visveilig vissen, voor sommige een onmogelijke opgave...


Plaats reactie
K. van den Herik

23-10-2010 12:52

Wie kent er De Donk in Hoornaar? Putje van 600 meter lang en 60 tot 75 meter breed. Helaas mag je er maar op 1 stuk vissen nl de eerste 150 meter. De rest is verboden te komen.

Als je een beetje weet wat je doet, kan je er in 24 uur een stuk of 6 vangen. Natuurlijk neit iedereen, daarom moet de truken doos open.

We gaan dan lekker metr de voerboot in de andre hoek van het water vissen. Dat er aan 1 zijde 8 vissteigertjes staan en dat aan de andere zijde oeverbescherming in de vorm van wilgetenen en paaltjes voor de oever staan is onhandig, maar het is niet anders.


De sport is nu om zo ver mogelijk naar links te vissen en bij een aanbeet zo snel mogelijk te sleuren. Soms gaat het mis, da's jammer, komt wel een andere kans.

Ik hoor nu van iemand die weer eens is gaan vissen op wat plekken van vroeger. Ken je dat? De man heeft nu 15 vissen gevangen. Waaronder de grootste schub. Het is godverdomme om te janken hoe die beesten eruit zien. Alles verrot. Bekken, vinnen staarten...

Ik weet wie het zijn, ( 1 leest regelmatig mee hier) ik wens jullie de eeuwige jeuk en lamme klauwen. Gewoon de rattetyphus is ook goed. Stelletje rand debielen.

Zonder enige vorm van achting...

Klaas
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

23-10-2010 13:06

ik heb er zelf 1x gevist ,in de winter,paar uurtjes,maar wel nog een paar x wezen kijken
inderdaad zag ik van de zomer een wedstrijdje touwtrekken ,met de voerboot in de verste hoek,terwijl de kans groot is dat de vis onder de steigers gaat
goed bezig mensen,vandaal aan de schandpaal was het toch?
van mij mag het...... :evil:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-10-2010 13:12

Klaas,

Zou het onwetendheid zijn of prestatiedrang? Tegen beter weten in of gewoon dom?

Hier idem. Zo dicht mogelijk op de zuurstofvlotten. Kneuzen denken er niet bij na dat de staalkabels boven 15 meter diepte onder een hoek van 45 graden naar beneden lopen en zo wel 20-25 meter lang zijn. En dus in een radius van 20 meter (ruim genomen) rond die dingen op de boden verankerd zijn.

Je kunt ze NIET wijsmaken dat ze een metertje of 30 van die dingen moeten blijven omdat ze anders geheid lijnbreuken krijgen. Heb al meermaals een lijn van rond de kabels gehaald, waaronder ook voorslagen met het lood tegen de knoop aan.

Resultaat? Één van de grootste spiegels werd door een snoekvisser binnengehaald, die was met een klos lijn in zijn takeltje verstrikt geraakt. Hele muil in de vernieling. Ziet er niet meer uit. En van serieuze medevissers die er nu aan de gang zijn krijg je ook steeds vaker berichten dan de bekken hard achteruit gaan.
Bijlagen
Groterd zonder mondhoek.jpg
(184.53 KiB) 2204 keer gedownload
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

23-10-2010 13:19

Het is puur een minderwaardigheidscomplex, gevoed door een mammasyndroom.

Eigenlijk zou ik zo iemand, zou die lid zijn van de KSN voordragen voor royement. Meen ik serieus. Godverdomme ben echt pissed.

Ben trouwens benieuwd wanneer ik een meeltje of telefoontje krijg.... Reken maar dat er straks minstens 1 is die baalt en daarbij zijn eigen falen wil goedlullen...


Gelukkig ga ik morgen met mijn (jeugdviskamp) maatje vissen. Kijk er al naar uit. Gaaf man. Ik hoop dat hij en ik ook, nog wat projectspiegels gevangen krijgen.

Ik heb van mijn therapeut geleerd om altijd positief te eindigen. Laters
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-10-2010 14:26

Helaas is een goede bek geen volwaardige eis voor de fotoboekvissers onder ons, er blijft immers genoeg vis over tussen de kop en de staart.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

23-10-2010 16:46

Ik ben bang dat we net zo goed tegen een muur kunnen lullen Klaas. Veel van die vandalen lezen nooit een karperblad en de meesten komen ook niet op fora zoals deze vrees ik, maar het is wel om gek van te worden!
K. van den Herik

23-10-2010 17:21

1 komt hier op zeker...

Ik weet ook zeker dat ik nu geen vergunning meer krijg.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-10-2010 17:22

En de karperbladen die ze lezen worden steevast op plaatjeskijkmodus gedaan, en vooral de rubrieken "Personal Best" en "Target Nieuws" scoren hoge ogen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

23-10-2010 17:25

Dag Klaas,

wat heb je al gedaan om dit bespreekbaar te maken\ te beperken\ of te voorkomen enz. ?

groet
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-10-2010 18:33

Hier nog zo een stek van de sloterplas lekker tegen de palen liggen en dan vervolgens in je tent gaan liggen,ook al een paar keer gezien,run rukken trekken pling ahhhhhhhhhhh kut karper.
Afbeelding
Zwembad zelfde laken en pak lekker over de afzetting gaan vissen 2 banksticks in de grond lijn erover en bij een run in de boot en ernaar toe,bruggen die op palen staan run,paaltje,ruk trek pling.


Zo weet ik er nog wel een paar van andere wateren.

Oja weleens wat van gezegd maar toen kon ik een klap voor mijn harses krijgen.


Zonde he.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 18:49

Jah en dan ook nog sommige vanaf de hoek naar het eiland uitvaren,en bij een run vol gaan pompen (Sloterplas)
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 23-10-2010 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-10-2010 19:02

Tjah...
Jammer dat het gros dat denkt het wel goed te doen, vaak nog steeds vist met traditionele loodsystemen waarbij de vis na lijnbreuk alleen het lood lost en nog steeds met een stuk nylon achter zich aan zwemt :cry: Zeker op stekken waar het kans op verspelen hoog is, zou iedereen met een systeem moeten vissen waarbij de vis na lijnbreuk alleen nog rondzwemt met de onderlijn in de bek...maar goed das een andere discussie
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 19:21

Inderdaad

En die Chod-rig is ook niet voor overal bestemd..........
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-10-2010 19:29

Ow maar wij hebben onze plaatselijke BOA er ook op aangesproken en wel ter plekke maar deze man wou er niets aan doen,ja het houd ergens op natuurlijk.

Ik kan je zeggen dat dit alleen maar erger word met de tijd vele vissen zullen eraan moeten geloven,er zitten nog mooie vissen maar lang gaat het niet duren en dat is zonde want er zitten zat jongens die wel goed zitten te vissen en alle veiligheid betreffende de vissen in acht nemen.

Laatst ook weer op een klein plasje met een heel leuk bestand 2 gasten in een rubberboot uitroeien naar een plek waar het onmogenlijk is een vis te drillen er ligt gewoon teveel troep in de vorm van paaltje,s en takken,run trekken en rukken maar er zat geen beweging in ik zat erbij en keek ernaar.

Dus in de boot al roeiend naar de plek aangekomen weer rukken en trekken te laat dus en dan nog gek kijken he dat er helemaal geen montage meer aanhangt.

Bij de 2e poging lag hij hem een mtr verder van de hoek af :-? maar het lulligste is dat ze zo vanaf de kant kunnen vissen waar de wind op staat,willen ze niet want ze zijn druk en jantje komt pietje komt lekker zuipen en druk doen en met niets en niemand rekening houden.

Volgens mij vinden sommige het stoer om met hun hele hebben en houden op zo een kutplasje te zitten terwijl je al die poespas niet nodig hebt op dit water.

Maar ik zeg niks meer heb al een paar keer hommeles gehad ze vinden dat ze goedbezig zijn

Lekker afschieten die gasten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-10-2010 19:48

leen goudappel schreef:Inderdaad

En die Chod-rig is ook niet voor overal bestemd..........


Met een beetje creativiteit kan je elke rig op elke bodem soort vissen met de inhaking van een inline loodsysteem, waarbij de vis na lijnbreuk tóch met alleen de onderlijn rondzwemt...
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

23-10-2010 20:05

Sander had je nou een berichtje neergezet of had ik mijn verkeerde bril opgezet gewoon laten staan hoor ging volgens mij over mijn persoontje,ik had al een stukje neergezet.

Zullen we het dan maar op hoe er wel te vissen houden.

Ging over die jongen in dat tentje toch met zijn vriendin :wink:.

Jij hebt toch helemaal geen vrienden in een wit housepak en een roze bart smitboot.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-10-2010 23:57

Lang leve de commercie en bladen. Wanneer heb ik voor het laatst een artikel gelezen, hoe je bekken kan verneuken. Zou per direct in elk magazine aandacht aan besteed moeten worden, hengelsportzaken idem. tevens kunnen de HSV verenigingen een flyer of klein boekje laten drukken die bij elke vergunning meegegeven kan worden. Dat de vergunning een paar euro duurder wordt boeit mij dan niet.

Dus uitgevers van karperwereld en Karper, zou zeggen, meteen doen!! Of moet jullie voor die ene pagina per nummer ook nog geld vangen??!!

We gaan het zien in de aankomende nummers. Ik denk dat ik teleurgesteld ga worden maar hoop het tegenovergestelde.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-10-2010 02:11

Beetje Naief om te denken dat dat zou gaan helpen Dries. Men weet in de meeste gevallen zelf wel wat de evt. gevolgen kunnen zijn van de manier waarop zij aan het vissen zijn. Echter nemen zij dat "risico" omdat het nou eenmaal productiever is en het fotoboekje moet immers vol komen. Hier gebeurt hetzelfde op de wateren. Een bepaalde plek is verboden te vissen en een boete willen ze niet. Dan maar varen, onder de lijnen en langs de palen.. alles om vis op de kant te krijgen..
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-10-2010 02:30

Niks naief. Jij ik en nog een aantal weten dat misschien. Als er geen aandacht aan besteed wordt, houd je dit probleem. Wat zou volgens jou helpen?
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

24-10-2010 03:33

het probleem is ook dat je het nooit kan voorkomen er zijn altijd wel van dat soort gekke gasten toch?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-10-2010 04:19

Peter andrade schreef:Sander had je nou een berichtje neergezet of had ik mijn verkeerde bril opgezet gewoon laten staan hoor ging volgens mij over mijn persoontje,ik had al een stukje neergezet.

Zullen we het dan maar op hoe er wel te vissen houden.

Ging over die jongen in dat tentje toch met zijn vriendin :wink:.

Jij hebt toch helemaal geen vrienden in een wit housepak en een roze bart smitboot.


had inderdaad iets neer gezet , dus dat had je goed gezien :wink:
alleen kon ik niet des betreffende info vinden die ik dacht te vinden , dus stond niet in me recht, beter voorkomen dan genezen he :oops:
hoop alleen niet dat het over die jongen gaat , die regelmatig samen met zijn meisie visten op de plesmalaan ( bij de metro )
is geen jongen die met een bart smit boot zijn ding doet !!!
hij is soms / zelden te vinden langs de sloterplas , maar deze jongen waar ik het over heb, is een goeie jongen een goede karper visser.
ook al vingert hij soms zijn meisy op het moment dat ie met het karper vissen bezig moet zijn. :lol:
en neemt het veiligheid , van het karper vissen redelijk sirieus op.
is geen peppie of kokkie 100 %.

iedegeval je bent erg scherp peter andrade , maar had eigenlijk ook niet anders van jou verwacht :wink:

gelukkig heb ik het sloter plas vissen , al enige tijd achter me gelaten , vooral om de redenen dat je 7 van de 10 x een dweil binnen trekt, ook al is ie 15 kilo.
het aantal gesloopte bekkie,s wordt er ook steeds groter, doe mij maar een meer , het n..... meer

mvg sander
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

24-10-2010 07:03

Helaas zie je het inderdaad nog veel te vaak gebeuren dat er niet vielig gevist wordt. En er sneller gekozen wordt voor die beteren maar zeker ook gevaarlijkere stek die onmogelijk bevist kan worden van af de plaats die ingenomen is. Je kun met een beetje gezond verstand zeker net zo goed vangen op een andere stek die pal voor je licht. Maar ja je heb nu eenmaal eens gehoort dat de vis zich net altijd ophoud op die gevaarlijke stek, voor je eigen ego dient daar dan gevist te worden anders heb je er geen vertrouwen in en net effe zelf met die peil hengel aan de gang. Om zelf een goeie stek te vinden is natuurlijk te veel werk want je vang alleen maar vis op die gevaarlijke stek. Zo wordt er veelal gedacht onder Karpervissers echte kudde dieren zijn het het copy gedrag steek dan al snel de kop op. Dit is jammer en totaal niet nodig want met een beetje een nuchtere kijk op de zaken zul je al snel zien dat je op een totaal andere stek beter en meer vangen kun, wel dien je daar dan wel wat voor te doen


met wat vrijwilligers werk aan de waterkant kun je al veel schade beperken maak eens een praatje met de mensen die je fouten ziet maken. Ook al kan dit zoals andre al aangeeft een vervelende ervaring wezen blijf het toch doen wees ook niet kinderachtig in het verstreken van juist wel die vielige producten doe het voor hoe het wel moet vertel gewoon hoe en waarom. Meestal wordt er wel na je geluisterd stel je ook voor vooraf je een gesprek begin. Loopt het dan fout weet je in iedergeval wie het zijn en kun je ze later via de vereneging achterhalen om ze dan via een brief het een en ander toe te sturen van hoe het wel moet. De KSN en ook de Federatie hebben voldoende materiaal die laten zien hoe het moet en kan. Vaak is het onwetenheid en soms ook gewoon tegen beter weten in maar sta er voor en leg uit waar nodig. Niet een makkelijke taak maar wel een schoonen mensen bereik je met vriendelijkheid en van daar uit kun je een hoop bereiken

De bladen doen in mijn ogen ook hun best ik zie zat voorbij komen over veiligheid
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

24-10-2010 07:32

Wat ik gedaan heb? Meelijden hebben met de visjes en er niet meer vissen. Ik ben wat ouder en een stuk minder snel. Ik heb/had de naam vroeger en daar was niks van overdreven.

Nu? Moest ik weer hoeren dat dit plaats vind, dan denk ik dat ik hem persoonlijk, uiteraard op dit board, vraag waarom zoiets nodig is.

Gekke is dat "de stekken van vroeger" Gewoon rechtuit, niks moeilijks aan, gewoon nog steeds werken. Zijn wel stekken op de mkleint tweetje. Maar met voerboot en dieptemeter toppie te bevissen.

Ik wil donderdag tot zondag best mijn gelijk bewijzen, ware het niet dat ik geen zin heb een haak te rossen in het laatste flintertje vlees.


BTW: de allermooiste vis van de alblasserwaard kon je er vangen. eerste keer voor mij op 19 pond een spatrecht rijen met werkelijk geen schubje verkeerd. Pas met een buikje kwam er een ronding in de lijn. Vis is 13 kilo geweest. De kenners weten vast welke vis.

En Peter op KK 8-9 ben ik ook niet bang van de haven hoor. Je moet wel weten wat te doen en wanneer. Niet met 25 klein nulletje c watertemp.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 07:41

Er komt zekers zat voorbij in de bladen! En dat is goed......

Alleen zou er ook meer gezond vertand verkocht moeten worden,want met reclame alleen kom je er niet!
Ook visveilige systemen worden verkeerd gebruikt

Voorbeeld: Een chod/heli rig is een mooi systeem vooral als je hem goed gebruikt,maar er zijn ook zat mensen die het niet goed gebruiken,zoals.......


Men bevestigd een voorslag aan de hoofdlijn (40/00) als voorbeeld,op de voorslag monteren ze een tube met op de tube dus de complete chod-rig met alle hebben en houden. Maar wat gebeurd er bij een lijnbreuk op zegmaar 60/70/80 meter? Juist de tube komt niet over de knoop van de voorslag/hoofdlijn heen. (Meeste gevallen is de opening van de tube even dik als de voorslag zelf) Oftewel vaak onmogelijk om daar dan de knoop van de voorslag doorheen te krijgen. Met als gevolg dat de vis dus gewoon met 20/30 meter nylon voorslag weg zwemt met de onderlijn en tube etc etc erbij vast.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

24-10-2010 07:51

Leen je vist toch een chod aan een bigeye zwiffel wel is het vaak het geval dat er niet gebruik wordt gemaakt van de juiste kralen daar zit hem de kneep anders is het zeker voor 100% veilig. En juist over deze veilig systemen is het laatste jaar heel veel over te doen geweest. Mij lijkt het dat als je een dergelijk systeem vissen wil je in de Hengelsport zaken meer dan genoeg kant en klaar materiaal kopen kan. Hier in licht ook voor de verkoper een verantwoording om al het materiaal wat hij zeker aan beginers verkoopt een juiste voorlichting te geven
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl