De jeugd hoort een visexamen af te leggen.


Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 11:19

Teach your children well
Their father's hell
did slowly go by........

Catch 22 is dit dus, de goedbedoelende jeugd die wil komt vrijwillig naar voorlichtingsevenementen, omdat het hart op de goede plaats zit, dus zelfs zonder voorlichting komt het wel goed met hen.
De klojo's bereik je zo dus niet.

Uit ervaring, op een water in Eindhoven staan 2 gezinnen met tenten en heel de poeha, pappa in een campingsmoking, ik stop voor een praatje en hij heeft al overal gevist, pb heeftie van 26kg, zegtie......
Dan vangt hij een knol van 12 pond, die wordt een half uur boven water gehouden want alles en iedereen moet er mee op de foto op elk mogelijke pose, raar als je pb 26kg is, maar goed.
De volgende dag loop ik weer langs en de teringzooi die is achtergelaten is niet normaal, dat zijn dus 2 gezinnen, met 2 vaders als voorbeeld.........

Voorbeeld 2, een jongen met een penhengel, kom hem overal tegen, altijd speurend, onthaakmatje bij hem, altijd bezig, vangt z'n visjes.
Gaf hem een blik anijsmais en hij sprong een gat in de lucht, laatst kwam ik hem tegen op de plaatselijke vijver met broertje en vuilniszak, ongevraagd is hij aan het opruimen omdat hij zich ergert......... wie moet er van wie leren?

Ik ben 46, begrijp me niet verkeerd, maar klootzakken zijn van alle leeftijden, de interesse en theorie achter rigs en alles wat nieuw is wordt sneller en beter vertaald naar vissen door de jeugd, ik ben niet vergeten hoe fanatiek ik kon zijn toen ik 16 was.
Maar dat is mijn mening natuurlijk, als er al een rijbewijs moet komen dan voor iedereen, er zijn op dit forum talloze ontbeantwoorde oproepen van beginners, begin daar dan mee.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 11:38

Rick, ik kan minstens 10 voorbeelden van het tegenovergestelde geven, maar dat draagt m.i. weinig bij aan deze discussie.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 11:44

Ik ook Aart, ik weet ook dat er veel pubers zijn die tekeer gaan als een dolle, kampvuren stoken waardoor er een jaar later niet meer 's nachts gevist mag worden, brasems in de bosjes schoppen enz. Maar alleen maar de jeugd is ook niet waar, dat is het enige punt wat ik maken wou.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 11:48

Mee eens Rick, maar dat had ik in mijn 2e posting ook al aangegeven.
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

24-08-2010 11:56

nou ik denk dat de meeste wel normaal doen. ik ken niemand van mijn vriendenkring die debiel doet met karperen, geen kampvuurtjes ofzo. het enigste openvuur dat er gebruikt word is dan een gaspitje voor soep ofzo. wij vissen ook 100% visveilig. haakje 8, safety clips groot wartel lood zodat het makkelijk van de safety clip af gaat. of zon heli-gripter waarbij alleen de onderlijn nog in de bek blijft mocht je de karper verspelen. dus ik geloof niet dat iedereen zon examen nodig heeft. de meeste jeugd haakt toch al af als ze niets vangen de eerste keer.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 12:38

Aart heeft eigenlijk wel gelijk, hij heeft het al eerder gemeld, alles proberen te pinnen op een groep is zinloos, willen we wat veranderen dan zullen we dat zelf moeten doen aan de waterkant door de probleemgevallen aan te spreken, jong & oud, wie dan ook, maar de hoop dat dit soort klojo's zich vrijwillig melden voor welke cursus dan ook is ijdel helaas.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

26-08-2010 11:51

niet alleen naar de jeugd toe,maar ook die ouwe eigenwijze rotten... :wink:

gisteren een artikel in de buurt krant..

kat dood door karperboilie ...

een kat is doodgegaan door een onderlijn die op een stek lag waar niemand meer aan het vissen was.

de kat at de boilie en slikte de haak door waardoor hij overleden is. de eigenaars zijn om het zacht uit te drukken pissig hierom omdat dit niet nodig is INDIEN IEDEREEN ZN SHIT OPRUIMT!

even een paar dingen die ik belangrijk vind voor de omgeving als ik aan het vissen ben.

1. geen hengels opgetuigd met boilie en haak ergens tegenaan zetten voor je ingooit. een hond heeft die zo gepakt met alle gevolgen van dien
2. geen onderlijntjes laten slingeren ,met of zonder bol eraan. er is niet voor niets een rigwallet!
3. geen emmers met voer open laten staan!
4.ruim je troep op zodat je er ook nog een volgende keer kan zitten. voor je de hele omgeving tegen je hebt.

zijn er nog mensen met logische handelingen als je gaat vissen ?

vul maar aan!
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-08-2010 16:21

Niet je lijnen met je fantastische voerboot aan de andere kant van de plas droppen als er ook anderen op de plas willen vissen.
Niet gaan lopen zeiken als je al de halve plas bezet houd wanneer iemand 20m uit de kant zijn aas dropt. Je weet dat ik het tegen jou heb eikel....!
Voerbootvissers moeten niet lopen zeiken als een ander ervoor kiest verspreid te voeren wanneer je uitgevaren hebt zijn kant op. You know...
Niet tegen andermans voerplek aanrijden omdat je zelf geen visje kan pakken. Ja jij ja....shit head.
Laat je schijt en pleepapier niet liggen. Neem een emmer mee, hang er een vuilniszak in en je kan je shit mee naar huis nemen.
Loop niet zo stoer en zeg eens gewoon gedag als een ander op je plas wil komen vissen. Zit niks bij wat van jou is mafkees.
Sloop niet de omgeving omdat jou werpkunsten waardeloos zijn.
Breng anderen niet op een dwaalspoor omdat je zelf zo onzeker bent als de pest waardoor je bang bent voor een beetje concurentie.

Betreffende zaken zijn niet af te leren door een cursus. Heeft meer met respect te maken wat niet vanuit huis is meegegeven.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

26-08-2010 20:11

Voor de jongeren en beginners:

Als je iemand ziet vissen en je bent op de scooter rij dan niet tot boven op z'n lip om vervolgens boven de herrie van je lekke uitlaat heen te schreeuwen, beter nog, bewaar ook lopend afstand van de waterkant, hij kan zomaar aan het kantje zitten vissen.

Zet piepers aan als je hengels in het water liggen en je lijn uitgezakt is, niemand is geïnteresseerd in het geluid van jouw nieuwe setje, en waar denk je dat die ontvanger voor is?

Als dan je kit klaarligt, ga dan niet 200m verder je buurman lastigvallen met Frankrijk verhalen of verborgen 40 plussers in NL die alleen in je hoofd bestaan, blijf bij je hengels, ook als je denkt dat er geen obstakels zijn, die zijn er namelijk altijd onder water, van winkelwagentjes tot pijpleidingen, scherpe taluds met mosselbankjes enz enz, een beetje karper in volle run is sneller dan jij.

Het meest fatsoenlijke is voor je iets doet naar de buurman te gaan om een beetje te overleggen waar hij ligt enz, een voerboot wordt niet verkocht met de verplichting om altijd schuin aan de overkant te vissen, gebruik voor je stekkeuze je watersense, niet het verlangen om iedereen te laten zien dat je boot lampies heeft.

Beoordeel vissers niet op het merk van hun hengel, of de waarde ervan, een krokodil op je shirt maakt van jouw ook geen beter mens, dus waarom zou dit anders zijn?

Verberg je onkunde niet achter een grote muil of een stoere houding, als je met 10 voor 2 poten en veel gebaren staat te vertellen over je 50 ponder weet iedereen dat je liegt en zal niemand je serieus meer nemen, en dat blijft lang hangen, stel je relaxed op en zie je een meer ervaren visser die je wel aardig lijkt leg dan uit dat er nog dingen zijn die je niet helemaal begrijpt, 9 van de 10x zal je hulp krijgen zonder dat je je dom hoeft te voelen.

Gebruik de tijd overdag als je hengels in het water liggen niet om steentjes te gooien, keiharde house of fikkie stoken, dom naar vrienden schreeuwen of met veel poeha te bellen met een hoog volume, water draagt ver, iedereen kan je horen en helemaal niemand zit erop te wachten wat jij te vertellen hebt en welke chick je nu weer hebt uitgewoond terwijl de hond van de buren het enige is waar je qua vrouwelijkheid bij in de buurt bent geweest.
Gebruik die tijd om te leren, zoek naar sporen van de karper, leer het verschil tussen karper- brasem- en zeeltbellen, probeer je op een plas een trekroute voor te stellen, peil als het kan en maak een simpel tekeningetje van de hoogtes.

ook de oudere starter, leeftijd biedt geen garantie die ervoor zorgt dat je geen karpers kunt beschadigen, leef en leer, zeker jij zou niet te bang moeten zijn om te vragen, en wat jij zeker moet begrijpen is dat voor veel mensen vissen ontsnappen is van de ratrace, dus niemand wil weten van je lease Audi die in elke straat staat en nooit van jou zal zijn, of dat het zo druk is op de 'zaak' Als je 3 kinderen hebt en een labrador begrijpt iedereen dat je geen spannend leven hebt, geeft niet, geld voor velen maar doe niet net alsof, en ik hoef ook niet te weten of je Wilders hebt gestemd of wat de rente op je hypotheek is, vis gewoon!

Bovenstaande is natuurlijk mijn mening en gebaseerd op 20 jaar ergenis, meer niet.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

26-08-2010 20:59

Voor de ervaren visser.

Begrijp dat jij hoogstwaarschijnlijk de evolutie hebt meegemaakt, het zal nooit meer zo veranderen als de laatste 20 jaar, wij konden niet gelijk starten als karpervisser, de jeugd nu wel, wees daar niet boos om, maar help, zo help je uiteindelijk jezelf maar ook het bestand waar je vist.

Ook ik dacht vroeger in een soort eredivisie van zoetwatervissen te zitten, op engelse leest geschoeid was dit een elite sport voor echte mannen met een waxcoat die af wilden zien met een houten reet van de pukkaseat, nu vele jaren later blijkt dat niet zo te zijn, leer ermee te leven, het is volkssport nu, net zo plat als SBS6 en er zijn vissers tegenwoordig die denken dat hart van nederland nieuws is, tsja, filter de blijvertjes eruit en help ze op weg en help jezelf uiteindelijk, de meesten zijn niet verkeerd als je ze leert kennen, beter dan van een afstandje je jezelf zitten ergeren.

Begrijp dat iemand van 17 niet heel de dag als een zombie naar zijn hengels kan staren, stel je een beetje relaxed op en geef ze een beetje ruimte, er moet nu eenmaal af en toe druk gedaan worden, de druk is ook hoger dan in onze jeugd, tegenwoordig wordt men geacht met 17 al volwassen te zijn, in werkelijkheid kunnen de meesten met 2 handen hun ding nog niet vinden.
wees niet zo stom om te denken dat je niks meer kunt leren van de jeugd, Fairbrass, of je hem nu mag of niet heeft veel verandert in het vissen, zijn produkten worden het meest nagemaakt in China en hij was begin 20 toen hij begon. In NL lopen veel vissers rond die al veel bewezen hebben (meer dan ik in ieder geval) die nog midden 20 zijn.

Doe je niet groter voor dan je bent, vooral aas heeft een grote vlucht genomen, bij velen is dat voorbij gegaan, als iemand vraagt wat bv L-zero 30 is en je weet het niet dan is dat niet erg, wel erg is als je dan luidkeels gaat roepen dat het allemaal onzin is, daarmee laat je zien dat je er geen fuck van weet, en dat je je dom voelt en dat is erger. Je kunt ook niet alles weten, heb er vrede mee.

wil je iets goed uitleggen aan een beginner wees dan niet bang om je fouten als voorbeeld te geven, het boekje met de foto's is leuk, maar leert niks, behalve dat je vis kunt vangen, en dat mag je ook verwachten van een veteraan, leer dat je in de instant maatschappij van vandaag de dag vissen op karper nog iets is wat tijd kost, om te vangen, maar ook om te leren, leg goed uit welke haken serieus schade aanbrengen in sommige situaties, leer ze goed ingooien, als je met een 2.75lbs hengel niet over 50 meter in een vak van 2 vierkante meter kunt gooien zonder clip moet je nog wat leren. Voorkomt onnodig in- en uitgooien en verstoren van de stek.

Als je vist waar anderen komen is dat jouw keuze, water is niet van jou, jezelf zitten ergeren geeft je alleen een hartaanval, ga dan weg of probeer een beetje plek voor iedereen te maken, of ze lopen te klooien zullen ze eerst moeten laten zien, dat zie je niet aan hun neus of leeftijd.

Als het jochie van 17 vangt en jij niet doe jij het verkeerd, ga niet dreigen of wegsturen, besef dat vissen nog steeds een groot deel met geluk heeft te maken.

Bovenstaande is mijn mening en meer niet, maar het zal wel helpen tot een beetje minder ergenis over en weer.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-08-2010 00:11

Waarom alleen de jeugd,gewoon iedereen de aanwezige crack,s hier :lol: hoeven niks te vrezen die slagen feilloos.
Alles gelijk trekken niks jeugd ook de benevelde oudjes en de supervissers hier in ned.
In Duitsland werkt t ook,zelf thema geschiedenis zat ik het pakket en landskennis. :lol: :lol:
M,F,G DER PERFECTE RONNIE.
breek me de slurf niet open
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-08-2010 07:14

Sorry Ron, maar m.i. werkt het niet in Duitsland. In Duitsland vist namelijk maar 3% van de bevolking en in Nederland meer dan 10%, dus in ieder geval meer dan 3x zoveel.
Bovendien komen vrijwel alle mensen uit de v.m. Oostbloklanden, die in Duitsland werken, in de omringende landen vissen omdat ze simpelweg het Duits niet voldoende beheersen om de Prüfung te kunnen halen.
Op de Scandinavische landen na vist qua West Europese landen de Nederlandse bevolking het meest, dus ook meer dan in Engeland of Frankrijk etc.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

27-08-2010 08:57

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Vis af en toe met de pen, dus veel zooi meenemen doe ik niet. Veelal vanuit een verlaten weiland. Achterlaten van stukken lijn ed zal er dus alleen maar voor zorgen dat die boer mij de volgende keer van zijn land afschopt terwijl hij mij nu vriendelijk toeknikt.

Met mijn dochter (7 jaar) af en toe achter wat baarjes en witvis aan en leer die al doende hetzelfde.

Als iedereen dat zou doen is er volgens mij geen probleem. Zoals eerder vermeld hou je altijd die 5% die zich aan geen enkele regel houdt.

Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-08-2010 10:09

Wat een stelling,vindt 3%van 82.329.758 meer dan 10%van 16.515.057.
Hou op met tellen en %,wordt ik scheitziek van.
In ned heeft men ook forenzen;polen met ned kenteken toch,wat een gezeur.
En dan de prive,verenigingenwateren: waar een eigen verg voor nodig is die hebben geen prufung nodig.Ga die maar opzoeken op google zijn er heel veel.
m,f,g der super ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-08-2010 10:30

Ronneke schatje,

Je vergeet er bij te schrijven dat we ook een bepaalt type Limburgers hebben. Is dat rede om zo agressief te reageren ? :lol: :lol:
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

27-08-2010 11:13

Mehr dat sunt se waal,de richtighu.
DE GRUS.DER RONNIE.
breek me de slurf niet open
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-08-2010 20:32

Ron, je vergeet daarbij wel dat Duitsland vele malen groter is qua oppervlakte dan Nederland. Percentages van de totale bevolking geven als vergelijking de juiste cijfers en niet jouw interpretaties...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-08-2010 20:27

en marlon heeft al een hele tijd niet meer gereageerd.
:lol:
word waarschijnlijk te heet onder zijn voeten....
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-08-2010 20:30

Marlon zit te studeren.

Droge stof hoor, dat viskunde. :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-08-2010 22:22

Ik zou i.i.g. zakken als een baksteen.
Ook al ruim ik alles altijd netjes op, ik weet gewoon meer dingen niet als wel!

De eerste de beste vraag hoe een leadcore, helico of chodrig te knopen laat me al stralen, (en dat kan dus al voordat het water in zicht komt) :o . Dan begraaf ik wel de vissen uit de 40+klasse die verkloot zijn door lui die wel weten hoe die bende te knopen...net als vanmorgen :cry: De bats zit tegenwoordig als standaardatribuut in m'n foudraal!
Groet'n Henk..

still growing Old.