Onderzoek gedragscode Sportvisserij


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-06-2010 11:02

Door 3 geleerde dames/heren is er, in opdracht van LNV, een uitgebreid onderzoek gedaan naar het naleven van de gedragscode sportvisserij (zie bladzijde 4 en 5 van de Landelijke Lijst van Viswateren 2010-2012).
Om het maar even tot de karpervisserij te beperken, uit dit onderzoek blijkt dat globaal 20% van de karpervissers nog steeds geen onthaakmat gebruikt (dus niet handelt overeenkomstig de KSN gedragscode voor karpervissers op blz. 5 van het bovengenoemde boekje).
Met name onder de jeugd is er een fors percentage dat geen onthaakmat gebruikt.
Graag wil ik hierbij iedereen oproepen om in zijn omgeving hierop te letten en zonodig karpervissers (met name de jeugd) erop te wijzen dat het gebruik van een onthaakmat veel visvriendelijke is dan het niet gebruiken van een onthaakmat.
Ook t.a.v. de politiek is het niet meer te verkopen dat er door globaal 20% van de karpervissers nog geen onthaakmat gebruikt wordt.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

01-06-2010 13:28

Aart, denk dat het ook verstandig is om mensen op juist gebruik van een mat te informeren. Bijvoorbeeld niet een karper op een onthaakmat leggen die al de gehele dag in de zon ligt (dus mat in schaduw houden of dubbel klappen) en zodoende gaat fungeren als bakplaat. Vochtig maken etc. Alleen gebruik van mat is niet voldoende. Voorjaar, najaar en winter valt dit wel mee maar met de tijd die nu komen gaat is het goed om bewustzijn te kweken want vaak is het gewoon dat mensen het niet weten.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-06-2010 13:32

Ben warm voorstander van een onthaakmat, begrijp mij niet verkeerd aub, maar ik zo af en toe denk ik wel dat wij soms te streng in de leer zijn.
M.n. het gezever als er op een foto geen onthaakmat te zien is. Op mijn foto's, die ik overigens lekker voor mezelf houd, is meestal ook geen onthaakmat te zien omdat ik de foto liever anders neem.

Een mooi grasveldje, al dan niet hoog, is ook een mooie onthaakmat in mijn ogen.

Natuurlijk kan er af en toe een steentje liggen maar komaan, wat doet de karper zichzelf af en toe aan tijdens bijvoobeeld de paai.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

01-06-2010 13:47

kwou ikwou ikwou dat dat dan eens de ergste "overtreding"was.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-06-2010 20:54

Ik ook Klaas. Maar daar gaat het hier niet om. Dit onderzoek i.o.v. LNV komt ook bij de politieke partijen terecht en alles wat daarin afwijkt van geschreven gedragscodes is zacht uitgedrukt bepaald geen reclame voor de Sportvisserij.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

01-06-2010 21:04

Steintje Verheggen schreef:Aart, denk dat het ook verstandig is om mensen op juist gebruik van een mat te informeren. Bijvoorbeeld niet een karper op een onthaakmat leggen die al de gehele dag in de zon ligt (dus mat in schaduw houden of dubbel klappen) en zodoende gaat fungeren als bakplaat. Vochtig maken etc. Alleen gebruik van mat is niet voldoende. Voorjaar, najaar en winter valt dit wel mee maar met de tijd die nu komen gaat is het goed om bewustzijn te kweken want vaak is het gewoon dat mensen het niet weten.


Emmer water eroverheen en klaar.....Sommige wateren heb je geen schaduw,maar wees blij dat er 1 bij ligt

Eerst maar eens beginnen bij die 20%

Je kan het blijven zeggen tegen ze,maar week later opnieuw geen onthaakmat.....Je kan ook daarop optreden en een prent uitschrijven,ze zijn ook zo geil op een derde hengel die alleen opgetuigd staat tegen een boom,dusjah ik zie niet in waarom er niks word gedaan als er geen onthaakmat te zien is bij de vissers. Praten praten praten,maar optreden homaar

Lijkt me werk wel,problemen noteren maar word er wat aan gedaan? Dikke NEE.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

01-06-2010 22:33

Aart, is 20% op dit moment in tijd niet een acceptabel percentage? Tien jaar geleden waren het er veel meer (durf ik zomaar te zeggen), dus dat houdt in dat er een stijgende lijn is van mensen die een onthaakmat aanschaffen en deze ook gebruiken. Als enige maatregel zou ik zeggen: Licht de jeugd voor. Maar gezien de stijgende lijn zou ik het een acceptabel percentage vinden. 80% van de karpervissers gebruikt het namelijk wel. Dus is de glas halfvol of halfleeg?

En het zijn alleen de karpervissers die een onthaakmat gebruiken, ik heb nog geen 1 snoek(baars)visser of witvisser gezien die het gebruikt. De karpervisserij is ze dus al een stap voor.
gerwin van der heide
Berichten: 85
Lid geworden op: 06-11-2006 19:19
Locatie: elburg

01-06-2010 23:53

laten ze dan bij vis tv een goed voorbeeld geven voor de jeugd.
ik heb al een paar keer gezien dat ed stoop vaak geen onthakingsmat gebruikt
K. van den Herik

02-06-2010 07:23

Ze hadden de hufters moeten laten schrijven dat de KSN /samen met SVN, ervoor gezorgd heeft, dat 80% van de karpervissers een onthaakmat gebruikt. Je meot ze ook alles leren
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-06-2010 08:36

Ik ga met Mourad mee.

Als een leek een karpervisser omschrijft zeggen ze vaak als eest dingen van... "Ze verzorgen die vissen als hun eigen kinderen op een mat" of "Ze maken een foto en dan gaatie weer terug"

Vind het allemaal een beetje overdreven.

Denk dat er veel meer dierenleed gebeurt binnens huis.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-06-2010 08:52

In Belgie werd in verleden week nog voor gek verklaard met m'n onthaakmat en alle rommel meer. Zelfs het terug zetten snappen veel locale Walen geeneens. Dezelfde avond stonden ze brasems schoon te maken en die gingen gewoon mee :lol:

Denk dat de gemiddelde Nederlandse karpervisser een goed voorbeeld is.

Valt onder die 20% trouwens ook niet de struinende penvisser? Die zie ik toch regelmatig zonder mat lopen omdat ze anders niet mobiel genoeg zijn. Sterker nog ik heb er zelf ook geen bij als ik door de polder heen loop met een zak brood ed. Kan wel melden dat het gras zachter is als de mat die thuis in de schuur ligt, dat vind de vis helemaal niet erg. Als het niet kan onthaak ik de vis in het water.

Grt Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

02-06-2010 09:42

Ik vind de tekst globaal 20% een beetje op natte vingerwerk lijken.

En over welke jeugd heeft men het die van 6 tot 12 is ook jeugd, begrijp me niet verkeerd die zouden ook een mat moeten gebruiken, maar dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-06-2010 11:36

Jan de letterlijke tekst in het rapport is eenvijfde (dus globaal 20%). Leeftijd jeugd is niet omschreven.
Klaas, inderdaad is dat zo en dat komt ook veel positiever over. Maar omdat je wordt afgerekend op de Code regels in de Lijst van landelijke Viswateren is het negatief opgeschreven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2010 10:39

Aart geweldig resultaat van de gedragscode, in korte tijd vist ruim 80 % visvriendelijker en gebruikt door een goede lobby en voorlichting al 80 % een onthaakmat.

Prachtig resultaat waar je bij de politiek kunt scoren als je het maar ombuigt naar positief.

Klein vraagje, is ook erg belangrijk voor de politiek en de gemeenten.
Hoeveel procent van de karpervissers overtreed ondanks een goede voorlichting en lobby de visserijwet en regelgeving?

Tis maar waar je je druk om wilt maken wat al dan niet slecht scoort is het niet?
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

03-06-2010 15:03

80% Douwe.

wil ik wel opmerken dat wetten die weinig of niets toevoegen aan veiligheid/leefbaarheid er om vragen om genegeerd te worden. Komt bij dat er onderhand meer uitzonderingen zijn dan originelen.

Achterhaalde ouderwetse visserijwet moet in een modern jasje. Immers discriminatie is verboden bij wet. Een zwemmer mag 's nachts zwemmen. Een jachtbezitter mag 's nachts varen maar een visser niet (altijd)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-06-2010 15:17

Klopt helemaal Douwe, waarschijnlijk is zelfs de 80% van Klaas nog aan de lage kant. Maar daarbij kun je ook de nodige kantekeningen maken naar mijn persoonlijke mening, enkele daarvan zijn:
- met name aan de jeugd is m.i. niet meer uit te leggen waarom er op de meeste wateren alleen maar vanaf 1-6 t/m 31-8 's nachts gevist mag worden, terwijl de pleziervaart op de meeste wateren wel gewoon het hele jaar door 's nachts mag varen of bij aanlegplaatsen 's nachts mag liggen met eventueel de TV of radio aan.
- kennelijk hebben politici, gezagsdragers en ook sommige visrechthebbenden liever dat de jeugd ergens op straat rondhangt of i.d. , met alle mogelijke overlast vandien dan dat ze 's nachts vissen langs de waterkant.
- geldt idem dito t.a.v. een onderkomen dat op een aantal plaatsen en tijden niet mag staan waar wel de pleziervaart mag liggen.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

03-06-2010 16:18

Aart, met alle respect, maar ik denk dat een groot deel van de "jeugd" het voor zichzelf heeft verknald door bierfestijnen en blowparties langs de waterkant te organiseren.... dit komt in mijn ogen ook met name omdat veel van hun niet weten hoe het vroegah was, toen er nog meer mogelijk was....ik wil niet zeggen dat alle zooi langs de waterkant van jeugdige vissers afkomstig is, of zelfs van vissers, iedereen weet dat menig recreant ook een hoop laat liggen...ik denk dat als een ieder een beetje meer op zichzelf let dat het vanzelf een stuk beter kan worden en dat iedereen daar dan van profiteert.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

03-06-2010 17:40

Peter, niet om lullig te doen, maar dat is niet de jeugd geweest, die het "verziekt" heeft voor ons, dat is ONZE generatie geweest, die nu begin tot eind 30 is. Man, ik kan je verhalen vertellen over hiero in de buurt, Madestein, Zuiderpark, Zoetermeerse Plas, en dan hebben we het over midden tot eind jaren '90. Dat waren wij (NIET persoonlijk, uiteraard!) dus die het verziekt hebben met inderdaad meer kratten bier dan op een jeugdvakantie op Texel, meer coke dan in Scarface en hele karavaans aan bussen met diesel-aggregaten en BBQ's.
Het is en blijft alleen zo jammer dat er, en dat is nu met alle "grote problemen in de steden" nog steeds hetzelfde, dat er niet opgetreden wordt tegen de overlast (want tja, dat durven de boys in blue niet), maar dat alles gewoon dan maar voor iedereen wordt verboden. En het saillante is dan weer dat als die tokkies nu aan de waterkant betrapt worden, en vloekend en tierend tekeer gaan tegen de controleurs, ze er met een waarschuwing vanaf komen, en ik met me alstublieft-dankuwel- instelling, ONTERECHTE processen-verbaal in me mik gedouwd krijg (krijg bij de rechter dan me gelijk wel, maar daar gaat het niet om).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-06-2010 17:49

word alleen maar ergens,dalijk zo erg dat er helemaal niet meer gevist mag worden,land te klein en te veel mensen op een klein stukkie aarde. Goh waarom vertrekt de helft van karpervissend Nederland Naar het buitenland om hun hengel daar uit te leggen,al word het daar ook lastiger.

Hoe moeilijk het is het om je aan de regels te houden? Schijnbaar heel moeilijk,ik overtreed ook wel eens een ''vis'' regel,maarjah dan loop ik niet de controleur verrot te schelden. Maar als je wil vissen doe het dan goed en neem een onthaakmat mee,neem je vispas met boekje mee,en een apart potje met geld wil je toch net die ene meter meer naar echts zitten,maar dan moet je niet gaan ouwehoeren dat het nergens op slaat. Er zijn natuurlijk misselijkmakende controle actie's maar een beetje controle 1.Laat jou gewoon zitten,al zit je op een stukkie dat niet mag (Oogluikend) Dus heb daar respect voor
2. Hij vraagt of je wil inpakken omdat je op een verboden stukkie zit. Dat is het recht,en de wet.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2010 19:56

Aart voor jou maak ik nog een uitzondering om weer eens te reageren.
Mee eens dat het uiteraard geen zware zonden zijn en dat de visserijwet aan vernieuwing en aanpassing toe is.

Toch wil ik de kanttekening plaatsen dat de visserijwet en de regelgeving nog steeds telt en er op gecontroleerd wordt en dat een onthaakmat weliswaar diervriendelijker is maar toch van veel minder waarde voor de uitstraling van de sportvisserij op zich.

Blijft het feit dat de wet- en regelgeving zwaar overtreden wordt en zolang er geen aanpassing is toch nog telt.

Ik controleer niet meer om de mij moverende redenen maar 1 er van is de opstelling van de vissers die je controleert.

Zie maar wanneer men respect heeft voor een controleur: als die een oogje dicht knijpt.
Blijf dan lekker thuis of ga zelf vissen de controle heeft dan geen enkele zin meer in mijn ogen.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

04-06-2010 07:32

vrachtwagenchauffeur mag overal en altijd slapen. Mits hij stilstaat en niet op 1 of 2 plekken die duidelijk omschreven staan waar hij dat niet mag. Woonwijk of zo.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

04-06-2010 20:04

Paul, ik kom oorspronkelijk ook bij jou uit de buurt, woonde op steenworp afstand van het oude ado stadion...

ik weet wat je bedoelt, maar waar ik op doelde is dat "onze" generatie jeugdigen, (en daar reken ik mijzelf ook toe,ben nu ook 30+, nu de vissen nog) het voor zichzelf heeft verknald....Klaas weet het vaak mooi te verwoorden, iedereen wijst elkaar aan maar is ondertussen ook jaloers op de "al dan niet ïllegaal bij elkaar geviste" resultaten door nacht te vissen waar dat niet mag, 3 hengels waar 2 toegestaan zijn enz enz enz....en maar klagen .................terwijl we het zelf veroorzaken
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Plaats reactie