De S is back...


K. van den Herik

20-02-2011 17:07

Afgelopen zaterdag heb ik de stoute schoene maar weer eens aangetrokken en ben ik naar de landelijke meeting van de KSN getogen.

De ochtend begon wat stroef, de opkomst was niet echt overweldigend. Even kreeg ik spijt geaagn te zijn. Liever was ik gaan vissen zeg maar.

De video van Rik had ik al gezien, dus die heb ik niet gezien. Wel ben ik op licht aandringen van Hornald de zaal binnen gestapt, waar ik aangenaam verrast werd door Michiel Slootweg.

De spijt was inmiddels al weg en de boorel tussen de middag deed ook het allerlaatste restje verdampen.

's Middags aangeschoven bij Daniel. Ik verwachtte weer wat van die onderwater video's. Hoe mis had ik het...

Daniel heeft een groot aquarium aangeschaft met daarin een 15 tal karpertjes.

Het aquarium en de karpertjes gaan gebruikt worden bij wat testen van producten die wel of geen voedingsreactie bij de visjes uit lokken.

Inmiddels zijn er al wat testen met flavours gedaan. Sommige werken en anderen zeker niet.

Daniel heeft ons gevraagd input te leveren en ideeen te spuien welke zaken er nog meer getest gaan worden.


KSN... bedankt voor een hele leuke dag en de thuisblijvers? Duuuuuuh lekker wat gemist.. dadadadada...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

20-02-2011 18:39

Daniel heeft dus ook een abo op Carpoligy. Kan íe de testjes zo overschrijven.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

20-02-2011 19:50

Rene, er is gisteren tussen Daniel en de zaal een zeer leerzame en brede discusie gevoerd.
Dit soort discusies over zintuigen zijn niet te regiseren maar onstaan spontaan.
Iedereen die er niet bij was heeft iets gemist!!

Ik hoop in ieder geval op een vervolg.

Gr JOHN
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

20-02-2011 22:23

Ik kon er helaas niet bij zijn. Ik ben me pas recentelijk een beetje in gaan lezen in wat de KSN nou is en doet voor karpervissend Nederland.
Ik moet zeggen, petje af. Ze hebben er toch maar mooi voor gezorgd dat we vanaf 2012 het hele jaar met de bivvy langs de waterkant kunnen bivakkeren. Ik heb me in Zwolle dan ook meteen ingeschreven bij de KSN.

Keep up the good work...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-02-2011 22:29

ja zodra ik wat beter in mijn geld zit word ik ook lid dat is 1 ding zeker,nu ben ik maar lid geworden van de karpercommisie van rotterdam,koste me niks maar kan ik toch wat betekenen :wink:

hier in zuid holland moeten we maar afwachten of we het hele jaar kunnen vissen,er zijn bepaalde factoren die mee spelen in de wetgeving en die kunnen nog wel eens roet in het eten gaan gooien helaas.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-02-2011 23:12

Jeroen Visser schreef:Ik kon er helaas niet bij zijn. Ik ben me pas recentelijk een beetje in gaan lezen in wat de KSN nou is en doet voor karpervissend Nederland.
Ik moet zeggen, petje af. Ze hebben er toch maar mooi voor gezorgd dat we vanaf 2012 het hele jaar met de bivvy langs de waterkant kunnen bivakkeren. Ik heb me in Zwolle dan ook meteen ingeschreven bij de KSN.

Keep up the good work...


Met je bivvy dat is een misverstand hoor, nachtvissen en kamperen zijn twee dingen in twee verschillende wetten...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

21-02-2011 08:20

Leuke vond en vind ik dat Daniel open staat voor suggesties en oof duidelijk gevraagd heeft om input.

Nu zat ik naast Willem Peters, Herman Koenen en Rob van den Ing, dus een kleine 150 jaar aaservaring zeg maar. Ook kreeg Daniel een aantal technische tips. Tips die hij zeker gaat gebruiken.

Het is de bedoeling heb ik begrepen, dat er ook verzoeknummers getest kunnen worden.

Alle inollen zullen wel aan de beurt komen, zo ook melasse enzo.

Ik zal een aftrap cq voorzet geven.

Laatste waar ik zelf mee geëxperimenteerd heb is koffie-extract van buisman.
Ik ving, maar of het ook of beter was, was het experiment te kort voor.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-02-2011 09:12

Heb ik er ook een, kan je van een slechte flavour een goede maken dmv gewenning? Of is het net als bij mensen, ik vind het vies dus ik eet het liever niet (spruitjes)
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 09:35

't Is prachtig allemaal... Zal ik wat kritische kanttekeningen plaatsen? Aangezien de onderzoekjes flavour/liquid gericht zijn...
Neem aan dat je de waterkolomresponce aanschouwt... Temperatuur bak vergelijkbaar met werkelijkheid? Kolom vergelijkbaar met werkelijkheid? Maw is een aquarium 3/2/1h vergelijkbaar met wat er op 5 meter gebeurd.
Temperatuur bak constant... maar de werkelijkheid? Filtering ? Is jouw salminol salminol of nu betain/salminol omdat er nog betainresidu aanwezig is/was? Etc etc
Test hoeveel uur uitgevoerd na normaal voeren? Altijd? Ene keer wel andere keer niet?
Zal niet voor 't eerst zijn dat een onderzoek het "resultaat" geeft dat de onderzoeker vind dat 't DAT "resultaat" heeft...

De kreet "resultaten uit 't verleden......" heeft natuurlijk wel een oorsprong. En verder?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-02-2011 11:44

Ondanks dat de toon verschilt, ben ik het behoorlijk met Rene eens. Het is gewoon onwijs lastig om objectief een representatieve (herhaalbare) test uit te voeren. Een hout snijdende algemene conclusie is misschien nog wel veel moeilijker. Vandaar dat ik denk dat een aquarium test, waar de arme schepsels niets anders kunnen eten dan het aangebodene is, geen goed uitgangspunt.

Het eerder aangehaalde voorbeeld m.b.t. de spruitjes is immers wel een waarheid. Honger maakt rauwe bonen zoet is zo'n stelling uit het verleden die wel garanties geeft voor de toekomst.

Zo nog ff terug in mijn winterslaap, m.b.t. het karpervissen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

21-02-2011 12:03

Als ooit niet nooit eens iemand iets gedaan had, liepen we nu nog vrouwen met een baard uit een hol te knuppelen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2011 12:04

Het is natuurlijk geen wetenschap heren, maar je kunt er wel heel veel aanwijzingen uit krijgen. Ik ben in iedergeval wel benieuwd naar de resultaten. Oplosmiddelen is ook al zoiets, reageren de vissen daar wel of niet op. Er zijn veel variabelen, maar dat is in de natuur ook zo en wellicht daar nog wel talrijker.

In ieder geval heeft Daniel al duidelijke verschillen gemerkt vwb respons op diverse flavours, verschillend van weinig tot heel veel reactie. En dat is al erg boeiend. Laten we dit topic ook eens boeiend maken, niet door de boel af te zeiken, maar door het een kans te geven en opbouwende commentaren en suggesties te spuien.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

21-02-2011 12:10

Dat was zaterdag inderdaad zo prachtig!
Iedereen in de zaal zat op het puntje van zijn stoel aandachtig te luisteren en mee te discuseren.
Er kwamen veel kritische punten aanbod of het nu over de opbouw, opzet, of uitvoering was ze kwamen aanbod. Dit leid tot kennis en kennis deling.
Hier kun je alleen maar wijzer van worden.
Tuurlijk besef ik mij dat iedere situatie anders is evenals ieder goedje weer anders is en reageer. Maar het blijft intressant om hier over te discuseren.

Gr JOHN
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2011 12:11

Jammer dat er hier gelijk kritische kanttekeningen geplaatst worden zonder de lezing gezien te hebben. De opzet van Daniel was er juist opgericht om aan de hand van voorbeelden film en foto’s een discussie los te krijgen waar hij mee vooruit kon. Juist de critici binnen de KSN die aanwezig waren vinden het experiment waardevol en hebben hem veel input gegeven waar hij mee vooruit kan. Dat het experiment niet wetenschappelijk is geloof ik best toch kan het ons zeker weer verder helpen.

Groet,
Peter
K. van den Herik

21-02-2011 12:21

kritiek is goed en moet ook, mits het iets toevoegd.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 12:50

Datzelfde geld dan voor de test. Laat ik dan maar beginnen met wat basisgegevens te citeren uit de Carpoligy:
Tank Test locatie Fisheries Unit at Otley College. Aquarium/tank 1000liter. Grindbodembedekking. Watertemperatuur 20C mbv heather. Filter circuleert deze 1000l. volledig 3x per uur. In de tank 4 spiegels van een pond. Normaal voer=drijvende karperpellets 1x per dag.
De test verloopt als volgt:
Dips/liquids worden via filter in de tank "gedropt". Waarneming=observering. 1 Dip/liquid per dag.
(Be)Oordeel schaal 1-5, 1=geen reactie 2=kleine reactie 3=goede reactie/water proeven/zoeken op de bodem 4=zeer goede reactie etc. 5=fantastisch, scheppen bij wijze van spreken het grind om...

En daarna lees je mijn "kritische noot" nog even door. Dus wat weet je/concludeer je nu op welk moment? En wat voegt Daniel toe (behalve dat hij bovenstaand met eigen ogen wil zien). En dat je er uren over kan lullen snap ik ook wel maar laten we nu niet doen of er hier "baanbrekend" onderzoek gedaan word.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

21-02-2011 12:57

ach ja en loeb was nog eerder

en in 1700 werd er voor het eerst met een hair methode gevist... kort er na gevolgd door gebruik flavours is dit geval rozenolie...

Alles erna maar als verloren bestempelen?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2011 13:15

Ik weet niet of Daniel deze al heeft.

http://www.google.nl/search?source=ig&h ... =&aql=&oq=

Kan niet een rechtstreekse link plaatsen.
Het gaat om de PDF Taste sensitivity of common carp to ...

H.
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 21-02-2011 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 13:17

En Nederland speelde in 1974 het "beste/mooiste" voetbal......en daarna en hoe..(waarom veranderen?)....
In theorie krijg je iedere hand een royal street flush en in de praktijk? Gegevens zijn nuttig, teveel gegevens word studeren.... 't Moet wel op (karper)vissen blijven lijken...... :lol:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-02-2011 13:46

K. van den Herik schreef:Als ooit niet nooit eens iemand iets gedaan had, liepen we nu nog vrouwen met een baard uit een hol te knuppelen.


Die goeie ouwe tijd... Vroeger was alles beter
K. van den Herik

21-02-2011 14:29

74? Met nog zwaardere overtredingen dan ooit gemaakt door De Jong. Totaal terecht dat ze verloren hebben met dat arrogante gedoe. Maar dat heeft verder niet zoveel met vissen te maken.

Mijn virusbescherming blokkeert het bestand Hilco.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 14:51

Hahaha toen bestonden er nog tackles Klaas... Punt is x-jaar na dato is e.e.a weer gedateerd of we vervallen weer in herhaling van zetten en pak je weer terug op "toen". Bijvoorbeeld jouw Buisman. Jezus, kon je dat nog vinden?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

21-02-2011 15:18

http://www.dutchfoodshop.nl/koffie-en-t ... 19_20.html

al dat senseo geweld belief ik liever niet...

Misschien handig om dan eerst eens te wachten op wat gebeurt, je was immers zaterdag niet aanwezig?

Misschien waren jou bezwaren al geuit, beantwoord of zelfs weerlegd.

Zelf ben ik wel benieuwd naar de "normale" producten, liefst zo van het supermarktschap.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2011 15:32

K. van den Herik schreef:Misschien handig om dan eerst eens te wachten op wat gebeurt, je was immers zaterdag niet aanwezig?

Misschien was 't handig om dan dat zaterdaggeweld exclusief te houden... :o
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-02-2011 15:38

liepen we nu nog vrouwen met een baard uit een hol te knuppelen


Ik weet niet hoe t met jou zit .... maar als mijn vrouw opeens een baard zou hebben werd ze wel de grot uitgeknuppeld :-)
Of bedoel jij het toch net iets anders, zoals t er nu staat heeft de vrouw een baard.

On topic;
Hahaha omdat kritische KSN leden het meerwaarde vinden hebben moeten wij het er maar mee eens zijn, PJ?
Dacht het even niet.
En wel om de eerder geschetste redenen.

@Klaas, jij bent altijd zo snel om aan te geven dat experimenten (of misschien beter de conclusies daaruit) veelal op toeval berusten en nu opeens ga jij mee lopen? Het wordt tijd dat jij weer eens serieu gaat vissen, je bent de weg behoorlijk kwijt.

@All;

Nogmaals we kunnen allemaal dingen gaan uitproberen en ja op dat water in die omstandigheden op dat tijdstip kunnen we conclusies trekken. Maar je kunt het bijna nooit naar iets algemeens geldends vertalen, en dat is exact waar ik bang voor ben in dit soort situaties.

Maar dit van mij is ok slechts een mening natuurlijk
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)