met weer haak vissen of zonder ?


Gebruikersavatar
robert hopstaken
Berichten: 3
Lid geworden op: 17-08-2010 01:21
Locatie: almelo

18-08-2010 06:53

ik vis regel matig zonder weer haak
maar de laatste tijd toch soms nog even met
want heb al een paar keer gehad dat ie in een keer naar me toe zwemde
en het gewoon voor elkaar kreeg om er af te gaan
kan iemand mij vertellen of er een techniek is hier voor

gr.
Paul Verheijen
Berichten: 70
Lid geworden op: 19-09-2009 10:09
Locatie: Nederweert

18-08-2010 12:45

Gewoon de lijn strak houden en zorgen dat de lijn geen seconde slap komt te staan want dan kan de haak er uit schieten als de vis met zijn hoofd schud.

Zonder weerhaak is ook veel gemakkelijker met onthaken, en je beschadigt de vis minder dan met een haak mét weerhaak
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-08-2010 12:51

Paul Verheijen schreef:Gewoon de lijn strak houden en zorgen dat de lijn geen seconde slap komt te staan want dan kan de haak er uit schieten als de vis met zijn hoofd schud.

Zonder weerhaak is ook veel gemakkelijker met onthaken, en je beschadigt de vis minder dan met een haak mét weerhaak


En voor jezelf makkelijk ;) haak en vinger. Maar ook in je broek/stoel etc etc.

Maar inderdaad geen seconde lijn geven.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

18-08-2010 13:31

Hier is al veel discussie over geweest, ik blijf erbij zonder of platknijpen is het fijnste voor de vis en voor je zelf.
We altijd de lijn strak houden, maar goed ik neem aan dat je dat al altijd hebt gedaan.
Groetjes ron
K. van den Herik

18-08-2010 13:36

uitgaande van de huidige weerhaken, de microbarbs. Stel ik dat weerhaakloos vissen veel meer schade veroorzaakt en kan veroorzaken dan met micro barb.

Laat ik nu dat net zo kunnen bewijzen dan anderen.

We noemen haar 1oog
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

18-08-2010 16:47

Als er meer schade aangebracht zou worden zou ik er niet mee vissen. Over dit onderwerp kun je lekker discussieren.
Mijn ervaring is, dat er geen schade is in de bek van de vis, zeker nier meer dan normaal.
Groetjes ron
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-08-2010 17:47

Ik gebruik tegenwoordig de haken van kevin nash,
Reden daarvan er zit op des betreffende haak een kleinere weer haak dan,bijna alle hake in de verkoop.
groet
Borgmans Kevin
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-06-2010 18:07
Locatie: Ravels (Belgie)

18-08-2010 17:58

Vis al jaren zonder weerhaak, ik zie alleen voordelen.
Geen last van inscheuren of weet ik wat er allemaal verteld wordt.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-08-2010 00:09

Hier even weerleggen dat het vissen met weerhaak veiliger is dan met!

Ik heb destijds ook gevist zonder weerhaak, nu nooit meer!! Waarom?? Het brengt de vissen meer schade aan, moet je maar eens de bek van de karper bekijken en je zal zien dat hij meerdere inhakingen geeft. Dit komt doordat een weerhaakloze haak tijdens de dril loskomt en opnieuw prikt, zeker als je op grote afstand vist.
Je kan dan ook nog eens opmerken dat op de duur de haak insnijdt als je volledig weerhaakloos vist en dus een grote wonde achterlaat.

Leve de MICROBARBS!!

Kind regards,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
K. van den Herik

19-08-2010 07:41

vraag een willekeurige karpervisser waar hij zijn laatste 10 vissen heeft gehaakt en hij zal eerst schuin omhoog kijken en met een antwoord komen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-08-2010 08:37

Elke visser is overtuigt van zijn eigengelijk, of niet…………………
K. van den Herik

19-08-2010 08:57

Nee, ik ga meer af op bewijzen en argumenten...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-08-2010 11:09

De enige constante in heel dit verhaal zijn de wetten van de fysica. Die zijn bewezen.

Bewijzen in dit geval? Laat drie gevorderde en drie recreatieve karpervissers een seizoen lang vissen op een water met een goede bezetting. Eén visser uit elke groep vist weerhaakloos, één visser uit elke groep met platgeknepen weerhaak en één visser uit elke groep met microbarb.

Na elke vangst wordt het onthaken gefilmd, en de binnenkant van de bek met camera gecontroleerd op (verse!) wondjes. De persoon die het geheel becommentarieert moet wel weten waarover hij spreekt.

Na dat seizoen maak je de balans op. Dat zijn bewijzen. Al de rest is subjectief. Jij hebt jouw gelijk en ik het mijne.

Misschien een idee voor iemand met veel tijd, om zo'n project op poten te zetten? Ik heb geen tijd... Klaas?

Grts
Mark
K. van den Herik

19-08-2010 11:15

Ik ga liever vissen en doe die grappenmakerij voor mezelf Mark. Ik hoef alleen maar aan mezelf verantwoording af te leggen dus hoef ikmook alleen mezelf te overtuigen. Ik wil best mijn mening eens inruilen voor een betere.

Tijd is helaas een gebrek Mark. Beetje pikken van de baas lukt wel, maar verder...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-08-2010 11:17

Als we beiden overtuigd zijn, hebben we beiden vertrouwen. En die tijd, die hebben we allemaal wel tekort zeker? :)

P.S.: Grappenmakerij? Ik was bloedserieus! :)

Grts
Mark
K. van den Herik

19-08-2010 12:00

grappenmakerij is in het nederlands een soort gezegde, als in santekraam, gedoe, de hele handel, nooit iets persoonlijks Mark.

Moest is btw veel tijd hebben zou ik voortzitter worden van een hengelcluppie ofzo... hahaha

En ik ben altijd serieus, behalve als ik grappen maak
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-08-2010 12:16

Kijk, weer een uitdrukking uit de Nederlandsche school die ik heb bijgeleerd. Dat Vlaamsch toch...
Dat voorzitterschap past volledig in mijn time-management. :)

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

19-08-2010 13:08

Als het vissen MET weerhaak zo veilig is, waarom zijn ze op veel viswateren in Engeland dan verboden?

Het karpervissen is in engeland op een veel hoger niveau dan op het Europese vaste land. Ook zijn op verschillende plaatsen leaders en leadcore verboden.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
K. van den Herik

19-08-2010 13:58

zelfde waarom Cemex-RMC angling het gebruik van haken zonder weerhaak heeft verboden...hun ervaring.

Hoor zojuist dat Richworth minimaal 35/100e nylon eist
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

19-08-2010 15:52

Het brengt de vissen meer schade aan, moet je maar eens de bek van de karper bekijken en je zal zien dat hij meerdere inhakingen geeft. Dit komt doordat een weerhaakloze haak tijdens de dril loskomt en opnieuw prikt, zeker als je op grote afstand vist.


Als dit correct is, wat ik durf te betwijfelen, dan zou dat ook betekenen dat een haak met weerhaak op dezelfde manier beweegt met dit verschil dat de haak niet losschiet. wat tegelijkertijd inhoudt dat de weerhaak ook een wond maakt met het "terugschieten" en dit dus meerdere malen. Dat levert dus een flinke opengereten wond op.

Het karpervissen is in engeland op een veel hoger niveau dan op het Europese vaste land


Wat is dit nu weer? En waarom is dat dan wel? Omdat de meeste nieuwigheidjes daarvandaan komen? Het zegt in mijn ogen meer iets over de handelsgeest van de Britten. Ik zat laatst een dvd te kijken van Nash tackle & tactics. Zaten 2 gasten te vissen of hun leven er vanaf hing. Het leek wel een wedstrijd. Heeft in mijn ogen niets met het, serieus weliswaar, uitoefenen van een hobby die ontspanning moet brengen. Het karpervissen in Engeland ligt absoluut niet op een hoger niveau dan elders in europa maar op een ander niveau en dat heeft alles te maken met het feit dat er alleen maar wordt gevist op clubwateren en aanverwante visvijvers.

En oh ja, als een weerhaakloze haak er tijdens de dril uitspringt en dit een keer of vier á vijf om zodoende die wond/wondjes te creëren zou die er dan niet één keer uitvallen met als resultaat een geloste vis? Lijkt me heeeel sterk.
K. van den Herik

19-08-2010 16:09

Ewoud,

Engelanfd kent vele malen meer vissers die op veel minder water veel minder karper moeten delen dan wij hier. Daarom komt het fenomeen van de papagaaien bekjes al veel eerder en op grotere schaal voor. Daarnaast zijn veel vissen cq viswater persoonlijk eigendom. Ineens is men daar dan veel zuiniger op.

Evolueren gebeurt uit noodzaak, denoodzaak was daar is ff groter.

Je moet een gegeven paard nooit in de bek kijken en gevangen karper altijd. Ook al zit de vis in het lipje kijk ook gerust achter in de bek, je zal versteld staan hoevaak het voorkomt dat er een voor is getrokken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2010 18:03

En RMC Angling beheert wel ca. 100 wateren in Engeland. Was daar eerst verplicht zonder weerhaakje vissen, maar gezien hun (slechte) ervaringen daarmee, werd het later verplicht met weerhaakje daar te vissen. Dit zegt mij in ieder geval meer dan meningen van individuele karpervissers...
niels hurkmans

19-08-2010 18:50

Gebruik leestekens de volgende keer, maakt het wat makkelijker te lezen :P
K. van den Herik

19-08-2010 21:22

Als jij je naam met hoofdletters schrijft...
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

23-08-2010 20:42

:lol: