de snowman returns


Plaats reactie
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-12-2010 22:19

Ik ben het wel mee eens dat een snow-man een hoger gemiddelde zal laten zien met een wat langere rig 20-25 cm. Ze moeten immers de combinatie dieper naar binnen krijgen dan met kleiner aas en conventionele rigs hebben vaak de neiging om bijna strak te gaan liggen bij veel activiteit. Echter zie je bij een hoop pogingen dat de rig niet eens in actie komt (vis duwt snow-man om en probeert zijwaarts op te nemen maar blijft op exact dezelfde plek liggen) of dat zelfs die 16 cm meer dan voldoende ruimte gaf (aas ligt naas lood maar vissen zuigen het niet diep genoeg naar binnen waardoor haak buiten blijft hangen). Wat voor rol hier de haaksteel verlenging speelt ontgaat mij echter. Over lengte kun je hier wat zeggen maar over de Aligner of eventueel krimpkous? Sorry, dat moet je dan beter uitleggen. Ik hoor graag wat je hierover kwijt wil.

groet,

Daniël Jawadnya
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-12-2010 23:53

Ik kan het niet laten en moet even iets rechtzetten.
Reden dat ik de tekst hier gekopieerd had was dat hier ook een discussie gaande was over hetzelfde onderwerp. Als alle teksten worden gelezen is er een aanvulling. Het is maar hoe het gefilmd en uitgelegd word. Vandaar de link naar carpfeeling. Hier kan je dus de enkele boilie de schuld geven, je kan ook eea nuanceren.
Iets wat ik telkens probeer mee te geven en wat ik dus een duidelijk bewijs vond.
Het feit dat je denkt dat ik je probeer aan te vallen omdat je bij PB zit, in dienst bent, bij de club hoort???? zal me een worst zijn. Sorry, nu heb je echt een verkeerd beeld van mij of een te hoge dunk van ..? De reden dat ik juist jouw denigrerende opmerkingen uit de weg ga en je liever daarover persoonlijk eens spreek is juist omdat ik objectief wil blijven en er geen merkenstrijd van wil maken. Ook de inkoppertjes die hier en daar geschreven worden richting PB heb ik bewust laten liggen (denigrerend naar jou toe zoals jij dat naar mij doet) omdat ik mij daar niet toe verlagen wil. Het feit dat je me er dan toch van probeert te beschuldigen zegt misschien dan meer over jouw denkwijze.
Ik ben hier op het board vanwegen mijn hobby en niet beroepsmatig.
Ik wens je verder succes.
Ik denk dat er na mij al genoeg is gezegd :-)
Ik ga weer aan de kaas.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

14-12-2010 01:29

Hi Edwin,

Je moet je realiseren dat wanneer je ook een concurrent bent jij jezelf enigszins op glad ijs begeeft in deze discussie. Na talloze pogingen van mij (tiental) om jou ten eerste duidelijk te maken wat we bedoelen en vervolgens de discussie aangaan over de snow-man, op een gegeven moment alles is gezegd en je melkaar gewoon in de waarde moet laten. Jij blijft echter terug komen en jezelf maar eindeloos herhalen ook met argumenten waarbij ik soms grote vraagtekens zet. Prima, kan gebeuren echter als je ineens een respons gaat kopiëren naar een andere topic waarbij er dan geen touw is vast te knopen aan dat respons wek je de schijn van bijbedoelingen. Ook die schijn moet je uit de weg gaan dat weet jij toch ook wel. Als je dit niet had gedaan had ik me ook onthouden van die kribbige opmerkingen. Blijkbaar een inschattingsfout van jou dan neem ik aan. Kribbig worden is niet echt mijn ding, maar als ik denk dat iemand me belachelijk probeert te maken dan reageer ik. Ik zal er dan ook geen punt meer van maken. Ik zal dan ook meteen mijn excuses aanbieden voor mijn reactie. Als jij zegt dat je geen bijbedoelingen hebt dan geef ik je het voordeel van de twijfel. Laten we het hierbij laten want ik neem aan dat vissen ook bij jou gaat om het plezier gaat. No hard feelings here! Mocht ik je spreken op de beurs dan zal ik je gewoon groeten hoor!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

14-12-2010 16:25

Dus 2 dagen (Sloterplas en Dream Baits Lake) vis op de stek maar geen vis op de kant met een snowman omdat de karper de haak niet naar binnen krijgt? Geef de snowman maar de schuld. Beetje lullig gezien hij hier niet kan reageren.

Mooie uitdaging voor PB om een rig (systeem) uit te vinden welke uitstekend te combineren is met een snowman.

Komen er beelden met :

- een kleinere combinatie, aan je reactie te lezen is een combinatie met een rubber mais korreltje als stopper niet te groot
- alleen een zinkende 35 mm boilie, zou ook te groot moeten zijn als 20+15 te groot is
- een snowman waarvan de pop up gemaakt van hetzelfde deeg als de zinkende boilie
- 2 zinkerds 20+15
- een Free Fall leader :oops:

Je hoeft mij niet te overtuigen. Zeker niet als het je om de afmeting te doen is. Maar goed, daar word je ook niet voor betaald. Maar ik denk dat er velen nog steeds niet overtuigd zijn van de boodschap.
Het blijft 2 keer hetzelfde. Helder, ondiep en 20+15. Variëren met het laatste zou een algemener beeld geven.

Val in herhaling maar volgens mij is het zo dat de rigs in een bepaalde combinatie met de rest falen vaker dan we zouden willen omdat de karper dat zo wil.
K. van den Herik

14-12-2010 17:08

zo... ook het laatste restje zin om informatie te delen is de grond in geboord...
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

14-12-2010 17:30

Daniel,

Vraag maar aan Post hoe oud ik ben, ouder dan je denkt denk ik. :wink:

Ik heb je ook meerdere malen gesproken en kom nog uit dezelfde regio ook.

Zal waarschijnlijk door me foto komen, die is van jaren geleden!

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2010 17:39

leeftijden doen er ook helemaal niet toe vind ik.je heb mensen in de 40 die vissen 3 keer in het jaar.en je heb mensen zoals ik die vissen 12 maanden in het jaar.zo goed als het kan elke dag.heb je dan meer wijsheid in pacht als je 40 bent ? het is net hoe ver je voor je passie gaat.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-12-2010 18:28

Tis eerder hoeveel werk je ervan maakt,hoevaak je vist moet niks uitmaken

Mensen die 3x in een jaar eens vissen,vissen dan ook vaak 3x 2 weken. In die tijden kan je ook veel leren.

Of je nou 40 of 24 bent? Volwassen in volwassen,al zit er tussen volwassen zijn en je volwassen gedragen nogal vaak verschil :wink: :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-12-2010 19:03

ja het is net hoe je het bekijkt leen.ik ben opgegroeid in het karpervissen met een man die inmiddel 50 is.hij vist nog steeds op karper elke dag,in de winter in de herfst.het maakt allemaal niets uit.de beste man heeft op alle grote wateren zijn ding al gedaan.een soort rini groothuis,een soort luc de beats.maar schrijven en foto's in bladen is niet zijn ding.ook hij heeft ontelbare grote dikke vissen gevangen.cassien lac du der etcetra.ik was 13 toen ik met hem mee ging vissen.op die leeftijd leerde ik kennis maken met boilies en hoe te draaien.werkingen van rigs.hoe lokaliseer je vis etcetra.iemand van in de zelfde leeftijds categorie die net een jaar vist en alles zelf uit moet vinden.is dus niet een gelijkenis.dat wil ik er een beetje mee zeggen.ik denk er in ieder geval anders over dat het wel degelijk uitmaakt hoeveel je vist.ik ken een water die ik met een maat al 3 jaar bevis.en we kunnen nog nergens conclusies over trekken.laat staan dat je een water begint te kennen in 1 a 2 weken tijd.tussen volwassen zijn en volwassen gedragen zit op zeker een groot verschil.maar vaak pluk je de betere vissers er wel tussen uit.niet aan hun materiaal maar aan hun doen en laten.

het maakt in ieder geval allemaal niet uit.we delen allemaal dezelfde hobbie.en we zullen respect voor elkaar moeten hebben.al is dat soms ver te zoeken helaas.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

14-12-2010 19:16

Ik zou zeggen als je voor je rust gaat neem een snowman,en geniet van alles om je heen.
En denk bij iedere piep oeps dat was de topper van het water,die nu inmiddels 50 meter van je stek weg is.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-12-2010 19:56

henk plasman schreef:Ik zou zeggen als je voor je rust gaat neem een snowman,en geniet van alles om je heen.
En denk bij iedere piep oeps dat was de topper van het water,die nu inmiddels 50 meter van je stek weg is.


Ach ja, die topper heeft wel een grote muil en wat vangsten van Abbey alleen kunnen dat wat jij beweert ook niet voor 100% hardmaken. Laat mij maar lekker met een snowmannetje vissen en de toppers van het water vangen en dubbelen.. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

14-12-2010 20:13

100% hardmaken hoeft ook niet,gaf alleen aan dat als er zoveel vis op je stek zit en je vangt niets met de snowman ondanks dat je het toch probeert het dan ook niet helemaal goed werkt.
Op andere water kan het wel werken ,alleen in het filmpje kun je toch zelf zien dat het daar niet werkte.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-12-2010 20:32

Durf te wedden dat je zelfs op dat filmwater een situatie kunt creeeëren dat het wel lukt. Geef me een groot stuk vlakke bodem, een emmer bollen en ik wil best een poging wagen.. Waar is het? =D

De juiste combinatie van voer, voertactiek en haak-aas, zoals al duizenden keren wordt aangehaald. Vandaar ook altijd één wel en één niet. Blijkt voordeel uit één van beiden wordt resoluut de andere ook voorzien van lopend gebeuren..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

14-12-2010 20:56

Geen idee waar het was zal is na vraag doen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

14-12-2010 21:53

Ik vraag mij ook vaak af hoe zo iets nou tot stand komt, het zal niet zonder info gaan . heb je de info enz. Dan komen de beroepsvissers in actie( hoop niet dat dit als beledigend word aangezien). Misschien is er al dagen gevoerd misschien wel langer. Je weet het niet, zou zomaar kunnen.
Maar stel dat er al enige tijd met enkele boilie's is gevoerd, hoe zou die karper dan reageren op een snowman ?wat als die totaal anders ruikt ?
totaal vreemd is ? Wats gebeeeuuuuuurd. Veel leven en geen beten, leuke film daar kunnen we wat mee, met donker de hengels op de diepere plek 2e voerplek en bingo de klasbak van de put. Leuk gevist.

Dit is zomaar een stukje flauwe kul maar ik ben altijd nieuwsgierig hoe dingen tot stand komen. Maar ik besef ook dat ik met al mijn ervaringen met karpervissers het toch niet zou geloven.
mvg Kees.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-12-2010 22:40

Daniel Jawadnya schreef:Wat voor rol hier de haaksteel verlenging speelt ontgaat mij echter. Over lengte kun je hier wat zeggen maar over de Aligner of eventueel krimpkous? Sorry, dat moet je dan beter uitleggen. Ik hoor graag wat je hierover kwijt wil.

groet,

Daniël Jawadnya


De haaksteelverlenging is hier juist de beperkende factor en stelt de vis elke keer in staat met het opgenomen aas plus haak te jongleren zonder zich te haken.
De snowman zal vanwege opwaartse druk het kantel effect min of meer teniet doen.
Op die bodem zou ik het absoluut eens gepoogd hebben met een erg korte onderlijn, iets langere hair en zonder aligner met een wijde haak.

Die keren dat er tegenaan gezwommen word en het aas zonder haak naar binnen gaat ligt m.i. aan het verkeerd gekozen voer.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

14-12-2010 23:59

Hé René, (dat bekt lekker)

Ik heb toch nog les gegeven aan jou op de Sportvisserij-school in Almere? Volgens mij ben je 18 jaar! Ik vind je een toffe kerel hoor! Herken wel wat van mezelf in jou. Ik was ook zo'n fanatiek gozertje toen ik jou leeftijd had. Ik heb een behoorlijk aantal uren school gemist (was record houder) door het vissen. Had ik maar zo'n opleiding kunnen volgen op die leeftijd. Ik ben overigens niet heel veel ouder dan jou maar het voelt aan als een eeuwigheid geleden die tijd!

Overigens heb ik niet lang geleden ook een bijzonder iemand leren kennen. Het betreft een oudere Engelse visser die eigenlijk al meedraait sinds het begin van het moderne karpervissen in de jaren zeventig. Echt een ontzettend aardig figuur die meer over het vissen is vergeten in de verlopen jaren dan menig ander zich bewust is. Heb in die korte tijd al heel veel van hem geleerd (en hij ook van mij natuurlijk) met name over winter vissen. Ook is het wel leuk dat ik nu met een aantal zaken bezig ben die toch wel redelijk speciaal zijn (voor mij althans) waar hij al jaren geleden mee bezig was. Denk je net dat je het ei hebt uitgevonden tovert die weer wat uit zijn hoed! :cry: :wink: Ik ga dit weekend met hem vissen, waarschijnlijk op het Yateley complex, voor een artikel in hét visblad. Zeker de moeite waard om dat eens te lezen.

groet,

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 15-12-2010 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

15-12-2010 00:02

Mee eens Henk wat betreft het voer er omheen.
Maar het geen wat Koen laat zien is hoe hij opdat moment gaat vissen eerste gezicht onderlijn en aas niets mis mee.
Camera erop en kijken wat er gebeurd.
Bij enige regel maat wordt de vis niet gehaakt.
Wij kijken met ze alle en zeggen nu wat we wel zouden doen of anders zouden doen .
Maar wij vissen allemaal zonder camera dus hebben geen idee wat er allemaal in het water gebeurd.
Daarbij wordt er door vele gelijk kritiek gegeven omtrent zijn film,en dat is niet terecht we kunnen er allemaal van leren.
Het zou toch zonde zijn als we dit soort filmpjes niet meer te zien krijgen.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-12-2010 11:02

Henk (ter Maat),

Voordat een haak kan prikken moet die haak wel eerst in de bek komen.
Een kortere rig met lange hair, zoals jij dat voorstelde, beperkt die mogelijkheden alleen maar nog meer. Kort door de bocht gezegd omdat de vis dan nog minder ruimte krijgt om het aas diep op te nemen door het strekken van de onderlijn en dus ook minder kans dat de haak mee naar binnen gaat.
Een verlengde haaksteel zorgt er juist voor dat wanneer die haak eenmaal in de bek zit dat hij sneller inhaakt. Maar zoals reeds gezegd, als de haak niet in de bek zit, dan kun je alles doen met krimpkous, aligners, haaktypes etc, maar haken ga je hem niet..
Mijn interpretatie van de beelden is dat het aas simpelweg niet ver genoeg naar binnen gaat om ook de haak mee te laten komen. Ergo: haken is onmogelijk

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-12-2010 11:32

Mooie spiegel Bart, gevangen op een snowman toevallig? :D
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-12-2010 11:37

Haha Dries,

Gevangen op een halve zinker en een halve fluo (nog echt ook, haha!)
dave van marion
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-08-2010 17:20
Locatie: niawier

15-12-2010 21:23

hoi

+1

vind het zelf erg mooi dat pb de films met ons wil delen
en dat in de toekomst ook willen doe

denk dat we daar met ons allen trots op moeten wezen


en dat zij erg er mee bezig zijn om te zorgen
dat wij staks meer vissen kunnen vangen
waar wij allen dan blij mee zijn
en ja ik denk ook dat er nog veel te veranderen is maar je moet er wel open voor staan

er zijn veel mensen die het niet begrijpen
dat je haak boven je aas hebt
dan zeggen ze dat hoort toch in het aas ?
maar dat zijn mensen die zelf nooit vissen

en hoe dachte ze er over toen ze op deze manier gingen vissen
werd er ook geroepen dat dat werk niet en nog meer bla bla bla
en nu vissen de meeste zo

groeten dave





henk plasman schreef:Mee eens Henk wat betreft het voer er omheen.
Maar het geen wat Koen laat zien is hoe hij opdat moment gaat vissen eerste gezicht onderlijn en aas niets mis mee.
Camera erop en kijken wat er gebeurd.
Bij enige regel maat wordt de vis niet gehaakt.
Wij kijken met ze alle en zeggen nu wat we wel zouden doen of anders zouden doen .
Maar wij vissen allemaal zonder camera dus hebben geen idee wat er allemaal in het water gebeurd.
Daarbij wordt er door vele gelijk kritiek gegeven omtrent zijn film,en dat is niet terecht we kunnen er allemaal van leren.
Het zou toch zonde zijn als we dit soort filmpjes niet meer te zien krijgen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-12-2010 21:30

Bart,
zeg ik toch..
De montage klopt niet, de keren dat de haak wel binnen is haakt ie ook niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

15-12-2010 21:41

Al dat gesteggel
Karpervissers lijken wel een stel ouwe wijven die een peuk aan het rollen zijn van zware shag bij de kapper.

Al die zogenaamde bekende karpervissers schrijven en maken filmpjes voor hun eigen knip.
ik kijk al die onderwaterbende al lang niet meer en doe gewoon lekker mijn eigen ding zonder achter de hele meute aan te lopen.Bevalt me uitstekend.

Die hele scene draait door omdat er geld moet worden verdient over de rug van onwetende en meestal achterlijke karpervissertjes.

En als ik nu een paar mensen op hun pik heb getrapt.......ik slaap er geen nacht minder om.


Oh ja ik ben wel op carp2011 dus wie weet kom ik er nog een paar tegen. :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-12-2010 21:53

Heey ouwe brandstichter.. :lol:

Niet de hele scene draait door Rubie, alleen de meuteneukers omdat die vanwege hun geaardheid sowieso op groepssex zijn aangewezen.

Wat is onwetenheid?
Niets,
tot het ontdekken dat die kop niet enkel op je romp zit om er elke 8 weken mee bij de kapper langs te gaan.

Woehaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! (bron J Pannekoek)
Groet'n Henk..

still growing Old.