Vissen onder nul


Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

26-11-2010 21:20

Er zijn nog steeds vissers die zelfs met -5 nog stug doorvissen. De echte bikkels zullen we maar zeggen :wink: .

Daarom een woord van advies over de temperatuur onder water en de temperatuur boven water.

Karpers hebben een hekel aan erg koud water. Ze trekken niet voor niets de diepte in omdat daar de temperatuur hoger ligt in de winter dan aan de oppervlakte.

Vang je dus een karper, Zorg dat je camera en weegzak klaar liggen. Zorg ook dat de onthaakmat niet bevroren is. Ten eerste mist een bevroren mat al zijn beschermende funkties maar is ook extreem koud waardoor de shock alleen maar groter is voor de karper.

Kort samengevat: Ze snel mogelijk de vis weer terug het water in en hou de vis weg van bevroren voorwerpen. Hoe minder stress, hoe beter.

Veel visplezier :)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

26-11-2010 21:37

Zit eraan te denken om zondag overdag even te gaan. Wordt wel koud idd.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-11-2010 14:27

Zondag nog lekker een dagje aan het water hoor, heerlijk....!!!!
Tim Hegeman
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-04-2010 16:09
Locatie: Geesteren (OV)

27-11-2010 20:00

Heuj Anne gaaf dat je ook op dit forum actief bent.

Vanzelfsprekend, welzijn van Karper en visveiligheid zijn belangrijk, tenslotte willen we toch zo lang mogelijk van onze dierbare visjes genieten en ze in de toekomst nog eens kunnen vangen!

Tight lines en succes deze winter allemaal!
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

27-11-2010 21:04

Hey anne
Krijg last van dejavu :lol: :lol:

Vertrek woensdagochtend voor 3 nachten naar france
stop pas als het dicht ligt
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

27-11-2010 22:03

Hey Ron en Tim! Ik hier? :lol:

Wou dat ik mee kon. Veel succes! :D

Tis mij veel te koud. Zodra het vriespunt negatief gepasseerd wordt schei ik er mee uit.1
Wel lekker actief forums trollen, nieuwe voermixen bedenken, rigs maken, beurzen bezoeken.
Over 2 weken op bezoek bij een revolutionaire boilie-maker.
Later meer hierover :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-11-2010 12:55

Ik had vandaag willen gaan maar toen ik vanmorgen om 7:15 buiten stond heb ik me bedacht. Wat een watje he? Maar jezus, wat was het koud zeg!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-11-2010 20:55

Niks watje, ik heb er ook een kleine annulering er ingegooid. Snel weer naar binnen waar het lekker 22 graad was.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

28-11-2010 21:39

Mwa, gisteren was het goed te doen hoor. Wel met dikke kleren en warmtepak.
En ze lieten zich nog vangen ook.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-11-2010 09:59

Vrijdag helaas niet kunnen gaan vissen en ook zaterdag zat er helaas niet in voor mij.
Toch de hele zaterdag knaagde het aan mij en van binnen riep het constant vanavond vissen vissen vissen vissen.
Maar ja dat ging ook al niet want zaterdag avond zou een maat van mij komen en met de reden dat we dan samen vroeg al naar de vis beurs in tt assen konden gaan.

Aangekomen was het een gezellige beurs niet groot niet veel mensen die daar stonden maar wel gezellig. ook de lezingen waar op zich erg interessant. Maar jah dat gevoel bleef knagen ook op de terug rit naar huis toe.

Koud jah dat was het zeker, maar met de warme warmte pak aan, warmte laarzen even de paraplu mee stoeltje, foedraal en nog wat materiaal in de nieuwe vis kar en op naar het watertje. Ik besloot een kijkje te nemen dicht bij een thuis watertje maar deze lag grotendeels dicht en besloot dus naar de KW in Leeuwarden te kijken omdat ik wist dat dit zeker weten open moest liggen. Dit was ook het geval en omdat ik toestemming van iemand daar heb kon ik op een stuk komen waar geen andere mensen zonder toestemming mogen komen om even te proberen.

Ik viste met gelbaits zoet flavouring en een hemp caramel boilie en voerde dus met de gelbaits. De eerste uren een paar piepen maar niet meer dan dat en verder bleef het erg rustig. Na bijna 3 uren gezeten te hebben kreeg ik telefoon een maat van mij die ook de winter in zijn kop had gekregen en zij dat hij op de KW met de fiets stond en zijn spullen. Ik legde hem uit dat ik op het stuk van de eigenaar zat en niet veel later zat ook hij naast me. Nadat bijna het vierde uur was voorbij gegaan zag ik op mijn stek waar rig 1 lag wat bellen omhoog komen en wat modder, Gereed staan en wachten en wachten maar er gebeurde niks ook de bellen waren opgehouden, vreemd dacht ik. Ik draai me weer om en loop weer richting mijn stoel en ga weer zitten. Maar op dat moment knalde en schreeuwde me andere beetmelder het uit, deze lag ook maar een paar meter verder en mocht ik een vis gaan drillen. het bleek om een Joekel te gaan een visje van 18,6 pond echt monsterlijk haha, maar ach het was wel een mooie vis en beter iets dan helemaal niets, ook was dit het enigste visje die werd gevangen. behalve de 3 brasems die me maat ving vangend gezien dat hij voor stond met gevangen vis. Niet veel later net tegen schemering besloten we om het maar voor gezien te houden en ook omdat me maat steenkoude jatten had, dus op naar huis bak warme koffie halen.

Hopen dat dit aankomend weekend het open ligt nog dan wordt er nog een poging even instant gewaagd.


mvg; jan
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

29-11-2010 16:09

Ik wil bij deze de bikkels succes wensen! Voor mij is het "draai de vriezer vol" -seizoen begonnen. -8 van de week :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-11-2010 16:25

Poesies 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-11-2010 17:04

Ik hoop niet dat deze grappenmakerij weer doorzet tot en met maart zoals voorgaande jaren. Volgende week weer temperaturen boven nul als je het geloven moet. Joepie!!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-11-2010 17:05

jan de jager schreef:Vrijdag helaas niet kunnen gaan vissen en ook zaterdag zat er helaas niet in voor mij.
Toch de hele zaterdag knaagde het aan mij en van binnen riep het constant vanavond vissen vissen vissen vissen.
Maar ja dat ging ook al niet want zaterdag avond zou een maat van mij komen en met de reden dat we dan samen vroeg al naar de vis beurs in tt assen konden gaan.

Aangekomen was het een gezellige beurs niet groot niet veel mensen die daar stonden maar wel gezellig. ook de lezingen waar op zich erg interessant. Maar jah dat gevoel bleef knagen ook op de terug rit naar huis toe.

Koud jah dat was het zeker, maar met de warme warmte pak aan, warmte laarzen even de paraplu mee stoeltje, foedraal en nog wat materiaal in de nieuwe vis kar en op naar het watertje. Ik besloot een kijkje te nemen dicht bij een thuis watertje maar deze lag grotendeels dicht en besloot dus naar de KW in Leeuwarden te kijken omdat ik wist dat dit zeker weten open moest liggen. Dit was ook het geval en omdat ik toestemming van iemand daar heb kon ik op een stuk komen waar geen andere mensen zonder toestemming mogen komen om even te proberen.

Ik viste met gelbaits zoet flavouring en een hemp caramel boilie en voerde dus met de gelbaits. De eerste uren een paar piepen maar niet meer dan dat en verder bleef het erg rustig. Na bijna 3 uren gezeten te hebben kreeg ik telefoon een maat van mij die ook de winter in zijn kop had gekregen en zij dat hij op de KW met de fiets stond en zijn spullen. Ik legde hem uit dat ik op het stuk van de eigenaar zat en niet veel later zat ook hij naast me. Nadat bijna het vierde uur was voorbij gegaan zag ik op mijn stek waar rig 1 lag wat bellen omhoog komen en wat modder, Gereed staan en wachten en wachten maar er gebeurde niks ook de bellen waren opgehouden, vreemd dacht ik. Ik draai me weer om en loop weer richting mijn stoel en ga weer zitten. Maar op dat moment knalde en schreeuwde me andere beetmelder het uit, deze lag ook maar een paar meter verder en mocht ik een vis gaan drillen. het bleek om een Joekel te gaan een visje van 18,6 pond echt monsterlijk haha, maar ach het was wel een mooie vis en beter iets dan helemaal niets, ook was dit het enigste visje die werd gevangen. behalve de 3 brasems die me maat ving vangend gezien dat hij voor stond met gevangen vis. Niet veel later net tegen schemering besloten we om het maar voor gezien te houden en ook omdat me maat steenkoude jatten had, dus op naar huis bak warme koffie halen.

Hopen dat dit aankomend weekend het open ligt nog dan wordt er nog een poging even instant gewaagd.


mvg; jan



Overdag -6 en nachten mogelijk -18 dus wat denk je zelf het weekend? dan heb je geen klauwe meer over
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-11-2010 19:07

We gaan het in ieder geval proberen Leen, auto is anders dicht in de buurt, haha.

nooit geschoten is altijd mis.

mvg; jan
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

29-11-2010 19:22

Anne Wassing schreef:Vang je dus een karper, Zorg dat je camera en weegzak klaar liggen. Zorg ook dat de onthaakmat niet bevroren is. Ten eerste mist een bevroren mat al zijn beschermende funkties maar is ook extreem koud waardoor de shock alleen maar groter is voor de karper.

ga zelf niet vissen met dit weer, maar hoe houd je in hemels naam je onthaakmat niet bevroren als het -5/-10 is snachts... is tog bijna onmogelijk, zeker als er een beetje vocht op komt, of houd jij er een kacheltje bij?
mvg, antonie
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

29-11-2010 19:32

jan de jager schreef:We gaan het in ieder geval proberen Leen, auto is anders dicht in de buurt, haha.

nooit geschoten is altijd mis

mvg; jan



respect Jan.

Ik kan mij 1 sessie herinneren van vroeger. Zo eigenwijs als ik en mijn vroegere vismaat waren, toch gaan vissen. Het zou die nacht rond het vriespunt zijn. Het werd dik -5. Aangezien wij alles nog met het fietsje moesten doen en geen fietskar hadden, brachten we de nacht door onder een plu. Zonder slaapzak, zonder strecher, alleen een stoeltje. man man man wat hebben wij het koud gehad. Geen oog dicht gedaan en tot op het bot verkleumd. ik kon de volgende dag bijna geen stap verzetten. Volgende ochtend werd er koffie gebracht, het lekkerste bakkie wat ik ooit in mijn leven heb gedronken :lol:

Uiteraard een blank en toen het hele tering eind nog terug fietsen. wat een helnacht was dat zeg.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-11-2010 19:55

Jah,als je het niet probeert weet je het ook niet!

Succes bij deze iedergeval. En zorg er iedergeval goed voor dat je vingers niet bevroren raken,vaak is het al te laat voor je er achter komt!


Nogmaals

Good luck
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

29-11-2010 20:03

Zal wel goed komen, gaan met zijn 2en en hebben 2 heaters voor het geval mee, dikke slaapzakken muts wanten etc en nekwarmer mee en we zullen zien.

Vorig jaar ook zo iets mee gemaakt, ook richting water ook achterlijk zijn en eigenwijs wezen van stoeltje plu kleding voldoende nou dat hebben wij toen ook geweten met -12 heerlijk avondje, was blij dat ik nog wat dekens in de auto zelf had liggen en een zomer slaapzak die er altijd inligt voor nood situaties, pfffff wat komt zo,n ding dan goed uit als je er niet op voorbereid bent.

Gelukkig zijn we dat dit jaar wel en zoals ik al eerder zei heb ik niks te klagen en het goed voor elkaar, ben zo ie zo al niet zo snel iemand die zeurt dat ik het koud heb vaak niet zo snel last van. maar idd we zullen zien hopelijk geen blank maar zit er in met dit weer.

mvg; jan
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

29-11-2010 20:12

Ja ja echte Bikkels !
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-11-2010 20:24

8)

De trofee van afgelopen weekend is het water niet uit geweest. Haakje eruit wippen en weg met de 4,5 voeter xD.. Kudtbeest :P

Een aantal vissen zijn bij mij vorige winter het water niet uitgeweest, voor de rest:

- onthaakmat ondersteboven leggen, bij vis een paar emmers water erover die je op dat moment pas vult en vooral veel op de mat laten liggen. Dat voorkomt snelle bevriezing.
- Weegzak hangt in het water, bevriest ie ook niet van. Pak ik wel als ik hem nodig heb.

- Snel wegen, snel een foto of twee (en vooral niet kijken of ze wel goed zijn, ik vertrouw de fotograaf op dat moment) en snel weer terug
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

29-11-2010 20:26

Ik doe het deze winter even rustig aan heb mijn portie afgelopen winter al gehad,en ik word er ook niet jonger op.

Maar ja zolang je met die vrieskou nog achter een karper aan kunt springen dan zal het wel goed zijn :lol: .
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

29-11-2010 20:46

hier zitten wel de echte taaie donders zeg :lol:

ga nu echt niet achter de piepers zitten :roll: hou het wel lekker bij het snoeken, lekker bewegen. en op een zonnige winterdag met de penhengel eropuit.
maar dat was het dan wel.

eigenlijk wel raar, ben timmerman dus soms hele dagen in de vrieskou. toch is dat anders als stilzitten langs de waterkant :lol:
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

29-11-2010 22:23

Dit is voor mij de mooiste tijd van het jaar.Het is nu echt heerlijk rustig hier aan het kanaal.De gaat wel een kachel mee maar afzien is het wel.Ben verleden jaar een dag na kerst al weer op pad gegaan.Veel heeft de winter ons niet gebracht maar ik vind het wel wat dat als je wakker word er sneeuw op je tent ligt.Nu ben ik ook in het gelukkige bezit van een boot dus van de winter ligt die weer regelmatig op de brielse maas om daar een paar nachten te maken.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

29-11-2010 23:44

is best te doen onder nul vanuit de auto. hengeltje ernaast half uurtje per plekje. en zoals sven al aangeeft heel snel handelen ik heb me mat trouwens meestal in de kofferbak liggen .steuntje door het net alles klaar leggen onthaken klikklik en terug .ik heb net weer ffe lekker zitten blanken .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .