Karpers dood door ijs(zuurstof tekort)


Plaats reactie
jordy reith
Berichten: 53
Lid geworden op: 15-08-2010 17:35

19-12-2010 15:08

Hallo

hoe snel gaan karpers dood als er ijs ligt en hoe zit dat met het zuurstof.
ik vis vaak bij een vijver bij mij in de buurt en er zit echt veel karper rond de10-15pond.
er ligt nu een dikke laag ijs en sneeuw op, er zit een klein wak voor de eenden en er stroomt een soort aangelegd beekje in voor zuurstof. afgelopen jaren heb ik er ook geen karper sterfte gezien hoe zit dat in sommige wateren zie je heel veel doden en in sommige niet.

Mvg Jordy
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

19-12-2010 17:18

op zich is het positief dat er een beekje instroomt, dan blijft er altijd aanvoer van vers water en zuurstof. Het zal me niets verbazen als de karpers vlak bij die instroom liggen. Door de sneeuw op het ijs ontstaat het grootste probleem, omdat er dan geen zonlicht meer in het waterdoordringt. zodra je de sneeuw weg kan schuiven, doen!!! Ook schaatsers bezorgen de karpers onder het ijs veel stress, hier is vaak helemaal niets aan te doen..leg maar eens uit aan niet-visser dat ze beter niet kunnen gaan schaatsen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

19-12-2010 20:04

ga van de week ff schuiven, is hier een watertje dat afgelopen zomer barstensvol met waterplanten heeft gestaan(jaren daarvoor bijna niks maar ja) ben bang dat dit nu voor problemen gaat zorgen. rottende planten vreten zuurstof.

mischien valt het mee maar voor de zekerheid maar ff doen.
jordy reith
Berichten: 53
Lid geworden op: 15-08-2010 17:35

19-12-2010 20:08

alvast bedankt voor deze reacties, gelukkig word er niet op de vijver geschaast en ik heb nog geen karpers by het instromende beekje gezien de eenden zitten er vooral in en we hebben veel eenden daaro. misschien ga ik nog wel even wat scheeuw schuifen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-12-2010 07:31

Remco Albers schreef:ga van de week ff schuiven, is hier een watertje dat afgelopen zomer barstensvol met waterplanten heeft gestaan(jaren daarvoor bijna niks maar ja) ben bang dat dit nu voor problemen gaat zorgen. rottende planten vreten zuurstof.

mischien valt het mee maar voor de zekerheid maar ff doen.


Als het visbestand gezond is zal er weinig gebeuren. Watertje hier in de buurt staat zomers barstensvol wier. Zelfs in de winter nog. Maar de vissen zaten er deze zomer na de vorige winter nog allemaal. 6 stuks van 25-35 pond. Meer zit er niet :P

Sneeuw schuiven is wel heel belangrijk. Geen gaten hakken, als je het doet, dan zagen of een pan heet water op het ijs zetten. Zakt er vanzelf doorheen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

20-12-2010 20:11

Sven van Anrooy schreef:Als het visbestand gezond is zal er weinig gebeuren. Watertje hier in de buurt staat zomers barstensvol wier. Zelfs in de winter nog. Maar de vissen zaten er deze zomer na de vorige winter nog allemaal. 6 stuks van 25-35 pond. Meer zit er niet :P

Sneeuw schuiven is wel heel belangrijk. Geen gaten hakken, als je het doet, dan zagen of een pan heet water op het ijs zetten. Zakt er vanzelf doorheen.


Wel een pan met grote oren gebruiken, anders ken je het ijskouwe water in om je pan te zoeken... 8)
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

22-12-2010 16:14

Ach helemaal niet erg als er karpers en andere vissen doodgaan. Dat is de natuur. Op wateren met een normaal bestand zal er niet veel gebeuren, maar op wateren waar ze al te mager zijn doordat er teveel vis zit, is een sterfte een prima beheer middel. De sterken blijven over en zo hoort t ook.
De meeste sterfte komt door menselijk toedoen tenslotte.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2010 18:08

Arend,

Om bij het onderwerp te blijven, bij ernstig zuurstof tekort (oorzaak ijs) leggen helaas ook de sterkste het loodje. Bij een evenwichtige samenstelling aan soorten vis is er van overbezetting nooit spraken de aanwezige roofvissen zorgen daar wel voor. Daar zal men op in moeten zetten als visrechthebbende.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

24-12-2010 11:40

Wel een pan met grote oren gebruiken, anders ken je het ijskouwe water in om je pan te zoeken... 8)


Of van het voorjaar een pan als bijvangst :)
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Plaats reactie