visveilig vissen, voor sommige een onmogelijke opgave...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 08:03

Moderator schreef:Overbodige quote verwijderd.


Sorry

Bedoel inline lood.............Met chod zit je inderdaat met een big-eye jah. (Ben zelf geen chod-liefhebber iedergeval,omdat ik te vaak meegemaakt heb met uitwerpen dat de rig helemaal losgeslagen was van het leadcore of tube en dat het dus gewoon om de hoofdlijn zat) Of dat het gewoon niet goed vast zat,en dat er een vis aan zat die rustig naar mij toe zwom zonder dat ik het in de gaten had.

Als je daarbij lijnbreuk krijgt zit je nog met een meter of 20/30 voorslag die niet door de tube kan,enig voordeeltje wel is dat het lood eroverheen kan,maar de vis heeft dan nog steeds grote kans op zich vast te zwemmen omdat de knoop niet door de tube wil.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

24-10-2010 08:13

Dit geval zie ik wel vaker langskomen op meerdere wateren in de buurt. Het is wat ik al eerder aandroeg in een ander topic, de kick om runs te krijgen. Hier op het water waar ik nu vis is dat niet anders. Lekker op 150m afstand tegen de struiken vissen en lekker in je tentje gaan liggen, deze mannen kun je vertellen wat je wilt maar het boeit allemaal niet, als ze maar runs krijgen en misschien een visje eruit krijgen.
Dit gedrag is geen domheid, nee iedereen weet wat er gebeurd, daarom 1 op de 3 vissen hebben zo'n mooie bek.
Tegenwoordig vind ik het meer een sport om een onbeschadigede vis te vangen dan dat ik een vis vang.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-10-2010 10:22

leen goudappel schreef:Er komt zekers zat voorbij in de bladen! En dat is goed......

Alleen zou er ook meer gezond vertand verkocht moeten worden,want met reclame alleen kom je er niet!
Ook visveilige systemen worden verkeerd gebruikt

Voorbeeld: Een chod/heli rig is een mooi systeem vooral als je hem goed gebruikt,maar er zijn ook zat mensen die het niet goed gebruiken,zoals.......


Men bevestigd een voorslag aan de hoofdlijn (40/00) als voorbeeld,op de voorslag monteren ze een tube met op de tube dus de complete chod-rig met alle hebben en houden. Maar wat gebeurd er bij een lijnbreuk op zegmaar 60/70/80 meter? Juist de tube komt niet over de knoop van de voorslag/hoofdlijn heen. (Meeste gevallen is de opening van de tube even dik als de voorslag zelf) Oftewel vaak onmogelijk om daar dan de knoop van de voorslag doorheen te krijgen. Met als gevolg dat de vis dus gewoon met 20/30 meter nylon voorslag weg zwemt met de onderlijn en tube etc etc erbij vast.



Klopt Leen, alleen lees ik daar niks over terug in de bladen. Of 1 regetje in een artikel van 4 pagina's.
Gewoon foto's plaatsen wat er kan gebeuren bij verkeerd ingezette montages of verkeerd drillen/vissen met tips erbii hoe je zoiets kan voorkomen.

Rubriek,

De 10 geboden
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-10-2010 10:42

Ik vind het goed, heel goed dat er over dit soort dingen gesproken word maar er is altijd een maar .... of het zin heeft ?????
Ik zelf heb best wel veel gereageerd op de foute toestanden, tenminste dat is mijn mening van goed of slecht of matig.
Anderen hebben hele andere meningen en dan hebben we nog de foto alles voor de foto. De foto is het belangrijkste het is de gouden plak van de superprestatie die geleverd is. De weg of de manier van vangen is niet belangrijk, het slechte gevoel wat ik heb als er een haak is gaan wandelen of een schub die achter blijft in het net, is bij anderen niet aanwezig lijkt het.
Het gevoel van als het zo moet ..... dan wil ik hem helemaal niet vangen ontbreekt.
Ik kan zo wel een stapel a viertjes volspuien, mijn gevoel is ondanks dat er veel goede vissers zijn die de naam karpervisser waardig zijn, het een verloren zaak is .

De vissers zijn vergeten dat het om een vis gaat die je weer zo ongeschonden mogelijk terug zet in het water.
Het vangen van een karper is geen wereldprestatie.

mvg blankie boy.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 10:45

Misschien een idee om een topic te openen,en in dat topic foto's plaatsen van goede en slechte systemen met uitleg. Om vervolgens het topic op slot te gooien en het als het zelfde te beschouwen als andere gesloten topics met uitleg etc etc.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

24-10-2010 11:32

Dries, ik kan me nog een dvd herinneren die gratis was af te halen. Verder hoor je er genoeg over.. maar een beetje gezond verstand mogen we toch wel verwachten. Dat je op een manier vist zoals de topicstarter beschrijft is één ding wat een belletje zou moeten rinkelen en dan nog vis verspelen zou wel genoeg zelf kritiek moeten opleveren. Als dat niet helpt, gaat een artikeltje in een tijdschrift waar ze toch niet lid van zijn, ook niet helpen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 11:42

Tja

Blijkbaar zijn er genoeg mensen die niet van fouten leren,en verder gaan waarmee ze mee bezig zijn!
Ookal zijn ze lid en lezen ze her en der over visveilige systemen,dan nog blijven ze het op de manier doen zoals ze het altijd deden. Dan moet je je gaan afvragen hoelang de karpervisserij nog stand houd........Zeker nu er partijen en groepen zijn die zich erin gaan verdiepen over het bevissen van allerlei vis soorten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-10-2010 11:44

Een verbod op:
Tentjes,
Boten en voerboten.
Driekwart van het probleem is dan al opgelost, het stelletje zombies die zonder niet kunnen vissen zoeken maar een andere bezigheid.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 11:46

Als karpervissen weer vissen wordt haken er een hoop af Henk...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 11:49

Weg met Inline en safety clip!!!!!!!!!!!! Met dit blijf je de grootste kansen houden op meters lijn achter de vis.

Dan maar leren vissen met heli ofzo.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 11:54

Komt ie weer:

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-10-2010 11:59

jah zo kan het ook!!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 12:02

*is schrijvende voor een artikeltje hierover*
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

24-10-2010 14:13

Dit soort praktijken klinkt me helaas als muziek in de oren...... :cry:
Vorig jaar ook een local gesproken die op een thuiswater van me een 22 kilo schub had bevrijdt nadat Jean Kloot gewoon op zn nylon backing aan t vissen was(160 meter afstand, 130 meter gevlochten lijn). Wederom een run waarop gevolgd lijnbreuk. De karper had t overleeft door moedig handelen vd local(die werdt in de ochtend gewekt door geklapper in de takkenbossen! :o
De boosdoener niet gezien helaas......Had hem graag op zn plek gezet. En die klap vd harses? Boeiend....Laat maar komen, heb nog niemand gezien in 25 jaar die mij een lesje leert. 8)

Uit de naad gaan kan soms helpen, zoniet dan moeten de handjes gebruikt worden.....Helaas...... :roll:

Onderlinge controle is heel belangrijk, wees daarom niet bang, het gaat tenslotte om een mooie hobby en karpers.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

24-10-2010 14:19

Hier zijn zulke vispraktijken ook "normaal". Lekker op 150 meter afstand langs palen je rig op een recreatiestrandje plaatsen......Bekken kapot rukken en vervolgens janken als ze een papegaai vangen die geen foto waard is. Er zijn zelfs afgelopen zomer 2 kinderen gehaakt. Even als Klaas heb ik dit ook in een ander topic vermeld. Nou je raadt het al, ik ben tot 3 keer toe bedreigd....jeej!

Door deze praktijken is vissen dalijk op veel plekken niet meer mogenlijk, en krijgt de "kankervisvereniging" of "kutgemeente" de zwarte piet toegespeelt.

Ga zo door.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-10-2010 14:43

Het is niet alleen de safemontage. Ook gebruik van haken en minstens zo belangrijk het drillen. Heb ze wel met bijna de slip dicht naar binnen zien rammen met een longshank of een lange benthook. 360 rig erop en het feest is compleet.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 14:48

Goede tip Dries, ga het er gelijk bij zetten. Morgen even wat montage-foto's maken, paar kritikasters hier het stukje laten doorlezen en dan de deur uit met het geheel...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-10-2010 16:07

Bang?
Nee hoor,

F de Jonge; er is leven na de dood.
Als de angst is overwonnen,
is het alle dagen feest..
Dus vandaag alvast begonnen,
voor je 't weet ben je er geweest!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

24-10-2010 16:11

Lastig probleem wat groter en groter wordt...
Ik denk dat je een hele grote groep niet bereikt door internet,de bladen enz.
Wat miss veel effectiever is als je je collega's aan de waterkant op een rustige en normale manier aanspreekt op hun acties en evt een alternatief aanbied qua rigs stekken enz.
Natuurlijk zal je ook de ''asociale stumperts'' tegenkomen die het niks kan schelen en gewoon hun gang blijven gaan,die moet je gewoon weg vissen dat ligt vaak gevoelig bij ze!
De vissers die het goed voor hebben met de vis zijn echt wel bereid om iets te veranderen blijkt vaak en miss los je op deze manier toch een klein stukje van het probleem op,en daar mag je jezelf een schouderkloppie voor geven (wel een kleintje hoor)
Dus,pak je verantwoording als je je geroepen voelt.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

24-10-2010 16:21

Koen ik kom om te vissen maar als jij het tegen 5 kerels wilt opnemen dan zou ik zeggen ga je gang,dan zet ik wel een stoel neer en neem een bakkie koffie,kijken hoeveel ronden je het volhoud

Ik ben ook niet bang uitgevallen maar ik kom om te vissen en heb al snel door dat iets niet helpt.

Ze hadden wel hun sterkste man gestuurd toen ik met hem klaar was vond hij het geen probleem dat ik zijn plek overnam,praten he met slaan bereik je niets.

Karpervissen is voor mij willen,geen moeten.
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

24-10-2010 17:11

Misschien een rare vraag maar hoe zit het met het vissen tegen een leliebed aan ??
Is dat verantwoord met open slip/ baitrunner , of valt dat ook onder het obstakel vissen. ??
Ik heb namelijk nog nooit een karper gehad die in de lelies zwom , dus weet ook niet of je die er makkelijk uit krijg of niet.
Denk eigenlijk van niet , maar denk dat daar toch ook weer verschillende meningen over zijn of niet.
Greetz
As the weed gets thicker, minds get sicker
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

24-10-2010 17:15

Dan gewoon de Chod rig gebruiken met de Rubber and Beads van PB Products,ook dan bij echt vast zitten en lijnbruik zal je onderlijn los schieten.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 17:20

Hangt er ook weer vanaf hoeveel leliestengels je op een vierkante meter hebt en of je een boot bij je hebt.

Met gezond verstand kom je een heel eind, al is gebleken dat niet veel mensen dat tegenwoordig hebben. Mocht ik een boot bij me hebben dan laat ik de vis rustig het lelieveld aan de andere kant weer uitzwemmen. Als je in zo'n geval gaat blokken dan heb je kans dat het beestje alleen maar rondjes om leliestengels gaat zwemmen. Door het korte lijntje dat je dan hebt uitstaan tussen lelies en karper is er heul grote kans op breuk of uitscheuren van haak of onderlijn.

Laat je de vis gewoon doorzwemmen (als het lelieveld niet te dik is) en je kunt met je boot je lijn op gaan rapen en losmaken dan zou ik dat wel aandurven. We deden in Frankrijk 2002 niet anders en elke vis hebben we toen gevangen. Krijg je met dikke bedden te maken dan is het strak op de slip met die zooi en naast je hengels gaan zitten. Slapen is uit den boze bij obstakelvissen, tenzij je net als een maatje van me je hengels onder je bedchair voor het grijpen hebt en vanaf de stretcher voor je eruit komt al kunt blokken. Dit vraagt wel een beetje kennis van de stek en vooral veel van je nachtrust. Je waakt tenslotte en slaapt niet echt (in zijn geval)

Nogmaals. Gezond verstand gebruiken, situaties voordat een aanbeet invalt inschatten en reëel blijven.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-10-2010 17:24

Dat je dan "gewoon de Chod rig moet gebruiken" met de Rubber and Beads van PB Products
zegt eigenlijk al zoveel dat je er beter maar "gewoon" weg blijft!
Groet'n Henk..

still growing Old.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

24-10-2010 18:00

Het is niet dat je het moet gebruiken het kan,daarbij zit ik zelf naast mijn hengels en heb een boot.
Laatst gewijzigd door henk plasman op 24-10-2010 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.