Laat vissen in de stad met rust


Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

09-08-2010 14:46

Nou zat ik vanochtend in de metro een klein stukje te lezen over het vissen in de stad, waar ik echt hard om moest lachen.. ik ben het op internet gaan zoeken en kwam het zelfde artikel tegen ik vraag me af waarom er uberhaupt mensen zijn die zich hier druk om maken en ik vraag me af wat wij de vissertjes dus van hun gebrabbel vinden ;)

ik vind het hooguit belachelijk en heb ook 5 minuten lang moeten lachen om dhr ton dekker de voorzitter stichting vissenbescherming.. ik wist ook niet eens eerlijk gezegd dat zo'n 'sekte' :P bestond ;)

zie hier het bericht:

Laat de vissen met rust midden in de stad

Publicatie op 1-8-2010

Als reactie op het artikel ’Midden in de stad je hengel uitgooien’ in de Metro van maandag 26 juli 2010, heeft de Vissenbescherming onderstaand bericht naar de Metro verzonden.

Laat de vissen met rust midden in de stad

‘Midden in de stad je hengel uitgooien’, dat is blijkens het artikel in de Metro van 26 juli j.l. het nieuwe doel van sommige sportvissers zoals Alex Boom.

Ze willen met name de jacht op ‘roofvissen’ zoals snoek en snoekbaars, niet alleen in buitenwateren, maar voortaan ook midden in de stad uitvoeren en willen daar laten zien dat ze ‘goed met de vissen omgaan’. Goed met de vissen omgaan? Door ze in een haak te laten bijten? Doen we dat ook met vogels, honden en katten bijvoorbeeld?

Vissen hebben goed ontwikkelde hersenen en zintuigen, ze kunnen leren van ervaringen, hebben een goed geheugen, ze hebben zenuwbanen en ze hebben rond de kop en de bek pijnreceptoren.Wanneer ze aan de haak geslagen worden reageren ze daar heftig op: ze kronkelen, spuwen, schudden met de kop en produceren door de angst, stress en pijn hormonen die data moeten verzachten, net zoals mensen en andere dieren dat doen in een dergelijke situatie.

Het aan de haak slaan van vissen is alleen bedoeld om de sportvisser een al dan niet grote ‘kick’ te bezorgen zoals de heer Alex Boom in het artikel verklaart. Moeten burgers nu ook midden in de stad getuige worden van deze vorm van dierenmishandeling? Is dit nu wat wij in onze samenleving moeten gaan bevorderen? Er is al veel ongewild geweld tegen mensen en dieren, er wordt van alles aan gedaan om dit terug te dringen en dan zouden we voor het aan de haak slaan van vissen een uitzondering moeten maken? Er zijn veel sportvissers in Nederland, ca 7% van de bevolking, maar er zijn vele malen meer mensen in Nederland die de hengelsport een dieronvriendelijke activiteit vinden: Volgens het Nipo ruim 70%. Eveneens volgens het Nipo vindt ruim 70% van de Nederlanders de hengelsport een ongeschikt middel om kinderen respect voor dieren en de natuur bij te brengen.

Het is al erg genoeg dat vissen permanent in de buitenwateren door sportvissers en beroepsvissers bejaagd worden. Laten we nu eens ‘goed omgaan met de vissen’, zoals ook Alex Boom zegt te willen, door de vissen in de stad met rust te laten en hun eigen leven te laten leiden.

Ton Dekker (voorzitter Stichting Vissenbescherming)

wil je meer van deze onzin lezen kijk dan hier:
http://www.vissenbescherming.nl/pg-1739 ... emeen.html
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
nick velten
Berichten: 302
Lid geworden op: 19-09-2009 10:09
Locatie: twente

09-08-2010 14:53

[quote="R de Winter"]
Er zijn veel sportvissers in Nederland, ca 7% van de bevolking, maar er zijn vele malen meer mensen in Nederland die de hengelsport een dieronvriendelijke activiteit vinden: Volgens het Nipo ruim 70%. Eveneens volgens het Nipo vindt ruim 70% van de Nederlanders de hengelsport een ongeschikt middel om kinderen respect voor dieren en de natuur bij te brengen.

[quote]

70% van de bevolking tegen het vissen :roll:
durf te wedden dat dat zowat nog geen 1% is
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

09-08-2010 14:57

dat klopt niet helemaal nick, ik weet dat er wel meer dan 1% tegen is maar 70% tegen is inderdaad bullshit denk dat veel mensen het niet eens boeit wat er gebeurd met vissen want veel vinden het maar een raar iets dat vissen :D maar die hele 'sekte' genaamd visbescherming is bullshit, want ze spreken zich zelf ook op de site tegen. Want ze willen de dieren beschermen en ze zeuren dat je ze niet dood mag maken, maar op de site bij hun over vissen staat wel dat veel mensen niet weten hoe je vakkundig een vis dood en dit bij geleerd moet worden?? hoe bedoel je wat willen ze nu...

volgens mij eten hun dus en geen vlees en geen vis lekker leven heb je dan als konijn ;)
Oja joh!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-08-2010 17:43

Beste R. de Winter, dat een heel aantal vissers niet weet hoe vakkundig een vis te doden klopt inderdaad wel. Er zijn legio vissers die enige snoekbaarzen meenemen en inderdaad niet weten hoe vakkundig zo'n vis te doden. Is op zich geen onzin dus...
Die 70% is maar net hoe de vraag wordt gesteld bij de betreffende enquête, trouwens meer dan 10% van alle inwoners vissen wel eens (dus geen 7%) maar ook dat is afhankelijk van de vraagstelling in de betreffende enquête.
Op zich verbaas ik mij altijd weer dat er zoveel vissers zijn die de stichting Vissenbescherming niet eens kennen..., deze 'vijand' kent ons wel en is vele malen fanatieker dan de gemiddelde visser.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

09-08-2010 18:06

ja aart het viel mij ook op dat ik die niet eens ken ;) zeker na al die jaren dat ik al vis, maarja ik ging er ook niet vanuit dat wat wij doen dierenmishandeling is volgens sommige dan he...

en dat vakkundig dood slaan heb ik ook niet gezegd dat ze het niet of wel kunnen ik heb het zelf gezien dat veel dat niet kunnen en het best een moeilijke opgave is voor de meeste en daarbij zoals ik dus zei spreken die gasten zichzelf tegen op de site.

Maar daar gaat het verders niet echt om het gaat me meer om dat als jij wil vissen waar dan ook je gewoon mag vissen.. ook al is het in de binnenstad van amsterdam.. je betaalt er toch voor of betalen hun ook om te zeiken ;)
Oja joh!!!
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

09-08-2010 18:17

Mijn vraag is even, heeft een tot nu toe misschien splintergroeperingkje ooit kans van slagen? Krijgen zij ooit één van deze onzin dingen er door gedrukt?
En wat kunnen wij als sportvissers er tegen doen? Volgens mij zijn wij nog altijd in de meerderheid yeehaaa :) come on :)
Nee maar ff serieus, als ik dit zo lees op hun site, misschien overdreven, maar het verontrust mij wel een beetje. Deze hobby die ik nu heb zou ik echt nooit op willen geven en velen met mij denk ik... Maar wat als zo'n 'sekte' wel dingen hard kan maken?
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-08-2010 18:23

gewoon lekker door vissen , schijt aan de sekte :wink:
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

09-08-2010 19:23

Maar sommige watertjes en stadsvijvers zijn gewoon niet vrij om op te vissen en dan ligt er een groepje met optonic,s en wat voor toestanden in mijn ogen dan ook weer belachelijk voor woorden.
Mensen mogen erin zwemmen honden ook en dan zit er een visser te schelden en te tieren,in mijn ogen doeloos.
Een stadsvijver is meestal om verkoeling en lol mensjes kijken en zeker als het opgenomen is in de landelijke verg om te vissen.
m,f,g der ronnie
.
:)
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

10-08-2010 08:14

sekte met 2 kamerzetels...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-08-2010 08:24

Alex Boom ken ik toevallig.

Super visser
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-08-2010 08:56

Juist Klaas, de PvdD, de Dierenbescherming en de Stichting Vissenbescherming is feitelijk één pot nat. Maar wel 2 zetels in de 2e Kamer, iets wat vissers nog nooit gepresteerd hebben, ondanks hun numerieke meerderheid...
Is en blijft gevaarlijk!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-08-2010 09:51

R de Winter schreef:Ze willen met name de jacht op ‘roofvissen’ zoals snoek en snoekbaars, niet alleen in buitenwateren, maar voortaan ook midden in de stad uitvoeren en willen daar laten zien dat ze ‘goed met de vissen omgaan’. Goed met de vissen omgaan? Door ze in een haak te laten bijten? Doen we dat ook met vogels, honden en katten bijvoorbeeld?


Even daargelaten wat ik van de Stichting Vissenbescherming vind, heeft meneer Dekker natuurlijk wel een punt. Wat wij als sportvisser verstaan onder “goed met de vissen om gaan”, blijft in principe een stukje dierenkwelling. Denken dat je de publieke opinie t.a.v. de hengelsport positief kunt beïnvloeden, door deze kwelling vaker en plein public te vertonen, is nogal kortzichtig. Voor een niet-sportvisser blijft het onnodige dierenkwelling, hoe voorzichtig je als sportvisser de vangst ook behandeld.
Wat betreft de PvdD in de 2de kamer: ik vind het zorgwekkender dat er in onze samenleving mensen zijn die het welzijn van dieren (in het algemeen) belangrijker vinden dan alle andere problemen, dan de risico’s die de aanwezigheid van zo’n partij in de 2de kamer met zich meebrengt voor de sportvisserij.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
nick velten
Berichten: 302
Lid geworden op: 19-09-2009 10:09
Locatie: twente

10-08-2010 10:55

K. van den Herik schreef:sekte met 2 kamerzetels...


veel meer zetels zullen ze vast niet krijgen.
de meeste mensen hebben wel het nuchtere verstand om op een normale partij te stemmen b.v cda, pvda,vvd. die marianne loopt all1 maar onzin uit te kramen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 10:56

Om daar op door te gaan mart..

ze hebben het over doen wij dat met vogels, honden en katten ook.... nee niet echt maar we sluiten ze wel op in een huis de hele dag terwijl ze in de natuur horen. We eten wel vlees en alles en ook vis en denk je dat dat ook op een 'goede' manier gedood wordt.... ik snap hun redenering heus wel, maar waarom is het puur gericht op de sportvissers. want dat is bullshit als iemand vist is het al een sportvisser. Ik vind dat ze zich lekker druk moeten gaan maken om andere zaken die veel erger zijn zoals bijvoorbeeld het mishandelen van vissers en/of het bestelen van de vissers ;) en zich druk maken voor andere landen waar veel ergere dingen gebeuren.. maar goed 2 zetels in de kamer zegt nog niks en er zitten genoeg mensen in de tweede kamer (was laatst nog op tv) die ook van vissen houden, dus winnen doen ze toch niet.. kijk naar ijzeren rita ;) ben er dus absoluut niet bang voor maar vind het wel kinderachtig en triets en dit zijn dus mensen die het voor ons willen verpesten...

om moe van te worden dus.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-08-2010 11:49

Is wel een slappe redenatie hoor ..... andere zaken zijn erger dus waar maken ze zich druk om?
Andere landen ergere misstanden ......dus waar maken ze zich hier druk om?

tsja, als dit de beste redeneringen zijn die jij kunt bedenken dan is het misschien slimmer om je mond te houden op een openbaar forum waar de mensen van de stichtingen ook mee lezen.

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 12:57

hey marc,

Ben ik even blij dat het een vrij land is ;) en andere zaken zijn zeker erger, want vis wordt al jaren op gegeten en gedood en daar was vroeger nooit geen gezeur over is net zoals dat rookbeleid.. maar goed ik zal het toch niet eens worden met jou en jij niet met mij ;) en laat ze maar mee lezen, misschien gaan ze het dan wel snappen dat ze zich druk maken om onnozele zaken. en daarbij heb ik niet gezegd dat het mijn beste redeneringen zijn dat maak je er zelf van, want als jij mijn redenering leest als beste redenatie van mij, dan vraag ik mezelf toch af wie nu eigenlijk zijn mond beter kan houden??

Ik vind het alleen jammer dat zulke mensen bestaan en aan jou reactie te lezen heb ik het idee dat jij zulke mensen nog gelijk geeft ook.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

10-08-2010 13:01

Ik ben het niet eens met je Mark. Het is allemaal niet zo zwart wit. Ik durf te wedden dat ze vast ook nog bij de bp tanken. Daarnaast heeft de esso ook wel eens een schip door midden laten breken op zee met een milieuramp tot gevolg en zal de shell ook geen haar beter zijn omdat die ook wel dingen hebben gehad die niet bevordelijk voor het milieu zijn (inclusief vissen).

Je kan het verhaal ook van een andere kant bekijken en dat is namelijk dat er ook bewustwording wordt gecreeerd bij jeugd en beginnende vissers. Je kan ze aan de waterkant veel meer bijbrengen dan als alleen een vis vangen. Vissen is toch ook meer als alleen dat? Of vis jij graag vanaf een vuilnisbelt? Vooral als je ziet dat kinderen uit de stad niet weten wat een fazant is zie ik nog wel een hoger doel in vissen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 13:18

en remco heeft gesproken ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-08-2010 14:07

Marc heeft wel een punt vind ik. Dat er zaken zijn die belangrijker zijn dan het bestrijden van de sportvisserij, is geen argument waarmee je de Stichting Vissenbescherming tot inkeer zult doen komen. Zo kun je alle problemen, op één na, af doen met de mededeling "dat er nog wel ergere problemen zijn". Houd je uiteindelijk enkel het grootste probleem over als hetgeen dat aangepakt moet worden.
Dat hele "welles/nietes, zij zijn begonnen en zij doen dit en dat verkeerd" geleuter leidt tot niets. Feit blijft dat sportvissen een zekere mate van dierenkwelling met zich meebrengt. Rijst de vraag: is deze mate van dierenkwelling acceptabel/noodzakelijk? Ik vind van wel, dat moge duidelijk zijn. Mijn welzijn is belangrijker dan dat van een vis. Daarvoor heb ik geen argumenten nodig, da's voor mij een kwestie van gezond verstand. Wat wel te bediscussiëren valt, is het al dan niet noodzakelijk zijn van sportvissen voor mijn welzijn. Dat ik zonder deze geweldige hobby knettergek zou worden, leg dat maar eens uit aan iemand die z'n ei kwijt kan in de bestrijding van alles wat dieronvriendelijk is...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 14:12

dat klopt helemaal mart daar ben ik het ook met je eens, maar waar het mij om ging is dat meneer marc wat aanhaalt van 1 bericht en niet het hele topic heeft gelezen en als hij dat wel had gedaan dan zou hij zoiets niet zeggen, maar genoeg over marc....

ik zou zeggen laten we zelf eens een onderzoek houden en kijken hoeveel mensen er nu echt op tegen zijn op vissen of juist niet tegen zijn.. ben wellis benieuwd wat daar uit voort komt. Want tuurlijk zal zo'n bescherming als deze zich willen laten uit blinken en zeggen dat 70% tegen is, maar laat het bewijs eens zien dan??

denk dat de cijfers heel anders liggen dan hun doen zeggen...
Oja joh!!!
K. van den Herik

10-08-2010 15:10

Lieve Nick,

Deze partij voor de dieren heeft met haar 2 zetels al vele malen meer voor elkaar gekregen dan alle vissers met hun grote bekken bij elkaar. Op een enkeling na allemaal luchtballonnen.

Ik kan alleen maar respect hebben voor die muts.

zojuist is de C1000 op hangende pootjes van hun kiloknallers teruggekomen. Inmiddels hebben veel partijen standpunten van Thiemesen overgenomen. CDA, PVV SP om er een paar te noemen.

En wij? Wij? Staan te juichen als er ergens niet een paar vissies worden geruimd omdat er veel te veel zit. Gelukkig was er een slimmerik, laten we hem michel noemen, die toevallig wel daar waar nodig zijn mondje roerde. Uiteraard terzijde gestaan door Aart. Samen met een man of 3 a 4 van SVN en dan hebben we het bijna gehad.

Partij voor de Vissers whoaaaa

welterusten Nick

R de Winter,

Waarom wiel weer uitvinden? Cijfers zijn in bezit SVN. zoals Aart al aanhaalde. It's all in the question...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-08-2010 15:26

het is ook altijd weer een kleine groep die het verpest voor ons sportvissers :S
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-08-2010 18:49

R de Winter schreef:dat klopt helemaal mart daar ben ik het ook met je eens, maar waar het mij om ging is dat meneer marc wat aanhaalt van 1 bericht en niet het hele topic heeft gelezen en als hij dat wel had gedaan dan zou hij zoiets niet zeggen, maar genoeg over marc....

ik zou zeggen laten we zelf eens een onderzoek houden en kijken hoeveel mensen er nu echt op tegen zijn op vissen of juist niet tegen zijn.. ben wellis benieuwd wat daar uit voort komt. Want tuurlijk zal zo'n bescherming als deze zich willen laten uit blinken en zeggen dat 70% tegen is, maar laat het bewijs eens zien dan??

denk dat de cijfers heel anders liggen dan hun doen zeggen...


R de Winter is echt een spuit elf?

Ik had namelijk wel het topic gelezen en ben het domweg niet met jou eens, sterker nog ik denk dat jij met jou benadering nooit zal bereiken wat jij eigenlijk beoogd.

Ik mag mijn buurman de kop inslaan, want er zijn tenslotte ook mensen die anderen vermoorden :P
Ik mag rustig afval in de natuur gooien want er zijn ook mensen die giftig afval storten.
Ik mag alle spullen vn R de Winter stelen, zolang ik hem maar niet verwond ........

Daar wordt ik moedeloos van.

Als men met de verkeerde feiten komt, of zich verschuilt achter op zijn minst dubieuze redenaties ..... zou het ons vissers sieren als wij wel met steekhoudende antwoorden komen ipv dooddoenders als er zijn ergere dingen in het leven. Als jij niet met steekhoudende argumenten / feiten kunt komen, ben ik van mening dat jij de tegenstander eerder munitie geeft om mee te schieten dan "onze" zaak goed doet.

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-08-2010 18:55

Remco van Hal schreef:Ik ben het niet eens met je Mark. Het is allemaal niet zo zwart wit. Ik durf te wedden dat ze vast ook nog bij de bp tanken. Daarnaast heeft de esso ook wel eens een schip door midden laten breken op zee met een milieuramp tot gevolg en zal de shell ook geen haar beter zijn omdat die ook wel dingen hebben gehad die niet bevordelijk voor het milieu zijn (inclusief vissen).

Je kan het verhaal ook van een andere kant bekijken en dat is namelijk dat er ook bewustwording wordt gecreeerd bij jeugd en beginnende vissers. Je kan ze aan de waterkant veel meer bijbrengen dan als alleen een vis vangen. Vissen is toch ook meer als alleen dat? Of vis jij graag vanaf een vuilnisbelt? Vooral als je ziet dat kinderen uit de stad niet weten wat een fazant is zie ik nog wel een hoger doel in vissen.


En waar ben jij het dan precies niet met mij eens?

Onze vriend Jezus zei het al: "Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen".

Natuurlijk vind ik dat dit soort stichtingen geen gelijk hebben, in het andere geval zou ik namelijk niet vissen.
Natuurlijk vind ik het jammer dat wij veelal in de negativiteit staan, terwijl ik een heleboel mensen hier ervan verdenk de natuur schoner achter te laten dan ze hem aan troffen.
Natuurlijk vind ik het jammer dat zo'n stichting haar gelijk probeert te halen door stemmingmakerij, halve waarheden en gefakete polls.

Maar kunnen jullie daar nu alleen maar kwats tegenover stellen?

Wat zijn dan de juiste cijfers? Iemand hier had jullie al een bron gegeven.
Wat gaan jullie er dan echt aan doen, behalve hier lopen blaten?

Dat is wat mij irriteert :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Remco van der Maas
Berichten: 122
Lid geworden op: 29-05-2006 09:02
Locatie: Barendrecht

10-08-2010 20:52

Interessant artikel en een pakkend onderwerp!
De link naar de PvdD is snel gelegd en zoals al eerder gezegd door een ander kan ook ik alleen maar begrip voor mevrouw Thieme opbrengen vanwege haar passie en inzet. Dit betekend niet dat ik deze "one issue partij" ook maar één zetel in de kamer gun. Als je politiek wilt bedrijven vanuit de tweede kamer dan ben ik van mening dat je breder moet kijken dan alleen klimaat en dieren.

Ik ben niet van plan mijn hobby op te geven, en velen met mij denk ik, al snap ik wel dat je vissen moeilijk diervriendelijk kunt noemen. Het dieronvriendelijke aspect neem ik voor lief omdat ik de hobby te leuk vind.
Overigens zijn er mensen die "slechts" de vissers bekritiseren en dat vind ik wat hypocriet, als je dan het beste voor hebt met dieren dan eet je geen vlees, sluit je geen vogeltjes op in een kooitje, heb je geen aquarium met mooie visjes, ben je tegen de (intensieve) veeteelt (want waarom mag je beesten wel fokken om te eten maar niet om te vangen), geef je alle katten een muilkorf omdat ze vogeltjes dood kunnen maken etc.
Dierenleed mag best worden aangepakt, maar het vangen van een beest voor de hobby en het beest vervolgens fotograferen en terugzetten lijkt mij niet zo schadelijk.