Relatie tussen een vijver en onze viswateren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

12-02-2002 17:14

Hallo allemaal,

Velen onder ons hebben een vijver in de tuin waarin ze vissen ((koi)karpers) houden.

Laatst sprak ik met een paar vissers (wanneer niet :smile: ) en we hadden het over de vijver van één van hen. Hij vertelde dat de vissen (kleine karpertjes en wat koikarpers) plots heel actief werden met het zonnetje van vrijdagmiddag/zaterdag.
Prompt ging hij vissen en ving een paar leuke visjes op zijn voerplek die eerder heel weinig opleverde.
Hij vertelde dat vooral in het voor- en late najaar de vissen op de "echte" wateren bijna hetzelfde reageerden als de vissen in de vijver.

Hebben meer mensen daar ervaring mee?????

Zijn er ook mensen die hun aas uittesten in aquarium of vijver?
Hebben jullie verder nog interessante relaties tussen jullie vissen in de vijver en het vissen in de vrije natuur ontdenkt?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-02-2002 17:26

Bertil,

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen (van een bekende visser, maar ben de naam kwijt. Ik meen de heer Schaaf). Hij kocht levende aasvissen bij een of andere vent. En deze man kon vrij goed voorspellen of de schrijver wat zou gaan vangen. Toen de schrijver vroeg hoe deze man telkens kon voorspellen of het een goede visdag zou worden was het antwoord simpel:

Als de aasvissen druk ronddartelden in de bak, dan zou ie vangen. Waren de aasvissen zeer rustig, dan zou het een slechte visdag worden.

Ik denk dat de activiteit van vijver/aquarium vissen een redelijk goede graadmeter is voor de te verwachten vangsten.

Groet

Martijn
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-02-2002 18:58

klopt Bertil,
daarom wil ik geen vijver. :smile:
Als ik wil gaan vissen en de vijvervissen liggen doods, dan zakt gelijk de moed in mijn schoenen en als ik dan toch ga zal ik (onbewust) minder serieus mijn ding doen. Ofwel een self forfilling profecie.
Maar veel (beroeps)vissers gebruiken de aaston/vijver als barometer
groet,
edwin
ps het is vaak het onvoorspelbare wat het leuk maakt
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-02-2002 20:33

Bertil,

Edwin gebruikt het juiste woord BAROMETER. Vissen reageren op hoge en lage luchtdruk. Bij hoge luchtdruk zijn ze aktiever dan bij lage luchtdruk. Alhoewel er bij lage luchtdruk ook wel een visje te vangen is zullen je kansen bij hoge luchtdruk groter zijn.

Groet,

Hans
Paul Kuijten

12-02-2002 21:12

Dat snap ik niet Hans.
Ik vis liever in een lagedrukgebied dan in een hogedrukgebied, en schat mijn kansen dan ook hoger in.
Ik vang meestal ook beter trouwens
Kun je iets meer vertellen over jouw opvatting ?

Groeten Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-02-2002 23:16

Een vijver is van veel kleinere omvang dan ons viswater. Het is een soort van graadmeter, maar laat zich niet rechtstreeks vertalen. Externe invloeden zijn veel groter bij een vijver dan bij een viswater. Bijvoorbeeld, als maar even de zon schijnt loopt de temperatuur in de vijver snel op en wordt de vis actiever. Bij viswater kan dit wel even duren. Andersom is ook waar, de vijver koelt sneller af. Verder is het evenwicht veel sneller verstoort. Bijvoorbeeld, als het lang warm is zal het zuurstofgehalte sneller minder worden en de eetlust afnemen. Dit kun je dan wel weer gemakkelijk beïnvloeden door zuurstof toe te voegen. Het effect van schaalvergroting is ook bij ons viswater herkenbaar. In vergelijking met een diep meer van enige omvang is het effect van weersomstandigheden sneller merkbaar dan bij ondiep polderwater. Het gedrag op de vissen in het ene water is dan ook niet rechtstreeks vertaalbaar naar een willekeurig ander water.

Overigens, in het algemeen hebben de weersveranderingen invloed op het aasgedrag en zal een constanter weerstype dit positief beïnvloeden. Of dit nu een laag of hoog drukgebied is. En bij groot water duurt het dus wat langer. Gelukkig is er altijd de uitzondering van die ene vis die ondanks de allerberoerdste omstandigheden toch gevangen wordt. Bij karpervissen is het vooral de nodige uren aan het water maken en leren van je observaties en ervaringen. Dit zal uiteindelijk het verschil maken tussen succes of falen. Ik vis derhalve geen dag minder door mijn vijver met koi’s. Maar ik steek er wel iets van op. Een koi is tenslotte ook maar een karper.

Hg, Kees
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

12-02-2002 23:46

Lage luchtdruk is volgensmij ook beter. Dan stormt & regent het meestal. Brengt vooral na een tijdje mooi weer vis in het net. Ook in de winter is harde wind & regen goed vangweer. Afgelopen maandag was een goede dag.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

13-02-2002 02:11

Paul,

Ik kan er niets meer over vertellen dan dat, als ik er mijn logboek nog eens op na sla, ik over het algemeen beter gevangen heb tijdens hogedruk perioden, terwijl ik toch ook heel regelmatig tijdens lagedruk perioden gevist heb. Wel moet ik zeggen dat ik ook wel eens goed gevangen heb met regen en wind maar dat was in een lange lagedruk periode die langer dan een week duurde.

Groet,

Hans
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-02-2002 02:20

Ik heb dit weleens eerder op dit board geplaatst maar voor de duidelijkheid nog maar even ter introductie van deze topic:
Ik heb in '95 in de tuin van het restaurant waar ik toen werkte een (koi) karper vijver aangelegd, met een gedeeltelijk overhangende stijger, waar in de zomermaanden onze gasten hun diner konden/kunnen nuttigen.
In april '98 een nieuwe baan en nieuwe uitdaging. Sinds 1 okt. '91 weer terug op het oude nest in een nieuwe functie en mijn vijver ligt er nog steeds in al zijn glorie.
(ietwat verwaarloosd)
Gezien het weer van de afgelopen maanden, bijna constant lage luchtdruk, moet ik toch opmerken dat de vissen toen absoluut niet actief waren dus zijn er meerdere factoren in het spel. In mij ogen duidelijk de toch te lage temperatuur. Toen deze weer boven de 8,7!! graden uitkwam viel er weer enige activiteit bij de vissen waar te nemen. Als iemand op de stijger ging staan, de plek waar ze altijd gevoerd worden!, kwamen ze vrijwel direct aangezwommen terwijl ze bij lagere temp. gewoon passief bleven liggen.
Blijkt toch dat de temperatuur ook één van de bepalende invloeden is. Uiteraard wist iedereen dit al maar dat kunnen we ook over barometer standen zeggen, terwijl uit de posting van Hans (Finland) blijkt dat hij juist hoge barometer standen prevereert. Misschien dat in het noorderlijker, kouder gelegen Finland de hoge luchtdruk, dus meestal beter weer de temperatuur aldaar omhoog schroeft....
Nog een laatste punt: mijn beste vangsten heb ik altijd gedaan bij constante barometer standen, zowel hoog als laag en zie dit dan ook als DE belangrijkst factor voor vergrote activiteit bij vissen.
Groet MB
Ps. de gehele natuur reageerd op luchtdruk en temperatuur...misschien is dat wel de beste graadmeter!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2002-02-13 02:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2002 20:49

Een belangrijke factor is natuurlijk temperatuur. Boven de 25 °C is de vis het actiefst. Beneden 15 °C neemt de activiteit belangrijk af en beneden 8 °C valt de activiteit helemaal stil, zoals Michael al opmerkt. Zodra de temperatuur in mijn vijver boven de 15 °C is komen de vissen spontaan aan het oppervlak eten, lage druk of niet. Beneden 8 °C liggen ze op de diepste plek en komen daar zelden vandaan. Oppervlaktevoer wordt niet gegeten. Bodemvoer in de buurt wordt echter wel gegeten. Toch betrap ik soms een vis die, ondanks de lage temperatuur, elders in de vijver rondscharrelt.

Maar temperatuur is niet de enige factor. In het verleden werd vaak de vangst van vis aan de luchtdruk gerelateerd. Met name het effect daarvan op de zwemblaas werd genoemd. Dat de vis voortdurend drukverschillen kent door op diverse hoogten te zwemmen maakt deze theorie wat inconsequent. Tegenwoordig wordt vaker het zuurstofgehalte als tweede voorwaarde genoemd. Een hoger zuurstofgehalte zoals bij turbulentie (wind, stroming etc.) werkt positief. Zuurstof wordt kunstmatig hoog gehouden in mijn vijver. Ze eten dus altijd spontaan als de temperatuur hoog genoeg is en van effecten van luchtdruk merk ik niks.

Henri, heb je ook de windrichting in je logboek? De combinatie storm (zuurstof) en wind uit ZW (warm) zou beter moeten zijn dan storm en wind uit het NW (koud). Bij mij in ieder geval wel. En heb je ook gegevens van enigszins stromend water bij hoge luchtdruk?
Hans, betreft het in jouw geval water met stroming of zo iets?

Mogelijk zijn dit niet de enige factoren.

Hg. Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-02-13 20:56 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

13-02-2002 23:45

Hallo (lucht)drukte makers.

Even over die luchtdruk.
Best wel interessant gegeven en toen ik de posting van Hans van Moorsel las over de luchtdruk, dacht ik gelijk aan een stuk uit "Zwaargewichten" van Cees van Kempen en Jaques Schouten.

CITAAT:
Zij schrijven dat een andere verandering in aasgedrag gevormd wordt door de luchtdruk.
In het kort (lang hoofdstuk) komt het er op neer dat er sprake is van invloed van de luchtdruk op het microleven op de bodem van het water.
Een massa muggenlarven bijvoorbeeld zal de plotselinge luchtdrukdaling veel sterker beleven dan een karper. De larfjes moeten in hun lijf een zelfde druk hebben als de waterdruk ter plaatse. Zo niet, dan zullen zij in elkaar gedrukt worden bij een te lage lichaamsdruk, dan wel uitzetten bij een te hoge lichaamsdruk.
Mogelijk is het zo dat een larf bij een plotselinge luchtdrukdaling, dus een even grote drukdaling op de bodem, zijn lichaamsdruk niet snel genoeg kan aanpassen. Om te voorkomen dat hij opzwelt moet hij naar een plaats met een hogere druk, dus naar beneden. Hij kruipt de bodem in. Als de druk vervolgens constant blijft zal het beestje weer langzaam omhoog kruipen, onderwijl zijn lichaamsdruk aanpassend.
Dat gebeurt dan door het veranderen van het "osmotisch potentiaal" van de lichaamsinhoud.
Dit houdt in dat de larf een bepaald gedeelte van zijn lichaamszouten uitscheidt. Hierdoor neemt de concentratie van het resterende gedeelte van de lichaamszouten in zijn lijf af.
Omdat de natuur streeft naar een gelijk osmotisch potentiaal van de lichaamsinhoud en het omringende water, wordt door die lagere concentratie een evenredig grote hoeveelheid water uit het lijf gezogen, zodat de concentratie weer naar het oorspronkelijke niveau stijgt.
Maar door die afname van de hoeveelheid water in zijn lijf neemt gelijktijdig ook zijn lichaamsdruk af, zodat hij deze aanpast aan de nu lagere druk op de bodem.
Natuurlijk is er in werkelijkheid niet sprake van één, maar van een hele massa muggenlarven, die allemaal hetzelfde reageren. Als alle wormpjes de bodem ingekropen zijn is plotseling de natuurlijke voedselvoorziening van de karpers verdwenen, die daarop mogelijk voor korte tijd hun speurtocht stopzetten.

Volgens die theorie is het ook logisch dat het ene water gevoeliger is voor luchtdrukdalingen dan het andere.
Is de karper hoofdzakelijk op kleine bodembeestjes aangewezen dan is de luchtdruk van groot belang.

Tot zover het citaat.

Op de vele maagdelijke wateren waar Hans vist kan het dus inderdaad zo zijn dat de karpers daar voornamelijk voor hun voedsel aangewezen zijn op kleine bodemdiertjes die wel degelijk beïnvloed worden door luchtdruk.

Dat worden dan wel héle kleine boilies draaien hè Hans :eek:

Wat mijzelf betreft... ik ga gewoon vissen.
Weer of geen weer en ik kan natuurlij altijd nog mijn vlieger meenemen.

Groeten en maak je niet druk,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-02-2002 19:48

Mike,

Dat is ook een mooie, de kende ik nog niet. Toch maar wat meer in de Nederlandse werkjes duiken.

Maar inderdaad, gewoon lekker gaan vissen.

Hg. Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-02-2002 11:18

Kees/Mannen,

Als er in Nederland echt een paar superdetailvissers zijn, dan zijn het Cees van Kempen en Jaques Schouten wel.
Jammer dat je niets meer van ze leest, maar als jullie het boek ooit ergens tegenkomen (Chi Fai Man) raad ik jullie aan het te kopen.
Ook vandaag de dag is dit boek nog goud waard.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-02-2002 21:05

Beste Collega’s,

Tja, onze plaatselijke Hong Kong guy. Heb hem nog niet gesignaleerd op dit board, dacht ik.

Toch zit er iets raars in het verhaal van Van Kempen en Schouten. Waarom zouden ze stoppen met zoeken als natuurlijk voedsel even ontbreekt. Bij mij worden ze alleen maar gulziger als ze een tijdje op dieet zijn. Lijkt me logischer dat ze dan op zoek gaan naar alternatieven. Ligt ook meer in lijn met de opleving in de herfst, waarvan juist het tegenovergestelde wordt beweerd in relatie met het verminderen van het natuurlijk voedsel aanbod. Maar toch, het blijft een mooi verhaal om te lezen.

Nog iemand anders met mooie vijververhalen?

Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

16-02-2002 00:07

Hallo Kees.

Je schrijft dat ze bij jou alleen maar gulziger worden als ze een tijdje op dieet zijn.
Bedoel je hier nu een (je) vijver mee of openbaar viswater?
Ik ken nameljk zelf een water waar de karper echt volledig is aangewezen op bodemdiertjes en muggenlarven, want er is geen mossel te bekennen.
Op wateren waar regelmatig vissers-aas wordt aangeboden kunnen de karpers dan ook heel makkelijk door blijven zoeken en eten ondanks dat het bodemvoedsel zich teruggetrokken heeft. Ook als er mosselen aanwezig zijn op een water is dat vaak het hele jaar door. Het valt mij namelijk ook op dat ik in het najaar en de winter veel vaker mosselresten in de ontlasting aantref dan in het voorjaar en de zomer, wanneer er weer voldoende bodemdiertjes aanwezig zijn.

Ik lees het wel weer.

Groeten,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2002 20:43

Mike,

Ik doelde op de vissen in mijn vijver, maar die kennen het voer maar al te goed.

Het maakt natuurlijk uit of de vissen gewend zijn aan het aas van de visser. Deze factor zag ik over het hoofd, maar ik zit tegenwoordig dan ook zelden nog alleen op een water. In die situatie kan ik het relaas zien. Echter, als een voedselbron wegvalt kun je aannemen dat de karper naar een als voedsel herkenbaar alternatief op zoek gaat. Dit ligt in lijn met jouw waarneming betreffende meer mosselresten in de winter.

Blijft over dat de vangsten tijdelijk afnemen met sterk wisselende weersomstandigheden. Maar hier kan de temperatuurwisseling de voornaamste oorzaak zijn. Ook in de vijver zorgen grote temperatuurwisselingen, zoals in de lente (bijv. nachtvorst met zon overdag), voor ellende.

Met betrekking tot gewenning, heb ik nog wel een aardig verhaal over mijn koi's. Van jongs af aan is koi aangeleerd om drijvend voer te eten. Op een gegeven moment ging ik over op zinkend voer. De vissen raakten in grote verwarring toen ik het in het water gooide. Ze hapten op niks af in de lucht. In het begin kreeg slechts een enkele vis door dat het voer op de bodem lag. Deze gingen dan na korte tijd op de bodem azen. De overigen zwommen verder en gingen niet af op het voer op de bodem. Na een weekje of zo hadden natuurlijk de meeste vissen het in de gaten. Wat niet verdween was dat ze allemaal, zodra het voer in het water werd gegooid, eerst in opperste verwarring in het oppervalk zochten en dan pas naar de bodem zwommen om daar het voedsel op te eten.

Hg Kees
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

16-02-2002 21:54

dus conditionering of dressuur.
Het is maar wat je ze aanleert. Als je de mogelijkheid hebt om dit naar je hand te zetten is de negative klank van dressuur snel verdwenen. :wink:
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2002 22:46

Hoi die Edwin,

Ik wou het beladen woord dressuur niet gebruiken, maar inderdaad. De negatieve dressuur bestaat natuurlijk ook, hoewel sommige betogen een bijna menselijke intelligentie bij de karper veronderstellen. Richard Walker schreef hierover al dat het intelligentie niveau van de karper vergelijkbaar is met die van een kip. Ik vermoed dat hij dicht in de buurt zit. Maar als er dressuur bestaat, kun je dat ook op een positieve manier gebruiken. En wellicht iets creatiever als domweg een nieuwe super rig uit de UK aanknopen. Overigens geeft het verhaal ook nog aan dat veranderingen de karper in verwarring brengen, maar dat dit niet altijd meteen vertaald wordt in een grotere vangkans. Hier is het dus ook weer even doorzetten en geduld hebben.

Hg. Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-02-2002 14:47

Hoi Kees.

Wat grappig dat verhaal van jou Kois.
Zelfs de intelligentie van een kip hebben ze niet, anders waren ze wel met z'n allen direct naar de bodem gegaan om daar hun voedsel op te pikken.
Zijn ze inmiddels wel allemaal gewend aan zinkend voer, of scharrelen sommige nog steeds aan de oppervlakte?

Wat ik ook wel leuk vind in dit verband is het verhaal van Roelof Schut die het uiteindelijk met heel veel geduld voor elkaar krijgt om schuwe (vrij water) karpers uit zijn hand te laten eten.

Met heel veel geduld kunnen we ze dus vanzelf in ons schepnet laten springen

Groeten,


Mike
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

19-02-2002 17:21

Mike,

Achter je laatste zin staat geen :smile: dus neem ik aan dat je het serieus bedoeld.
Karpers kunnen inderdaad heel tam worden en het is dan zeer beslist ook mogelijk, na veel geduld, om ze enkel en alleen met een schepnet te landen. Hoe vaak je dit kunt doen is natuurlijk weer een ander verhaal!

Met getemde groet,

Hans
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-02-2002 17:29

Hoi Hans.

Ik heb de smiles en hun gebruik nog niet kunnen vinden hier.
Maar er hoort een smile achter het schepnet (letterlijk en figuurlijk).

Mazzels,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-02-2002 20:24

Mike,

Nee, ik wissel dit af met drijvend voer, houdt ze lekker bezig. In mijn schepnet zwemmen ze jammer genoeg nog niet. Zou wel makkelijk zijn. Uit de hand eten lukt zelfs massaal met de schubkarpers in de Efteling. Jammer dat ze nou net weer zo slim zijn dat ze hiermee stoppen zodra er op gevist wordt. Nou ja, je kunt ook niet alles hebben. Toch maar weer uren maken achter de hengels.

Groeten, Kees.
Plaats reactie