Gevlochten lijn? Ja of nee?


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-08-2010 12:06

Jacco,

Ken je als meer dan een doorsnee karpervisser :D :D
Voor knapen die net beginnen en zeker met systemen en drillen geen raad weten lijkt het me dodelijk. Heb nog wel wat foto's die me gelijk geven en dan van vissers die al wat langer mee gingen. Herinner je mijn lezing nog in Leerdam?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

29-08-2010 13:59

jacco noordermeer schreef:Dan was ik al vroeg in de mode 8)
Ik gebruik al 20 jaar gevlochten lijnen zowel op korte als grote afstanden.

Uitscheuren? lossers? zelden tot nooit.

Bij verstandig gebruik maakt het allemaal geen hol uit, de visser bepaald.


Dit bedoel ik dus BIJ VERSTANDIG GEBRUIK.
Sleur jij ze dan ook door de takkenbossen heen op grote afstanden???????

Ik neem aan van niet, als je gewoon vist met gevlochten lijn en je hebt je materiaal erop aangepast en je hebt een stel hersens dan zou het eventueel kunnen, maarja schijnbaar ben jij een van de weinigen dan.
Groetjes ron
K. van den Herik

29-08-2010 14:18

35/100 tm 45/100e monofil. Alle gebruik andere materialen wordt verboden. Als het aan Peter ligt. Nu is dat gelukkig niet zo en mag ik inzetten wat en wanneer ik wat denk nodig te hebben.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-08-2010 14:19

Stom gelul allemaal

Ooit gezeik gehoord over een staalkabel voor op de snoek?? Verstandig en normaal omgaan tijdens de dril!

Tjonge en maar laten blijken hoe verstandig iemand is en zeggen dat gevlochten dodelijk is!

Ga toch vissen,dan vang je nog eens wat.


Ow en een echte karpervisser die met gevlochten lijnen vist,en die krijgt moeilijkheden ermee doormiddel schade aan de vis heeft het denk snel afgeleerd. een ander weet ermee om te gaan en een ander niet! Nah als die gene er niets meer dat ellende mee heeft gehad,dat is dan zijn probleem! Als een ander er goed en lekker mee vist is het top!

Dus respecteer het maar als iemand wel JAH zegt en een ander NEE zegt als antwoord op de topic starter.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

29-08-2010 14:24

Geachte meneer Otte,

Misschien verstandig deze in te lijsten en boven uw bed te hangen.

Roelof Schut schreef:
...
Heel veel materialen zijn visonvriendelijk als ze verkeerd of in de verkeerde omstandigheden worden ingezet. Van bewaarzak tot gevlochten lijn en van (leadcore) leaders tot hengels van 3,5 lbs. Dat betekent echter niet dat deze producten onverantwoord zijn of niet verantwoord zijn te gebruiken.

...
Gr.
Roelof
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-08-2010 14:31

pj otte schreef:Voor knapen die net beginnen en zeker met systemen en drillen geen raad weten lijkt het me dodelijk. Heb nog wel wat foto's die me gelijk geven en dan van vissers die al wat langer mee gingen. Herinner je mijn lezing nog in Leerdam?

Groet,
Peter


Goed lezen wat er staat valt niet altijd mee.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-08-2010 15:23

leen goudappel schreef:Stom gelul allemaal


Stom gelul? Ik geloof toch dat dit topic behoorlijk nuttige informatie bevat voor beginnende / onwetende vissers. Op mijn thuiswater visten er ook een aantal "ervaren jongens" met 40/100 braid op grote afstand over wierbedden en obstakels tegen een in het water gevallen boom.

Huiver...

Hoe meer mensen deze voor- en tegens lezen hoe beter wat mij betreft.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-08-2010 16:50

Kijk en huiver.
Voor het klootjesvolk hier wat de wijsheid in pacht heeft,ba. Het verhaal wat er achter zit is op een KSN meeting in Leerdam vertelt. Neem van mij maar aan dat gevlochten lijn er onder andere mee te maken heeft. Met dank van een van de honderden karpers die jaarlijks met een gesloopte bek door het leven moeten gaan. Sluit zacht je ogen mij overkomt het niet zij de gek. Nee andere hebben het allemaal op hun geweten.

[ URL = http://img521.imageshack.us/i/figuur1.jpg/ ] [img] http://img521.imageshack.us/img521/1743/figuur1.jpg [/ img] [/ URL]

Geplaatst op met [ URL = http://imageshack.us ] ImageShack.us [/ URL]
K. van den Herik

29-08-2010 16:55

voor en nadelen noemen is prima. . Een ander veroordelen slaat al helemaal nergens op.

een scheermes is niks mis mee. Een baby met een scheermes wordt een bloed bad. Scheermessen dan maar afschaffen?

Get a life .

Sebastiaan,

Met 32/100 nylon mag het wel?

En peter otte. Dat krijg ik ook voor elkaar met een nylon lijn. Zolang je niet verder kom dan je eigen domme vooroordelen wordt het helemaal niks met je. Was lekker bij je eerste voornemen gebleven, het was zo rustig...

toedeloe
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

29-08-2010 19:05

Hoezo mogen? Gevlochten lijn 'mag' ook gewoon hoor... Al is in de meeste gevallen nylon een veiligere optie.

(*edit: oh, dat lange afstand obstakel voorbeeld haha... Ja, dat is natuurlijk sowieso gekkenwerk :P)

Een kind een scheermes geven is simpelweg dom. Scheermes verbieden lijkt me onnodig. Een onervaren visser zijn spoelen vol met braid laten leggen is ook vragen om problemen...

that's it
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

29-08-2010 21:11

pj otte schreef:Kijk en huiver.
Voor het klootjesvolk hier wat de wijsheid in pacht heeft,ba. Het verhaal wat er achter zit is op een KSN meeting in Leerdam vertelt. Neem van mij maar aan dat gevlochten lijn er onder andere mee te maken heeft. Met dank van een van de honderden karpers die jaarlijks met een gesloopte bek door het leven moeten gaan. Sluit zacht je ogen mij overkomt het niet zij de gek. Nee andere hebben het allemaal op hun geweten.

[ URL = http://img521.imageshack.us/i/figuur1.jpg/ ] [img] http://img521.imageshack.us/img521/1743/figuur1.jpg [/ img] [/ URL]

Geplaatst op met [ URL = http://imageshack.us ] ImageShack.us [/ URL]


Hier sluit ik mij volledig mee aan dit heb ik dus afgelopen weken ook gezien.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-08-2010 21:29

Peter bedankt voor het compliment :wink:

Ik zie gelukkig zelden zulke vissen maar weet donders goed dat ze er zijn...
Dit is niet te wijten aan de lijn die men gebruikt maar de manier waarop men vist.
Ik hoor verhalen van bv de Sloterplas..... je haren gaan overeind staan..

Onervaren of niet, de grens overschrijden is wat je tegenwoordig steeds vaker ziet....
Alles voor een beet zegmaar, hoe dan verder weten ze dan weer niet waardoor er teveel fout gaat..
Ik vis zelden zo dat de kans groter is op verspelen dan vangen, en als ik dat doe is het altijd met een boot erbij om de evt problemen op te kunnen lossen en dat is dan geen voerboot :wink:

Dynema is ideaal maar net als nylon is een vis zwaar de lul als deze achterblijft met een aantal meters lijn.
K. van den Herik

30-08-2010 08:15

om aan dom gelul maar weer eens een end te maken dmv bewijzen:

iedreen weet dat in een 15 kilo gevlochtenlijn geen rek zit, die is makkelijk.

http://www.goedkopervissen.nl/Berkley-B ... _4754_1597


Men neme 5 meter nylon. Trekkracht 17 kilo. Op de unster trek 10 kilo. Rek geen 10%. 14 kilo brak de knoop, rek schatting 12%. 4 kilo rek 5%.

2 kilo rek nagenoeg 0%


Wie opgelet heeft, weet dat je op afstand met een hengel, geen 2 kilo trekt. Onder de top tot 4 kilo. Hier doet dus de voorslag/shockleader zijn werk.

Wat is dan het verschil in drillen? De vis lijkt toch lomer? Alles komt toch veel indirecter door? Met gevlochten voel je toch gewoon de kop schudden?

Ik wil mijn mening inruilen voor een betere maar dit indirecte komt voor het grootste deel door het gewicht van de lijn en de weerstand in het water.

Zoek de verschillen

Probleem 1: 1 afgebroken gevlochten lijn zeg 25 meter waarvan 10 meter shochleader. Vis zwemt zich vast.

Probleem 2: idem 1 maar dan de 47/100e

Ik zie voor de vis geen verschil.


Probleem met het drillen. Elke debiel die niet weet en begrijpt waar een slip voor is, moet gewoon niet gaan vissen. Ga eerst leren enzo. Je kan de kop in het zand stgeken en hem dan met nylon laten vissen. Zie probleem 2.

AKA.

IPV allemaal bijdehand te zitten doen en elkaar zitten veroordelen en om de oren slaan met foto's met beschadigingen waarvan de oorzaak zo gedraaid wordt dat je er het meest voordeel van hebt, schiet niet op.

Educate en niet condemnate.

Die gast die vraagt hoe ie een lus maakt in zijn downforce kan je keihard veroordelen. In mijn ogen moet ie ook eerst nog een beetje leren, maar in elk geval stelt hij zich open en wil leren.




Gevlochten lijn? Ja of nee?



Waar nodig en kan, niks mis mee.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-08-2010 11:10

Ooit gezeik gehoord over een staalkabel voor op de snoek?? Verstandig en normaal omgaan tijdens de dril!

Is geen vergelijk hè Leen... Het gaat er hier over of gevlochten lijn door gebrek aan demping bekken sloopt. Een karperbek is in niks te vergelijken met een snoek z'n muil. 2 3/4 stokken, 20 kilo gevlochten lijn, hangen in de hengel: geen verschil in haakwond met m'n conculega's die nylon gebruiken, danwel rustiger drillen met gevlochten lijn. Zal bij een karper iets anders uitpakken denk ik.
Ik weet het ook allemaal niet...
K. van den Herik

30-08-2010 11:13

een karper iets anders uitpakken denk ik.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

30-08-2010 11:33

Als we zo gaan beginnen kunnen we net zo goed een gigantische databank van feiten opstellen en die als enige
topic op dit forum zetten. Ruimte voor discussie is daarna onnodig...

"Denk ik" is zeker zo waardevol als "weet Klaas". De meeste bezoekers hier denken na over het vissen, dit
forum is een plek om deze gedachten uit te wisselen... Dat er vervolgens over een bepaald onderwerp
feitelijke info blijkt te zijn is mooi meegenomen maar maakt alle andere bevindingen niet minder interessant...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

30-08-2010 12:01

Klaas geeft in mijn ogen een prima uiteenzetting over de discussie gevlochten vs nylon.

Daarnaast heeft hij e.e.a. zelf getest, in veel gevallen nog steeds beter dan een uit de lucht gegrepen hypothese.

De meeste karpervissers die om het hardst roepen dat gevlochten lijn schadelijk is voor de vissen hebben er zelf namelijk nog nooit mee gevist.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

30-08-2010 13:50

nee!
alleen al vanwege het feit dat ik niet ver weg vis, en dus de vis kapot KAN trekken!
de foto's van meneer otte zeggen genoeg, tranen staan in me ogen :cry:
groet! rick
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

30-08-2010 15:15

Ik vis altijd en overal met gevlochten lijn, met 3 ponds hengels. Wel altijd icm zo'n 10-15 meter nylon voorslag voor een beetje rek.
En ja, ik vis ook zeer regelmatig tegen obstakels en hang dan ook vol in de hengel wanneer dat nodig is. Ik heb echt zelden lossers en al helemaal geen beschadigde bekken. Zolang de haak in de onderlip zit is er ook niets aan de hand! Wel moet ik erbij zeggen dat ik 90% op rivieren vis, waar de vissen vaak wel wat meer kunnen hebben dan bijv een (andere uiterste) Sloterplasvis.

Nylon wordt vaak als visvriendelijker gezien, dat mag zo zijn op korte afstand zonder obstakels, maar op grote afstanden op obstakelrijk water schiet een lijn met veel rek gewoon te kort.
K. van den Herik

31-08-2010 08:48

Rick,

Nog 1 poging en doe er mee wat je wilt. De verrotte bek is meer dan waarschijnlijk ontstaan doordat het beest ergens in is vastgezwommen met een meter of tig lijn achtger hem aan. Welke lijn en wat voor soort is totaal niet relevant en de uitkomst zal in alle gevallen gelijk zijn geweest.


alleen al vanwege het feit dat ik niet ver weg vis, en dus de vis kapot KAN trekken!


De laatstge 8 tot 15 meter is een shockleader, net zo rekbaar als nylon. Wat is dan het verschil? De verschillen worden gemaakt op 80 meter en verder.

Sebastiaan:

als je iets uitprobeert en dan feitelijk vaststelt wat er gebeurt, kan je discusieren tot je een ons weegt, maar de feiten blijven bestaan.

Aannames kunnen de prullenbak in. Probeer maar eens zelf of ben je daar te besodemietert voor? Is nadenken makkelijker? Sust wel lekker je geweten. Ik heb er over nagedacht....


Nog een allerlaatste en dan bekijekn jullie het waar met jullie zure bende:

Tijdens het landen, de laatste 10 meter, komt de grootste kracht op de haak. Tot 4 kilo is makkelijk te realiseren. Hier wordt de slachting aangericht door elke lul de behanger die NIET zijn slip losser heeft gedraaid. Elke lijn van 10 lbs en meer ( dunner breekt af, maar ik vis veilig) veroorzaakt hier dezelfde slachting aan in de bek. Hier helpt dat halve metertje rek geen reet. Maar moest je er beter door slapen: nylon is beter hoor... welterusten
K. van den Herik

31-08-2010 08:50

Joris Philippen schreef:Ik vis op verschillende vijvers waar eigenlijk de hotspots recht tegen een struik zijn. Bij een run moet je snel bij je hengels zijn en dan hard blokken. Bij het blokken van de lijn gebeurd het nu met nylon vaak dat je lijn kapot gaat of ze schuurt door of ze knalt kapot door het blokken. Is gevlochten lijn schuurbestendiger en kun je er meer mee blokeren?
En welke gevlochten lijn pak ik? Berkley fireline?
Alvast bedankt,
Joris


Joris,

A)gevlochten spul is niet schuurvaster, dus voor jou reden totaal ongeschikt.
b) er zijn zekerdere en betere manieren om dit soort stekken te bevissen


Weet je niet hoe en ben je niet zeker: vis dan elders
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-09-2010 12:08

[quote="K. van den Herik"]

FF ontopic

waarom doe je niet eens mee met lingo K. van den Herik ???.
jij weet echt alles , een ander helemaal niets, jij hebt ook overal ervaring mee, een ander niet.
altans zo doe je bij mij steeds over komen, jij weet echt alles beter, staat een ander zijn mening je niet aan ga je direct iemand zijn antwoorden maar dom / stom etc zitten noemen.
kun je niet eens wat van een ander aan nemen , dan dat je je zelf direct over doet komen als een ouwe chagerijn. :wink:

kon het niet laten mvg sander :wink:
Koen Roeffaers
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-04-2005 14:31
Locatie: Hasselt (B)

28-09-2010 14:06

Qua schuurbestendigheid moet je zeker niet kiezen voor gevlochten draad,
want goede nylon (best een maatje dikker) presteert wat dit betreft beter.

Het probleem met vissen tegen obstakels en dus het afblokken van een run
zit'm bij de rek die op de lijn zit en daar presteert nylon minder goed dan gevlochten
zeker wanneer er over een zekere afstand gevist wordt.

Een oplossing zou dus kunnen bestaan uit gevlochten hoofdlijn (tegen lijnrek)
in combinatie met enkele meter (speciaal schuurbestendige) nylon à 40-45/00mm
voor de rig.
Allé, da's mijn idee voor de situatie, al ben ik zelf doorgaans niet zo voor gevlochten.

Als de afstand waarover je vist niet te groot is, zou je ook gewoon kunnen kijken
naar nylon draad met met minder rek op.
K. van den Herik

28-09-2010 14:13

kun je niet eens wat van een ander aan nemen , dan dat je je zelf direct over doet komen als een ouwe chagerijn.


Graag 1 argument of flinter bewijs dat ik ongelijk heb en ik aarzel niet mijn ongelijk te bekennen. Er is misschien 1 nadeel aan mij: ik lul alleen ergens over waar ik echt ervaring mee heb en uitgeprobeerd heb.


....Tijdens het landen, de laatste 10 meter, komt de grootste kracht op de haak. Tot 4 kilo is makkelijk te realiseren. ...


Al geprobeerd? Ik wel, vaak genoeg. Verder niemand, dat weet ik zeker, daar ik anders op een express geuitte onvolkomenheid gewezen zou worden.

Sorry 2 onvolkomenheden: de 30/100e groene zinkende gevlochten lijn van proline is wel schuurbestendiger dan een aantal soorten nylon.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-09-2010 17:14

heeft niks met bewijsen te maken K

je hebt mij ook niet horen zeggen dat je het helemaal bij het verkeerde eind heb !!!

-----------------------------Jou ervaring is niet altijd die van een ander he.------------------------------

meschien eens wat om over na te denken , mij hoor je ook niet direct roepen als ik het niet met je eens ben dat je dom / stom of meschien er maar eens over moet gaan na denken om te stoppen met vissen.

wees eens wat relax-ter , rook anders een dikke joint voordat je achter je pc op het karper board gaat zitten.
of wat vaker naar de hoeren gaan dat kan ook helpen !!!!!

groeten uit Amsterdam :wink: