Wintersterfte


Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

04-03-2010 17:57

Na al enige angsten te hebben gehad voor sterfte ivm de strenge winter + sneeuw, hoor en lees ik steeds meer bevestiging.

Hieronder een voorbeeld
http://www.112nederland.nl/Groningen/nieuws/8482/massale-vissterfte-in-groningse-vijvers-video.html

Ook een vijver waar ik van kleins af aan al kwam om me visjes te pakken.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-03-2010 18:35

Dit is toch niet de eerste winter die we gehad hebben? Of heeft 't voor 't eerst je aandacht?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-03-2010 19:04

Zijn ook onderhand al 10 Topics geopend over sterfte in verschillende onderwerpen.

En inderdaad,afgelopen winter(2008/2009) heb ik het ook al kunnen aanschouwen de vissterfte. Tis kut maar om nu denk al totaal 10 topics ervoor te openen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

04-03-2010 20:37

Kon de vorige topics niet vinden :P En dit jaar zijn het toch meer vissen complete bestanden van wateren die het afleggen
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

05-03-2010 14:32

jammer :o
maar het is toch de natuur he doe je niets aan.

mvg
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

05-03-2010 16:11

ben ik het niet mee eens, je kunt er zeker wel wat aan doen/voorkomen, maar dat kost tijd, geld en moeite......
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

06-03-2010 12:47

Daar zit wat in,inderdaad het kost geld en ik weet niet of de gemeentes er dat wel voor over hebben.
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

06-03-2010 14:36

Jeroen, wordt het water beheerd door Hengelsportfederatie Groningen Drenthe,
misschien kunnen ze nieuwe vis uitzetten.

In de gemeente leek is ook enorm veel vis gestorven in de vijvers, ben benieuwd als de hengelsportfederatie er iets aan gaat doen, alle vijvers vallen namelijk onder de hengelsportfederatie .
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

06-03-2010 15:05

Ik heb vanmiddag even een ronde gemaakt langs mijn water en die lag afgelopen donderdag nog dicht. Nu een 2 tal dagen later is zo'n 3/4 van het water ijsvrij en was het tijd om de balans op te maken. Na een grondige inspectie langs de kanten en het water voorzover mogelijk heb ik gelukkig nog geen dode vissen kunnen ontdekken. Het water is grotendeels 80cm diep en op enkele kleine stukjes komt het tot 120cm. Dus diep is het niet.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

06-03-2010 15:10

Ik heb er toch een tiental dooie gezien.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-03-2010 22:08

Vanavond was er op RTl nieuws een stuk over het viswater waar ik altijd zit te vissen. Hele bestand is naar de knoppen. Tuurlijk kun je daar wat aan doen, niks de natuur gaat zn gang.

Dit water had uitgebaggerd moeten worden, dan was het niet zover gekomen. Te triest voor woorden. Zoals eerder gezegd, het kost geld!! De instanties zuigen alles en iedereen leeg, maar wat terug doen? ho maar.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

06-03-2010 23:54

Voor de mensen die het gemist hebben:

http://cdn12.rtl.nl/web/components/TEST ... 12x400.wmv

Gr,

Frank
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

07-03-2010 09:15

In sommige wateren willen ze karpers en brasem wegvissen, misschien is het een idee om die vis uit te zetten waar veel vissterfte is
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-03-2010 10:16

Grieko Marinus schreef:In sommige wateren willen ze karpers en brasem wegvissen, misschien is het een idee om die vis uit te zetten waar veel vissterfte is

'Ze' kunnen wel meer willen, maar de hele sportvissector is daar faliekant tegen, en zal in geen enkele VBC toestemming daarvoor geven.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-03-2010 12:03

Soms dienen er uitzonderingen gemaakt te worden. Zou wel een mooie oplossing zijn toch? Wat heb je eventueel te verliezen? Een beetje onderzoek hoe het met de waters gesteld is (ziektes enz.) en overzetten :) Blijft een risico maar altijd beter dan opnieuw vis uitzetten en jaren wachten tot ze aardig aan de maat zijn.

Ik kan het helemaal mis hebben, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-03-2010 12:36

Mis.

Als er niets aan de (bodem)inrichting van die ondiepe wateren gebeurd ? En we krijgen volgend jaar weer ijs en sneeuw ? Zou dat niet zonde zijn van al die overgezette vissen. ( Nog afgezien van de overige bezwaren )

Eerst de wateren aanpakken dan herbezetten.

En het is toch wat ? Even wachten tot de nieuwe lichting uitzetters de moeite hebben genomen om groter te groeien. :oops:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-03-2010 14:06

Nou Michel even? :lol: minimaal 5 jaar. Uiteraard moeten de waters eerst ook aangepakt worden, anders zou het geen nut hebben. Aparte is, eerst moet er zoiets gebeuren voordat er stappen ondernomen worden, of misschien halen ze wel weer gewoon de schouders op, tsjah kan gebeuren he. als het ons maar geen geld kost. Parasieten zijn het, heb er geen ander woord voor.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2010 14:39

Heeft niets met parasieten te maken die hechten niet op een droge mensenhuid. :lol: Als waterschap heb een verantwoording wat je kosten aangaat. Die euro’s kan je net als ieder ander mens maar een keer uitgeven. Een goede afweging moet daarbij genomen worden dat is het punt waar we het terecht niet mee eens zijn.

Als karpervisser wel de aantekening of je kiest voor kwantiteit of kwaliteit van je bestand? De retoriek die sommige hier verkondigen lijkt veel die je ook in onze tweede kamer aantreft. Erg goedkoop en je kunt er in de praktijk niets mee.

Peter
K. van den Herik

07-03-2010 14:46

waterschap heeft alleen een verantwoording voor wat betreft een goede waterhuishouding, afval zuivering en hier en daar een vaarweg te beheren. Dus geen 1953 1994 ellende meer. De rest is toegeëigend door mannen die bang zijn voor hun baan en toch aan het werk willen blijven: dan maar iets zoeken.

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... taken.html

Misschein de mannen eens aan herinneren...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-03-2010 15:19

PJ ben ik niet helemaal met je eens, als je dat water onderhanden neemt en jij zou een bestand overzetten vanuit een ander water (alle vissen uit het zelfde water). Dan heeft dat toch echt wel een kans van slagen. Uiteraard moet je dit verantwoord doen. Ik vind dat er weleens te hard geschreeuwd wordt dit kan niet en dat kan niet. Zo'n project moet absoluut kunnen. Heb eerder het gevoel dat mensen het niet willen.

Uiteraard zullen er nu allemaal argumenten komen waarom het geen kans van slagen heeft, maar op dit water is bijna alles dood, dus wat heb je te verliezen.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

07-03-2010 16:33

Kortom we gaan ervan uit dat geen enkele vis gezond genoeg is om ergens anders te zwemmen.... (en geen water gezond genoeg om te "ontvangen")... Lekkere bende is 't hier eigenlijk...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

07-03-2010 16:57

Dries, ik vind dit persoonlijk een erg moeilijk punt. Waarom zou je vissen willen verplaatsen (tenzij er sprake is van een water wat gedempt gaat worden)??? Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, als je een gezond water hebt en je controleert de vissen op ziekten zou het in principe mogelijk moeten zijn, dus wat zijn de problemen? Noem mij kortzichtig, maar ik ben van mening, laat een vis (of het nou karper, brasem of wat dan ook is) zwemmen waar hij zwemt. Hij of zij is in dat water groot geworden en dat zal niet zonder reden zijn. Mensen verhuizen, vissen horen dat niet te doen. Let wel, dit is slechts mijn bescheiden mening. Ik heb er niet voor geleerd en weet er zeker niet alles van. Sommige mensen zeggen ook dat een karperbestand zichzelf niet goed in stand kan houden omdat de paai vaak mislukt. In de praktijk heb ik zelf voldoende voorbeelden gezien waardoor ik dat standpunt erg in twijfel trek. Ik denk dus dat een bestand zichzelf weldegelijk in stand kan houden. Zolang er genoeg diversiteit in de genenpoel is, kun je sterke vissen blijven krijgen.

Je zou zeggen, hoe zit het dan met SKP-en of andere uitzettingen?? Ik ken een hoop gevallen waarin het goed is gegaan, maar heb ook wel gelezen dat het fout ging en wel met gecontroleerde, zogenaamd virusvrije vissen die vakkundig een heel oud bestand om zeep hielpen. Let wel, ik ben absoluut niet tegen SKP-en of uitzettingen na vissterfte, maar wel bang voor de gevolgen. Je kunt bijvoorbeeld op de site van Viskweekcentrum Valkenswaard lezen: "Viskweekcentrum Valkenswaard is niet verantwoordelijk voor enige vorm van gevolgschade bij levering en/of niet levering." Terecht dat ze dit vermelden, ze moeten wel. Toch maak ik hieruit op dat, ookal hebben ze veel kennis in huis, de toekomst ook niet kunnen voorspellen en niet aansprakelijk willen zijn voor de gevallen waarin het misgaat. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het zou kunnen.

ik ben er dus nog niet uit of ik voor of tegen ben. Als ik naar mijzelf kijk doe ik het zelf wel op kleine schaal. Ik heb een koi-vijver en heb vissen van meerdere handelaren. Tot nu toe gaat het goed. Veel checken, observeren en vooral snel ingrijpen als er iets niet goed lijkt te gaan. Ben zelf weleens in contact geweest met een koi dokter in het geval dat er een vis ziek was. In een visvijver kan dit vaak in veel mindere mate. Als je een zieke vis vindt, ben je vaak al aan de late kant.

ik weet niet of er vishandelaren zijn die garanties geven op de vis. In de koi-wereld heb ik (persoonlijk) pas 1 keer meegemaakt dat een handelaar een jaar garantie geeft op de vis zelf (vind ik al heel stoer aangezien het een levend wezen betreft en dus niet te voorspellen is wat er gaat gebeuren). In mijn ogen zou het mooi zijn als een viskwekerij dit ook zou kunnen doen. In het geval dat er een vispopulatie in het ergste geval overlijdt na een uitzetting, dat je de schade kunt verhalen.

what to do??
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
K. van den Herik

07-03-2010 17:10

De laatste 10 tallen jaren dat ik weet en waarschijnlijk de 150 jaar ervoor ook.

Vangen de kloppies, van wijkies en de boerties in deze wereld vissen weg, uit wateren van zich zelf of uit wateren van anderen maar dan in opdracht. Deze vissen worden weer verkocht aan hsv -en.

Visrechthebbende mag vis aankopen en uitzetten, die was makkelijk he?

Alleen het is een grote lul, die nu beslist om op wateren waar nu massaal vissen de pijp uit zijn gegaan, weer vis uit te zetten, zonder iets aan de oorzaak te doen.

Alle overtollige vis kan je verkopen en eht geld op de bank zetten en later, weer uitgeven voor vis, maar nu ff niet.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

07-03-2010 17:16

HELEMAAL mee eens Klaas....

maar je zou die grote lul die het inderdaad nu probeert om weer vissen uit te zetten, zonder wat aan de oorzaak te doen de kost moeten geven, ik denk dat je leegloopt.....helaas....hier zijn ook een aantal paniekreacties ontstaan na de karpersterfte....de paniek snap ik, de roep om direct nieuwe vissen uit te zetten niet....simpele kwestie van eerst de oorzaak wegnemen en dan verder...de kou, het dichtliggen van water met sneeuw op het ijs/ tekort aan zuurstof enz enz zijn maar een klein deel van de oorzaken.....achterstallig onderhoud is het keyword
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-03-2010 17:55

Achterstallig onderhoud is hier ook het Keyword, denk nou niet dat ik direct pleit om nu direct vis over te zetten.