Winter/herfst Algemeen


Plaats reactie
Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

05-11-2010 09:33

De late herfst en winter staat voor de deur en veel karpervissers vragen zich of wat er nu anders is aan de winter en ze weten niet hoe ze dit moeten aanpakken.
Zelf heb ik ook nog nooit in de winter en herfst op karper gevist en is dit dus ook helemaal nieuw gebied.
Nu komen er elke dag weer nieuwe topics voorbij, waarin steeds maar een vraag gesteld wordt, wat naar mijn mening gewoon onhandig is.
Men zou uit dit topic een algemeen winter en herfst vragenlijst kunnen maken.
Ik zal een rijtje vragen opstellen en iedereen kan daar antwoord op geven,

1. Waarmee vis je in de winter/herfst?
2. Wat is je mening tot tijgernoten in de winter/herfst?
3. Wat zeg je van vismeel boilies, pellets of boilies als monstercrab in de winter of herfst?
4. Wat verander je aan je rig?
5. Of welke plekken vis je in de winter/herfst? gewoon je zomerstek of anders?
6. Maak je lange of korte sessies?
7. Laat je je aas langer in het water liggen of juist korter?
8. Wat verander je nog in de winter? wat hierboven niet gevraagd is?

Een verdere vraag is:
9. Voer je voor in de winter? En zijn hierbij dingen anders als het voeren in de zomer?

Als er nog verder suggesties zijn voor vragen kan men deze nog toevoegen.
Ik denk dat men zo alles in een topic kan duwen en je dus niet het hele forum af moet zoeken, want over winter en herfst is er nog niet veel te vinden. En aan deze periode moet men zeker aandacht gaan besteden.

Veel plezier,
Joris
Laatst gewijzigd door Joris Philippen op 05-11-2010 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-11-2010 09:51

Zal ze voor mezelf kort en bondig antwoorden, waarschijnlijk heb je er niet aan omdat ik niet van constanten hou

1. Waarmee vis je in de winter/herfst?

Verschilt niks met zomers, behalve dat ik nooit pinda's gebruik als het kouder wordt..

2. Wat is je mening tot tijgernoten in de winter/herfst?

Geen, gebruik die dingen zelden tot nooit

3. Wat zeg je van vismeel boilies, pellets of boilies als monstercrab in de winter of herfst?

Mits je de voerhoeveelheden aanpast en dus bij kouder water drastisch reduceert geen enkel probleem.

4. Wat verander je aan je rig?

Vrij weinig, behalve dat ie wel wat korter wordt i.v.n. minder bewegen van de vis en dus sneller hakend (denk ik)

5. Of welke plekken vis je in de winter/herfst? gewoon je zomerstek of anders?

Hangt helemaal van het water en de diepte van dat water af. Diep/ondiep, verschil in diepte per sector. Afstand parking is ook een hele goeie..

6. Maak je lange of korte sessies?

Totaal afhankelijk van de tijd en de stek.

7. Laat je je aas langer in het water liggen of juist korter?

Minimaal 24 uur op zekerheidsplekken. Nieuwe stekken maximaal een uurtje of twee om sneller te leren..

8. Wat verander je nog in de winter? wat hierboven niet gevraagd is?

Materiaal. Zachtere lichte hengels, lichte wakertjes.. Puur voor het drilplezier.. Als het water het toelaat..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

07-11-2010 17:34

1. Waarmee vis je in de winter/herfst? Boillie, kleinere formaten - 12-15 mm snowman of 15 mm single
2. Wat is je mening tot tijgernoten in de winter/herfst? Eigenlijk nooit geprobeerd, ben niet zo van de tijgernoten
3. Wat zeg je van vismeel boilies, pellets of boilies als monstercrab in de winter of herfst? Niet mijn ass voor de winter iig.
4. Wat verander je aan je rig? Korter, omdat ze naar mijn mening in de winter voorzichtiger zijn, 1e contact moet dus meteen haken
5. Of welke plekken vis je in de winter/herfst? gewoon je zomerstek of anders? Metertje of 2/3 uit de kant de iets diepere plekken, of stekken waar de zon veel opstaat. Zomerdag krap aan 1 meter..
6. Maak je lange of korte sessies? Beide
7. Laat je je aas langer in het water liggen of juist korter? Ben ik zeker van karpers in de buurt laat ik het liggen, laat het mij twijfelen dan denk ik zo om de 2/3 uur? Verschilt heel erg, hangt van me gevoel af.
8. Wat verander je nog in de winter? wat hierboven niet gevraagd is? Kleur van het aas.. Denk dat ze swinters feller aas sneller op zullen nemen.

Een verdere vraag is:
9. Voer je voor in de winter? En zijn hierbij dingen anders als het voeren in de zomer?
Ja, maar niet altijd. Als er een erg klein bestand is, niet. Is er een groot bestand, wel. En dan 4/5 dagen, 2 hele, 2 halve en 1 kwart aan boillies

Dit heb ik allemaal beantwoord met de kijk op 1 water waar ik nu druk bezig ben. Het verschild natuurlijk per water.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-11-2010 17:54

1. Waarmee vis je in de winter/herfst?
2. Wat is je mening tot tijgernoten in de winter/herfst?
3. Wat zeg je van vismeel boilies, pellets of boilies als monstercrab in de winter of herfst?
4. Wat verander je aan je rig?
5. Of welke plekken vis je in de winter/herfst? gewoon je zomerstek of anders?
6. Maak je lange of korte sessies?
7. Laat je je aas langer in het water liggen of juist korter?
8. Wat verander je nog in de winter? wat hierboven niet gevraagd is?

Een verdere vraag is:
9. Voer je voor in de winter? En zijn hierbij dingen anders als het voeren in de zomer?
---------------------------------------------------------------------------------------------

1. kleine paricels en boilies. Pinda en soms een tijgertje, Gebruik het met verstand.

2. Amper mee voeren. Liever instant gebruiken en dan is er niks aan de hand.

3. Schakel over op verminderingen van vismeel in je mix. Of behoud je hoeveelheid in de mix,maar voer met een goede gedachte.

4. Vrijwel niks omdat ik er altijd mee vang.

5. In de winter zoek ik liever wat diepere plekken op. Aangezien het op de ondiepte nu veel sneller afkoeld,kan het in de winter ook wel eens een vis opleveren. Mits het weer meewerkt. Verdwaalde vissen of vissen die op grotere wateren leven trekken naar mijn idee altijd wel van dag op dag. Alleen gaat het allemaal langzamer.

6. Momenteel maak ik korte sessie's. Mijn ervaring leert me dat rond deze tijden de actie vaak overdag plaats vind en net na het invallen van de schemer. (Dit verschilt natuurlijk per water) Ik maak dus korte sessie's van een uurtje of 4/5 instant.

7. Ik laat hem zo lang mogelijk liggen. Dit doe ik het zelfde als in de zomer. In de winter is wel zo dat het uilekker ook verminderd doordat het water koeler word. Maar snel weer inhalen zal ik niet snel doen. Vis is traag van begrip en misschien ligt de vis wel bij je loodje te kloten,en dan heb ik geen zin om om de 2 uur te controleren of dergelijke.

8. Tja,inplaats van een stretcher en een tent,word het nu een plu en een stoel en een klein bakkie met benodigde materialen en een emmer met wat voer. Kleinere onthaakmat. Kortere sessie's=minimaal spul mee.

9. Ik voer amper tot nooit voor. Soms wil ik wel eens een daggie eerder op een plekje een 100 gram boilietjes voorvoeren zeer verspreid en een klein emmertje met mais. Maar nooit meer dan dat. Meeste keren ga ik instant.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

07-11-2010 18:26

weten of zoeken waar de winter ophoudplaatsen zijn!!! fluo pop ups single presenteren verder niks!!!
simpel he!!!
........de zoveelstebaits
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

07-11-2010 18:29

Hoeveel topics hebben jullie nou al geopend over wintervissen houd je bij 1 blijft het overzichtelijk.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

07-11-2010 18:56

In de winter voer ik gewoon door henry en met volle vertrouwen belangrijk is hoeveel andere karpervissers er actief zijn op je water en wat die doen.

Vorig jaar stond er een met een boodschappentas vol met bollen hij was al begonnen met voeren ik heb hem gezegd dat ie dat maar beter niet kon doen.

Je kan ook afspraken met elkaar maken als je weet dat je niet de enige bent waar vis jij mee en hoeveel voeren je of we,liever helemaal niet maar je komt er op bepaalde wateren niet onderuit.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-11-2010 19:11

1. Waarmee vis je in de winter/herfst?
Afhankelijk van waar ik vis en hoe ik vis. Maak ik een sessie van meerdere dagen? Dan voer ik met bollen en pellets. Komende dinsdag maak ik een korte sessie van 1 nachtje, dan vis ik instant op een stek waarvan ik weet dat er vis te verwachten is. Dan vis ik met een hazelnootj pop-up op een bed van hennep.

2. Wat is je mening tot tijgernoten in de winter/herfst?
Ze vangen prima in de winter/herfst, alleen zou ik er niet langdurig mee voeren in de winter. Wil je langdurig in de winter doorvissen, zou ik kiezen voor een uitgebalanceerde bol met wat meer vezels dan de 'normale' visbol. In de winters die ik heb doorgevist viste ik met een vismeelbol.

3. Wat zeg je van vismeel boilies, pellets of boilies als monstercrab in de winter of herfst?
Werkt prima. Alleen monstercrab is een flavour en geen specifiek 'aas'. Hij stinkt als een malle. Heb zelf de voorkeur gegeven aan een fruitflavour in combinatie met een vismeelbol.

4. Wat verander je aan je rig?
Hetzelfde wat ik gedurende de rest van het jaar doe, inspelen op de omstandigheden die er gelden op dat moment en dat water. Rekening houden met bodem, afstand die ik bevis icm haaktype, etc..

5. Of welke plekken vis je in de winter/herfst? gewoon je zomerstek of anders?
Ik ben gestopt met het doorvissen in de winters en de winters doorvoeren na de geboorte van 2 kinderen. Momenteel vis ik in de winter op stekken waarvan ik weet dat de vis er zich ophoud; bruggen, takken, paaltjes, etc
Tijdens het doorvoeren viste ik gewoon op de normale stekken waar ik ook in de zomer vis ving, maar dit kan per water verschillen.
Zoek uit waar de vis zich ophoud in de winter, kennis van het water is voor 80% doorslaggevend of je wel/geen succesvolle winter draait. Dan heb ik het over de winter en niet over de herfst, want dat is een ander verhaal.

6. Maak je lange of korte sessies?
Beide

7. Laat je je aas langer in het water liggen of juist korter?
s'nachts slaap ik... ik zet geen wekker om te verversen.
Dip je boilie lekker in de aminol van tevoren, geeft toch een extra boost.

8. Wat verander je nog in de winter? wat hierboven niet gevraagd is?
Mijn kledingkeuze;)

Een verdere vraag is:
9. Voer je voor in de winter? En zijn hierbij dingen anders als het voeren in de zomer?
Minder voeren dan de zomer. Wil je doorvoeren in de winter? Dan moet je vooral zorgen dat de vis actief blijft en de vis niet verzadigd. Ik voerde 500 gram per 2 dagen, maar voerde wel de hele winter door.
Op die manier bleef de vis actief en ving ik gedurende de winter bijna het hele bestand van het water.
Sleutelwoord is vastberadenheid en doorzettingsvermogen... Zeker als ht koud is en het komt met bakken uit de hemel. Ga je naar huis achter de open haard zitten, of even voeren met die kou en regen in je snufferd...
Blijf je doorvoeren, wordt het beloond.

Succes
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

07-11-2010 20:21

Nou Marijn heeft het meeste al neergezet.

En idd met een wolle muts achter je pc zitten levert zeker niets op en dat is nou juist wat de meeste doen een beetje volhouden is er niet meer bij.

Volhouden niet opgeven na,2x in andere seisoenen heb je ook minderen dagen.

Dat laaste zeg ik met een glimlach.

Voorbereiding heren.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

11-11-2010 10:16

En wat te denken van de zuidwester storm die vanaf vanmiddag gaat losbarsten? Ideale moment om te gaan, of voor je eigen veiligheid kiezen en thuis blijven?

Zuidwester windkracht 8 bij temperaturen van 13 graden in deze tijd van het jaar.. Mijn vissersbloed kookt langs alle kanten, maar ik moet verdomme werken morgen!
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

11-11-2010 10:48

Hier nog 1 Martijn.
Alle vakantiedagen reeds opgevist.. :x
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-11-2010 10:58

Hoop dat ze zaterdag ook nog honger hebben, beetje blijven voeren 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

11-11-2010 11:07

wij gaan het dit jaar ook eens proberen.. het plan is om op een stek te zitten waar wij altijd smiddags ons visjes kunnen vangen.. omdat die ook de warmste tijd van de dag is gaan we dus zeer korte sessie maken. ook wij blijven de hele winter door voeren! ik zal het resultaat hier wel melden
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

11-11-2010 22:11

Hallo Joris,zoals Peter al zei let op wat de rest nog voert.
Aan dubbelvangsten (gewichten) kun je al een indicatie krijgen wat de winter evt gaat brengen.
Mooie tijd komt eraan vangse.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

13-11-2010 12:55

Wanneer begin je met het opbouwen van een winterstek? Zou ook een vraag kunnen zijn.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

13-11-2010 14:29

Dat is hier een probleem Dave echte stekken voor je eigen heb je niet vooral niet op de cultuurwatertje,s.

Daarom voer ik meestal 3 dagen voor,maar ik durf er ook wel een instant sessie tegenaan te gooien.


Ben je wel in de gelegenheid dan zou ik zo midden september beginnen teminste zo zou ik het doen.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

14-11-2010 06:05

Was voor Joris bedoeld. Ik krijg de indruk dat hij nog moet beginnen om een winterstek op te bouwen. Zou een beetje laat zijn, maar een gokje wagen met de hoge temperaturen zou goed kunnen uitpakken.

Mijn winterstek is thuis. December t/m maart blijf ik thuis om goodwill te kweken voor de rest van het jaar.

Zo lang mogelijk voorvoeren zonder dat anderen het zien/weten en hoeveelheid afbouwen, zoiets.
Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

16-11-2010 08:57

Heb mn stek al gevonden, is een sloot die met de vijver verbonden is en om de vijver loopt.
Deze sloot is een stukje dieper, en biedt meer bescherming als de andere diepere plekken.
Er is hier savonds ook voldoende activiteit.
Ik wou eigenlijk deze week gaan.
Het enige probleem is dat van de regen het water helemaal bruin is van de modder.
Zijn de resultaten hierdoor slechter?
Heb het namelijk nog nooit geprobeerd.
Plaats reactie