De definitie van een goede karpervisser?


Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

21-09-2010 18:10

wat een vreselijk dom topic bizar
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-09-2010 20:33

een goede karpervisser bestaat, maar de definitie ervoor niet...er is altijd iemand die beter vangt dan de rest. Ben je dan beter?? Of ben je pas beter als je nooit een vis verspeeld? Het ligt aan inzet, respect hebben voor de vissen die je vangt (van welke soort dan ook), uren maken en vooral vissen waar de vis zit. Watersense is ook zo'n begrip. Je hebt het of je hebt het niet, dat valt volgens mij maar moeilijk aan te leren. Ik ken vissers die nooit van hun leven een 30-er hebben gevangen maar die vissen in mijn ogen beter dan ik. Het is net wat je wilt..Target vissen is ook zoiets. Persoonlijk zal ik nooit een targetvisser worden, maar ieder zijn meug. Mannen die 30-er na 30-er vangen zijn in mijn ogen per definitie niet beter dan iemand die nooit een 30+ vis heeft gevangen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-09-2010 22:17

Ik heb het al eens eerder gezegd: :roll: ""IK""
""Want Ik heb het"" :P
CN :lol:
Unicorn Carp Fisching
K. van den Herik

22-09-2010 11:08

Cor,

als ik zeg jantje is goed, kan jij ook jantje zeggen. Als ik zeg IK ben goed, moet jij wel jij zeggen of u. Verwarrend nog he?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-09-2010 14:12

Ik vind u ook een goede internet vissert heer Klaas! En wanneer komt uw langverbeide boek uit?

:P

Jammer dat niemand die stelling van Lexus eens even omtrapt trouwens!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

22-09-2010 14:21

google voor dummies
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

22-09-2010 20:57

Neem een biertje Klaas dan gaat het stukken beter :lol:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-09-2010 21:13

Of een betere visser succesvoller zou zijn ten opzichte van een wat mindere visser was de vraag. Die speelde in de discussie die betrekking had op het afgelopen WCC. Wat is de definitie van een betere karpervisser ten opzichte van andere?? Weet het niet, echt niet voor mij bestaat hij niet. Ook al hebben we egotrippers die zich de beste visser van hun land noemen.

Was 2003 dat er in ons buurlandje een 30 kg karper was gesignaleerd. Heel de karper top die de bladen bevolken naam deel aan de klus om hem of haar te vangen. Stekken werden door bekenden weken afgelost waar die de laatste keren was gevangen. Na weken lukte het een visser uit Zeeuws-Vlaanderen. Was hij nou de beste visser en de andere krullenjongens? Die ons wel maandelijks bestoken welke rig en bol het beste is?

Kan jongens die 4/5 nachten in de week aan de waterkant vertoeven week in week uit. Vele honderden kg bollen maandelijks in het water verdwijnen hun tot een beste visser of hebben we hier met dwazen te maken? Die hun vrouw en kinderen op de vierde plaats zetten zeg het maar? Of een visser die zonder voerboot een paar kg bollen ook zijn vissen vangt. Ook al vist hij op een putje waar de zwaarste 12 kg weegt?

Kreeg eens een fotoboek onder ogen met heel veel vissen van 15 tot 25 kg van een knaap van een jaar of 20. Hij viste in België op water waar het bestand hoofdzakelijk uit dergelijke vissen bestond. Maakt dit hem tot een top visser?

Mijn conclusie was vooraf al dat het een onzinnige discussie is. Geniet van je hobby elk op je eigen manier waarbij je voor je zelf vist. Niet voor karperbladen of een WCC ook al streelt het je ego. Waarbij sponsors je de best verder mogen helpen om b.v. visveilige systemen en de werking er van uit te leggen aan de man te brengen.

Beschouw het als een voorrecht om meer dan een halve eeuw aan de waterkant te vertoeven al vissend op mijn eigenwijze tot voor kort met veel plezier. Waarbij we alle op onze eigenwijze andere kunnen helpen die machtig mooie hobby te beoefenen. Of je dit tot een betere visser maakt??

Groet u alle, de komende 4 weken zullen sommige onder u geen last van me hebben.
Peter
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-09-2010 00:25

Wat een onzin zeg! De 1 is gewoon een betere visser dan de ander. Net als in het dagelijks leven. de 1 is beter in het ene dan een andere. Zo is het ook met vissen. Je hebt mensen die houden er een hobby op na, vissen voor plezier en vangen leuk en je hebt anderen die alle tijd die ze hebben erin steken en vangen meer en groter, meer en makkelijker. Zo is het en niet anders. Dus ja er zijn betere vissers, ookal wil je het niet horen.

Wat is de defenitie? je kan beter de vraag stellen, wat doe je eraan en wat heb je er voor over? Is het terrecht dat nederland vertegenwoordigd wordt door meneer Huizinga? tsjah, misschien............................., ik ben van mening dat er vele betere vissers zijn die nederland kunnen vertegenwoordigen.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-09-2010 01:19

Je benoemt precies wat ik al een week denk, ex judo iemand en vis boven hoofd man is het beste wat we hebben voor wat ik nu begrijp een wk is?
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

23-09-2010 01:26

Iemand met 4236 berichten vanaf 3 e maand 2007 heeft al een boek...........
Merendeels bullshitt,en in mijn ogen merendeels weinig inbreng op dit forum.
m,f,g der ronnie
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

23-09-2010 07:01

dat ben ik zeker, geachte reserve duutser?

Beter dat, dan ergens reserve in...

Mein inbreng hier ist immer nog meer dan deine im welt, jung.

Und de meeste berichten mijn kant sind reactionen up nonsens so wie deiner berichtje nu. Stum aber kan het niet lassen.

Voor het normale publiek:

Ik ken wel 1, eigenlijk 2, van de allerbeste voerders, telt dat ook? Soms is meer echt beter en soms niet.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-09-2010 10:38

Ik zei al interessante discussie zal het worden, en niet te vangen in one-liners, wie ik goede vissers vindt hangt niet af van hun resultaten, raar misschien in een trofeeënsport, maar van hun inzet en verbetenheid.
Mensen die het niet breed hebben maar toch offers brengen omdat het water lokt, voor wie sociale status een rotzorg is als hun vissen ervan af hangt.
Mensen die zo begeistert zijn dat ze zelf de meest gortdroge studies lezen over voeding en gedrag, omdat weg van het water dat 7-vinnig ding nog steeds in hun hoofd zit.
Dat soort is een apart slag, geven niks om een krokodil of polospeler op hun shirtje, zien hengels als een verlengstuk van hun arm zonder poespas, als ze al niet matzwart of donkergroen zijn doen ze dat zelf wel, scheit aan ingewikkelde weefpatronen in hun hengels.
Ze worden het liefst met rust gelaten en hier zal je ze nooit tegenkomen, sponsering is een noodzakelijk kwaad en vaak zijn dit nou net de mensen waar een fabrikant echte feedback van krijgt, en als ze dan noodgedwongen in een blaadje komen met een trofeefoto kijken ze nukkig de andere kant op.
4 dagen blanken is verschrikkelijk maar wordt toch gedaan, want zittend met Annie op de bank vind je nooit het antwoord voor je nieuwe targetwater, dat doe je kijkend en observerend, de signalen zien die bijna niemand opvalt, en je bent aan het water teminste.

Romantisch beeld? Tuurlijk, het is een soort visser wat 30 jaar geleden in Engeland rondliep, het zou een jonge Dave Lane kunnen zijn of Terry Hearn, maar ze bestaan, ook in ons laaglandgebied, Alijn Danau een paar jaar geleden, het was gewoon zielig om hem op de glimmende Shimano stand te zien staan tijdens Hiswa, hij wou overal zijn behalve daar, tussen de marketing mannetjes met een stropdas. Maar het mooiste voorbeeld vindt ik Phil Cottenier, zoek toewijding op in het woordenboek en er staat een pijltje naar hem.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
K. van den Herik

23-09-2010 11:13

om ergens de beste in te zijn betekent dat meestal dat je dat als mens-persoon niet bent. De top halen betekent dat je een egoist moet zijn.

Vroeger vond ik Niek Graumans de beste karpervisser. Hij was zijn tijd jaren voor. Soms kwam er jaren later iets neiuws op de markt, was hij daar al mee bezig geweest. Denk dat zijn drijfveer was: waarom uit te pluizen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2010 19:04

Is vast niks voor mij, een goede karper visser.
Wat in mij op komt wanneer ik die dikke schub in alle rust voorbij zie komen?
Dit: http://www.youtube.com/watch?v=JKXO2T06ZBU
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

24-09-2010 08:26

Henk,

Misschien is er wel verschil tussen karpervissers en karpervangers
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

24-09-2010 11:48

Ik kan dr niks van , alles wat ik vang en ooit gevangen heb , berusten op geluk en toeval . Maar wel altijd met plezier ....
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-09-2010 11:52

En dat is nou net het allerbelangrijkste, al dat gedenk krijg je hoofdpijn van en het pakt nooit uit zoals je gepland had, onbevangenheid is het magische woord voor een tevreden visser.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-09-2010 12:47

Hier nog zo'n opper blanker ..... met af en toe een uitschieter naar egoisme omdat ik moet vissen.

Ik vang weinig tot niets, dat irriteert mij wel maar bij gebrek aan watersense prits ik maar wat aan en zoals door anderen al aangehaald; je hebt t of niet ....... ik duidelijk niet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-09-2010 13:00

Ik denk dat het bij jou wel meevalt Marc, ook gezien de antwoorden die je geeft heb je wel door wat belangrijk is en wat vooral niet.
Na bijna dertig jaar vissen heb ik het genoegen gehad mensen met watersense bezig te zien, en dan bedoel ik op water wat ze niet konden, een water leren kennen na een tijdje kan iedereen die zijn ogen en oren openhoudt.
Watersense wordt vaak ook verward met puur geluk, ik heb ooit Dave Lane bezig gezien, nooit rust, altijd turen en dan ziet hij iets... god mag weten wat maar hij verlegt en een half uurtje later is er vis op de kant. Met 4 man op een put had hij 9 runs, ik eentje en de rest noppes, ik heb het ook niet, maar een ding weet ik wel, er zijn er heel weinig die het werkelijk hebben.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

27-09-2010 10:32

oke nieuwe stelling dan "wie is de tweede beste karpervisser "
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

27-09-2010 11:13

Aart heeft wel eens geschreven dat uit onderzoek is gebleken dat 5 % van de populatie karpers in een water makkelijk te vangen is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-09-2010 11:51

Valt echt wel mee Rick hoor, anderen beetje napraten is wat ik doe 8)

Had ook zo'n vismaat, niet leuk meer hij ving altijd en ik heb toen echt leren scheppen. Ik had dan ook tijd genoeg om te scheppen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

27-09-2010 15:16

@ Henk, exact de juiste plaat voor mij en blijkbaar veler onder ons.

Mij werd iig verteld dat ik geen goede visser ben, had er zelf nog niet eens de illusie dat het anders was :wink:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

27-09-2010 15:39

Altijd oppassen voor mensen die van Queenies houden......... in 't donker.......... in een tent.......in de bosjes............
Sta je een karper te scheppen, word je ineens geswaffeld.... :lol: :oops:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.