Gevlochten lijn? Ja of nee?


Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

12-08-2010 16:37

Ik vis op verschillende vijvers waar eigenlijk de hotspots recht tegen een struik zijn. Bij een run moet je snel bij je hengels zijn en dan hard blokken. Bij het blokken van de lijn gebeurd het nu met nylon vaak dat je lijn kapot gaat of ze schuurt door of ze knalt kapot door het blokken. Is gevlochten lijn schuurbestendiger en kun je er meer mee blokeren?
En welke gevlochten lijn pak ik? Berkley fireline?
Alvast bedankt,
Joris
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-08-2010 16:39

nee
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-08-2010 18:44

Ja
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

12-08-2010 20:20

nee,gewoon niet op zn stek vissen of er ruim vanaf blijven.
Jorick Schipper
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-08-2010 18:52

12-08-2010 20:25

@ Michel

hoe blok jij de lijn dan?
De meeste vis zit tussen kop en staart!

Tenminste dat zeggen ze.

nou bij mij gewoon aan mijn haak hoor!
Gebruikersavatar
Dennie Mulder
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-08-2010 19:11

12-08-2010 20:57

Als je zo hard blokt dat je lijn knapt, met hoeveel honderdste vis je dan?
Gevlochten lijn heeft immers weinig rek, dus alle kracht komt op je hengel..
Als er teveel kracht op de lip van de karper komt scheurt die uit, zonde!


Maak zelf een mooie stek, waar weinig mensen vissen.
Paar dagen voeren en het feest kan beginnen.

Tip:
Polderslootjes erg rustig en sterke karpers!

Ik zou het gewoon bij nylon houden.
Laatst gewijzigd door Dennie Mulder op 12-08-2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Hees

12-08-2010 21:04

Dik genoeg nylon nemen.. En snel bij je hengels zijn?. Die moet je al in je handen hebben bij enkele piepen.. Dan kan je lijn niet kapot schuren.
niels hurkmans

12-08-2010 21:25

Gaan heel je piepers niet naar de kloten als je met gevlochten vist?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-08-2010 09:13

Lijn die knapt puur door het afblokken? Zie het verhaal van Klaas in een ander topic over hoeveel druk er nu uiteindelijk op de lijn komt. viewtopic.php?f=18&t=57564&start=50

Ergens niet gaan vissen zoals Ruben voorstelt, omdat je de vis af moet blokken? Waarom niet? Er zijn wateren waar je op een risico stek moet gaan vissen om een vis te scoren en dat kan over het algemeen ook prima als je het boerenverstand maar laat overheersen. Als je Rubens theorie zou gaan volgen is vissen tegen Lelievelden geen optie meer, de brugstekken kun je vergeten en ook de palen in het water kun je vergeten.

We moeten dus de andere kant op qua conclusies en oplossingen:

1. Probeer de stek van een andere kant te benaderen, dus zorg dat je op de oever komt waar de struiken staan. Doordat de vis in tegengestelde richting wil vluchten zal hij vermoedelijk weg vluchten van de struiken.
2.Probeer eens je hengels anders op te stellen. Hengeltoppen naar de stek, geen toplood en de lijn snaar strak door het water,vervolgens de slip helemaal dicht.
Zo kan de vis in mijn ogen niet meer richting struiken vluchten en zal dus een boogje ervan af proberen te maken. De vis is in mijn ogen niet in staat om zijn eigen lip te verknallen, zoveel kracht heeft hij niet.
3. Hengels haaks op de visstek en verder zoals 2. hierdoor geef je de vis de buiging van je hengels als marge opde klappen op te vangen.

Blokken van de vis:
1. Begin eens met een slip (ook vrijloop) die niet lijkt op een rondje zwemmen voor de vis, de meeste mensen die ik zie vissen hebben in mijn ogen de vrijloop veel te los staan. Hierdoor pakt de vis onnodig veel lijn bij obstakels.
2. Als de vis door je slip gaat, dan hand op de spoel en de hengel het werk laten doen, jouw top kan de klappen echt wel opvangen dat doet hij tenslotte onder de kant ook!
3. Vis eventueel omdraaien door je hengeltop onder water te doen en hierdoor de vis uit balans te krijgen. (Ik heb hier geen vertrouwen in overigens, heb nog nooit het gevoel gehad dat ik hiermee success had).
4. Vis met de kracht en demping van je hengel uit de gevarenzone halen.


Tot slot, als jouw lijn knapt door de vis dan zou ik als de sodemieter andere lijn opspoelen! Maar ik denk dat je het eerder in de kwaliteit lijn, de onderwaterwereld en of je knoopjes moet zoeken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

13-08-2010 10:11

Gewoon met goede nylon. Bij één of twee piepjes meteen de hengel pakken en zelf meteen een paar passen naar achter lopen. Negen van de tien keer heb je hem dan van de struik of tak vandaan....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

13-08-2010 20:31

Van mijn kant dan ook een antwoord.

Als ik twijfel of ik een aanbeet door de stekkeus kan verzilveren, ga ik het als eerste insteek niet eens proberen. Nog mooier... Ik moet dan ook echt flink de weg kwijt zijn wil ik zo ver gaan.
Dergelijk gevaarlijke stekken ontwijk ik als de pest.

De keus blijft altijd aan de visser.
Ik kies er voor om zo veilig mogelijk te vissen.

Laatst had ik een gesprek met een maat.
Hij adviseerde mij een gevaarlijke stek te bevissen. Mijn antwoord was dat als ik een dikke pak, ik hem ook wil kunnen landen. Zijn reactie: Moet je hem eerst zien te haken vriend...

Zo zijn de meningen dus verdeeld.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
ronald gijzel
Berichten: 59
Lid geworden op: 01-08-2010 21:13
Locatie: goes

13-08-2010 20:51

hoi joris

wat denk je van een meter meer van de obstakel vissen en een voorslag gebruiken??
mischien dat dat je uitkomst bied?

gr

ronald
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 08:22

Hey R.C.,

Vandaar jouw Nick "King of blanks" :lol:

Even zonder gekheid ....

Jij zegt zelf als ik twijfel of ik een aanbeet kan verzilveren, en daar zit de kruks denk ik een beetje. Met jouw ervaring zul jij de vissen op de genoemde stek waarschijnlijk gewoon kunnen drillen (alhoewel ze eerst even afgestopt dienen te worden).

Als ik jouw posting de eerste keer lees, denk ik meteen moraal ridder dat jij er bent zeker nog nooit tegen een paal, onder struiken over een mosselbank, tegen rietkragen, over wiervelden o.i.d. gevist. Jouw record kwam ook van een stukkie open water die jij eerst met de snorkel, inclusief stoffer & blik, helemaal gecontroleerd had zeker? Daarna zinkt de "als ik twijfel" in en plaatst alles weer in perspectief :P

Er zijn risico's en onverantwoorde risico's, welke categorie het is zal door de visser ter plaatse uitgemaakt moeten worden denk ik. Zie ook mijn stukje over de Ebro, jij zou er ook niet voor kiezen om niet te vissen ..... nee het moet anders en dat is soms trial and error zoals jij ook wel weet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 08:39

Hoi Mark,

Kijk ook even bij de topic van Laurens. Lees mijn reactie en kom er hier weer op terug.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 09:04

Nog even een kleine aanvulling Mark.

De stek waar ik mijn zwaarste heb gevangen.
Ik begon op 100 meter. Tot ik even vast zat met een vis in puin wat op de bodem lag. Hengels van de voerplek gehaald en een stukje terug geplaatst. Volgende dag gebeurd hetzelfde. De boot in met een vaste stok om het puin op te zoeken. Hengels werden toen een dikke 20m teruggehaald.

Voerplek of niet, vis of niet, mijn hengels worden teruggehaald.
Als ik het niet weet, dan weet ik het niet. Als ik het wel weet, ga ik de boel aanpassen of er niet meer vissen.

Je bent een schijnheil als je zegt het niet te doen, en dan toch doet als niemand het ziet.
Wanneer ben je eigenlijk een moraalridder. Ik denk als je iedereen op jou goedbedoelde moralen blijft wijzen.
Persoonlijk doe ik dat niet. Ik geef echter alleen mijn grenzen aan.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit tegen obstakels aan vis. Ik ben best wel een kundige visser. Maar bij twijfel doe ik het niet. En ik twijfel snel hoor als het om de veiligheid van karpers gaat.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 10:49

R.C.

Weet niet zo goed waar ik op terug moet komen ...... de kern van mijn posting staat en valt met deze zin:
Daarna zinkt de "als ik twijfel" in en plaatst alles weer in perspectief
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2010 11:04

Het goed inschatten van een onverantwoord risico hangt samen met ervaring.

Hotspots zijn bij velen alleen maar hotspots omdat de oever een bepaalde structuur heeft die het anders maakt dan de rest. Niet omdat juist daar de karper te vangen is. Iemand met minder ervaring is genegen om vooral hotspots te zien in stukken met zichtbare obstakels. Dat zijn dan juist de plekken waar hij in de problemen raakt vanwege een gebrek aan routine en inzicht in de eigenschappen van materialen. Bedenk dat karper vaak ligt op plaatsen waar karpervissers moeilijk bij kunnen, maar dat ze op gezette tijden die plekken verlaten om te foerageren. Kennis van tijden en routes kun je gebruiken bij een betere stek bepaling.

Het is nergens voor nodig om over te gaan op gevlochten bij obstakels die langs de lijn kunnen schuren. Daar is gevlochten minder goed tegen bestand dan mono. Een ezelsbruggetje hiervoor is dat het doorknippen van nylon gemakkelijk is en van gevlochten lastig (knippen is snijden). Schuren geeft het tegenovergestelde van snijden. Gevlochten schuur je makkelijker door dan mono.

Bedenk ook dat dikker mono meer buffer heeft. Dat wil zeggen dat na beschadiging de lijn meer trekkracht over heeft. En controleer de lijn voortdurend op beschadigingen. Is er een rafeltje, knip dat stuk dan af.

Vis vooral op stekken waar je er zeker van bent dat je controle houdt over de situatie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 11:51

Heel simpel Mark.

Je noemt mij een moraalridder omdat ik prefereer veilig te vissen. Wat mag ik jou dan noemen als je gevaarlijk vist?

Ik geef voorbeelden waarom ik er zo over denk.
Als reactie krijg ik een one liner van je terug.

Sorry Mark, ik zie al waar dit gesprek heen gaat.
Ik ga mij niet verdedigen om mijn manier van vissen. Want die is van mij.

Ga maar verder met de topic heren. Ik zal niet meer storen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-08-2010 12:24

Ik zou de oplossing zeker niet per sé in gevlochten lijn zoeken, maar vooral als je op flinke afstand tegen takkenbossen kan het soms wel de enige optie zijn. Niet vanwege schuurbestendigheid, wel voor de beetregistratie. Met gevlochten lijn heb je gewoon veel meer controle over hoeveel ruimte een vis krijgt. Met nylon op een metertje of 60 heeft de vis al een paar meter te pakken voordat jij je hengel in de handen hebt. Met gevlochten lijn heb je bij het eerste tikje in de gaten wat er aan de hand is en kan je direct (met beleid) afblokken in plaats van dat die vis eerst nog 10 meter rek er uit kan zwemmen. Voor het schuren trouwens flinke fluocarbon of nylon voorslag monteren, geeft ook een beetje rek als de vis onder de top komt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

14-08-2010 12:33

Ik krijg altijd de rillingen als ik 'gevlochten lijn' en 'blokken' in één zin tegenkom.. Verder sluit ik me bij het verhaal van Daaf aan.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
jasper blekin
Berichten: 127
Lid geworden op: 16-08-2008 12:13

14-08-2010 12:40

Ik sluit me ook helemaal bij het verhaal van Daaf en Christian aan :wink: Vis zelf ook al jaren met flinke voorslag nergens geen problemen mee gehad, niet met de vis maar ook geen lijnbreugen o.i.d. :wink:

Grtz, Jasper
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-08-2010 13:06

Antwoord op de vraag:

Ja

Waarom?

Mensen moeten niet zeiken dat gevlochten lijn gevaarlijker is voor de vis,een goede krommende hengel en goed met de slip werken en het komt helemaal voor elkaar! Vis moe laten worden weet je nog? Maar geduld? Is dat er nog?


Met een flinke nylon lijn trek je ook bekken aan goort! Manier van drillen

Met een Nylon lijn sla je ook schubben eraf tijdens de dril als de vis rolt. Dat is een risico.

Al met al het ligt allemaal bij ons zelf in de hand.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2010 13:19

Het rek verhaal wordt altijd overdreven, dus ik sluit mij zeker niet aan.

Nylon rekt bij maximale belasting 5-10%. Bij de beetindicatie is er geen belasting en dus geen rek! Er is elders al verteld dat je op afstand met een hengel maar een beperkte druk uitoefent van een paar kilo. Bij een lijn van 10 kilo trekkracht is de belasting dus maar 20%, wat weliswaar de lijn wat oprekt, maar veel minder als bij de maximale belasting. Dus 10 meter bij 60 meter afstand is schromelijk overdreven en geheel onjuist.

Het feitelijke probleem is dat nylon zwaarder is dan water. De lijn zinkt en gaat dus doorhangen, hetgeen de beetindicatie op grote afstand vertraagt als je de boel niet snaarstrak op het lood strak trekt. En daarvoor is meer nodig dan wat bij de meeste karpervissers gebruikelijk is. Gevlochten is lichter en heeft de neiging tot zweven of drijven. Dit ga je merken op grote afstand, maar ook in negatieve zin (veel vuil tegen de lijn). Ik praat dan wel over 150 meter of meer. Er is dus geen enkele reden om op vrij normale afstanden van 60 tot 80m meter gevlochten te gebruiken voor beetindicatie of een te grote rek bij de dril!

Ik ben geen voorstander van gevlochten in de meeste gebruikelijke situaties. Het voegt meestal niks toe (door het zweven is het bij obstakels zelfs een risico). Maar als je het gebruikt, neem dan tenminste een lange mono voorslag en een niet te harde hengel. Baseer je keuze niet op een valse voorstelling van feiten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 13:41

R.C.,

Wil dit topic niet te veel vervuilen, maar als jij mijn posting goed had gelezen zeg ik dat ik in eerste instantie denk wat een moraal ridder, om dit vervolgens terug te nemen. Dit was een bewuste actie omdat anderen jouw posting waarschijnlijk wel zo zouden kunnen lezen.

Ik stel zelfs dat jij genoeg ervaring zal hebben om de inschatting te maken met wat jij nog verantoord vind, net als dat ik dit van mijzelf vind. Het gaat denk ik in onze visserij om ervaring, hoe lullig dit ook is als je net begint, maar door ervaring op te doen is het steeds gemakkelijker een keuze te maken. Ook ik verlaat wel een hot spot indien het echt niet vertrouwd is.

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een bewaarzak gebruikt vanwege de risico's die daarmee gepaard gaan, anderen doen dat wel. Er zijn situaties waarin het kan, er zijn (en dit is dan weer mijn mening) geen situaties waarin het zou moeten.

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 14:10

Mark,

Ik geef toe dat ik je eerdere bericht in een iets ander daglicht had moeten lezen. Ik heb vannacht ook niet geslapen... Maar je opvolgende bericht daagde uit een heel uitgebreid antwoord te moeten geven terwijl ik van jou een one liner terug krijg. Daar doe ik niet aan mee. Ik ga me niet verdedigen.

Waar ik me aan stoor is hoe ervaren karpervissers openbaar op een board of in een artikel neertikken hoe dergelijke stekken te benaderen en er zelfs bij vertellen dat het goed te doen is.
In je laatste bericht kan ik me er meer in vinden. Je geeft aan dat ervaring een vereiste is.
Wanneer jonge gastjes zulke reacties en artikelen lezen krijgen ze een soort van vrijbrief om het zelf te doen. Pietje zei tenslotte dat het goed te doen is. Dat kan ik ook.
Dat moeten we niet doen!
Want wat de jongeren misschien nog niet hebben meegemaakt is dat je heel af en toe een karper kan haken die je niet kunt stoppen. Hens, is het niet zonder risico. Om die reden. Niet doen, afraden....

Ik kan me inhouden zulke stekken te bevissen. Als ik om me heen kijk lijkt het wel een trend om met je voerboot je aasje vlak tegen die stijger aan te leggen of vlak onder die boom.
Ik pak mijn vissen zonder dergelijke praktijken. Naar mijn bescheiden mening zou dit de eerste insteek van de jeugd moeten zijn. Ik heb je artikel over de Ebro nog niet gezien. Maar lijkt mij dat de Ebro groot genoeg is dat je niet gedwongen een gevaarlijke stek moet bevissen.

Ik twijfel of nu verder te tikken. Laat ik het hier maar bij houden. Mijn punt is duidelijk denk ik.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#