Is met zijn tweetjes vissen wel altijd leuk?


Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

16-02-2011 17:11

Ik zit al heel wat jaartjes zonder vismaat. Mijn karpermaat waar ik altijd mee ging heeft zijn hengels al een aantal jaren geleden aan de wilgen gehangen. Sindsdien vis ik in de polder met de pen en dat kan heel leuk zijn. Een enkele keer zeul ik een hoop zooi op mijn fiets (een auto bezit ik niet) en ga ik statisch vissen in het kanaal of een plas. Ideaal is het niet, maar als je karperkoorts hebt is er weinig andere keus. Bij deze houd ik mij tevens aanbevolen mocht iemand hier ook een maatje zoeken.

Maar waar ik het over wou hebben is de volgende kwestie: Het vissen met zijn tweetjes is vaak gezelliger dan in je eentje. Toch kunnen er nadelen aan kleven en dan hangt het vaak van de echte kameraadschap van de vissers af hoe ze daar mee om gaan.
Stel, je hebt een water gekozen waar net twee man naast elkaar kunnen zitten. En na verloop van tijd gaat een van de twee steeds aanbeten krijgen en vis vangen. De ander krijgt geen piepje, terwijl er met hetzelfde aas en dezelfde lijnopzet gevist wordt.
Dit heb ik met mijn vorige vismaat vaak meegemaakt en dan was er een van ons in de wolken en de ander had een vervelende blank. Het was gelukkig niet steeds dezelfde die zat te blanken, dat wisselde vaak. Het lag natuurlijk vaak aan een bepaalde stek waar geen plaats was voor vier hengels.
Ik heb wel vissers gesproken die zo’n situatie als volgt oplossen: er worden gewoon vier hengels opgesteld en over willekeurige stekken verdeeld. De eerste run met vangst is voor Pietje en de tweede voor Klaas, ongeacht welke hengel afgaat. Om de beurt dus profiteren van de stek(ken) die je samen hebt opgebouwd.
Ik denk dat er velen zullen zijn die ook samen vissend alles in hun eentje willen doen; de hengel aanslaan en binnendraaien die hij zelf heeft ingegooid en die verder geen runs onder elkaar wensen te delen.
Mijn vraag is dus hoe andere vissers dit (veelvoorkomende?) probleem met elkaar oplossen.

Alvast mijn dank, Jan
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-02-2011 17:18

Het om en om vissen is natuurlijk leuk voor beide,mocht er van 1 stek een hoop actie komen en van de andere stek helemaal niks.

Aan elk voordeel zit natuurlijk weer een nadeel. Je moet wel weten,ga je run om run vissen,dan is er een mogelijkheid dat de 1 juist die dikke vis vangt en de ander niet.

Het is een beetje nemen en geven van elkaar!

Andere dingen zijn: Als je een sessie met elkaar gaat vissen,kan je er ook rekening mee houden dat je vismaat andere gedachte heeft op momenten van vissen,en die gedachten kunnen jou weer niet aanstaan. Ook kan je vismaat of jijzelf een offday hebben,zorg ervoor dat je elkaar gewoon respecteert op die momenten,want tijdens een sessie ruzie gaan krijgen is het laatste wat je wil.

Het is maar hoe je het bekijkt. Alleen vissen kan je alles met je eigen delen.

Met een vismaat vissen is toch vaak dingen delen over dingen die je weet. 2 koppen weten vaak meer dan alleen. Dus met 2 man vissen is natuurlijk niet dat je alleen vist.

Met zijn 2 vissen vissen is leuk: Aanspraak en lol hebben. En met zijn 2e bereik je ook in gevallen meer

Alleen vissen is ook leuk,je kan zelf meer uitvoeren ook. Gaat het niet naar je zin,kan je in veel gevallen verkassen zonder overleg.

Ben daarom blij dat ik een vismaat heb met vaak de zelfde gedachten en aanpak.

Ook kan je het op een totaal andere manier goed hebben met een vismaat.

Dat is een stek delen,en om en om de stek bevissen/aan blijven voeren. En zo nu en dan samen tegelijk de stek afvissen en je bevindingen delen met elkaar over wat je weet van de stek. Ook dat samen evalueren kan leuk zijn en zo kom je meer te weten ook waaruit je samen het voordeel kan halen.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 16-02-2011 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

16-02-2011 17:23

Zoals je al aangeeft, rouleren het best! Al is het maar om sessie van stek. Goede vismaat, is lastig, het komt vaak voor dat men vaak van mening verschilt, wat betreft aanpak! Tijd, uren maken, verschilt ook vaak per persoon (werk, gezin, andere verplichtingen).

mvg. Robert.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-02-2011 17:23

Als ik echt aan de slag ga met iets vis ik heel vaak alleen. Als ik al samen met iemand aan de gang ga dan zitten we op aparte stekken en rouleren we gewoon nu en dan.

Als ik naar het buitenland ga, of ik ga een lang weekend/week vissen ergens dan prefereer ik gewoon samen uit/samen delen/samen thuis. Om de gevangen vis. Overigens zijn er niet veel met wie ik vis, dus weet ik ook wat ik aan iemand heb. Afgunst heb ik nooit gekend, wel meer een gezond concurrentiegevoel maar ik heb er nooit geen ruzie door kunnen krijgen. Plezier staat voorop en dat bereik je sneller door gewoon beide lekker bezig te zijn en vissen te vangen.

Wat een hoop mensen vergeten, het is en blijft een hobby. Voor de één wat fanatieker dan de ander, maar we zijn uiteindelijk op hetzelfde uit. Wil je niets met iemand delen, kies dan voor jezelf en ga dan niet zitten mokken als het een ander wel lukt en jou niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

16-02-2011 17:35

Tjaa Run om Run...
Zo heb ik wel mijn eerste Twente kanaal 30er gevangen, kennis van mij had al 3 vissen gevangen en ik nog niets, en bij de 4e run zei hij: pak jij hem nu maar een keer..
Zo gezegt zo gedaan, na 20 minuten lag er een 35 ponder op de mat..
Lullig voor hem omdat hij ook nog nooit een kanaal 30er had gevangen, maar ja dat is het risico.

Ik ben er geen voorstander van om andermans hengels te pakken, voel me dan een beetje schuldig, dan blank ik liever wetende dat mijn tijd nog wel komt..
mark verhorst
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 16:25
Locatie: Utrecht

16-02-2011 17:56

Persoonlijk vindt ik dat als je samen een stek opbouwt en alles samen regelt zoals voer en rigs en ander materiaal dat je dan eigenlijk samen de vis vangt ongeacht wie hem vangt want uiteindelijk was het dan niet gelukt zonder de ander.
Mvg,

Mark
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-02-2011 18:27

Wij wisselen meestal om met stekkeuze. De ene keer heeft die eerste keus, andere keer de ander. Heb lang alleen gevist maar een maatje is toch wel fijn. Ik houd er ook niet zo van om op andermans hengel te drillen. De rig is anders, presentatie enzzz...... ik zou daar geen voldoening bij hebben of je moet alles op elkaar afgestemd hebben maar dat is niet echt mijn ding.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

16-02-2011 18:59

Wat Dries zegt doen wij ook vaak, de ene keer kiest de ander eerst, de andere keer de ander, run om run vind ik persoonlijk niks.
Als het dan zou is dat mijn maat de betere stek heeft, probeer ik een andere stek te zoeken als de meest ganbare stekken, dit is voor mij persoonlijk een uitdaging.


Gradus....
....................
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

16-02-2011 19:24

Vis ook altijd run om run. We zitten samen in de boot met dieptemeter. Samen de stekken bepalen voor alle hengels. We halen zo het maximale uit het gebied wat we kunnen bevissen. Het maakt niet meer uit wie er aan welke kant komt te zitten. Maar je loopt nog altijd het risico dat de een alle grote vangt en de ander steeds een knol. Mijn maat is zo'n geluksvogel. :evil: We hebben ook allebei ons materiaal in orde. Als ik een maat had die er een zooitje van maakte of te weinig moeite zou willen doen, begon ik er niet aan.
blub blub
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

16-02-2011 19:37

Morguu,

Ik vis altijd run om run, als de eerste run op mijn hengels komt is die voor mij en andersom ook.
Daarna is het om en om. Bij ons is het zo dat je een bepaald water samen aanpakt, en dus beide investeert en of ik dan of mn maatje de dikkere vis pakt doet er verder niet toe. het bewijst dat de aanpak werkt, en dat de moeite ( die je er beiden in hebt gestoken ) het waard was.
Tevens is mn vismaatje ook mn beste vriend van kleins af aan. Sprake van afgunst of dergelijke is er sowieso niet!~
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

16-02-2011 20:26

Allemaal bedankt zover.

Het volgende geval heb ik ook meegemaakt: mijn maat en ik bevisten een bepaalde plas. Mijn maat zat links van me en wierp zijn hengels zo’n 60 meter uit de kant in. We hadden al ontdekt dat de karpers in dit water nooit onder de kant kwam en er minimaal op deze afstand gevist moet worden. Zo’n 50 meter rechts van hem zat ik en viste op dezelfde afstand met dezelfde rigs en aas (die we samen hadden bedacht en gefabriceerd). Nu was het geval dat hij steeds overdag runs kreeg en karper ving terwijl ik geen blieb kreeg. Maar ’s nachts waren de rollen andersom: hij sliep als een roos en ik was constant in de weer met drillen en opnieuw ingooien. Ik kon het een tijdlang niet verklaren, totdat mijn maat tijdens een zeer lange sessie op zijn brommer tussendoor naar huis ging om zich op te frissen. Het was midden op de dag en hij had zijn hengels binnengedraaid. In de tussentijd dat hij heen en weer was geweest had ik het zo druk als een klein baasje met de onverwachte actie op mijn stek. En ik kwam daarom tot de stellige overtuiging dat de karpers in het bewuste water dagelijks een bepaalde route zou zwemmen. Overdag kwamen ze in ieder geval van links en zwommen naar het rechter gedeelte van de uitgestrekte plas, waarna ze in de nacht weer terug naar de linker kant zwommen. Nu ben ik meer een dag- dan nachtmens en was ik een beetje jaloers op mijn maat dat hij overdag zijn actie had en ik ‘s nachts niet aan mijn nachtrust toe kwam. Er waren niet veel stekmogelijkheden links van hem, maar ik ben er uiteindelijk toch gaan zitten in een met bramenstruiken overwoekerde stek. Maar mijn theorie was mogelijk toch niet juist, want ik kreeg daar helemaal geen actie, zowel overdag als in de donkere uurtjes niet. Na een visloze dag en nacht ben ik weer naar mijn ouwe stek teruggegaan en ving mijn karpers weer in de nachtuurtjes.

Als ik zo de oplossingen tot nu toe bekijk zijn die nogal verschillend. Ik begrijp het standpunt dat een visser met zijn eigen hengel wil vissen en die van zijn maat nauwelijks aan durft te raken. En verkassen naar een andere stek ..als dat mogelijk is.
Om de beurt de eerste stekkeuze is ook een oplossing die wij vaak hebben toegepast.
Run om run is er bij ons nooit doorgekomen, hoewel het mij nog steeds een zeer democratische en redelijke oplossing lijkt. Het geeft wel een beetje een kansspel sfeer aan het geheel en zou de dikste karper een lot uit de loterij kunnen worden. Ik kan het dan ook zeer eens zijn met Mark zijn mening: ‘als je samen een stek opbouwt en alles samen regelt zoals voer en rigs en ander materiaal dat je dan eigenlijk samen de vis vangt ongeacht wie hem vangt want uiteindelijk was het dan niet gelukt zonder de ander’.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

16-02-2011 20:45

raar maar waar maar als ik rechts wil wil mijn vismaat altijd links en andersom ook. wij vissen ook allemaal verschillend. wij vinden ook dat we als we samen vissen we samen vis vangen. tuurlijk als mijn stek zeer goed loop of andersom zijn we beide bereid om een keertje te ruilen of wat dan ook.. de perfecte vismaat bestaat natuurlijk niet maar dit is wel heel idiaal

en het is natuurlijk een stuk gezelliger
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-02-2011 00:09

De perfecte vismaat bestaat echt wel.
ik vis al zo,n 6 jaar met deze jongen de eerste jaar was het ieder voor zich.
Het 2e jaar viste we run om run.
we denken het zelfde wat betreft het vissen , we deden zo wat het zelfde.
Hij heeft zelfs de zelfde hengels als mij / of ik als hem :wink: , ik heb de 2,75 lbs 3X, en hij heeft 3X de 3,25 lbs.
Hij vist van af 150 meter tot 225 +- meter en ik vis vaak van af de 50 tot 150 meter met me 2,75 lbs stokkie,s
als ik de eerste vang op mijn 2,75 lbs is de 2e voor hem welke hengel er ook af gaat.
We halen altijd onze eigen voer ik die gene die mij wel wat lijkt en hij die gene die hij wel wat vindt.
Mocht ik mijn voer niks vinden haal ik gewoon een aantal zakken van hem op, anders om ieden dito.
Als hij een buffel vangt ben ik echt heel blij voor hem, zonder dat ik een dubbel gevoel er aan over houdt, anders om het zelfde.
Wij gunnen elkaar het beste en proosten na een mooie vangst met een lekkere amstel bier of een bacardie colatje.
wij zijn echt wel fanatiek maar vinden de gezelligheid met elkaar nog het belangrijks, en het delen van de vangst.
Als ik 7 vissen vang en hij na 3 dagen vissen er maar 1 vangt vindt ik echt niet leuk, want het is voor ons samen uit samen thuis.

Zou wat worden als ik die jongen het niet zou gunnen of hij mij niet
dan zou het van mij ook echt niet meer hoeven, en denk van hem ook niet.
Het beste uit een sessie halen, en lachen en genieten van het weer.
Dat is het belangrijkste.


MVG
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-02-2011 00:10

Inderdaad

Ik vis ook al 8/9 jaar met de zelfde vismaat.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

17-02-2011 00:55

beste vismaat,
Afbeelding

zeurt niet,
niet jaloers,
altijd enthousiast om te gaan vissen of voeren,
is altijd tevreden met mijn aaskeuze,
en zeurde nooit als ik ging voeren en daar 800 heen en 800 meter terug voor moest lopen.
ook niet als het pleuris weer was. :lol:

hij kan alleen niet filmen of foto's maken
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-02-2011 08:40

Het begint eigenlijk al bij de keuze van het water, wordt het water X of Y, eenmaal aan het water, stek links of stek rechts, het blijft concessies doen. Met zn tweeen vind ik toch leuker. Als ik er toch alleen op uit ga dan vraag ik bekruipt me het gevoel wel van goh, had ik hem niet even mee moeten vragen.

schuld gevoel bij ru om run herken ik wel, ik houd er ook nog niet zo van. Groot voordeel vind ik wel dat je op die manier wel meer kunt experimenteren. Je hoeft niet alle 4 de hengels op de plek / diepte / whatever te gooien waarvan jij denkt dat die het meeste kans maakt. Je bent sneller geneigd om even 1 of 2 van die 4 hengels op een wat minder waarschijnlijk plekje te leggen.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-02-2011 10:34

ik heb respeckt voor mensen die altijd maar alleen vissen en zo ergens 3 of 4 dagen lang in hun eentje kunnen vissen .2 nachtjes en een dagje kan ik nog wel alleen vissen (heb dan wel een torenhoge telefoon rekening ) :lol: maar langer is aan mij niet besteed om alleen te vissen .doe mij maar een gezellige vismaat waar je vangsten mee kan delen .ik en caroline vissen nou zo 5 jaar samen en wat een pret hebben we altijd samen :lol: wij delen alles alleen onze partner nog niet 8) meschien iets voor de toekomst :lol: wij vissen altijd vis om vis nooit geen gezeik en afgunst dat komt doordat we elkaar een mooie vis gunnen heb je er 1 gelost wat altijd wel een keer voorkomt is gewoon de zelfde aan de beurt om een vis te vangen .en uiteindelijk vang je net zo veel mooie vissen als je vismaat dan heeft de ene geluk met een serie mooie vissen dan weer de ander .het is wel moeilijk om zo vismaat aan de haak te slaan anno 2011 die de zelfde gedachte achter het vissen heeft als jou zelf .(vind maar eens een lekker schatje als je een fanatieke karpervisser bent )en dan heb ik het niet over die schatjes die ik graag wil vangen( KLein kort en modder vet) :lol: laat mij maar lekker gezellig vissen met zen tweetjes . :wink: gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-02-2011 10:40

Als ik met m'n vismaat (tevens zwager) een stek bevis, doen we zoveel mogelijk 50/50. Samen aas aanschaffen, samen (om de beurt) voeren, enz. Nou heeft hij 2 kinderen en m'n zus, terwijl ik vrijgezel ben. Ik heb zodoende veel meer tijd en ben niet te beroerd een voerbeurtje meer voor m'n rekening te nemen. Ook vis ik de nodige sessies in m'n eentje (niet alleen omdat ik meer tijd heb, maar vooral omdat ik dat gewoon noodzakelijk acht voor mijn geestelijke gezondheid), dus die eerste run als we met z'n tweeën vissen, gun ik meestal aan m'n zwager. Dat hij een bak zou vangen en ik niet, doet me helemaal niks. Je werkt ergens met z'n tweeën aan en als het dan resultaat oplevert, is dat top. Wie de vis de kant op leurt is slechts een detail.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-02-2011 11:22

In het uitzonderlijke geval dat ik run om run vis, dan is de eerste run voor de eigenaar van de betreffende hengel. Scheelt alweer een wie mag eerst discussie.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2011 13:45

jammer van die oren... :cry:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

17-02-2011 14:01

wat zeggie?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-02-2011 17:18

inderdaad zonde/jammer van die oren, of kan ie je dan beter horen :D
Gebruikersavatar
Remco Kooi.
Berichten: 118
Lid geworden op: 17-02-2010 17:27
Locatie: Gaanderen

17-02-2011 17:26

vindt die oren ook wel beetje jammer.. heb een amerikaanse en die heeft het ook...


Maar ontopic, helaas vis ik sinds dit jaar weer alleen. Mijn maatje vondt ik niet serieus genoeg, en hij
wou ook altijd op van die kut putjes vissen hier (want dan vang je teminste wat)
Helaas is dit niet genoeg voor mij, ik hou wel van een 'uitdaging' en een aantal keer blanken hoort er nou eenmaal bij! Toch?!
Soms is het alleen een klein beetje saai, mis wel een beetje aanspraak!
En soms doe ik het net als jeroen dan gaat mijn boerboel en amerikaanse mee, maar dan ben ik weer teveel met de honden bezig...
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

17-02-2011 23:04

Jammer van die oren en van die ketting!Totaal overbodig.


Ik vis ook veel alleen en bevalt mij wel goed,vaak komt er iemand kijken en dan vermaak ik me wel.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-02-2011 00:23

ik heb ook regelmatig mijn 4 voeter mee nooit problemen mee.
Denk omdat ik niet perce een mannetje hoefde. :wink: