De jeugd hoort een visexamen af te leggen.


marlon pendisa
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-06-2010 08:28

21-08-2010 20:10

Ik vind het belangrijk dat de jeugd verantwoordt leert karper vissen.
Ze kijken tegen andere vissers op,de meesten van ons vissen met een voorslag terwijl het niet eens nodig is.(zijn we dan wel een voorbeeld voor de jeugd, sommige toch wel marlon)
Wat ik zeker lastig vind het najaar komt er aan wat gaan sommige van ons doen vismeel boillies dumpen vanaf november komt er geen karper op de mat.
teveel visolie in de mix en dan nog voeren met je ego inplaats van je verstand,de jeugd neemt alles van ons over dan vind jij jezelf nog wereldvisser.

Ik zal nog een mooier voorbeeld geven wie gooit er 100 gram trassi in de mix, zelf gebruik ik het voor mijn surinaamse voor de bami of sambal ik gebruik een heel klein beetje wie komt er bij me eten geintje.
trassi is heel sterk van smaak 10 gram is genoeg en 5 maggie blokjes is genoeg in kilo mix.

De jeugd komt info te kort over het maken van gezonde boillies en over rigs en het peilen enz.....
Wat zeg je dan tegen zo een jochie kijk efffe op het internet vind je genoeg zo help je hem toch niet.
Met zo een visexamen kan zo een jochie meer leren (mits je een goeie leermeester heb)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-08-2010 20:30

Hoewel je insteek zeker nobel is ben ik het niet eens met je stelling. Natuurlijk willen we graag dat de jeugd met zo veel mogelijk kennis aan de waterkant komt, er zijn echter twee belangrijke punten die me zo te binnen schieten. Ten eerste willen we de drempel voor de jeugd om een hengeltje uit te gooien niet te groot maken. Vissen is een prachtige sport en ik zie graag dat kinderen er op jonge leeftijd kennis mee maken Natuurlijk proberen we ze zo veel mogelijk kennis mee te geven, vele hengelsportverenigingen zijn actief in het begeleiden van kinderen en zo leren de kids al tijdens het zetten van de eerste stapjes hoe ze goed met een vis om gaan. We moeten echter wel zorgen dat het laagdrempelig blijft. Een verplicht examen zal de drempel om te gaan vissen erg hoog leggen voor vele kinderen, zowel vanwege de verplichting als vanwege de prijs (zoiets is niet gratis te organiseren). Daarnaast kan je gedetailleerde informatie nooit in zo'n cursus stoppen. Wat wil je die kids wel niet allemaal bijbrengen? Persoonlijk kan ik me vele tientallen dingen bedenken die ik vele malen belangrijker vind dan bijvoorbeeld hoeveel trassi er in een boiliemix mag. Je kan moeilijk een 4 jaar durende cursus gaan houden. Vergeet niet: het overgrote deel van de jeugd draait nog lang niet zelf boilies en als ze dat al doen dan zijn de hoeveelheden alsnog erg klein.
Laat de jeugd gewoon al doende leren en duw dat leerproces wat de goede kant op met vakkundige begeleiding, dan komen we veel verder lijkt me.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-08-2010 20:42

marlon pendisa schreef:
Ik zal nog een mooier voorbeeld geven wie gooit er 100 gram trassi in de mix, zelf gebruik ik het voor mijn surinaamse voor de bami of sambal ik gebruik een heel klein beetje wie komt er bij me eten geintje.
trassi is heel sterk van smaak 10 gram is genoeg en 5 maggie blokjes is genoeg in kilo mix.


Wie zegt dat 10 gram genoeg is? Voor jou voldoening misschien.

Ik gooide 55 gram trassie in een kilomix,en weet je wat? Vangen.

Dusjah is 10 gram genoeg of is 100 gram te veel?


De jeugd experimenteert graag zelf,met als gevolg vallen en opstaan.


Over November laat ik me niet uit! je kent de winters van Nederland wel. Vismeelbol kan nog steeds in een zacht November werken.


Zolang de maanden nog niet hard afkoelen zal de vis zich blijven voeden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2010 20:47

Ik lees nergens wat het probleem is met de door jou geconstateerde ondeskundigheid Marlon.

Niet iedereen is direct een crack of wordt dat eens. Maar wat maakt dat uit?

Buiten beschouwing gelaten van wat er van jouw aanmerkingen perceptie is of feit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2010 10:18

Marlon, mag ik vragen wat je er zelf aan gedaan hebt om het e.e.a. te verbeteren bij de jeugd?
Want iets typen vanachter een PC is wel makkelijk maar lost niets op wat dit betreft...
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

22-08-2010 10:49

Pffff examen voor de jeugd ?
Denk dat er veel jeugdige personen zijn die het beter doen dan "ouderen".
De jeugd is bij wijze mee opgegroeid met de onthaakmat en visveilige systemen.
Een oudere heeft jaren zonder al deze opties gevist, deze zijn moeilijker te overtuigen
dan die bepaalde jeugd, want die ouderen zeggen: vroeger ging dat ook zonder.

Nu ik denk dat 95 % van de vissers het wel weten hoe en wat.
En die 5% he, daar kan je helemaal niks aan doen.

Een examen voor de jeugd, en 50 m verder zitten er 10 oostblokkers te slachten ???????
Greets Gino
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-08-2010 10:54

Zeg niet op voorhand dat t kansloos is .... maar kijk eens ff naar het verkeer, als er ergens relatief veel tijd in gestoken wordt is dat wel het rijbewijs. Kijk vervolgens eens naar het rijgedrag van veel mensen.

Weten, geleerd hebben is iets heel anders dan het ook daadwerkelijk in praktijk brengen.

De eerste mensen emt een boilie werden ook uitgelachen of beticht van slecht met de vis voor hebben, de eersten met een plastic aasje ook, de eersten met ach you get the point?
Zoals Kees al aangeeft, wat is er zo slecht aan meer van een ingredientje? En hoe weet jij dat? Wie ben jij dat jij denkt dat? JE bent relatief nieuw op dit forum, zegt uiteraard niet zoveel, maar er zal door mensen toch naar jouw registratie datum gekeken worden ..........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

22-08-2010 11:37

een examen voor de jeugd slaat echt nergens op net of wij alles verkeerd doen ofzo?
ik vis regelmatig met me vader en leer hem zo nu en dan dingen bij terwijl hij al ze hele leven vist,
maar omdat hij ouder is hoeft die dan geen vis examen te doen? terwijl ik misschien wel beter weet waar ik mee bezig ben,
maar ik val onder de jeugd dus word er maar meteen aangenomen dat ik niet kan vissen ofzo en niet weet waar ik mee bezig ben?
misschien moeten we jou eens zo een examen laten doen kijken of je het wel haalt? wie zegt dat jij alles weet?
heb altijd geleerd dat je dingen leert door vallen en opstaan en iedereen maakt wel eens een fout door te veel voer in het water te gooien,
of te veel vismeel in ze bollen te gooien.

Naja ik ben naar me werk om wat geld te verdienen moet namelijk volgende week natuurlijk wel weer 10kg bollen het water in gooien of is dat te veel?
denk dat jij het me wel kan vertellen?

Gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-08-2010 12:01

Of je het moet verplichten lijkt me een lastig punt. Vele zullen de pijp aan Maarten geven of dat nu zo wenselijk is??

Wel de rede dat de KSN een jeugdkamp als de Snoekbaars in België organiseert. Een middag onderlijntjes knopen, waarbij het systeem van veilige systemen uitgebreid aanbod komt onderleiding van o.a. een Martin Post. De werking van een goede boilies bespreken onderleiding van deskundige VBK leden waarna zij zelf bollen gaan maken. Tijdens een dril adviezen geven wat je wel en niet moet doen. Het landen van een karper bespreken vele dus ook oudere doen dit nog steeds fout in mijn ogen.

De KSN jeugdcommissie een landelijke jeugd infodag organiseert bij Sportvisserij Nederland waar al dit soort zaken ook aanbod komen.

Op een beurs als Zwolle zou je hier wel nog meer aandacht aan kunnen schenken. Dat SVN samen met een KSN en het VBK hier een belangrijke voortrekkers in kan vervullen lijkt me duidelijk. Visveiligheid verdient nog meer aandacht dan wat het nu krijgt. Er is dus nog veel te winnen niet alleen voor de jeugd.

Groet,
Peter
Erik Balduk
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-07-2010 10:17

22-08-2010 12:13

Met een examen gaat het hard achteruit met aantal vissers, de drempel word te hoog/te duur (zoals al gezegt). Van het voeren met verkeerde bollies die niet de juiste ingredienten of verhoudingen bevat, zie ik het probleem niet. Als een karper de bollie niet wil eten vang je gewoon niets. Dan ga je opzoek naar andere bollies of aasjes of de presentatie daarvan, zo leert men vissen. Dat geldt natuurlijk voor alle leeftijdsgroepen.
Met name kinderen zouden meer voorlichting moeten krijgen over het goed behandelen van de gevangen vis. Ik zie regelmatig vissertjes de vis aanpakken met een droge theedoek, de schubben en de slijmlaag beschadigen dan enorm. Terwijl ze het niet verkeerd bedoelen, in tegendeel.
Als ik die kinderen uitleg dat het beter is om de vis aan te pakken met natte handen, begrijpen ze het 9 van de 10 keer en nemen ze het over. Hier ligt dus een belangrijke taak voor de gevorderde visser.
Niet elke beginnende visser begint onder het toeziend oog van een ouder of een ervaren visser. Een examen: nee. Voorlichting: Ja!
Mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

22-08-2010 13:01

Examen voor de jeugd zie ik niet zitten wie gaat dat controleren dan?Laat de jeugd lekker vissen ze kunnen beter aan de waterkant hangen dan dat ze hier in de straat rottigheid uithalen.Dat er wat meer begeleidng kan zijn naar de jeugd toe daar kan ik wel wat mee.Maar wie gaat dat doen dan als ik nu al voor het 2e seizoen aan het vissen ben en nog nimmer bent gecontroleerd op mijn papieren laat staan begeleiding.Maar laten die jonge gasten zich ook niet gek maken door tijdschriften .En doen wij het dan altijd even goed dan ook wij verspelen wel eens wat en trekken daar onze les uit ,TOCH????
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

22-08-2010 15:15

Een vis examen hahahaha :lol: Net zoiets als je rijbewijs? Eerst theorie en dan praktijk :lol:

Nee even zonder gekkigheid, ten eerste heeft het niks met jeugd te maken, maar eerder met beginners. Want iemand die op zijn 40ste begint weet uiteraard minder dan iemand van 15 die al vanaf z`n 5de mee gaat met papa. En een examen is wel erg ver gezocht hoor. Vissen is een hobby, en dat zal ook zo moeten blijven!!!!
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

22-08-2010 18:46

Marlon

Ben het zeker niet met je eens:
1. Jeugd wordt gek gemaakt door de commercie. Ze nemen het klakkeloos over zonder zelf er eerst over na te denken
2. De jeugd mist een stuk waarden en normen. Wat in de maatschappij geldt, geldt ook voorhet karpervissen.
3. Niet alleen de jeugd maar ook volwassen 'profi'karpervissers misdragen zich en zijn zo een slecht voorbeeld voor de jeugd (oa nachtvissen en drie hengels waar verboden)

Ik zou het probleem niet alleen aan de jeugd willen toeschrijven maar ook veel ouderen misdragen zich. En is er een beginnende karpervisser aan de waterkant dit niet geheel de 'richtlijnen'volgt, zullen wij het dienen te zijn die hem op het goede pad zetten.
A bad day fishing is better then a good day at work
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-08-2010 18:58

Zelfde als een vaarbewijs halen......kan me niet aan de indruk ontrekken dat het qua veiligheid op het water geen reet uithaald. Wél is er een extra bedrijfstak ontstaan en banen gecreëerd. Heb heb zelf ook maar vaar er niks anders om.
En wat eerder is aangehaald, iemand die 40 is en begint met vissen weet ook nog niks. en ik heb genoeg volwassen mensen dingen zien doen waar je op zijn zachtst gezegd niet blij van wordt. Daarnaast creer je een drempel voor deze mooie hobbie.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-08-2010 19:55

Geef de jeugd niet de schuld als ze in jou ogen iets verkeerd doen.
Geef de ouders de schuld dat ze het niet goed aangeleerd hebben.

Vaak genoeg zie je dat de kinderen ff met pa naar de hengelsport winkel gaan en met een complete uitrusting aan de waterkant gedumpt worden, zo vrouw we hebben een weekeindje rust!.

Ik heb getracht mijn zoon alles te leren wat ik weet en kan nu zeggen dat Dennis echt geen examen nodig heeft om fatsoenlijk te vissen.
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2010 20:04

Ik heb het al eens eerder gemeld maar toen werd er nogal lacherig over gedaan: Waarom niet 1 A4tje/A5je bij de aanschaf van een vispas met de "10 golden rules" (of 20 voor mij part) laten ondertekenen ter kennisgeving en dan pas de vispas (tijdelijke vispas) uitreiken. Zo simpel en toch doeltreffend.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-08-2010 20:11

Waarom 10 of 20 regeltjes lezen en met akkoord ondertekenen? Wie controleert het later allemaal? Juist niemand dus,op een enkele controle na waarbij het toevallig goed gaat.

Je gaat standaard akkoord met alles wat je aanschaft,met een aanschaf van een vispas ga je al akkoord met regeltjes die beschreven staan op Sport visserij Nederland

Astublieft http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... en_regels/

Standaard al een akkoord met verwachting dat men zich er aan houd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-08-2010 20:18

leen goudappel schreef:Waarom 10 of 20 regeltjes lezen en met akkoord ondertekenen? Wie controleert het later allemaal? Juist niemand dus,op een enkele controle na waarbij het toevallig goed gaat.

Je gaat standaard akkoord met alles wat je aanschaft,met een aanschaf van een vispas ga je al akkoord met regeltjes die beschreven staan op Sport visserij Nederland

Astublieft http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... en_regels/

Standaard al een akkoord met verwachting dat men zich er aan houd.


Het gaat niet om de controle. Je mist m'n punt denk ik... Men leest eerder die (slechts) tien gouden regels ter plekke dan de hele visserijwet. Zo geef je iig gelijk al iets mee waar men direct over nadenkt.

Edit: Bovendien lezen mensen toch meestal wel even als ze iets moeten tekenen. Klein stukje tekst is dan best te doen lijkt mij. Ik zou het wel ter plekke in ieder geval wel even lezen. Kwestie van een klein minuutje.
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

23-08-2010 21:58

Hoi Marlon,

Het is een leuke gedachte zo'n examen , maar of het verstandig is? Financieel haalbaar .. is er voldoende niveau om zo'n examen te kunnen halen. Dus je legt beperkingen op. Je start al met je eigen beperking ... je wilt iedereen verantwoord karpervissen leren. Waarom Karpervissen en niet vissen in het algemeen?
Hier zit namelijk een groot manco. Luitjes beginnen met kapervissen ... terwijl ze de basis.. zeg maar het vissen op voorntjes domweg missen. Gelukkig zijn er een hoop visvereningen die initiatieven nemen naar de jeugd. Vios in Enschede is dik 25 jaar terug, al begonnen met een viscursus voor kinderen .. destijds fl. 2,50 voor 10 lessen inclusief ranja. Ook de Karpergroep Twente van de KGT bestede destijds heel veel aandacht aan de jeugd. Ben zelf een tijdje ( helaas te kort) jeugdleider geweest ... geloof me dat waren leuke tijden. En de kinderen toen .... daar kon menig volwassene nog een hoop van leren. Ben nog steeds trots op ze!
Marlon, zie meer volwassen klungels .. niet alleen onze oosterburen.. aan de waterkant dan jeugd die het niet snapt.
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2010 22:36

Ik hoor Marlon niet meer. :-?

Er zijn allerhande technische beperkingen. We voeden geen vissen, maar gebruiken aas om vis te vangen. Ga maar uitleggen dat aas aan de wetgeving rond diervoeders moet gaan voldoen. Koivoer voldoet trouwens daaraan, maar er zijn enorme kwaliteitsverschillen. Marlon antwoordt niet om zijn redenen duidelijk te maken, maar doorredenerend lijkt de motivatie het voorkomen van dierenleed. Als ik als wetgever op dat alles geattendeerd wordt, dan is mijn eerste gedachte het maar helemaal te verbieden.

Ik betwijfel of zoiets werkt (in Duitsland niet echt bijvoorbeeld), maar ik vind het ook een verkeerd signaal. Overigens niks mis met geven van voorlichting. Maar een verplicht examen zie ik niet als een positieve bijdrage aan de toekomst van de hengelsport.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-08-2010 22:45

Blijft een hobby
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

24-08-2010 01:04

Stephanie Schipper schreef:Ik heb het al eens eerder gemeld maar toen werd er nogal lacherig over gedaan: Waarom niet 1 A4tje/A5je bij de aanschaf van een vispas met de "10 golden rules" (of 20 voor mij part) laten ondertekenen ter kennisgeving en dan pas de vispas (tijdelijke vispas) uitreiken. Zo simpel en toch doeltreffend.



vertel mij eens wat volgens jou de "10 golden rules" zijn, en waarom de jeugd dit zou moeten onderteken en niet iedereen aangezien iemand van 50 die nog nooit een hengels vast gehouden heeft zeker weten minder weet dan iemand van 10 die al een aantal keer met ze vader mee is geweest.
En indien je wilt vissen moet je gewoon de regels volgen en je netjes gedragen doe je dit niet mag van mij part je pas afgenomen worden voor een jaar o.i.d. Maar denk dat je door middel van een examen de overlast aan de waterkant niet minder maakt maar juist erger. mensen hebben geen zin in zo een examen dus gaan ze dan wel vissen zonder het examen gehaald te hebben waardoor je juist meer illegale vissers krijgt en dus meer overlast en dus slecht voor onze visserij.

Vind het een goed idee van de visverenigen om cursussen te geven maar dit moet zeker niet verplicht worden en een vis examen slaat echt nergens op.
straks moeten we overal een examen voor doen voordat we uberhoud de straat op mogen.

Bij de viswinkels is het misschien wel handig om bij voorbeeld standaard bij elke jonge/beginnende karper visser de dvd "verantwoord vissen op karper" mee te geven, maar helaas zie ik in geen enkele winkel deze dvd meer liggen terwijl er voor een beginnend persoon toch wel leuke tips in staan.

Groet Patrick
K. van den Herik

24-08-2010 08:13

als je als 12 jarige nog dingen over gedrag moet leren is dat een trein die gemist is door pa en ma.

Zodra men wil rennen voordat men fatsoenlijk kan lopen gaat het fout, daar helpt ook geen visbewijs aan.

Als iedereen die zich aan de jeugd de t.... ergert zich nu eens bij zijn hsv aanmeld en iets in een jeugdproject gaat doen, moet het vanzelf beter gaan.
"leer een kind vissen"

BTW: zo'n jeugdkamp opent ook je ogen ...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 10:47

De spijker op z'n kop Klaas qua jeugdviskampen. De realiteit is dat we ieder jaar heel veel neen moeten 'verkopen' aan de jeugd omdat de viskampen dan al volgeboekt zijn. Het probleem is echter ieder jaar weer om voldoende volwassen begeleiders te krijgen...
'Geblér' hier over een visexamen voor de jeugd leidt dan ook nergens toe omdat zoiets niet te verwezenlijken is, voor zover dit al wenselijk mocht zijn.
Daadwerkelijk de koe bij de horens vatten qua jeugd bij jouw HSV of je opgeven als begeleider voor jeugdviskampen is pas een positief signaal.
En er zijn ca. 950 HSV-en waarvan de meerderheid nog steeds niets of nauwelijks iets voor haar jeugd doet, wat dit betreft ligt er dus nog een hele wereld open...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 10:53

Nog even aansluitend bij Klaas. Realiteit is dat de jeugd tegenwoordig teveel voeding krijgt en te weinig opvoeding, alle troep die links en rechts weggesmeten wordt is daar ook een sprekend voorbeeld van, al ligt dat niet alleen aan de jeugd omdat ook sommige ouderen, wat dit betreft, een superslecht voorbeeld geven.