Boetebedragen 2011


Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

07-01-2011 09:48

-Zich met gebruiksklare vistuigen aan het water bevinden zonder schriftelijke toestemming met niet meer dan 2 hengels: 70 Euro
-Idem voor 3 of meer hengels: 230 Euro
-Idem voor drie of meer hengels gebruiksklaar: 100 Euro


Is dat nu ook zo als je hengels nog in je foudraal zitten met onderlijn/haak, maar wel in het bezit bent van de vergunningen, maar je bent iets eerder(1 uur) of later (2 uur) aanwezig, of ben je dan aan het nachtvissen?
Hoe zit het nu ook alweer ?
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

07-01-2011 11:05

Je hebt het bij je met de intentie tot vissen.

Je mag geloof ik een uur voor zonsopkomst tot een uur na zonsondergang vissen tenzij anders vermeld.
In de praktijk zal het meer aan de controleur liggen of je 'm krijgt of niet.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2011 11:27

In foudraal is niet gebruiksklaar, dus geen overtreding. Het is overigens 1 uur voor zonsopkomst of 2 uur na zonsondergang, voordat daar een spreekverwarring over ontstaat! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

07-01-2011 11:34

Jaja,

Als het om het welzijn van dieren zou gaan, dan moet er op goed vangen ook een sanctie staan.

Wedstrijdvissen? Ook aanpakken. Consequent is consequent.

Maar ik heb mijn lesje wel geleerd, lang leve de draadloze verbinding.

We zijn kalme recreanten, laat ze de snelwegen 's nachts sluiten, scheelt ook voor de beestjes.

En over de verhouding in de beboeting van door rood rijden versus met drie hengels vissen, loop ik me al jaren op te naaien.

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2011 14:02

Kees vergeet er niet bij te zetten dat de foedraal dan wel dicht moet zijn, kan anders een leuke discussie opleveren ben ik achter gekoomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

07-01-2011 14:08

Zo doen we dat toch Kees V.?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

07-01-2011 16:23

Geen zin om alle politieke nonsens weer door te worstelen, maar ik vind het een hele goede zaak: dikke vette boete voor het vissen zonder vergunning! Koop dan maar mooi een vergunning!

En straks weer roepen dat wanneer er karpers worden gejat, dit zwaar moet worden bestraft... Wat klopt er nu niet?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-01-2011 17:41

Ja Klaas, maar of je daar nou 2, 3 of meer hengels inpleurt, je vangt toch nix. Toch? :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

07-01-2011 18:36

Kees ik vind zelf het vissen met dood aas erger dan met levend aas. Verklaring ik mag 30 aas visjes bij me hebben ok stel ik ga voorntjes tikken heb er 30 gevangen en knuppel ze dood ik ga vissen gooi 2 hengels uit en vang niks. Dan ga ik naar huis en zit met 30 dode visjes kan ze in vriezen maar goed dat wil moeder de vrouw niet, dus ik gooi ze weg. Is niemand die daar wat van kan zeggen ik mag ze hebben dus er zijn 30 visjes die het leven hebben verloren omdat ik niet met levend aas mag vissen. Daarin tegen ga ik nu met levend aas vissen, ik rijg met een fleurnaald mn onder lijn door de vet laag in zn rug. Weer heb ik niks gevangen (ja ik vang slecht). Er zwemmen 28 visjes in mn emmer aan 2 aan mn onderlijnen ik ga naar huis en laat alles weer vrij. Leef en laat leven.

Ok dan het feit vissen met 3 hengels en dit is puur vanuit mijn visie gezien of jusitie daar ook zo over denk weet ik niet.
Er zijn zat wateren waar je met meer hengels mag vissen dit zijn veel al grote wateren of prive wateren.
Zit er bij mij op mijn lokale vijver iemand anders te vissen merk ik dit in mn vangsten. Iedereen weet dat vissen lijn schuw zijn als er op een te klein water teveel lijnen zouden lopen krijg je een wirwar van lijnen door het water. Lijkt me niet heel goed voor de vis kan me goed voorstellen dat ze ziek worden omdat ze te lang niet meer eten door stress. Verder zou ik me nog wel meer redenen kunnen bedenken waarom teveel lijnen de onder water wereld kunnen verstoren.
En nog maals ik zeg niet dat het geen bizar bedrag is en dat het niet in verhouding staat tot sommige andere bekeuringen.
Het was puur een reactie op vraag wat de motivatie was
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-01-2011 19:56

zinloze discussie weer.
gewoon aan de regels houden dan krijg je helemaal geen bekeuring.
en nee ik ben niet heilig ik ga ook wel eens vissen waar het niet mag (s'nacht's) maar weet de consequenties.
Vis is vis
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-01-2011 20:17

Dave, waar staat ergens dat je die 30 voorntjes dood moet knuppelen, dus geen 30 levende voorntjes in je bezit zou mogen hebben?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2011 20:59

Aart Lokhorst schreef:Henk, als er al sprake is van enige billijkheid qua boete bedragen zou dat bij een vertienvoudiging wel erg ver te zoeken zijn...


:D Die billijkheid is dat Henk zich aan de regels houdt en daar dan een nog beter gevoel aan overhoudt.

Zit wel iets in hoor. Als de boetebedragen erg laag zijn wordt de motivatie om je aan de regels te houden ook lager. Als mensen er makkelijk mee wegkomen, dan trekt dat er meer over de streep.

Is het probleem helemaal niet. Ik denk dat het probleem meer zit in het feit dat wij 3 hengels, daar waar het kan, acceptabel vinden. De wetgever ziet er echter een overtreding in. Zolang de HSV'en onze wensen voor het vissen met 3 hengels blijven negeren, zal dit ontevredenheid en veel overtredingen geven. De Zwarte Piet is dan altijd en in toenemende mate voor de karpervissers. Daar voegt een boetebedrag weinig aan toe. Iets waar SVN zich beter eens over kan buigen is hoe zij kunnen helpen die vicieuze cirkel te doorbreken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-01-2011 21:34

Kees,

Zit niet 'iets' maar alles in..
Billijkheid is het!
Groet'n Henk..

still growing Old.
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

08-01-2011 06:56

Ok de vraag waarom je de voorntjes neer zou knuppelen had ik verwacht.
Maar het mag dus waarom zou ik moeilijk doen met emmers en pompen voor zuurstof om ze in leven te houden als ze toch dood aan de haak gaan.
Uiteindelijk verwacht ik toch 30 snoek(baarzen) te vangen.
Weer gaat hier hier niet om mij maar wat er mag en mogelijk is je moet van het ergste uit gaan.
Dat degene daar onder lijden die niet zo zijn ja dat is een ander verhaal maar dat zullen we heel ons leven blijven houden.
Ik kan me er allemaa niet zo druk om maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2011 07:18

Nog even iets rechtzetten Dave. Groter dan 15 cm mag je maximaal 15 dode vissen in bezit hebben (blz. 2 Landelijke Lijst van Viswateren, algemene voorwaarden gebruik Vispas).
Kees, SVN is geen visrechthebbende en kan dus niet bepalen dat er met 3 hengels gevist mag worden. Federaties en HSV-en wel, maar dat zijn allemaal juridisch onafhankelijke verenigingen waar SVN geen enkele zeggenschap over heeft. Je weet ook wel hoe vaak de KSN tegenover alle Federatie voorzitters hierop heeft aangedrongen, maar helaas zijn de meeste daarvan nogal ouderwets en dus niet snel in voor een dergelijke wijziging, laat staan de gemiddelde HSV bestuurder. Zal z'n tijd nodig hebben omdat zoiets dus niet af te dwingen is via deze weg.
Natuurlijk wel door een meerderheid op een ALV bij een HSV, maar wat dat betreft laten vissers het natuurlijk ook afweten. Klagen vanachter een toetsenbord is immers veel gemakkelijker...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-01-2011 09:50

Aart,

Lijkt wel of er overal uitzonderingen op zijn SVN is namelijk wel degelijk visrechthebbende. Op de Zuid Willemsvaart bij Helmond speelt het volgende. De daar aanwezige omleiding van het kanaal is door Rijkswaterstaat na jaren aan SVN vergeven. Kan vreemd lopen daar SVZWN naar mijn weten de aanvraag om de visrechten te krijgen had ingediend. Zoals het een goede vereniging betaamt heeft deze ze weer ondergebracht bij onze federatie.

Dat er op dit kanaal door HSV tal van uitzonderingen in de vergunning zijn opgenomen is wel een doorn in het oog zeker voor karpervissers en weer tot onbegrip lijd onder vissers lijkt me duidelijk.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-01-2011 10:02

Lijkt me stug dat SVN rechthebbende is, volgens mij kan alleen een HSV dat zijn, die dan viswater weer federatief inbrengt. Een federatie is ook geen rechthebbende, maar een verzameling HSV-en die elk wat viswater inbrengen in een gezamenlijke (federatie)vergunning. Correct me if i'm wrong!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2011 10:38

Voor de goede orde. Ik doel op SVN als belangenorganisatie van sportvissers en de verbinding tussen HSV'en en federaties. Ze kunnen niks afdwingen. Dat is bekend.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-01-2011 12:04

Hoi Kees V,

Helaas heb je het mis, is een van de rede dat SZWN ook in onze VBC zit als visrechthebbende. Als het goed is herken je die kalende persoon wel op de foto ha,ha. De rede dat ik iets meer weet dan de doorsnee karpervisser, soms :wink:

http://www.visstandbeheercommissie.nl/v ... a-en-maas/


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-01-2011 16:19

Ok Peter, ik geloof je direct, zoveel weet ik ook niet van die organisatiestructuur. Het is echt nieuws voor me dat Federaties en zelfs SVN ook rechthebbende kunnen zijn. Bedankt voor de info!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-01-2011 18:09

Kees,

Per definitie heeft SVN geen visrechten is een fout geweest van de mensen van Rijkswaterstaat. Waar trouwens op dit gebied wel meer fout gaat is mijn eigen ervaring in mijn tijd als bestuurslid van een HSV.

Groetjes,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-01-2011 10:56

Peter, laat ik het zo zeggen dan: in principe is SVN geen visrechthebbende (Federaties (en HSV-en) dus wel Kees) en ik weet ook wel dat daar enkele uitzonderingen op zijn, die feitelijk uit 'vergissingen' voorkomen, naast het stuk water wat Peter noemt geldt dat b.v. ook voor alle stadswateren van de Gemeente Apeldoorn (ook door een feitelijk domme vergissing tot stand gekomen, had naar de HSV in Apeldoorn gemoeten, maar is nog steeds een lijdensweg om dat weer voor elkaar te krijgen...).
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-01-2011 10:23

Feit blijft dat de verhoudingen compleet scheef gegroeid zijn de afgelopen jaren en dat de bestraffing in veel gevallen werkelijk niets meer te maken heeft met de zwaarte van de overtreding.

Winkeldiefstal (1e keer) ga je met €120,- boete de deur uit. Let wel dit is dus gewoon een misdrijf. Oke, het positieve is dat het vroeger onder een x-bedrag gewoon een reprimande werd. Echter door de volume afspraken met het OM is dat veranderd.

Rij je door rood met je auto dan kost je dat €180 (+€6,- administratie kosten) en dat is een overtreding.

€230 voor 3 hengels slaat werkelijk nergens op. 3 jaar geleden was het geloof ik nog €90,-
Werkelijk te zot voor woorden.

Maar de beste remedie is je aan de regels houden. Dan kost het je niets. Zo simpel is het. De diender op straat bepaalt niet de hoogte van de boetes en deze kun je daarvoor ook niet vernatwoordelijk houden. De enige verantwoordelijke is de overtreder zelf.
Dus niet zeiken als je de klos bent!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-01-2011 10:30

3 jaar geleden was het 170 weet ik uit ervaring, voor de euro 110gulden
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

20-01-2011 18:55

Kees wat kost dat dan iemand langs de openbare weg aanzetten tot prostitutie?....

Aart heeft dat bij mij gedaan...heb het er vreselijk moeilijk mee...praatgroep na praatgroep, ik snij mezelf, en ik droom van engen grijze mannen met baarden op een vliegend tapijt.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl