Tot op de bodem


K. van den Herik

10-03-2010 07:21

Je gaat me niet vertellen dat wanneer iemand een rigje koopt een bol eraan hangt en die willekeurig het water ingooit ervan leert als die vangt..


Je weet in elk geval op welke wijze je iets kan vangen.

Gaat diegene niet vangen op die mannier kan die zich afvragen waarom niet en kan naar oplossingen gaan zoeken, zodat die de volgende keer wel gaat vangen..


En op het moment dat ie vangt heeft ie een manier geleerd om te vangen.


Dat er uitzonderingen zijn lijkt me logisch er zijn er die na 4000 karpers het nog niet weten en anderen pikken iets direkt op.


Kees,

Die engelse boeken zijn ook geschreven adh van ervaringen van het vangen. Denk je dat maddox ooit een boek had geschreven als ie in al die jaren maar 1 vis had gevangen? Dat zou denk ik alleen Hilton hebben gekund.
Heb nog wel een beetje olie voor op het vuur:

Veel hedendaagse karpervissers zij kopieerders.
Natuurlijk niet jij....
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

10-03-2010 09:55

Dat er uitzonderingen zijn lijkt me logisch er zijn er die na 4000 karpers het nog niet weten en anderen pikken iets direkt op.
Klaas als je er 4000 gevangen hebt is het toch onbelangrijk of je het nu snapt of niet ?
Dan vang je er in ieder geval nog genoeg :D
K. van den Herik

10-03-2010 09:57

voila

Karpervanger ben je dan al.
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 15:35

Gaat diegene niet vangen op die mannier kan die zich afvragen waarom niet en kan naar oplossingen gaan zoeken, zodat die de volgende keer wel gaat vangen..

En op het moment dat ie vangt heeft ie een manier geleerd om te vangen.


Precies en dat is nou hetgeen wat ik probeerde duidelijk te maken dat je door vallen en opstaan leert te vissen. En dat dat niet gebeurd door vangen alleen.
Het niet vangen spoort je aan om jezelf te gaan verbeteren.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-03-2010 15:58

Daniel,

Geef mij een uurloon waar we over kunnen praten, en ik sta tot je beschikking..
Ik ben namelijk erg flexibel op het moment...

Om je alvast een indicatie te geven. Ik heb 20 uur nodig in de week...
Chance of a lifetime, komt die gaat die...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
K. van den Herik

10-03-2010 16:22

door vangen alleen


Da's jou interpretatie
makkelijker:

Door nooit te vangen leer je zeker niets
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

10-03-2010 16:44

K. van den Herik schreef:Veel hedendaagse karpervissers zij kopieerders...


Zoals zoveel geldt ook hier: beter GOED gejat, dan SLECHT verzonnen.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 16:55

door vangen alleen

Da's jou interpretatie
makkelijker:
Door nooit te vangen leer je zeker niets



Heb ook altijd gezegd dat vissen een combinatie is van vangen en blanken.
Wel raar dat ik mezelf continue moet herhalen,omdat je steeds stukjes er tussen weg pakt en het verhaal compleet niet wilt zien.

Jij beweert dat er niks te leren valt aan een blank..
Dus m.a.w. jou interpretatie : van fouten leer je niet...
Is nieuw voor mij, maar je zal wel gelijk hebben :roll:
Gebruikersavatar
rene sla
Berichten: 149
Lid geworden op: 17-02-2008 19:49

10-03-2010 16:59

kopie! dat doen wij toch allemaal
het is niks meer dan een draadje balletje hengeltje en vangen
en je leert van blanken maar zeker ook van vangen
daar heeft klaas eindelijk eens gelijk in

rene
Laatst gewijzigd door rene sla op 10-03-2010 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
karperen en de rest
welke rest???
K. van den Herik

10-03-2010 17:12

Door nooit te vangen leer je zeker niets


Volgens mij beschuldig je iemand van iets wat jezelf doet

ff terug dan:

[quote... van vangen kan je leren, er is nog nooit iemand die van blanken vissen heeft geleerd.[/quote]

Kees heeft heel veel gelijk. Meer dan ie zelf weet.

Basic: ik vis omdat ik een karper wil vangen. Het doel is dus een karper vangen. Ik zal wel uit een ei komen, maar als ik 50 jaar bezig ben zonder dat er een karper op de kant ligt, zal ik best veel geleerd hebben, maar niet hoe ik een karper kan vangen. Met een beetje geluk hoe het niet moet, maar zelfs dat weet je niet omdat je geen referentie hebt.

Zullen niet wat kippevoer bal aan en touw figuren uit luc's boek niet wat bij geleerd hebben? Dat kwam dan wel omdat Luc ving en zij ff niet. Ving luc niets hadden ze voor de zoveelste keer naar een poly zitten kijken zonder te vangen. ongeveer.

Bij mij zit er wel een verschil tussen kopiëren (zonder maar te weten wat en hoe) en van een ander of van een artikel/boek iets leren. Ik wordt niet oud genoeg om alles zelf fout te doen...(Zou B zeggen). Dus al te eigenwijs ben ik niet meer.
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 17:30

Dus hieruit kunnen we opmaken dat ook jij van een blank iets kunt leren net zoals iedereen?
K. van den Herik

10-03-2010 17:51

hehe: en als ik naar een film kijk waar in 3 weken 20 karpers gevangen worden leer ik meer dan wanneer dat er maar 2 zijn.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-03-2010 18:44

Yep, met Klaas eens...
En ik zou het weten, ik ben the king of blank...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 19:45

K. van den Herik schreef:hehe: en als ik naar een film kijk waar in 3 weken 20 karpers gevangen worden leer ik meer dan wanneer dat er maar 2 zijn.


Zo kan ik ook wel iets bedenken:

film 1: Er wordt op een putje vol met karper waar weinig gevist wordt een rigje met bol gedropt en een voerplek aangemaakt, camera erbij helemaal compleet.
Weinig natuurlijk voedsel in het putje en de vissen gaan massaal los op die bollen.
De filmmaker hoeft zich helemaal niet aan te passen of wat dan ook, want hij vangt zich helemaal scheel in karper.

film 2: Een moeilijker water, maar met genoeg karper en ook een camera op de stek.
De vissen kennen de klappen van de zweep en azen voorzichtiger.
De filmmaker moet zijn manier van vissen aanpassen om kans te maken op de voorzichtig azende karpers.
Hij doet dit op allerlei manieren en vangt zo zijn karpers door vallen en opstaan.
Welliswaar heeft hij minder gevangen als op het putje van film 1
Toch gaat hij met een meer tevreden gevoel naar huis, want nu had hij het gevoel dat hij aan het vissen was.
K. van den Herik

10-03-2010 19:51

boeit mij nou wat die vanger voelt helemaal niks. Ik ben benieuwd naar beelden van aasopnames, werking van rig, gedrag van vis. Wil wele ens zien dat die turken ook kopschudden. Maar als jij het leuk vind knip je een stuk uit de film, een stuk waarin in de verte een karper voorbij zwemt en dat monteer je een keer of 265 achter elkaar
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

10-03-2010 20:01

Verliest het niet zijn charme zo met al die onderwater beelden??
Effectief,effectiefst,voorns tikken.......Henk kat,stel dat Joris enz.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 20:03

K. van den Herik schreef:boeit mij nou wat die vanger voelt helemaal niks. Ik ben benieuwd naar beelden van aasopnames, werking van rig, gedrag van vis. Wil wele ens zien dat die turken ook kopschudden. Maar als jij het leuk vind knip je een stuk uit de film, een stuk waarin in de verte een karper voorbij zwemt en dat monteer je een keer of 265 achter elkaar


Precies je kunt achter al die dingen komen, wanneer je ziet wanneer iets werkt en wanneer iets niet werkt en natuurlijk gaat dit niet in alle situaties op, maar je leert er wel van.

Waarom je nou zegt dat ik het leuk vind om een karper tig keer voorbij mijn aas te zien zwemmen snap ik niet, maja zal wel aan mij liggen.
Zeg toch ook niet tegen jou knip een stuk uit een film speel hem tig keer af waarop te zien is dat een karper een bol oppakt?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

10-03-2010 20:32

Bjorn Jonkman schreef:
Waarom je nou zegt dat ik het leuk vind om een karper tig keer voorbij mijn aas te zien zwemmen snap ik niet, maja zal wel aan mij liggen.
Zeg toch ook niet tegen jou knip een stuk uit een film speel hem tig keer af waarop te zien is dat een karper een bol oppakt?


Nou, dan weet hij in ieder geval wel hoe het wel moet.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

10-03-2010 20:44

Peter Ponsteen schreef:Nou, dan weet hij in ieder geval wel hoe het wel moet.


Knap als je dat weet nadat je dezelfde vis tig keer het aas op dezelfde manier hebt zien pakken...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

10-03-2010 21:05

Daan,

in sommige gevallen kun je inderdaad de hele toverdoos op tafel gooien maar zal het konijn nooit uit de hoed komen....daarnaast is het ene water het andere niet, er zijn wateren bij waar de vis zei het door natuurlijk aasaanbod als de enorme wierrijke omgeving minder snel tot een aanbeet overgaat als andere wateren.

Toch ben ik zeer benieuwd naar wat je volgende keer gaat aanpakken, de beelden waren namelijk wel vermakelijk. Bij het op de markt brengen van een dvd heeft iedereen na het zien ervan wel een oordeel, ik niet uitgezonderd....Ook ik had het anders aangepakt, en aan je relaas te lezen had ook ik waarschijnlijk net zoveel gehaakt als jou.

Het leuke ervan is dat het stof tot nadenken doet geven....Ik wens je verder veel succes met het water en we spreken elkaar weer...(Het is trouwens Jeroen en niet Jordy, dat is mijn broertje hahahaha).

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-03-2010 22:22

Klaas ik ben vrij vroeg begonnen met karpervissen en heb heel veel mannen bekend zien worden ( de mannen die nu helden zijn gemaakt ) .
Heb zelf ontzettend veel engelse boeken, bladen gelezen en ik ben mij er van bewust dat ik alles wat ik doe onder engelse vlag gaat.
Dat hoef jij mij echt niet te vertellen en dat je beter eerst makkelijke ponden kunt scoren om ervaring op te doen ook niet.
Maar sommige wateren zijn nou eenmaal niet makkelijk en blanken hoort er bij.
Je kunt op sommige wateren niet enkelt vangen zonder blanken.
Ik weet zeker als een andere keuze zou maken in water ik elke sessie wel zou scoren.

Als er een vis van 50 cm in 20 hectare water zou zwemmen, foto zou zinloos zijn (kleine kutkarper).
Maar zou het een goed gevoel geven ?
K. van den Herik

11-03-2010 06:56

Hartstikke leuk en lief allemaal, maar het gaat helemaal niet om wie het meest vangt, het minst, wiens dik dik heet of what ever. Vissen vangen voor de camera, als je dan toch met een camera bezig bent.

Mijn turkse vrienden heb ik inmiddels bekeken. Merci MP.

Ik weet nu ook waarom svp in dit geval dus ik weet genoeg en heb genoeg geleerd. Suc6 verder in jullie queeste