Laat vissen in de stad met rust


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2010 21:01

Ik meen wel een maatschappelijke ontwikkeling te zien van toenemende zorg om diervriendelijkheid. De weerslag vind je hiervan op dit board waar de karper veel meer gepamperd wordt, dan pak hem beet 25 jaar geleden, door met name de jonge garde. Het is interessant om te zien hoe de samenleving hier 25 jaar later over denkt en wat de consequentie is voor de hengelsport. Ik weet het zo net niet, maar denk dat je in de toekomstmodellen een toenemende druk op de hengelsport moet meenemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rody Klop
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

10-08-2010 21:16

Maar ook de hengelsport is door de jaren heen ten goede veranderd, althans vind ik.

Onthakingsmat, ruim schepnet, betere kwaliteit materiaal, safety-rigs. Karper netjes verzorgen, nat houden, velen gebruiken een wondverzorgingsmiddel.

Dankzij de vergunningen worden de leefomgeving voor de vissen en andere waterdieren verbeterd. Goed visstandbeheer. Controle waterkwaliteit.
Stel je voor.......leven zonder vissen....
What a nightmare !!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2010 21:47

Wat goed is, is afhankelijk van opvatting. Toen vond ik ook dat ik goed bezig was. Maar het ontwikkelt zich niet voor niks deze kant op. De vraag zal zijn of we gelijke tred kunnen blijven houden met de wenselijkheden van de toekomst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

11-08-2010 08:07

De onthakingsmat is in principe dus een voortvloeisel van het feit dat men eigenlijk wel weet dat het niet zo goed is voor zo'n beestje...

Remco,

Wat zijn de grenzen? Vangen niet zo erg. Zelf vind ik het leuk om lekker te knallen op fazanten.

O ja: op het moment van het invoeren van een meeneem verbod voor gevangen vis, is dat de eerste steen van het fundament voor het verbod op hengelsport voor plezier.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-08-2010 08:26

Volgens een enquête i.o.v. Sportvisserij Nederland gebruikt nog steeds 20% van alle vissers geen onthaakmat, waarbij de jeugd oververtegenwoordigd is qua niet onthaakmatgebruikers. Is nog steeds veel dus nog heel wat werk te doen op dit front.
Klaas: er komt geen verbod op het meenemen van zelf gevangen vis, voor zover nu te overzien is, zie de algemene voorwaarden gebruik Vispas voorin de Lijst van Landelijke Viswateren (voor bepaalde vissoorten geldt wel een meeneemverbod) al is het wel verboden om meer dan 15 zoetwatervissen groter dan 15 cm in bezit te hebben / mee te nemen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-08-2010 09:36

Marc Schrikkema:
uhm we gaan er niks aan doen dat is toch wel duidelijk spuit twaalf ;) en het is jou vriend he niet de mijne dus spreek voor je zelf..en ik heb het niet over spullen jatten en niemand verwonden of afval dumpen en alles je moet geen woorden in me mond leggen die ik niet gezegd heb knuppel!! en zoals jij zegt dat we dat soort mensen munitie geven maakt niet uit zolang ze niet kunnen mikken en schieten mogen ze van mij zoveel munitie hebben als ze willen...

en wat mij irriteert is dat jij alleen maar tegen ons zit te blaten terwijl dit topic over heel wat anders gaat dus geef gewoon commentaar over het topic en niet tegen de mensen die hun mening geven of kom je wat te kort?.. ik ben en blijf van mening dat jij zo'n 'sekte' figuur ben ;) meer zeg ik er niet meer over....

ontopic:
maar om over die onthaakmat te praten, waarom hebben de karpers vissers dat dan alleen, want ik zie het dus niet bij mensen die op roofvis of witvis zit en dergelijke.. zouden die zoiets dan toch ook niet moeten.. net zoals je handen nat maken voor je de vis pakt....en vaak zijn het wel de mensen die aan de zee vissen die de vissen niet op de goede orde behandelen en is dat een kleine groep vissers die het dus verpest voor de grotere groep..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Remco van der Maas
Berichten: 122
Lid geworden op: 29-05-2006 09:02
Locatie: Barendrecht

11-08-2010 09:59

Remco,

Wat zijn de grenzen? Vangen niet zo erg. Zelf vind ik het leuk om lekker te knallen op fazanten.

--> Klaas, vraag je hier naar mijn mening of naar wat de grenzen zouden moeten zijn?
Van mij mag je fijn schieten op fazanten, zolang je mij maar niet raakt tijdens het vissen :-)

Maatschappelijk gezien worden de grenzen bepaald door de maatschappij / samenleving denk ik, zoiets bepaal je met elkaar.
Wellicht wordt het sportvissen in de toekomst aan banden gelegd en is dit alleen nog maar mogelijk op wateren die speciaal voor het vissen bestemd zijn en waar je je aan strikte regels moet houden --> betaalwateren.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-08-2010 10:24

Nog even terugkomend op het NIPO onderzoek, Aart slaat hierover de spijker op zijn kop: Het ligt er maar net aan hoe de vraag wordt gesteld.

Het onderzoek is gehouden in opdracht van de stichting vissenbescherming, dit even in het achterhoofd houden.

Hieronder volgt een korte samenvatting van de enquête:


1. Wanneer een vis gevangen wordt dan voelt hij niks
eens: 9% oneens: 70 geen mening: 21%

2. Wanneer een vis gevangen wordt dan voelt hij pijn
eens: 61% oneens: 15% geen mening: 24%

3. Wanneer een vis gevangen wordt dan voelt hij angst
eens: 53% oneens:16% geen mening: 31%

4. Wanneer een vis gevangen wordt dan voelt hij stress
eens: 49% oneens: 21% geen mening: 31%

5. Wanneer een vis gevangen wordt dan loopt hij verwondingen op
eens: 81% oneens: 13% geen mening: 5%

6. Het is acceptabel dat vissen bij het hengelen worden verwond
eens: 19% oneens: 74% geen mening: 7%

7. De weerhaak aan de vishaak moet worden verboden
eens: 69% oneens: 19% geen mening: 12%

8. Hengelen is een diervriendelijke vrijetijdsbesteding
eens: 15% oneens: 75% geen mening: 9%

9. Hengelen is een geschikt middel om kinderen respect voor dieren bij te brengen
eens: 17% oneens: 73% geen mening: 10%

10. Het hengelen door kinderen moet worden verboden
eens: 39% oneens: 49% geen mening: 12%

11. Het hengelen door volwassenen moet worden verboden
eens: 27% oneens: 62% geen mening: 11%


Nu studeer ik zelf Technische Natuurkunde, maar in de vrije ruimte heb ik deelgenomen aan het vak persuasieve communicatie. De enquete zoals hier opgesteld is een schoolvoorbeeld van suggestieve vraagstelling. Ik zal dit nog even nader toelichten.

De meeste mensen hebben de neiging om consistent gedrag te vertonen. Verkopers spelen hier handig op in door vragen te stellen waarvan ze bijna zeker weten dat de koper deze met ja zal beantwoorden. Vervolgens komt de vraag waar het allemaal om draait, bijvoorbeeld: "Zal ik deze dan maar voor u inpakken?" Al heeft de koper twijfels, uit consistentie zal hij eerder geneigd zijn deze vraag met "ja" te beantwoorden.

Zo gaat het ook in de enquete. Eerst wordt de stelling 'De vis voelt helemaal niets' geposteerd. Hier zal ook het overgrote deel van de sportvissers 'oneens' op antwoorden. Vervolgens wordt gevraagd of de vis pijn voelt. De keuze is De vis voelt pijn/De vis voelt geen pijn. Aangezien geen pijn in dit geval het dichtst in de buurt komt van 'de vis voelt niets' zullen mensen dit minder snel kiezen, ze willen immers consistent zijn met hun antwoord.

Vervolgens volgt een fraai staaltje kettingredenatie: De vis wordt verwond. (Dit kan moeilijk ontkend worden, de haakwonde is immers een wond, hoe klein ook) Vervolgens wordt gevraagd of het acceptabel is dat vissen bij het hengelen verwond worden. Niet acceptabel (verwond klinkt in deze context natuurlijk een stuk dramatischer dan de praktijksituatie). De vervolgvragen kunnen bijna niet anders dan in het nadeel van de hengelsport beantwoord worden.

Dit even ter overweging. En dan de interessante vraag: Bestaat er ook zo'n mooi gekleurd onderzoek in opdracht van Sportvisserij Nederland waarin de balans de andere kant op slaat? En zo nee, waarom niet?

Ik wil wel helpen met het opstellen van een vragenlijst 8)

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

11-08-2010 11:08

Hele zinnige reactie van Christian, daarmee word mi duidelijk aangetoond hoe je suggestieve vraagstelling kan laten uitmonden in een uitslag die in jouw straatje past, zou dit bindend zijn weet ik er ook nog wel een paar, het gevolg zou in ieder geval zijn dat het wat rustiger werd in dit land qua inwoners.

De vraag zou moeten zijn wat is de waarde van Jan met de Pet, zou je niet om tot een waardevol oordeel te kunnen komen enige kennis over de materie moeten hebben? Vragen stellen aan iemand die nooit een hengel vasthad hebben geen zin, en zijn zoals Christian duidelijk maakt overduidelijk te sturen.
Iedereen heeft wel een mening ergens over, zeker in dit land weten wij vanaf de bank alles beter, de meeste meningen zijn volgens mij een puist op je reet, je hebt er wel 's een maar niemand die erop zit te wachten.

Dit soort nieuws is ook heel typerend voor de tijd van het jaar, het is komkommertijd en toch moeten al die krantjes vol, ik denk persoonlijk dat het al die aandacht niet waard is.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-08-2010 11:09

R. de Winter,

....en vaak zijn het wel de mensen die aan de zee vissen die de vissen niet op de goede orde behandelen en is dat een kleine groep vissers die het dus verpest voor de grotere groep..


En waar baseer je dit op?
http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvisserij_nederland/?page=zeevisserij
Niet zo'n kleine groep hè? Bovendien denk ik dat het makkelijker aan het grote publiek uit te leggen is dat je een visje vangt om op te eten, dan dat je er mee op de foto gaat en 'm vervolgens terugzet.

Ik mag mijn buurman de kop inslaan, want er zijn tenslotte ook mensen die anderen vermoorden
Ik mag rustig afval in de natuur gooien want er zijn ook mensen die giftig afval storten.
Ik mag alle spullen vn R de Winter stelen, zolang ik hem maar niet verwond ........

Marc stelt het dan welliswaar wat gechargeerd, maar dit is toch ook wat ik uit jouw eerdere reactie gefilterd heb. Niet om je aan te vallen, maar je moet er toch rekening mee houden dat niet alles wat je hier schrijft, ook exact zo geïnterpreteerd wordt als je het bedoeld hebt. Dus in plaats van gelijk om je heen te gaan slaan: misschien één en ander even toelichten, als je denkt dat iemand je niet begrepen heeft.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-08-2010 11:58

Christian Hummelink:

daar heb je inderdaad helemaal gelijk in ;)



en mart:
zolang jij en marc het zo willen formuleren, prima!! maar slaan doen we niet he dat mag niet ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-08-2010 12:11

Even ter info, onderzoek stamt uit 2002
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-08-2010 12:26

Christian, hopelijk is het zo voor iedereen duidelijk geworden en houden we eens een keer op met elkaar, als karpervissers onderling, met allerlei, feitelijk onbenulligheden, om de oren te slaan.
Anderzijds is het inmiddels al zo dat volgens Sportvisserij Nederland meer dan 2 miljoen mensen (van jong tot oud) wel eens vissen, dit cijfer komt ook voort uit een NIPO enquête. Ook hier zal de vraagstelling m.i. duidelijk invloed hebben gehad op de uitkomst. Want anders is dit m.i. ook niet te rijmen met 'maar goed 500.000' verkochte Vispassen. En natuurlijk zijn er nog een hoop zwartvissers, maar m.i. toch lang niet zoveel dan het verschil tussen de twee genoemde getallen...
Gebruikersavatar
robert hopstaken
Berichten: 3
Lid geworden op: 17-08-2010 01:21
Locatie: almelo

30-08-2010 16:50

lol haha ik vis zelf ook wel eens in de stad.
moet zeggen er zwemt wel wat moois rond daar in het water haha.
ik bedoel je vist toch, het is vangen en vrijlaten.
weet dan niet wat het probleem is .

gr robert
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

31-08-2010 20:21

Die lui die niet willen dat je in de stad vist, zijn volgensmij dezelfde lui die willen dat er helemaal niet meer gevist wordt? En volgensmij zijn dat ook nog eens dezelfde lui die elke dag op hun soja bonen zitten te kauwen :lol:
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

02-09-2010 10:33

als men hier elkaar al in de haren vliegt over niet topic gerelateerde onderwerpen, stelt bij mij de vraag of we
deze (voor ons duidelijk verliezende) strijd, op deze voet moeten doorzetten.

de twee "beruchte" zetels die onze tegenpartij in bezit heeft zijn niet te onderschatten en laten we wel wezen, ze hebben een punt!

natuurlijk verwerpen wij dit feit met slappe excuses zoals een onthakingsmat e.d. maar denk niet dat "wij" met deze slappe excuses een vuist op tafel krijgen.

al met al ben ik zeer benieuwd of er door de sportvisserij (die wij aardig sponseren als de cijfers kloppen) actie wordt ondernomen voordat wij dadelijk de spreekwoordelijke vis op het droge zijn.

paul
vis zwemt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-09-2010 17:11

Marc Schrikkema schreef:
R de Winter is echt een spuit elf?


Stukje bij beetje komen we er wel :lol:

Verder zijn enquetes al met al behoorlijk subjectief, men heeft mij nog nooit ergens iets over gevraagd :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

02-09-2010 18:31

heb liever dat ze in de stad vissen dan buiten in de natuur...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-09-2010 22:27

"Het aan de haak slaan van vissen is alleen bedoeld om de sportvisser een al dan niet grote ‘kick’ te bezorgen zoals de heer Alex Boom in het artikel verklaart. Moeten burgers nu ook midden in de stad getuige worden van deze vorm van dierenmishandeling? Is dit nu wat wij in onze samenleving moeten gaan bevorderen? Er is al veel ongewild geweld tegen mensen en dieren, er wordt van alles aan gedaan om dit terug te dringen en dan zouden we voor het aan de haak slaan van vissen een uitzondering moeten maken?"

"Het is al erg genoeg dat vissen permanent in de buitenwateren door sportvissers en beroepsvissers bejaagd worden."

Hoeveel honden, katten, ratten, cavia's en vliegende "huisdieren" zouden tegen hun zin vastgehouden en opgesloten worden door dierenliefhebbers in een gemiddeld stad als b.v. Arnhem of Utrecht?
Meestal ook nog door mensen als b.v. Alex Boom word het daarvoor bestemde dier aan daarvoor bestemde riem of ketting uitgelaten tot ze het zat zijn en deze huisdieren in het overvolle asiel uiteindelijk aan het gas kunnen.

Nu woon ik min of meer toevallig in een gebied waar nogal wat natuur ligt met wat campings in dezelfde regio en je wil niet weten hoeveel huisdieren er per ongeluk worden achtergelaten.
Het is ook erg genoeg dat huisdieren als katten in deze gebieden door beroeps jagers bij bosjes moeten worden afgeschoten om fauna overlast in te perken..
Gelukkig echter hoor je daar maar weinig over, zal wel een berg boter bij te pas komen bij de twee zetel vertegenwoordigers..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Vincent Wilgenkamp
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-09-2009 21:43
Locatie: gelderland

12-09-2010 09:26

wanneer ik in de stad vis.
en een karper vang. komen alle mensen die langslopen kijken, ze vinden het alllemaal geweldig om te zien. en al die mensen staan er van te kijken hoe wij de karper behandelen een onthaakmat
verschillende middeltjes om de bek van een karper te laten herstellen, volgens mij moet meneer ton dekker maar met pensioen.
gr vince
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

12-09-2010 14:53

Ik vind dit wel humor :lol: Al die rare lui die dingen zeggen over hoe slecht vissen wel niet is, en ondertussen lekker een stukje zalm eten met het gezin haha :D Lekker laten praten! Hoe meer aandacht je aan ze besteed hoe meer je jezelf in de aandacht zet! Zeg nou eerlijk, ze mogen verbieden wat ze verbieden willen... Maar vissen blijven we toch wel doen, dus fuck de politiek, ga toch vissen! :lol: