noorder wind


Plaats reactie
bob brouwers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03-04-2010 20:10

10-04-2010 21:03

ons pap zei: jonge je moet morgen niet gaan vissen want er staat noorder wind.
maar waarom is noorder wind slecht en is het eigenlijk wel waar ???
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

10-04-2010 21:14

Eerst Oost en nu Noord? Morgen is ZW opeens slecht :o :-?

Nee Noorder,heb ik nooit slechte ervaring mee gehad,alleen Oost denk ik heel licht of het slecht is. Maar Noord nee geen slechte wind.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

10-04-2010 21:40

Noorde wind is vaak koud dus niet echt lekker als je op een opwarmende wind zit te wachten
Noord oost vind ik de slechtste wind die er is
Laatst gewijzigd door leo westdorp op 11-04-2010 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

11-04-2010 11:05

Het wisselt per water per seizoen wat wel of niet positief/ negatief is. Veel grote en kleinere namen hebben geprobeerd om iets te bakken van allerlei gebundelde informatie in logboeken.
Ik kan er geen chocolade van maken; enige dat ik echt zeker weet is dat ik niets vanga als ik thuis over de invloed van het weer zit na te denken.

Interessant is de opmerking van Co Sielhorst in het verhaal 100 20plussers in het boek Gejaagd door de karper, als conclusie van alle vangsten na een geweldig seizoen zegt hij dat hoe zwaarder de gevangen vis, hoe 'slechter, minder gunstig' de omstandigheden van tevoren leken. Eentje om over na te denken!!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

11-04-2010 15:43

Ben niet zo kapot van noord eigenlijk, noordoost is nog erger.
Oost kan echtwel goed zijn in het voorjaar (warm zonnig en oostenwind voor dagsessies)
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

11-04-2010 18:05

ik ben eigenlijk wel blij met een noorderwind, de plek waar de zon makkelijk en de hele dag op schijnt, de noordkant, ligt dan in de luwte en warmt op zich sneller op, vooral als het er nog erg ondiep is. de noordkant ligt dan in de zon (zonder schaduw van bomen, wat op de zuidkant van een water wel is) en uit de wind.

ook op een van mijn favourite stekken is een noord oosten wind het best omdat het water dan sneller opwarmt en het meer vissen trekt.
voor mij is het ook een voordeel, zo zit ik niet weer de hele dag met mijn bakkes in de wind, maar kan ik de tent lekker met de rug in de wind zetten en genieten van het zonnetje wat af en toe doorkomt.

dit alles geldt natuurlijk wel alleen als de zon goed schijnt natuurlijk.
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

11-04-2010 18:09

niks aan toe te voegen bas..
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

12-04-2010 04:19

Uiteraard vang ik thuis niks, maar vreemd genoeg krijg ik ook op de grote rivier hier het idee dat noordenwind geen goed voorteken is. En dat op behoorlijk stromend water, en dat verbaasd mij dus een beetje... Natuurlijk hoop ik dat ik die trend ooit mag doorbreken met wat leuke vangsten, maar mijn ervaring met koude noordenwind is slecht op de Maas.

Op stilstaand water lijkt wind mij een veel belangrijkere factor dan op de rivier, maar wat vinden andere riviervissers?

Ik heb voornamelijk de indruk dat dalende (water)temperaturen geen bijtweer zijn, althans zolang de watertemperaturen onder 16 graden of zo zitten. Als het weer erg warm is, dan lijkt een temperatuurdaling wel weer wat meer aasactiviteit uit te lokken. Ik denk dat dat vooral te maken heeft met wat meer zuurstof in het (vooral stilstaand) water.

Ik blijf dit leuke materie vinden, ik probeer me toch een beetje in die beesten te verplaatsen, wat bezielt ze, hoe werkt het gedrag van dat organisme...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-04-2010 06:43

Mijn beste sessie van vorig jaar (9 runs op 3 uur waar je normaal een 24uur kan vissen voor 1-3 beten) had ik met een Noord-6 vorig jaar. Een paar kilometer verderop zat een maat van me ook de topper van het jaar te vissen (16 beten op een goede 18 uur waar heel wat volk presteert om een weekend te blanken)..

Die wind was echter wel warm, echt warm en kwam na een periode van windstil weer, en het water kreeg een ontzettende boost door die explosie. Alles kwam tot leven. En ik denk dat je daar wel iets van op kan steken.

De windrichting boeit me eigenlijk niet zo, belangrijker is wat er vooraf gegaan is denk ik:

Langdurig warm, windstil weer met daarna een beukende wind uit welke richting dan ook is vaak gewoon goed. Punt.
Voorjaar, koude en ook harde winden (ook uit zuid-zuidwest) zijn vaak ruk, warme wind moeten ik hebben.

Conclusie die ik gerust durf te trekken, dat hoe warmer en krachtiger de wind is (tot op zeker hoogte dan) hoe beter het lijkt voor MIJN vangsten. Het laatste waar ik me al druk over maak is hoe mijn tentje langs het water staat, en dan vis ik vaak met alleen een oval vanwege het opzetgemak. Dan maar zonder, of extra laag opzetten.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

12-04-2010 17:42

heeft meer te maken met zeevissen. Dan is een noorderwind helemaal uien!

Natuurlijk op binnenwater ook maar dat is heel verschillend
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

12-04-2010 20:17

Ik hou het op een warme natte fucking wind.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

12-04-2010 21:52

ik hoop altijd op een windje, wat bij warm weer lekkere schuimkopjes op het water tovert....vanuit welke richting die dan ook waait...meestal levert het wel een visje op
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Plaats reactie