Old meets New


K. van den Herik

18-11-2010 19:14

piet, dan maar niet
piet vliet

18-11-2010 19:22

O gelukkig dacht dat het bijna verplicht was.

Ieder zijn ding, doen vast goede dingen.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-11-2010 21:02

Jeroen v Engelenburg schreef:old meets new.....of zou het moeten zijn ''old vs new''.

krijg sterk de indruk dat er een behoorlijk aantal mensen hier zijn die zich beter voelen dan een ander.
heb ik het niet over de oudere naar de jongeren trouwens, andersom kunnen ze er ook wel wat van.
vervelende is wel wanneer ze voor het blok gezet worden ze heel snel terugkrabbelen.
oudere vissers zijn de zeikerds en de jongeren de betweters.
oudere zeuren over vroeger en de jongeren denken nog steeds dat vroeger de jaren vanaf '95 is.

je hebt er maar mee te leven lijkt me.
pik ervan mee wat je wil en wat je kan....laat de rest lekker voor wat het is.

veel plezier allemaal.



Dit was wat ik bedoelde met het topic.

Kees niemand plaatst jou in een hokje, Het KSN verhaal is zijn eigen leven gaan leiden in dit topic, beetje jammer want daar gaat het niet over.

Ben beniewd hoe jou visie is over de jonge generatie en hoe er gevist wordt. Heb jij zoiets van, geef mij de oude tijd maar of ga jij mee in het hedendaagse?
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 18-11-2010 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

18-11-2010 21:18

Whahahaha, lig helemaal in een deuk hier om sommige antwoorden. Echt geweldig.

Mijn mening over elke karpervisser jong of oud is simpel.

Hij moet houden van de karper, en houden van de natuur.

Een visser die denkt aan de veiligheid van de vis, ervoor zorgt dat hij zo snel mogelijk weer mag zwemmen, en zorgvuldig en netjes omgaat met de visplek is in mijn ogen een goede karpervisser.

*edit* Laat iedereen doen waar hij of zij zin aan heeft. Zolang het visplezier en de rust maar niet verstoord wordt maakt het mij niet uit of iemand met volle bepakking zit of in vol camou. Er zijn veel belangrijkere dingen in de wereld waar je je druk over kunt maken. Maar dat is mijn mening :wink:
Laatst gewijzigd door Anne Wassing op 18-11-2010 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-11-2010 21:20

En weer loopt een topic over naar al bestaande topics
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2010 21:29

Die vissers met volledige Frankrijk uitrusting in het stadspark zien er wel karpervisserig uit. Aangepast aan de omstandigheden zijn ze niet echt. Maar vroeger moest je op een pakaseat zitten om erbij te horen. Met een eenvoudig tuinstoeltje hoorde er niet zo bij. Van alle tijden denk ik dan maar. Ik hou ook wel van hightech snufjes, zolang ze het doel dienen. Dus daar ontbreekt het mij niet aan. Met bootjes heb ik persoonlijk weinig op. Kan het meestal wel zonder. Maar van mij mag het.

De echte karpervisser is wellicht degene die zich wat weet aan te passen aan de omstandigheden en kan inschatten wat daarbij gewenst is?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

18-11-2010 21:49

Voor ik reageer,
waar ligt de lijn tussen Old en New ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-11-2010 22:25

M&M jij hoort ook bij de Oldtimers :wink:
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

18-11-2010 22:26

Er is geen lijn tussen oud en nieuw, alleen verschil van meningen.

Wat ik uit sommige verhalen opmaak is dat men elkaars mening niet respecteerd.
So what als ik commentaar krijg als ik een voerboot gebruik. Is zijn mening, klaar. Voel ik me hierdoor aangevallen? Waarom zou ik?
Sommige vissers gebruiken 1 haaksoort, anderen hebben een hele collectie.

Als mensen eens wat minder opgefokt reageerden was de wereld een stuk rustiger. En dat geld niet alleen voor vissen :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-11-2010 22:49

Old vs New..
De meesten onder ons ervaren in de loop van hun leven vijf tot vijftig maal méér verandering dan onze voorouders van honderd jaar geleden, die bij hun geboorte hun levenspatroon meekregen. Hun levens volgden gedurende eeuwen dezelfde regels als dat van hun voorouders. Dat had natuurlijk zijn voordelen: ze wisten wie ze waren en wat ze hun kinderen moesten vertellen. Ze hadden het voordeel van het ontbreken van alternatieven.

Dat is allemaal ingrijpend veranderd. Er heeft zich een kwantumsprong voorgedaan in de complexiteit en in het tempo van de eigentijdse ervaringen en volgens sommigen is er na 1945 méér veranderd dan in de tweeduizend jaar daarvóór. De hedendaagse wereld is gekenmerkt door vele veranderingen en problemen met enerzijds een (westerse) commerciële vermaak- en amusementscultuur gericht op overdadige consumptie, luxe en snelle genoegdoening.

Het is als de benadering van de dolfijn, die het mogelijk maakt zelfs in de buurt van agressieve haaien te kunnen zwemmen zonder gebeten te worden en zonder zich als een angstige karper te gedragen. Maar zelfs voor mensen die karper of haai wensen te blijven, is het nuttig iets over dolfijnen te weten!

Bron: http://users.skynet.be/academie.levensk ... kkader.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-11-2010 01:29

Hield vroeger ook wel van bling bling, altijd de nieuwste handbuilt hengels uit Engeland., molens, etc…
Heb er kapitalen aan uitgegeven.
Natuurlijk was de keus wel veel beperkter, de eerste monkey climbers sneden we b.v. zelf uit plastic flessenhalzen, met als staaf een breinaald, noodgedwongen omdat die dingen toen nog niet in de handel waren.
Langzamerhand, kwam er vanuit Engeland steeds meer materiaal op de Nederlandse markt.
Hengels moesten b.v. wel speciaal besteld worden en daar moest je dan ook wekenlang op wachten. Vijfhonderd gulden was een vrij normale prijs.
Mijlpaal was o.a. de eerste baitrunner, wat waren we daar blij mee, konden eindelijk de zelfgemaakte lijnclips in de prullenbak.

Was een geweldige tijd, als het ware uit het niks, een nieuwe manier van karpervissen.
De aanzet was, denk ik het boek Carp fever van Kevin Maddocks, gevolgd door de Carp strikes back van Rod H.
In de eerste twee edities van Carp fever, werd zelfs de hair nog geheim gehouden.

Waar vis ik nou mee? Met hetzelfde materiaal als 25 jaar geleden.
Dat komt overigens vooral door het feit dat ik vorig jaar, na een hele lange periode weer begonnen ben met karpervissen en mijn financiën het niet meer toelaten om kapitalen aan het vissen uit te geven.
Het spul werkt overigens nog perfect, heb dit jaar noodgedwongen, alleen nieuwe Delkims moeten kopen (waar ik heel blij mee ben).
Al dat mooie en nieuwe kleinspul ben ik trouwens ook gek op.
Als ik veel geld had, dan wist ik het wel!

Is de jongere generatie zoveel anders?
Ik weet het niet, misschien dat inderdaad een deel van hen geen zogenaamde echte visser is, maar die zullen op een gegeven moment dan ook weer vrij snel afhaken.

Heb zelf regelmatig contact met de jongere generatie, komen graag bij me voor een praatje.
Daarnaast ook via pb, daardoor weet ik dat veel jonge vissers ook zeer serieus met karpervissen bezig zijn.

Zij leren soms wat van mij, maar ik leer ook veel van hen (thanks J.W).

Mat mij betreft old and new!

Knowing me, knowing you of misschien toch the name of the game?

Waar Abba al niet goed voor is.

Zoek overigens nog wel een goed stoeltje, zit nou op zo'n wit krukje van € 2,50.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 02:38

ik weet niet waar je woont hilco.maar voor een tientje heb ik een stoel voor je.2de hands maar werkt gewoon goed naar behoren.old and new dat is in december toch rond 12 uur in de nacht ? pb me maar mocht je intresse hebben.

mvg
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-11-2010 02:44

Sjoerd Bonenkamp schreef:Nou Ron, dan zal jij het wel zwaar hebben thuis..



Ze praat nu ook tegen d'r eiegen gewitten muurtjes dat scheelt....
K. van den Herik

19-11-2010 07:43

Ik ben blij dat ik in 1966 ongeveer ben beginnen met vissen. Ik hierbij een hele leerschool heb doorgemaakt. inclusief bamboe naar kunsstofhengels.


Afbeelding

Zeker de jaren rond mijn 14e heb ik heel veel geleerd. Ik was toen bremmenjager. Meer onbewust dan bewust. Lange slanke pen strak op de bodem en maar wachten op de opsteker.

Ik weet nu wel wat er ongeveer gebeurd onderwater. Daar had ik de onderwaterbeelden alleen nodig ter bevestiging. Ok het "kopschudden" Ik kan verklappen dat dat eind 70 ook al gebeurde zeker met korstvissen en buldo.

Ben nu een paar keer met Ronals van B op pad geweest. Geen poespas niks, gewoon visser. of ie dan 17 of 47 is, zal mij wat.

Grootste geluk vind ik zelf dat ik heb mee gemaakt dat een 15 ponder uit 1980 een topper was, schijnbaar is dat nu een wipper. Zelf ben ik er gelukkig nog steeds blij mee.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-11-2010 16:38

Bedankt JN... :roll:

Maar in dat geval ben ik van Old naar New !
Ben begonnen zoals de meeste oldtimers met een bamboestok, zo'n mooie als K. in een doorzichtige hardplastic hoes. Daarna een telescoop hengeltje, daarna een echte rode volglas Shakespeare werphengel met molen ! Daarna zo'n super lange oversteek hengel, compleet met rol achter me. Daarna werphengel ombouwen met quiver tip erop. Daarna weer met echte winkle picker. Dan lange tijd andere interesses :lol:
Toen de draad weer opgepikt met een tweedehands set uit de Via Via vandaan, twee werphengels, twee verschillende molens, en de originele Hi 8 Optonics. En sindsdien hele bende al een x of wat vernieuwd. Of omdat het materiaal gewoon echt bagger was, of steeds naar verbeteringen zoeken.
Vandaag de dag hoop dingen dubbel tot zelfs meerdere keren dubbel, wil graag materiaal aan kunnen passen aan de omstandigheden. Maakt me dan niet uit of ik met de meeste simpele banksticks zit, of de meeste bling blingende rodpod ! Uitvaren, werpen, ligt maar net aan hoe het uitkomt, ook al is varen wel de voorkeur.

Bezoekers aan de waterkant krijgen (bijna) altijd een vriendelijke goedemorgen of een klein praatje. Op het water gelukkig niet zoveel aanspraak. Andersom zal ik ook wel eens bij een bivvie boy ff praatje maken, een struiner niet, die laat ik in alle rust stuinen.

Enige dat er bij mij NIET in komt is Camou...

Verder zoals altijd een ander gewoon in zijn waarde laten,
ook al moet ik wel eens mijn lach inhouden als iemand met een vette rodpod zit en z'n hengeltoppen de overkant van een pissloot raken
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 17:01

sommige vissers kopieren ook zonder enige inhoud ervan af te weten.dat ik op een rivier mijn toppen zo hoog mogelijk heb staan het zo zijn redenen,op sommige diepe wateren die ik bevis met taluds van 4 naar 8 meter doe ik dit ook.op wateren met wier en dieptes doe ik dit ook liever wel.de redenen snappen de meeste van ons wel.maar sommige die het niet snappen doen dit dus ook op stads watertjes enz.ja dan lach ik me ook kapot en vraag me dan af waar je mee bezig bent.ik zelf heb geen eens camou.puur omdat ik het veel te duur vind.alhoewel ik het wel wil aanschafen omdat ik veel met drijvend aas vis.en op stekken loop waar sommige het bestaan niet vanaf weten en het toch wel camoufleerd als het ware ;)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-11-2010 17:08

vergeet de groen ,zwart en bruine schmink niet voor je gezicht, anders heeft die camou totaal geen effect 8)

ik voel me geen van beide, ik ben een individu die zn eigen ding doet en wat een ander er van vindt zal me een worst wezen. :D

en als mensen wat te zeiken hebben doen ze dat maar tegen een boom of zo.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

19-11-2010 17:15

ook al ben ik zelf nog niet oud ( Met old and new word ik 31) toch ben ik blij dat ik het karperen in mijn ogen in de oude stijl heb geleerd, namelijk sluipend door de polder met een penhengeltje jagend op karpers op 40/50 cm water, elke verkeerde beweging werd meteen afgestraft.....soms met een schuifloodje en een geflavoured (anijs) kikkererwtje op de afstand vissend die ik met de pen niet kon halen. 12 pond was een prachtige vis voor mij in 1991 en de manier waarop ik ze toen ving staat nog steeds in mijn geheugen gegrift! Beetje mais en maar wachten op de belletjes en kolkjes op het water. Groene kleding van de legerdump en met een beetje geluk, stond de mais zo hoog dat dat mijn profiel kon breken tegen de lucht. Nu zie ik dat als pure nostalgie (god, ik klink als een ouwe vent) Nu zie ik in een nieuwe generatie karpermannetjes van 12 ( ook die moeten er zijn, begrijp met niet verkeerd) voor weinig een set met 3 hengels en piepers bij de Vlem kopen en die verwachten zsm een 30-er te vangen......hoop voor ze dat het lukt, zolang het maar met verstand tot stand is gekomen en de vis er niet onder hoeft te lijden. Ik denk dat iedere visser in het begin van zijn of haar (karper)carriere heeft gemaakt (en nog steeds maakt, ik zeker wel) of het nou om behandeling van de vis gaat of het tot stand komen van de vangst , dat maakt niet uit, zolang je er maar lering uit trekt.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-11-2010 17:38

michel Tja schreef:vergeet de groen ,zwart en bruine schmink niet voor je gezicht, anders heeft die camou totaal geen effect 8)

ik voel me geen van beide, ik ben een individu die zn eigen ding doet en wat een ander er van vindt zal me een worst wezen. :D

en als mensen wat te zeiken hebben doen ze dat maar tegen een boom of zo.


daar heb ik een bivaks muts voor ! :)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-11-2010 22:01

//ik voel me geen van beide, ik ben een individu die zn eigen ding doet en wat een ander er van vindt zal me een worst wezen.\\

Het zo vaak aangeklaagde individualisme in de samenleving is in feite veeleer een vorm van onvolwassenheid. We zijn immers nog niet tot een echte, volwassen vorm van individualisme gekomen, dit wil zeggen tot het inzicht dat wat wij denken en doen (inclusief ons consumptie- en koopgedrag) gevolgen heeft voor alles en iedereen en dat de zorg voor anderen, voor de natuur en voor de aarde, een wezenlijk onderdeel van het eigen geluk is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2010 00:11

Henk ter Maat schreef:
Het zo vaak aangeklaagde individualisme in de samenleving is in feite veeleer een vorm van onvolwassenheid. We zijn immers nog niet tot een echte, volwassen vorm van individualisme gekomen, dit wil zeggen tot het inzicht dat wat wij denken en doen (inclusief ons consumptie- en koopgedrag) gevolgen heeft voor alles en iedereen en dat de zorg voor anderen, voor de natuur en voor de aarde, een wezenlijk onderdeel van het eigen geluk is.


Henk,

Ik krijg steeds meer waardering voor jou.

Helaas is het denk ik de aard van het beestje.

We weten het, maar we veranderen niks.
Na ons de ...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-11-2010 12:42

Niet het beestje Hilco,
eerder de maatschappij 'in de tijd'.

Wij zijn verslaafd geraakt aan luxe en comfort. Wij zijn amusementsjunkies. Telkens opnieuw wordt de illusie gewekt dat we maar één aankoop verwijderd zijn van het leven dat we echt zouden willen. We geloven in de volgende aankoop zoals we geloven in de volgende kandidaat eerste minister, de volgende relatie of de volgende “laatste” sigaret. Deze hedonisme-valkuil van luxe, mode en frivoliteit werd door Ernest Hemmingway de “festival-theorie van het leven” genoemd, een oppervlakkige en inhouds­loze feel-good en fast-happiness cultuur als psychisch equivalent van de westerse fast-food cultuur. Dat is vragen om een leven vol ontgoochelingen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

20-11-2010 14:07

Ik ben old maar wel in een nieuw jasje 8) .

Mooi spul man tegenwoordig ben er wat blij mee.

Zitten toppers tussen hoor zie ze nog komen met hun korte broekie aan en een hengeltje in de hand,nu bling bling maar wel vangen he,en nog wat van geleerd ook.

wel kut eigenlijk.

:lol:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-11-2010 15:26

Ben begonnen te vissen in stadswatertjes, pennetje en korsten. Altijd maar struinen op zoek naar vis.
Het zal ergens rond 1995 zijn geweest dat ik mijn 1e optonics kocht.
Waardeloze kwaliteit, maar wel stoer om mee te vissen.
Rigs konden we niet knopen en van bolies hadden we al helemaal geen kaas gegeten, maar er zat een oude visser verderop te vissen die steeds grote vissen ving op het kanaal.
Man, dat wilden wij ook...

Uiteindelijk wil je ze ook vangen, probeer je zo goed mogelijk te luisteren naar deze oude karpervisser die er zoveel verstand van had. Hij had immers wel een paar vissen van 25 pond+ gevangen... wow!

Tsja, in de loop der jaren neem je je ervaring mee, leer je bij en zie je ook dat je materiaal wijzigt.
Ik heb begin dit jaar een voerboot gekocht, ideaal voor mijn voorjaarstek. Ik heb hier in het voorjaar absoluut meer vis door gevangen en ook op andere wateren en stekken kan het een meerwaarde zijn.

Verder heb ik ook een rubberboot met electromotor en dieptemeter en 2 weken geleden heb ik een kajuitboot van 5,5 meter gekocht voor de visserij.

Gooien over 90-110 meter met een beaasde hengel is nog steeds geen probleem. 40 meter gooien met een broodkorst ook niet. Heb in de loop der jaren zoveel gegooid en ik kan lezen en schrijven met mijn hengels. En toch kan een voerboot soms net even helpen... even onder het boompje ipv ernaast, etc..

Dan de rodpods... Tsja, ook hier een evolutie geweest. Heb van alles gehad, ook de bewuste 3-pood, want die stond zo mooi...
De laatste jaren gebruik ik alleen nog maar losse steunen, of ik moet op een stenen ondergrond moeten vissen, maar 99 van de 100 gevallen doe ik het met losse steunen in de grond. Ben je ook veel mobieler en kan je de toppen van je stokken ook beter richten naar je stek (indien dit is gewenst in sommige situaties)

Heb geen moeite met jeugd die nu al de mooiste spullen hebben of net beginnende karpervissers.
Je kan niet in de portemonnee van een ander kijken en als zij het geld ervoor over hebben om mega grote tenten aan te schaffen, dikke rodpods en de duurste boten van Schrijver... prima! Geen probleem en ik hoop ook nog dat ze mooie vissen vangen.

Wta betreft tent... Ik gebruik die nooit, heb een Chubb 2 man dome, maar die staat al een paar jaar werkeloos in de schuur.
Ik vis altijd onder een plu, ook als ik meerdere dagen ga vissen.
Van de week ook weer met nachtvorst gelegen. Maar geen haar op mijn hoofd die denkt de tent te pakken.
Je overziet alles in 1 oogopslag, hoeft geen tent open te ritsen en je ligt heerlijk in de natuur. Dus voor mij mijn trouwe pluutje.

Laatst had mijn vismaat ook digitale tv mee naar de waterkant, wist niet wat ik zag....
Maar we zaten wel mooi Europacup voetbal te kijken. Zou het zelf niet aanschaffen, maar kan mij wel voorstellen dat het gebeurd, Zeker als je lange sessies alleen vist is zo'n buis wel handig.