Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden... want


Plaats reactie

Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden

Mee eens
60
47%
Mee oneens
48
38%
Moet niet gekker worden
20
16%
 
Totaal aantal stemmen: 128
K. van den Herik

11-11-2010 07:13

Zeer benieuwd naar uw mening.

Van mij hoeft het niet. Ik ga hierbij uit van de testen die de OVB ooit gedaan heeft in haar vijvers, waarbij de vissen niet extra kans hadden eerder dood te gaan. Mocht iemand die test ergens op papier hebben: graag plaatsen.

Daarnaast ga ik uit van een normaal verstandig gebruik.

Wel zou er eens een onderzoek gedaan mogen worden specifiek naar karper.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-11-2010 08:01

Klaas, alweer zo´n discussie...

Of het verboden word of niet, zakken blijf ik gewoon doen op een verantwoorde manier.

Ik denk dat de meeste karpervissers die "nog" zakken dit op een verantwoorde manier doen en dat het stress oproept bij een karper?.... Zal ongetwijfeld. Dat hoeven allerlei testen niet te bewijzen. Ik denk dat iedereen weet dat het stressvol is voor een karper.
Met die wetenschap toch nog karper zakken? Ja ik wel, als ik dat echt nodig vind. Maar, ook zeker door dit soort discussies ben ik wel veel minder gaan zakken, bewijst dat ik genoeg foto´s maak in het donker ook met grote karper. Maar dan zijn vaak de omstandigheden zodanig dat ik het niet verantwoord vind om te zakken. Welke omstandigheden dat kunnen zijn:
1. Veel wind (op de kant)
2. Te laag water
3. Geen goed bevestigingspunt (dus een vast punt, en geen slap stokkie in het water)
4. Te vroeg gevangen in de avond/nacht (laat een karper niet meer dan 3 a 4 uur in een zak)
5. Stromend water/ scheepvaart ect

Uiteraard neemt dat de stressfactoor niet weg, maar kan het wel verminderen. Alle karpers die ik gezakt hebt zijn over het algemeen nog rustig op de mat.

Die paar onverlaten die dat niet kunnen (waar jij ook op doelt) houdt je toch niet tegen met een verbod, want dat zijn de zelfde figuren die ook troep achterlaten, met onveilige vissystemen vissen en vaak in een poephouding zitten met een joint in hun bek, naast een kratje bier... Ofzo.
karpervissen is geen heilige sport, je blijft een en bent een dierenbeul... of je het nou leuk vind of niet... Dan kan je nog zo visveilig vissen (het feit blijft dat je nog steeds een haak in de karper zijn bek raamt, om er vervolgens zo lang mogelijk mee te spelen in het water... toch?

Maar goed, dat je de laatste tijd zoveel aandacht geeft aan dit soort onderwerpen prima Klaas.

Groet,
Alex
K. van den Herik

11-11-2010 08:17

nix discussie, gewoon jou oordeel en waarom.

Beter cookies zijn er niet, jij hebt altijd gelijk, deze keer.

Jou argumenten schaar ik onder normaal verstandig gebruik.

Dus mannen: let op. Dit is niet een topic wie de grootste heeft, gewoon jou mening, desnoods alleen stemmen.

En anders maar niet, wordt ik wel lid bij de libelle ofzo

BTW II mijn mening is bijsteld van niet doen naar wel doen, mits...

Komt door veranderde materialen waaronder de dwarse zakken zeg maar, maar da's een discussie en die doe ik wel elders dan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-11-2010 08:34

Ik vind ook dat het onder omstandigheden wel kan, gelukkig mag ik ook nog aangeven waarom ik het vind :-)

Sommige vissen zijn het de moeite waard om te zakken tot de lichtomstandigheden beter zijn dan in een donkere najaarsnacht. We hebben, als we niet op een trutputje vissen althans, meestal maar een vluchtig moment met den fisch waardoor ik bij bijzonder mooie vissen het wel oke vind. Uiteraard dient het wel te kunnen, zoals alles in onze sport, zonder de vis te beschadigen. Ik heb in mijn leven maar een enkele vis gezakt en die komen allemaal (bijna) net zo rustig uit de zak als kort naar de dril.

Ter overdenking:

Moeten we echt iedere vis zakken die we vangen? Gewichten zijn voor mij geen argument de vis moet mooi of speciaal zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

11-11-2010 08:56

Ben er niet op tegen. Over het algemeen zak ik niet, neem vaak ook geen foto. Onthaken en direct terug.

Verantwoord zakken moet kunnen mits het voor een paar uurtjes is. Kan er niet zo goed tegen als savond 20.00 de vis gezakt wordt voor een fotoshoot voor de volgende morgen. Erg onnodig. Voor een paar uurtjes moet dat kunnen.

Zakken moet kunnen mist verantwoord en niet lang!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 09:08

:lol: Let op hé, iedereen vind het best voor een paar uurtjes.

Nu vang jij de vis van je dromen, zijn die paar uurtjes dan nog aan de orde?
Vooral deze periode komen vaak de grotere vissen op bezoek en helaas heb je nu al 14uur zonder fatsoenlijk daglicht...
Dan is het dus volgens de paar uurtjes norm pas rond een uur of 4 s'nachts toegestaan om te zakken..
Jammer, mijn zoon had dus geen mooie dag foto mogen hebben van zijn laatste PB.
Deze kwam om 24.00u al voorbij.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-11-2010 09:12

Verbieden hoeven ze van mij niks. Zijn en blijven maar beesten.
Wat betreft zakken van karper: ik heb nooit een bewaarzak bij, nergens voor nodig. Ik heb een flitser op m'n camera. Wil ik foto's van karper bij daglicht, ga ik wel overdag vissen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

11-11-2010 09:15

Mijn PB is ook snachts genomen Jacco, maar mocht ik een droomvis vangen, ja dan wordt de keuze moeilijk (lekker tegenstrijdig :lol: ). Ben ik alleen dan zak ik hem (ben ik eerlijk in), ben ik met mijn vismaat dan wordt er een foto snachts genomen en keurig weer terug gezet.

Als jullie de vis zakken Jacco, dat moeten jullie toch zelf weten, prachtig voor je zoontje om een nieuw PB te vangen. Zonde om dat niet vast te leggen. Denk dat een vis zakken ook wel aan jullie is toevertrouwd ;) Om die reden zou nooit iemand daarop aanspreken. Ieder zijn eigen ding.

Ach als je dat artikel ziet in dat Raven boekje met al die karpers in het leefnet, doen wij het netjes.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 09:29

Dries het probleem bij ons is dat mijn vismaat,mijn zoon van 10 nu af en toe een foto moet maken in het donker.
Dit is in het verleden aardig wat keren op mislukkingen uitgedraait natuurlijk :wink: .
Maar het gaat steeds beter moet ik zeggen en hij zegt zelf ook steeds vaken "laten we maar gelijk een fotoje maken hoor".
Vandaar dat hij bij een mooie vis toch nog wel eens kiest voor de bewaarzak die ik dan van hem moet weghangen, in zijn ogen wat veiliger aangezien hij niet zo'n beste knoper is :lol:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Voor een oud cameratje best aardig gelukt dacht ik
Laatst gewijzigd door jacco noordermeer op 11-11-2010 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

11-11-2010 09:29

wat is erger.....paar uur in de zak,of uit je territorium gesleurd worden door een mafkees met een hengel met een haak.....nutteloos deze discussie
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-11-2010 09:33

ik ben al jaren gestopt met het zakken van de vis, waarom moeten die foto's per se bij daglicht worden gemaakt? als ik er een vang (wat dit jaar al moeizaam gaat!) dan zet ik hem meteen op de foto, statief erbij en klaar.
Misschien wat meer aan de vis denken als aan je mooie foto's?.?.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 09:43

Kenny is het niet zo dat mensen die weinig vangen eerder geneigt zijn om de zak te grijpen?

Ik vis nu zo'n 25 jaar op kerpels en heb altijd wel gezakt.
Heb nog nooit!! een moment gehad dat ik het niet verantwoord vond.
Heb ook nog nooit problemen gehad met een vis zoals extra stress klapperen of wat dan ook.
Alle vissen zijn zonder problemen weer terug in hetzelfde water gezet en ze zwommen stuk voor stuk rustig uit mn handen weg.

Ik zie het probleem dus niet.
En laat ik dan maar een fotoboekievissert zijn :lol:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 09:49

Ik ga nog een stapje verder :oops: en zal mij hier niet populairder mee maken verwacht ik :wink: .

Ik denk en weet het eigenlijk wel zeker dat de vissers die weinig vangen de meeste problemen maken/hebben van oa bewaarzakken.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-11-2010 09:51

Ik zak nooit een vis en maak al mn foto’s met de zelfontspanner. Overdag of ’s nachts, maakt niet uit. Statief staat altijd klaar, alleen even de camera erop klikken. Binnen 2 minuten zwemt ie weer. Fotootje op de mat is ook een prima optie, gaat nog sneller.
Maarrrrrrr even hypothetisch in mijn geval), dit lukt mij zonder problemen gaat met vissen tot zeg 18kg. Is de vis groter (even hypothetisch in mijn geval), zal ik er voor kiezen om even te zakken (indien mogelijk, redenen voor niet zakken zijn reeds genoemd) en zsm een fotograaf te charteren. Dit niet zo zeer met het oog op het willen hebben van mooie (dag)foto’s, maar als je een 20kg+ vis hebt wordt het door zijn/haar gewicht en lengte gewoon erg lastig om met een timer te werken en op tijd in de juiste positie te zitten alvorens de camera afklikt. Zo krijg je de kans dat je je gaat haasten en je niet meer de volledige aandacht bij de vis hebt.
Vandaar dat je in zo’n geval beter iemand kunt vragen om foto’s te maken. Zo kun je zelf je volledige aandacht bij de vis houden en kan je maat zijn/haar aandacht volledig richten op een mooie foto.
Misschien wat meer aan de vis denken als aan je mooie foto's?.?.


Daarom dus.

Heb wel altijd 1 zak in mn tas zitten, maar die is al jaren ongebruikt.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-11-2010 10:00

hoi Jacco,

Nu ben jij iemand die wel verantwoord een vis zakt, maar het probleem is dat een hoop minder ervaren vissers dit ook doen omdat je toch een foto bij daglicht moet hebben? althans, zo denken een hoop nieuwkomers/beginners. Ik vindt het juist mooi als je een foto terugziet en deze is net na de vangst genomen ('s nachts of niet). Een hoop mensen wegen de vis wel meteen na de vangst (want dadelijk weegt ie 110 gram minder morgenvroeg...), maar foto's worden dan 's ochtends genomen.
In het begin vondt ik het ook niet fijn om 's nachts foto's te nemen, maar als je dit wat vaker doet en je weet een beetje hoe je de beste foto's kan maken 's nachts, dan wen je er wel aan. Als je vervolgens je fotoalbum aan je neefje/nichtje laat zien die net begint met (karper)vissen, dan zullen zij dit misschien als normaal gaan beschouwen en ook de foto's 's nachts gaan nemen, misschien zeggen ze dan over 20 jaar wel: 'vroeger deden ze de vis in een bewaarzak, raar he'.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
K. van den Herik

11-11-2010 10:10

fijn dat je het een nutteloze discussie vind Barry,


Daar het geen discissie is, maar de persoonlijke mening van iemand was jou bijdrage deze keer totaal nutteloos.


Ik ben begonnen met een aardappelzak.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 10:15

Ik zie dus alleen bezwaren voor minder ervaren vissers tot nu toe verschijnen.
Dan blijkt maar weer hoe belangrijk educatie is.

Ik vis met mijn zoontje zga ieder weekeind, voor hem is het vangen van iedere vis prachtig en wil hier ook graag een foto van hebben.
Vreemd? nee ik vind van niet.
Wij hebben nu dus ook afgesproken dat vissen onder 15kg direct op de foto gaan.
Grotere vissen mogen wel worden gezakt indien de omstandigheden dit toestaan.

Problemen met zakken zijn eigenlijk het ergst zomers op ondiepe wateren waar het zuurstofgehalte van het water wel eens te laag zou kunnen zijn om verantwoord een vis te zakken.

Grotere wateren met voldoende diepte om een vis weg te hangen zijn naar mijn mening geen probleem mits een goede bewaarzak gebruikt wordt.

Ik had er zelf nog 3 uit de oude doos, deze waten 2keer zo hoog als lang :-?
en vis tot 80cm was nog wel te doen maarja, de meeste die wij vangen zijn iets langer en dit heeft mij doen besluiten deze zakken in de kliko te gooien en alleen nog maar 1mtr+ te gebruiken met 2 koorden.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 10:32

Klaas, die erpelzakken zou jij nu ook nooit meer gebruiken.
De standaart verandert dus en dat is niet verkeerd natuurlijk.
Nu weet ik ook dat jij niet snel de zak pakt en foto's boeien je ook niet :wink:
Al zie ik je stiekem wel steeds meer genieten van een leuke foto :P
Maar net als bij mij zijn er wel dingen verandert ten gunste van de vis hoop ik.
Verbieden? nee.
Educatie voor verantwoord gebruik is in deze van belang denk ik.

Ok, ik kan nog iets verbeteren voor het welzijn van de vis.
Ik zal vanaf nu mijn te dunne matje thuislaten en de grote mee nemen.
Dit puur om een betere bescherming van een evt opgefokte vis te waarborgen.
Dit icm de ruime bewaarzakken maken het voor mij compleet verantwoord om ook langer te zakken.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

11-11-2010 12:26

vind het niet zo'n probleem,zolang er goed opgelet wordt op zaken als temp.
voldoende O2,een beetje space en dergelijke.
karpers zijn sterke beestjes,en velen maken nu eenmaal graag een mooi fotoke van hun vangst.

:wink:
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

11-11-2010 12:53

En dat kan niet s,nachts geef mij eens 1 rede om je vissen niet in de donkere uren op de gevoelige plaat te zetten.

1 maar.

Dus je kan met de hededaagse techniek alleen maar overdag fotoos maken wat een giller zeg.

Afbeelding

Toch niets mis mee schiet toch op of bewaar je hem voor je visvrienden of ben je te lui om van tevoren alles in te stellen.

Wel voor ruggen aan matriaal maar bezuinigen op een fototoestel
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-11-2010 13:02

Niet onnodig quoten, en helemaal geen foto's !



Peter, helemaal mee eens!
pluk de dag, ga vissen!!!
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

11-11-2010 13:04

Klik klik klik vissie terug

Afbeelding

Klik klik klik weer een vissie terug

Afbeelding

Wat wil je er nog meer op hebben staan dan.


??????????????????????

Gemaakt met het toestel van Ruud een Canon eos 350 met filter voor flitser.

Afbeelding

Mooi he.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

11-11-2010 13:11

Als ik vind dat ik hem zakken moet, dan zak ik hem. Zal niemand wezen die mij er wat van zegt of tegenhoud, zelfs het verbieden niet.

Mensen die niet zakken, respect. Mensen die wel zakken, respect.

Ik denk niet eens dat je het woord verantwoord hoeft te gebruiken bij het zakken van een vis, want elke aap weet (lijkt mij) wel dat je een vis niet in 20 cm water moet laten zakken, of als de vijver aan het dichtvriezen is.

En stress? Stop dan met vissen mejongs, want een karper vangen geeft meer stress dan hem laten zakken voor een goeie mooie foto

Ook denk ik dat niet iedereen ruggen aan materiaal heeft, dus ook geen dikke canyon camera! Of ben je dan niet goed genoeg als je geen ruggen aan materiaal hebt? Zal ik wel erg slecht zijn dan
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

11-11-2010 13:14

Probeer je het voor je eigen goed te lullen geef nou eerst een rede om geen nachtfotoos te maken ik vroeg er maar om 1 zelfs dat kan je niet.

We weten nu wel dat je dan helemaal niet moet vissen lekkere dooddoender.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-11-2010 13:16

Martin, wanneer vindt jij dat je hem "moet" laten zakken dan? tuurlijk geeft het vangen veel 'stress' maar waarom nog meer 'stress' als het niet hoeft?

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!