snel ook.

geen betere rig dan voeren. Brengt ook meer op
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-02-2011 16:35

Het hangt er sterk vanaf wat je onder dressuur verstaat. Voor mij is dit ontwijkend/afwijkend gedrag. Als je gaat ontkennen dat dat bestaat heb je naar mijn mening een plaat voor je kop waar je tijdens een atoomoorlog veilig achter bent.

Tegenwoordig is het mode om eerst flink voor te voeren voordat men gaat vissen op een water. Waarom is dit nodig? Als er geen dressuur is zou de vis toch ook niet argwanend zijn t.o.v. het door ons aangeboden aas?
We weten allemaal dat een goede voercampagne de zaken flink vooruit kan helpen, puur door de vis over zijn schroom heen te helpen.

Vang jij nog net zo goed als in de beginperiode van de boilie Peter? Of wijt je het dan aan het weer of de verkeerde plek?

Heb jij nooit op een hotspot bevist waar je aanvankelijk de pannen van het dak ving die steeds verder achteruit liep tot je er op een gegeven moment nog maar nauwelijks een visje kon vangen?

Als dat geen ontwijkend gedrag is dan eet ik me schoen op.

Noem het hoe je het noemen wil, voor mij leert de vis uit nare ervaringen. Je kan dan met je handen in je zakken toe gaan kijken hoe de vis jouw rig weet te ontwijken of je kan proberen de zaak zo te manipuleren dat de vis alsnog de fout in gaat.

En hier ligt de oh zo gevoelige scheiding tussen een karpervisser en een goede karpervisser voor mij. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-02-2011 18:05

Het hangt er sterk vanaf wat je onder dressuur verstaat. Voor mij is dit ontwijkend/afwijkend gedrag. Als je gaat ontkennen dat bestaat heb je naar mijn mening een plaat voor je kop waar je tijdens een atoomoorlog veilig achter bent.


Ontwijkend gedrag, prima hoe constateer je dat waar je mee aan kan tonen dat het echt ontwijkend gedrag is. Kom niet met een of ander flut verhaal waar je geen brood van kan bakken. Zelf Jacco en Henk niet. :lol:

Vang jij nog net zo goed als in de beginperiode van de boilie Peter? Of wijt je het dan aan het weer of de verkeerde plek?


Zegt niets als je niet weet wat het bestand in die jaren was ten opzichten van nu. Heb het dan nog niet over het voedselaanbod. Graag een verklaring waarom bestanden tegenwoordig veel sneller in gewicht toenemen.

Heb jij nooit op een hotspot bevist waar je aanvankelijk de pannen van het dak ving die steeds verder achteruit liep tot je er op een gegeven moment nog maar nauwelijks een visje kon vangen?


Wil je daarmee zeggen dat die stekken anders het hele jaar wel vis op zouden leveren? Kan genoeg hotspots die van de een op de andere dag er dood bij liggen. Omstandigheden veranderen nu eenmaal snel wat niets met hengeldruk te maken hoeft te hebben.

Kom niet verder dan wat aannamen wat we maar al te graag doen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-02-2011 18:58

Dat is trouwens een voorbeeld van geconditioneerd gedrag in dat filmpje van Roger.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... FezBJ599pQ

Als in het verleden al aangetoond is dat je karper kunt conditioneren door een bepaalde kleur met voedsel te associëren, dan weet ik niet wat er verder nog te ontkennen valt. Hoogstens kun je dan nog discussiëren over hoe dat uitwerkt met het beperkte brein van een karper. Beperkt inderdaad, maar niet minder dan dat van bijvoorbeeld een kip.

Reageren op hengeldruk is overigens ook conditionering.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-02-2011 19:03

Peter,

Hoe jij je standpunt met hand en tand verdedigd siert je, alleen echte argumenten lees ik helaas niet terwijl je die van mij wel verwacht.

Maar goed, omdat ik de rotste niet ben een voorbeeld.

In Delft ligt een redelijk grote recreatieplas de Delftse hout. Toen ik hier een jaar of 18 geleden ging vissen vaarde ik met een rubberbootje een markertje uit op een meter of 150-200 uit de kant waar ik vervolgens een halve emmer pinda's en een kilo el cheapo boilies op stortte.

Vervolgens vaarde ik mijn hengels met een simpele rig en 80 gram lood (dus zoals 80% daar nu nog steeds vist) uit naar deze stek, 1 hengel 5 meter links van de marker en 1 hengel 5 meter rechts van de marker. (natuurlijk een paar meter voor de marker)

Het was dan geen kwestie of die ging maar wanneer. 99% zeker dat ie ging, vaak beide hengels vlak na elkaar of tegelijk. Wat je daar op een dag kon vangen grenst aan het ongelofelijke maar laten we zeggen dat dagen van 10-15 stuks zeer regelmatig voorkwamen met vaak nog een aantal twintigers erbij ook.

Doe je dat nu, 18 jaar later, is de kans 99% dat je niks gaat vangen. Bestand is misschien ietsje kleiner geworden en de vissen iets groter maar voor de rest is er weinig verschil behalve dat de vissen tegenwoordig 24 uur per dag 7 dagen per week belaagd worden.

Voedselaanbod kan van tafel, vroeger viste iedereen daar met een emmer, nu met een handje ballen.

Wat is hier volgens jou de reden van? Ik kan ineens niet meer vissen? Vraag mensen die daar nu nog vissen maar eens wat ze vangen in een weekendje.

Verder bedoel ik idd met een hotspot een stek die altijd garant staat voor 1 of meerder vissen, het hele jaar door, niet een goede stek die de ene dag goed is maar als de wind draait totaal kansloos is. Die plekken bestaan, of moet ik zeggen bestonden? echt. Misschien niet op ieder water maar ik heb ze op meerdere wateren gekend.

Kan jij me overtuigen met feiten dat ontwijkend gedrag bij vissen niet bestaat? Of zijn het van jou ook aannames?

Ben benieuwd Peter.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

28-02-2011 19:26

Zo vind ik het ook zo grappig dat ze de laatste tijd doen alsof de running rig is "uitgevonden"
Moet dressuur doorbrekend zijn !!
Volgens mij viste we vroeger toch allemaal met een running rig met de welbekende anti-tangle tubes
Ik wel iniedergeval , en nee ik kneep er geen loodje achter.

Afbeelding
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-02-2011 19:36

Hoi Eus,

Ken Delftse Hout bij toeval vrij redelijk heb er wel op de camping gestaan.Ook als Hagenees in die jaren kwam ik er regelmatig net als de stadswateren die toen vol zaten met karper. Wat je vraag betreft het volgende, blijft me erg interesseren van het hoe en waarom kan me niet een twee drie neerleggen met wat anderen zo maar roepen. Alleen een gedegen onderzoek kan soms vragen oplossen. Terug naar het Delftse Hout, net als jij lees je verhalen (wat het weer waard is?) dat hele stukken bodem vol liggen met bedorven en stinkende boilies. Kan me voorstellen dat karpers dergelijke hotspots gaan mijden. Bodem structuren veranderen voortdurend, de invloed van slib is daarbij zeker niet te verwaarlozen. Zo zijn er legio voorbeelden die van invloed zijn op het gedrag van een vis als karpers. Wat de Delftse stadwateren aangaat is het bestand aan karpers wat vrij goed te controleren is vanuit de flats behoorlijk achteruit gegaan. Een avondje vissen bracht in die jaren al snel karper op de kant. Kan het op de Delftse Hout niet anders zijn?

Ik blijf zoeken,

Met respectvolle groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

28-02-2011 19:55

Hallo,

Vier jaar lang viste ik regelmatig op een nu niet meer zo heel maagdelijke plas. Die plas was een hectare of vijftien groot en grofweg 1-1,5m. diep. Op die plas had je een deel dat ongeveer een zesde van het water besloeg en daar was het twee keer zo diep. De taluds naar dit diepere water waren behoorlijk steil, soms net muurtjes. Strak onderaan dit talud lag een gouden zone. Een tijdje ving ik overal mijn karpertje wel, tot ik een plek vond waar het echt twee tot vier keer zo hard kon lopen. Ik beviste die plek duurzaam, dus niet elke sessie/niet een gehele sessie. Pas toen ik in mijn laatste seizoen aldaar, die stek een tijdje intensief begon te bevissen, was het in één herfst met vier sessies totaal gebeurd. Ik denk dat dit toen ineens zo snel ging omdat ik o.a.:

A) Op een onder water zeer herkenbare stek viste.
B) telkens met hetzelfde type aas viste.
C) niet/sporadisch voorvoerde.
D) mijn rigs en presentatie bijna onveranderd liet.
E) ongeveer hetzelfde bijvoerde.
F) mijn aas telkens in dezelfde zone dropte.
G) De hengels begon te concentreren.

En omdat ze ook kunnen lullen, maar niet in onze taal.

Zo makkelijk kun je het een karper maken. Dit valt op termijn prima te ontwijken.

Groet,
Willem
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2011 20:16

Peter

Er zijn meer aanwijzingen dat een karper (aangeleerd)ontwijkend gedrag vertoond, dan aanwijzingen dat dit niet zo is. Strooi maar eens wat mooi gele mais op een water waar de vissen al lange tijd met dat spul zijn gevangen, gegarandeerd dat je boeg golven gaat waarnemen. Weleens met de korts gevist? Ik mijn hele jeugd en toevallig op hetzelfde slotenstelsel, de eerste jaren was het een kwestie van lokbrood strooien en een dikke korts op de haak, ff wachten kassa! In de meeste gevallen werd ie met grof geweld gepakt. Na een tijdje werden de vissen voorzichtiger en zag je ze ook regelmatig spuwen voor je de haak kon zetten. Nu kan je je kop in het zand steken, maar voor mij is dut een vorm van dressuur of hoe je het noemen wil

mvg martijn
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-02-2011 20:36

Hallo,

Dieren zijn in staat om door trial en error bepaalde gewoonten aan en af te leren. Bij karpers noemen wij karpervissers dat dressuur. Nu kun je daar een hele discussie over gaan starten hier, maar die is echt compleet nutteloos. Als je conditionering (wat wij dus dressuur bij karpers noemen) gaat ontkennen valt er gewoonweg niet meer te praten:
-Je spreekt namelijk iedere bioloog op deze aardkloot tegen.
-Je zit schijnbaar echt niet op te letten wanneer je de natuur, of zelfs al je huisdieren bekijkt.
-Conditionering (wat wij dressuur noemen bij karpers) is een door biologen en wetenschappelijke mensen bewezen en aantoonbaar fenomeen. (Je kan het zelf verifieren, gemakkelijk zelfs.) Als je dat gaat ontkennen kun je ook wel gaan roepen dat de maan van kaas is gemaakt.

Nog wat voorbeeldjes die je écht niet kan ontkennen:

-Ik kan mijn aquariumvissen binnen no-time afleren om bijvoorbeeld iets van het oppervlakte te vreten. En dat zou jij ook kunnen, Peter.

-De koikarpers van een vriend van mij, komen al naar boven zodra de schuurdeur opengaat.

-Ik ken een water waar je een zeer voedselrijke plek hebt. Steeds komen die karpers daar weer doelbewust naartoe....Hoe noemen we dat ook alweer?

-Een karper die steeds weer gevangen word op een bepaald aastype op een bepaalde plek (dus: Onder bepaalde omstandigheden die herkenbaar zijn) zal zijn gedrag gaan aanpassen. Dat is geen wishfull thinking, ik zou het gewoon "op wetenschappelijke wijze bewezen" willen noemen.

-Als er -zoals je zegt- mensen gaan vissen op een plek waar geen karper komt en de slechte vangsten dan op "dressuur" gaan gooien....prima. Dat is dan een erg slechte conclusie van deze mensen. Maar hoe wil je hiermee bewijzen dat dressuur niet bestaat??? Wat een non-argument.

Ter info: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... typen.html

Met vriendelijke groet, Chris Noorlander
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

28-02-2011 20:39

Juist Tinus,

Wij creëren te vaak een te herkenbare situatie.

Elk dier kan op termijn een situatie in verband brengen met een ervaring. Die mogelijkheid biedt het instinct.

Iets met overleven...

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

28-02-2011 20:56

Beste allen

Nu heb ik gisteren reeds gereageerd, maar ik kan het niet laten om dit nog eens te doen.

Wat ik erg raar vind is dat er wel aangenomen word? dat een karper positief gestimuleerd kan worden, en dus kan leren dat bepaalde plaatsen goed zijn om langs te komen, er aan de andere kant ook word aangenomen dat diezelfde karper niet negatief kan leren.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... FezBJ599pQ is opgenomen op lake mead in amerika. op karper vissen daar is vrijwel nihil, en dit is dus een plaats waar de lokale bevolking duidelijk vaker komt. ipv eendjes voeren karpertjes voeren. Nu is lake mead echt enorm groot(is gewoon te zien op de wereldkaart), toch verzameld de vis zich hier blijkbaar.

peter, na het bekijken van de beelden, hoe kun je dan zeggen dat dressuur niet bestaat, terwijl de beelden echt bizar schreeuwen dat er wel degelijk iets van conditionering aan de hand moet zijn om een bak biomassa als dit op 1 plaats bij elkaar te brengen.

En is het dan niet raar dat diezelfde vis bij gevaar(bevissing is denk ik wel degelijk gevaar voor een vis) diezelfde stek gaat niet mijden?

We zijn allemaal wel bekend met dit fenomeen, de positieve dressuur, of dat nu vogels bijvoeren in de tuin is(er komen steeds meer vogels in de tuin), of de vissen in een pretpark. De kat op de kattebak, of de hond die wacht met schijten tot ie op het veldje is. De papegaai die spreekt, of de valk die terugkomt naar de handschoen. de hamster in het rad, of de muis die je voer vreet in de schuur, maar toch niet in de muizenval trapt. Zo zijn er legio voorbeelden in de natuur van dressuur, positief en negatief, van zoogdieren naar vissen en vogels.

En toch http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... FezBJ599pQ

kan de karper niks van deze dingen, is dat de enige soort die geen vorm van dressuur kent, en de beelden van hierboven zijn allemaal toeval.. Er waren toevallig zoveel vissen daar.. Mensen hadden toevallig zoveel brood bij zich

Wie verteld me dat die mensen niet standaard 4 hele broden meeslepen in Amerika? Zodat ze deze toevallig voorbijkomende schooltjes vis kunnen voeren
Is er geen andere factor verantwoordelijk voor het aanwezig zijn van de karper dan het gevoerd worden?
Misschien is het hele meer vergiftigd, en moet en die vissen wel op die plek zitten anders gaan ze dood?
Is dit filmpje misschien wel bewerkt door "voorstanders" van dressuur om aan te tonen dat het fenomeen wel bestaat?
Misschien hebben ze die 35 kubieke km water wel allemaal met netten bij elkaar gevist speciaal om ze te voeren?


of... misschien bestaat er toch wel zoiets als? nehhhh denk ut niet..

met ... groet

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2011 01:32

pj otte schreef:Roep het al jaren dat in mijn beleving dressuur van karper niet bestaat. Ben door die uitspraak behoorlijk om mijn oren geslagen toch zit ik in mijn dromen regelmatig naar de filmbeelden van PB te kijken die het bevestigen. Voorstanders hadden in die tijd geen film beelden maar gingen voor mij veelal op hun frustraties af die hun schijnbaar falen moesten verklaren. Terug naar de filmbeelden, blijf me verbazen wat karpers aan pogingen doen om zich te haken zonder dat het hun lukt. Kom nu al systemen tegen waarvan gezegd wordt dat de kans op haken vele malen groter is. Leuke er van is dat zij die zich met onderwaterbeelden bezighouden deze systemen aan het ontwikkelen zijn. Of ik er blij mee ben eigenlijk niet, alle charme en verhalen die het karpervissen in zich heeft gaan er mee verloren.

Is weer eens tijd om me te slachten,
Peter


Peter,

Volgens mij vissen we toch om te vangen en is dat nou juist niet de charme van het karpervissen?
De verhalen moeten toch ergens vandaan komen, als ik niks vang, heb ik in de regel niet zo heel veel te melden.
Gefrustreerd raak ik er niet van, eerder geprikkeld, oftewel hoe kan ik mogelijk mijn visserij verbeteren. Dat dat kan, daar geloof ik overigens heilig in!
Onderwaterbeelden zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel, waar je veel van kunt leren.
Hoe aast een vis, hoe gaat de hele handel weer naar buiten, etc…..
Je moet daarbij natuurlijk wel naar het totaalplaatje kijken, lijkt simpel, maar is het niet.

Ik geloof persoonlijk ook niet in alle verhalen die de ronde doen omtrent dressuur.
Dat een rig, samen met een aantal andere dingen het verschil kan maken, is een heel ander verhaal en jij haakt toch liever ook twee op vier, dan één op vier.
Vang je namelijk twee keer zoveel!

Nostalgie en karpervissen?

Voor mij vervlogen romantiek, maar een ieder is natuurlijk vrij in zijn doen en laten.

Meten is weten?

Hilco
K. van den Herik

01-03-2011 07:22

Als men bedoelt dat het "kopschudden"in principe geen dressuur is, maar "gewoon"ontwijkend gedrag ben ik het daar WEL mee eens.

Als je een stuiter op je oog krijgt voel je ook aan je oog. na 4 stuiters kom je erachter dat je beter je hand voor je oog doet voordat je een knal krijgt, weer wat geleerd...

Dressuur is ook niet door een hoepel springen. Wel door een sluis zwemmen en weer terug.

KK 7-8

Regelmatig worden er karpertjes van een kilo of 7 overgezet van de kaziman. Zelf gezien. Zijn visjes die de 100 keer vangen zijn verbroken hebben. Op kk zie je ze zwemmen... vangen is een ander verhaal. Dag 1, 2 keer per dag gevangen worden en verderop zelden of nooit meer. Helemaal zelf verzonnen? Echt niet... kopieer gedrag.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-03-2011 08:38

Door positieve en negatieve conditionering op voorhand onder een noemer te plaatsen in betrekking tot onze visserij maakt men een ernstige fout. Is geen kwestie van keuzes maken voor een karper de lichaamsbouw van een karper stelt nu eenmaal eisen aan zijn voedselpatroon.

Juist filmbeelden laten ons in de keuken van de karper kijken, mooi. Zij lossen wat meer geheimen op van zaken waar we tot nog toe totaal geen kijk op hebben. Open staan voor meningen van andere ook al ben je het er niet mee eens als vloeken ze in de kerk hoort er bij.

Hilco,
Tuurlijk haak ik er liever gemiddeld meer, vang ook ik er liever 4 dan 2 in een sessie wordt het standaard gaat het me denk ik weer vervelen. Vissen is voor mij geen noodzaak zo afgelopen jaar een maand aan de Ebro doorgebracht. De pracht en kracht van de natuur spreekt me zo aan dat ik daarbij geen hengel aan hoeft te raken. Opent wel mijn ogen dat de natuur zo gecompliceerd in elkaar zit waar wij als mensen nog maar weinig van weten.

Vond de beelden waarbij karper regelmatig naar het lood hapt frappant. En wij maar lood in de bodem op willen laten gaan.

Met respect volle groet,
Peter
Plaats reactie