visveilig vissen, voor sommige een onmogelijke opgave...


Plaats reactie
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

30-10-2010 00:10

Als ik ff tijd heb zal ik een boekje of A4 maken met goede uitleg,daar er ook veel mensen zijn die nog steeds geen internet gebruiken voor info.
Zal daar zeker Piet en sven over bellen en vele andere goede vissers.
De ervaring van af gelopen jaar met vele knoop avonden heeft al veel vissers bij ons op het goede pad gezet.
Kom er zeer snel mee terug,hoop volgende week wat neer te kunnen zetten.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-10-2010 02:04

Ik zie in dit topic alleen al meerdere gedachten over loodclips, waarom ze die dingen überhaupt safetyclips noemen, is mij al helemaal een raadsel.

Wanneer komt er de meeste kracht op het lood te staan?

Als die dingen zouden werken, zoals ze theoretisch zouden moeten werken, zou je volgens mij bij elke aanbeet het lood kwijtraken.

Lood of geen lood, wat is overigens het verschil, bij een vast gezwommen vis?

Nylon, of gevlochten lijn, is gewoon gemeen spul. Een gehaakte vis zwemt een paar keer om wat waterplanten, takken, of wat dan ook heen en de boel zit muurvast.

Gevolg?

Heb dit jaar, één keer een vast gezwommen vis gehad (doordat een aanbeet niet goed doorkwam), heb de boel niet kapot getrokken, maar ben het water ingestapt (met kleren en al).
Gelukkig was de vis al gelost.

Op wateren waar geen kans op lijnbreuk is, maakt het gebruikte systeem niks uit.

Verder ben ik het helemaal met Peter eens.

Peter andrade schreef:Het gaat niet alleen over visveilig het gaat ook om de manier waarop iemand vist een totaalplaatje zal ik maar zeggen,visveilig vissen okay maar op 200 mtr tussen de teringbende liggen is voor mij al niet meer visveilig,wat voor systeem je ook gebruikt.

De snuffelbrigade.


Vanavond, nieuwe lijnen opgespoeld, nieuwe onderlijnen geknoopt en ook nog 150 aardappelbollen gedraaid (plakkerdeplak).
Morgenmiddag even penvissen.

Ben ik nou een autist, heb ik Asperger, adhd of pdd nos?

Ik zeg altijd maar, niks menselijks is mij vreemd.

Of dat voor een bepaalde beroepsgroep ook geldt is een ander verhaal.

Ik werk dagelijks met stagiaires en herintreders en een groot deel heeft de diagnose, schizofreen, adhd, of pdd nos.

Beroepsdeformatie?


De reddingsbrigade.
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

30-10-2010 11:33

Bij deze pas ik mijn bericht maar aan.Er zijn blijkbaar toch wel wat mensen die alles meteen uit de context moeten halen en meteen denken dat wij hier ten alle tijden mee vissen zelfs op wateren met obstakels in het water.Met van die opmerkingen ,wat als de vis zich vast zwemt.Ik heb persoonlijkl nog nooit geweten dat ik op het AK plotseling een vis had die vast kwam te zitten.Uiteindelijk moet je hier enkel de run zonder kleerscheuren zien door te komen en nadien is het vanaf de dril een zekere zaak wat betreft dat je deze niet meer verspeeld.Alles afgewogen is het voor dit water de enige zekerheid om geen karper te verspelen met de gedachte dat ik hier nooit kom vast te zitten .Maar goed,ik zal er een leugentje om bestwil bij zetten. Ik vis hier met een visvriendelijke montage en verspeel 50% van mijn vissen.Gelukkig geraakt de vis hierbij vroeg of eerder laat het lood kwijt en moet hij slechts met een dyneema voorslag van om en bij de 80lbs blijven rondzwemmen die hij natuurlijk zoals in mijn droomwereld vanzelfs weet kapot te trekken indien deze komt vast te zitten wat er zeker eens van moet komen.
Laatst gewijzigd door Van Opstal Raf op 01-11-2010 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

01-11-2010 07:30

Moest ff vissen. Hoe iets klote toch misschien weer positief wordt. Leuk hoor.

Je kent hem Kees Verhey? gnagna

Uit de praktijk van de afgelopen week.

Volle fluiter. 40 meter 30/100e in de lijn. Na korte dril breekt de lijn weer af. Wie weet hoeveel nylon het beestje nog opsleep heeft.

Ronald ontdekt een meter of 30 nylon met volledige montage eraan. Haak ietwat krom. Het hele spul zat om een paar palen. De vis heeft zich los kunnen scheuren, gelukkig was de lip dit keer zwakker.

stuk ijzerdraad uit kanaal hevist. Hierin zaten 4 montages verweven. totaal een kleine 150 meter nylon van al. Alle loden zaten onwrikbaar vast. De mooiste vond ik toch wel de inliner inclusief tube, welke voor de zekerheid was vastgezet met een stoppertje, zodat echt niks meer los kon.


Afbeelding

Hoorde van kk 7-8 over de rijen normaal rond of over de 20. Nu gevangen op 15. 3 meter leadcore meeslepend. De haak was al tendele uitgescheurd en nu was de boel aan het ingroeien. Het beestje moet elke 20 meter vast hebben gezeten in het wier van afgelopen zomer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-11-2010 11:12

Raf, Bedankt. Nogmaals snap ik je visserij maar er gewoonweg veel teveel debielen die hier meelezen. Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 01-11-2010 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-11-2010 11:29

staaldraad......

en wat als de vis zich vast zwemt ? :-?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
K. van den Herik

01-11-2010 12:18

Sommige dingen gaan mij te ver. Daar onder valt het vissen met staaldraad. Moest dat perse nodig zijn zal dat een onbevisbare stek zijn.

Staat direkt tegen over dat het voor een karper niet uitmaakt. 30/100 nylon of staal: beide krijgt hij niet kapot. Bewijs met nylon heb ik afgelopen week gezien...


Op VK over de nieuw aangelegde steenstort vissen zou staaldraad noodzakelijk kunnen maken, misschien. Nee, voelt niet goed, voelt eigenlijk gewoon kut.

Zoals gezegd u en ik weten een beetje hoe en wat, t is de nitwit die brokken gaat maken...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 13:12

Dennis toch, ga je mond spoelen met zeep maat ;-)

Maar je hebt helaas wel gelijk, m.b.t. het niet meer zelf nadenken over de manier van vissen en de stekken waar het wel / niet kan.

@Klaas,

Soms schieten de tranen mij ook bijkant in de ogen als ik zie wat ik soms als extraatje krijg als ik mij lijn indraai. Gelukkig heb ik nog nooit een vis gevangen met gratis onderlijnmateriaal want dan zou ik opzeker het niet helemaal droog houden. Wat bezielt mensen toch om tegen logisch inzicht in toch op onmogelijke stekken te gaan vissen? Zijn ze echt zo egoistisch dat het ze geen moer uitmaakt wat de vis doorstaat? Zijn ze echt zo dom dat ze niet inzien wat er zou kunnen gebeuren?

Ben wel van mening dat een ervaren visser, met eender welk materiaal een vis zou moeten kunnen drillen ook met een 10 ponds ugly stick en 75 ponds braid. Of desnoods een staalkabel zoals Raf beschrijft, alhoewel ik er niet meer zou gaan vissen als je dat soort drastische maatregelen moet treffen. Zou een polyballetje niet een betere oplossing zijn,blijft iig merendeel van lijn van de bodem?

Tot slot baal ik wel eens van de moraalridders die mijn manier van vissen wraken terwijl ik normaliter nooit vissen verspeel (akkoord ik krijg ook nooit beet maar dat terzijde).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 14:06

Raf's voorbeeld vind ik niets minder dan een gevalletje:

Onmogelijke stek

Maar goed hè, klaarblijkelijk mag het wel. Staalkabel. Hoe haal je het godver in je kop! Stel dat de vis toch verspeeld wordt. Wat dan? Hoe wil je dat goed praten? Zijn er geen andere opties?

Nu ben ik benieuwd hoeveel kneuzen zoiets ook gaan proberen op stekken waar ze normaal wel eens een lijnbreuk hebben. Damn zeg. En dat van een "kop" uit een "blad"..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-11-2010 14:24

staal draad of kevlar voorslag....what's the difference voor de vis? Daarom: gebruik een systeem waarbij de vis alles kwijtraakt incl voorlslag, in dat geval maakt het niet uit wat je gebruikt als materiaal.
Visveilig vissen gaat verder dan gebruik maken van een bepaald systeem. Bij verkeerd gebruik kan elk systeem potentieel gevaarlijk zijn. Visveilig vissen begint bij de visser. Als een voorslag van staaldraad betekent dat de lijn bij een run heel blijft, en er gebruik gemaakt word van een loodsysteem waarbij de vis na lijnbreuk boven de voorslag, alles kwijtraakt. Dan is dat een voorbeeld van iemand die nadenkt over zijn visserij. Nadeel is dat wanneer iemand anders dit ziet en het niet helemaal begrijpt, hij dit kopieert met een inline loodje.....
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 01-11-2010 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 15:19

Miljaar, ze hebben blijknaar in BE ook ietwat te lange teentjes. Daarentegen leest men ook niet zo heel erg goed en dat vind ik wel een beetje jammer Raf.

Wat is het nu voor een onzinnige bijvoeging m.b.t. het visveilig en 80 lbs dyneema die er aan blijft zitten?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

01-11-2010 15:47

Jammer dat Raf mee wil discussieren maar geen kritiek kan velen. Moeten we allemaal alleen meeklappen zeker? grapje.....

Als Raf alles leest ziet hij dat hij IN PRINCIPE gelijk krijgt. Alleen zien sommigen het niet zo zitten om staaldraad te gebruiken.

Zijn 2e reactie is letterlijk in de 3 volgende commentaren uit te filteren.

Het moet maar zo dan, jammer. Had iets hogere dunk.

O ja, ben zelf bezig geweest met tripple XXX meerval spul, helaas moeilijk aan te komen.

Nogmaals jammer had graag wat van geleerd.

Spreken we hierover?

http://www.hengelsportvanbenthem.nl/ic_ ... lt.asp?id={CB753C3D-D75A-4BE5-98BD-69A5CC004EC2}

MVG

Klaas
Cor Blokhof

01-11-2010 16:18

Als je weerhaakloos vist hoe snel is de karper dan de haak inclusief de rest kwijt?

De voordelen van weerhaakloos vissen zijn wel bekend. Wat zijn de nadelen?
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

01-11-2010 16:22

zo snel ben ik niet op mijn tenen getrapt hoor.Het ergert me wel een beetje dat kapot trekken zo vanzelfsprekend word terwijl dit op een verantwoorde manier kan vermeden worden.We hebben in het verleden eens 2 grote emmers lood inclusief rigs en etc vanop een steil zandplateautje op Cassien bij laag water geraapt .Het is schrikwekkend hoeveel mensen enkel al bij het binnenhalen vast komen te zitten tegen slechts een zandmuurtje en hierop kapot trekken vanop lange afstand en hierbij een halve spoel draad nalaten.Er werd daar meestal gevist met nylon hoofdlyn en soms een gevlochten voorslag met een gevlochten onderlijn.Wij visten er met volledig uit zeer zware gevlochten hoofdlijn en een 12lbs nylononderlijntje dat moest dienen als breekpunt ingeval we vastzaten.Zodoende moest er maar een snokje gegeven te worden en enkel ons haakje lieten we achter in de boomstronk.En in geval van het onvermijdelijke als de vis vast kwam te zitten tijdens de dril dan durf ik vrijwel zeker te zijn dat deze het onderlijntje snel zal breken en niet met een hoop lijn verder zal hoeven te zwemmen .En we hebben het al eens meegemaakt dat wanneer we s'nachts vast kwamen te zitten we het erop waagden om de hengel terug in de steunen te leggen om s'anderendaags los te maken .En wanneer we dan na veel gewrik het boeltje toch los kregen dan hadden we alles terug en zwom er blijkbaar al enkele uren een visje meer rond met slechts de haak in zijn bek.Maar van die toestanden om daar een jaar voorraad lood en km lijn achter te laten vind ik niets.Trouwens op het AK is het echt wel zo dat er bijna 50% verspeeld word door collega vissers.Dit kan in mijn ogen nooit visvriendelijk zijn.En ik heb er in stappen steeds naar alternatieven gezocht tot 0,70mm nylon .Trouwens nylon is veel schuurvaster als gevlochten lijn.Maar hier had ik er ook 2 op verspeeld in de steunen zodoende bestaat er zeer dunne soepele stalen vezels gecoat met nylon .Deze is net zo soepel als nylon en uit ervaring weet ik dat ik er nog nooit een karper hab tss gehad die kwam vast te zitten.Alsook werd hier weer als back-up een zwak breekbaar onderlijntje ingezet en natuurlijk een visvriendelijk systeem.Maar de resultaten spreken wel boekdelen.Want ik heb er geen ene meer verspeeld wat opmerkelijk is en natuurlijk raad ik dit niemand aan en gebruik ik dit elders ook niet.Trouwens jullie haalden het zelf al een beetje aan dat zelf op het kk al een degelijk aantal kapotte lijnen zijn aangetroffen.En dit is nu om eerlijk te zijn toch niet het water waar je gemakkelijk zo snel kapot trekt tenzij hier ook alweer onbezonnen met het verkeerde materiaal word gevist en dan maakt het voor mij eerlijk gezegd niet veel meer uit of dit nu met een visvriendelijk systeem was of niet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2010 16:45

BOINK, lap tekst opeens :-)

Om nu te zorgen dat wij elkaar goed begrijpen, zal ik duidelijk zijn: "Ben het met je eens Raf :-)". Ik zit ook scheef naar mensen te kijken die in mijn ogen te licht vissen en dit willen compenseren door een visvriendelijk systeem. Liever vis ik wat zwaarder, of zelfs met gevlochten om het lijnbreuk verhaal te minimaliseren en daarnaast doe ik aan visvriendelijke systemen waarbij de vis alleen met een onderlijntje en een weerhaakloos (platgeknepen weerhaak) haakje zijn heil mag zoeken.

Maar gevlochten lijn schijnt in velen hun ogen een no go weggetje te zijn, die ik vrolijk bewandel. Zie ook weer mijn opmerking over het vissen met een ugly stick.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-11-2010 16:53

Bij voorbaat excuses voor mijn ongetwijfeld domme vraag:
Waarom gaat staaldraad te ver, maar mag nylon en dyneema in alle soorten en maten toegepast worden? Toch niet omdat "staaldraad" zo onverwoestbaar klinkt hè? (serieuze vraag)
Ik heb m'n bedoeling er tussen haakjes maar achter gezet, zodat daar geen misverstanden over kunnen bestaan. Verder ben ik geen voorstander van het haakjes&smilies-verhaal trouwens... (=Andere topic)
Ik weet het ook allemaal niet...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-11-2010 17:13

Heren,

interessante discussie. Misschien handig om te vermelden dat de Commissie Jeugd van de KSN op de achtergrond bezig is om iets op poten te zetten. Niet in de vorm van een magazine of iets dergelijks maar in de vorm van een concreet lessenpakket wat gebruikt kan worden door alle hengelsportverenigingen in ons land - en misschien ook wel in België, Mark? -. Dat dit plan ambitieus is en waarschijnlijk heel veel tijd - en geld - zal kosten moge duidelijk zijn. De hoop is dan ook dat vele schouders de last zullen gaan dragen zodra de plannen concreet zijn.

Ons doel? Een lessenpakket opstellen waarbij in pakweg 3 of 4 dagdelen op zeer laagdrempelige wijze uitgelegd wordt wat veilig vissen inhoudt, wat je hiervoor nodig hebt en hoe je dit in de praktijk kunt brengen. Een lessenpakket met vooral veel foto's en doe-opdrachten. Liefst zelfs met wat materiaal erbij om zelf te kunnen knopen en te experimenteren. Leren door te doen en te ervaren, zo laagdrempelig dat bij wijze van spreken zelfs iedere witvisser uit het hengelsportbestuur de lessen zelf kan geven.

Iedereen leert met vallen en opstaan, niemand is roomser dan de paus. De ervaring leert echter dat we er goed aan doen om bij de jeugdige generatie - volgens mij ook de grootste groep karpervissers - te beginnen en van daaruit verder te kijken naar mogelijkheden. Wil je de jeugdige generatie bereiken dan zul je iets moeten verzinnen wat je naar verenigingen kunt opsturen, wat concreet is en wat je kunt uitdelen aan de waterkant. Wij denken hier met een eventueel lessenpakket aan te voldoen.

We houden iedereen op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Stefan
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-11-2010 17:38

Goed te vernemen dat dit steeds meer handen en voeten gaat krijgen Stefan.

Groetjes,
Peter
piet vliet

01-11-2010 17:39

visveilig vissen bestaat niet,een haak die in de bek wordt geslagen is sowieso niet 'veilig' voor de karper.
Dan zijn er die het nog onveiliger maken ,zoals al wordt aangegeven in dit onderwerp door allerlei absurde montages en stekken te bevisssen.
alles doen om beet te krijgen.

Dit is niet het enige probleem voor onze vrind de karper ,wat denken jullie van overbevissing van de karperputten sommige vissen worden tientallen keren per jaar de kant op gesleurd(als de karper geluk heeft),op de kant gaat het ook niet altijd even netjes,zoals wel bekend.

Zou voorstander zijn om bepaalde wateren uit de vergunning te gooien en een vis verbod om daar nog te mogen vissen,70/80% van de karpers heeft op bepaalde putten gescheurde bekken,geen baarddraden meer ,kapotte vinnen en zelf vergroeiingen van de bek .

Hoop dat zulke fotos nooit in de media komen(ondanks dat het de waarheid is)denk dat de mening van de politiek betreffend sportvissen aardig zal veranderen.

SLUITEN DIE PUTTEN VOOR KARPERVISSERS voor een aantal jaren,Misschien dat die beesten dan weer enigzins herstellen van de waanzin ,wat onze sport in sommige gevallen is geworden.
Laatst gewijzigd door piet vliet op 01-11-2010 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

01-11-2010 17:41

Nu eventjes ter verduidelijking.Ik denk dat er trouwens niet veel mensen weten wat ik specifiek bedoel.Het is een nylondraad met in de kern een paar stengen of eerder fibers van rvs zo soepel als gevlochten lijn met een totale dia van 0.10mm met hierrond een nylon coating.De trekkracht van dit spul is minder als die van de doorsnee voorslag maar dit is voor mij nu net van ondergeschikt belang.Alleen de schuurvastheid is subliem.Ik kan deze draad met behulp van een handdoek over trekken.Ik neem aan dat dit niet kan met de meeste voorslagen.Alsook raad ik dit niemand aan want dit was als voorbeeld bedoeld en gebruik ik dit natuurlijk elders niet en enkel op het AK met als back-up een zwak breekbaar onderlijntje.Ik vind het wel spijtig dat zulke topics eerder een risico inhouden naar persoonlijke blaam toe i.p.v.constuctief hierover te debatteren.Althans heb ik er totaal geen problemen mee op enige reacties zolang we hierbij mekaar maar niet gaan aanvallen anders heeft dit allemaal ook geen zin.En sorry,ik heb mij ook even laten leiden na een persoonlijke aanval en hoop dat we bij deze weer op de goede manier verder kunnen. :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-11-2010 18:40

Raf,

Excuses als je bedoelt dat ik wat te hard van stapel liep..

Begrijp je geheel nu in ieder geval al een heel stuk beter.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Van Opstal Raf
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-11-2007 17:59
Locatie: Geel

01-11-2010 19:12

Trouwens er zijn wel enkele tips die me in het verleden bijna elke vastgelopen karper toch nog hebben opgeleverd.Ik heb nu de laatste jaren 3 vissen gehad waarvan ik de lijn voelde vastlopen tijdens het drillen en het duiverende geschuur voelde van de lijn onder water.Meestal als je dan onmiddelijk de spanning van uw lijn wegneemt door gewoon de beugel te openen en een reserve hengel erbij neemt met een dregsysteem eraan.Dit heb ik trouwens altijd klaar staan.Dan begin ik mijn eigen lijn achter het obstakel of tss de vis en het obstakel op te vissen .Dit lukt niet tijdens de eerste worp meestal maar lukt dit na een enige tijd wel.Als ik de lijn dan bij heb ,dreg ik deze tot uit het water waar ik erbij kan zorg dat ik genoeg reserve lijn heb en knip deze snel door om dan nog sneller deze terug aan mijn hengel te knopen.En dan kan de dril weer gewoon opnieuw beginnen.Het lukt bijna elke keer.Maar je moet wel op tijd deze reactie uitvoeren want als je probeert van in het begin steeds harder en harder te trekken met het gedacht dat het toch nog loskomt,dan gebeurt vrijwel onverwacht het onvermijdelijke lijnbreuk.Alsook mag je de vis niet afmatten en tot tegen het obstakel trekken want dan is de ruimte tss het obstakel en de vis te kort en lukt het opvissen nooit omdat de vis meestal de kracht niet meer heeft om met die weerstand nog lijn te nemen.
K. van den Herik

01-11-2010 19:30

Dank u Raf,

Heb je een merknaam?

Hoeveel meter gebruik je?

Je ken de haven 8-9. Afgelopen week een bos prikkeldraad ui de bodem getrokken. ( 65/100e meervallijn) Van alle zijden liepen hier monages naar toe. Vorig jaar had ik het stuk ookbijna een keer te pakken. Dit inclusief een hele dikke schub. De schub scheurde op het laast los en verdween in de diepte . Wel had ik nog een montage met gevlochten 22/100 met 2 dikke tijgers in tact. Valletje zeg maar. Ook had ik toen 2 dikke nylon lijnen. Plus de 4 van deze week is veel te veel. Vast zitten met zwaar spul en dan maar kapot trekken kan er bij mij niet in. Daarom neem ik een boot mee en is JP gaan zwemmen toen het spul vast zat.
Verder zal ik ook alles kunnen en willen gebruiken om de karper te kunnen vangen. Zonder dit als sleep materiaal te begruike he....

Staalkabel gaat me wat ver, maar alles moet wennen.

Nogmaals bedankt voor de verheldering, hopelijk laat je nog eens iets los? Altijd welkom voor een pint of een bakkie, tis bij die berner...
Peter Dijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 31-08-2010 11:02

01-11-2010 19:57

Karel weet nu hoe hij zijn vissen vangen moet onder de stijger van de haven vandaan op bv het KK. Voor het zover was ging het mis maar ja dat vergeten we even. Jantje die net langs kwam toen karel er een vis stond te drillen zat er twee dagen later natuurlijk ook. En toen ging het helaas voor de karper mis. Karel zat er dat weekeind weer en pakte 30 meter lijn met rig. Wat is dat nou voor een klootzak die dat flikt. Wat is hier wijsheid.