Snachts terugvinden van marker


Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

06-03-2010 10:27

Hoi,

Er zijn al enige tijd staafmarkers verkrijgbaar die je doormiddel van een afstandbediening aan en uit kan zetten.
Werken tot 200 meter,werkt perfect.

Kun je krijgen bij dhr Gerrie Giessen uit nijmegen tel 024-3448821

gr

viktor
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

14-03-2010 20:06

Hola,

Ik ben de gelukkige die met de starter van dit Topic mag gaan vissen, hahaha. Of niet Linde, ouwe rukker :D :D
En wou me een GPS ding aanschaffen van Garmin, de marktleider hierin meen ik!
Nu vraag ik me af hoe je naar de zogenoemde Way- point geloodst wordt?
Is dat al vanuit de oever? krijg je dan een richting aangewezen, richting waypoint?
Zeg maar soort pijl dan, ofzo?

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-03-2010 07:48

Klopt,

Je vaart gewoon naar een interessant punt. Maakt een nieuwe waypoint aan. (is heel simpel) Dan vaar je gewoon terug naar de kant. Op de kant kan je gewoon je die waypoint die je net had opgeslagen instellen, dan krijg je een pijl te zien, een soort kompas met de afstand af te leggen. (weet je ook gelijk hoe ver je werkelijk uit de kant zit te vissen) dan vaar je er gewoon heen. De afstand neemt af en de pijl wijst welke kant je op moet. Totdat je op de plek terug bent. Als je er voorbij vaart, loopt de afstand weer op ect... en draait de pijl zich om.

heel simpel dus.

Ik gebruik de Extrex-H van Garmin. De goedkoopste maar werkt simpel en perfect.

Groet
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

15-03-2010 15:00

Ik ben benieuwd hoe je dat doet in Frankrijk met 4 of 8 hengels.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-03-2010 15:07

onthoudt de eTrex H tot wel 10 routes en 1536 punten,500 waypoints met namen en grafische symbolen
20 omkeerbare routes van 124 waypoints


ook spreekt ie frans ..

Talen intern menu: Frans, Engels, Nederlands, Duits, Spaans, Deens,
Italiaans, Zweeds, Noors, Portugees, Fins, Pools, Tsjechisch, Hongaars,
Kroatisch, Grieks, Turks
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

15-03-2010 15:24

Dank je Michel...
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

16-03-2010 13:23

Jan Witter schreef:Ik ben benieuwd hoe je dat doet in Frankrijk met 4 of 8 hengels.



exact hetzelfde dan met een hengel... maar dan 4, of 8x :)

wat is het probleem ?
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

16-03-2010 13:38

Gps is is mooi maar naar mijn zin niet naukeurig genoeg. Meestal maar 5m nauwkeurigheid. Dat kan dan in alle richtingen zijn. Ga dan nog maar eens je gat in het wier vinden. Dan moet je alsnog met de dieptemeter zoeken. Of een klein taluudje of grindplaatje. Een marker is dan veel makkelijker. 50cm ernaast laten zakken en klaar. Ipv met wind op de gps en dieptemeter een klein stekje terug vinden en dan je hengel laten zakken en dan weer 5m te ver zijn.
blub blub
K. van den Herik

16-03-2010 13:50

kut he vissen? Nu mag je niet met een boot op het water? Nu mag je er niet nachtvissen? Nu wil je dat, als goed gehumeurde en nergens omgevende karpervissert toch?

Niks is perfect.

En de visjes die de paal inmiddels kennen? Evenals de bal aan een touwtje
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

16-03-2010 14:20

Altijd aanpassen aan de situatie hè Klaas. Als het me niet aanstaat ga ik er niet vissen. Wateren waar inmiddels te veel regels zijn mijd ik.
blub blub
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

16-03-2010 20:43

Bedankt voor de info, Alex.
Dus toch een pijtje volgen. Je moet dan ook een waypoint als vertrekpunt instellen dan, neem ik aan. Dus waar je altijd met de boot vertrekt..... Moet dit dan altijd dezelfde plaats zijn? Voor mij is 5 meter nauwkeurig genoeg. Ik vis op reservoirs altijd op ruime voorplekken.

Als ik met markers vistte, visste ik ook ongeveer , dan lag ie ook niet altijd op precies dezelfde plaats. Dat maakt mijn inziens geen bal uit op een ruime voerplek! Ik visste altijd 15 meter voor een marker ofzo, echt niet pal ernaast.
Ga me nu echt zo'n ding aanschaffen. Heb al eens gekeken. Zeker omdat ik nu ook eens echt wil weten hoever bv 200 mtr uit de kant is.......
Ik vis vaak de hengels op verschillende afstanden en dieptes...... Op sommige waters, zijn gewoonweg geen interressante plateau's te vinden :wink: Wat niet wil zeggen dat er geen vis zit 8) 8)
Ga me er ene aanschaffen voor de voorjaars-sessie.


Groetjes Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-03-2010 20:50

Jan Zwarthoed schreef:Altijd aanpassen aan de situatie hè Klaas. Als het me niet aanstaat ga ik er niet vissen. Wateren waar inmiddels te veel regels zijn mijd ik.



Dan mijd je heel Nederland bijna zeker ;) :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2010 07:50

Etienne Joha 2 schreef:Bedankt voor de info, Alex.
Dus toch een pijtje volgen. Je moet dan ook een waypoint als vertrekpunt instellen dan, neem ik aan. Dus waar je altijd met de boot vertrekt..... Moet dit dan altijd dezelfde plaats zijn? Voor mij is 5 meter nauwkeurig genoeg. Ik vis op reservoirs altijd op ruime voorplekken.


Hoeft niet. Zodra je de gps aanzet bepaalt dat ding de huidige positie. Als je dan een waypoint selecteert berekent dat ding de route er naar toe en de afstand.

Wat je wel kan doen is een waypoint aanmaken waar de hengels staan, zo kan je berekenen wat de afstand is tussen diverse waypoints die je eerder hebt aangemaakt.

Je zult versteld staan, hoe ver je idd werkelijk uit de kant zit!

Groet
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

17-03-2010 09:38

Alex,

het punt van "grindplaatje gevonden, marker erop en metertje ernaast je lood laten zakken" kan ik mezelf ook wel in vinden.
1 gps van 70 euro is daarintegen veel praktischer dan een lading pvc pijpen in de kofferbak, die uitgevaren moeten worden, etc...
Mij vraag is dan ook, hoe ervaar jij dit in de praktijk? Kan jij met je gps, 1m2 aan schone bodem terug vinden? inc. met je fishfinder.

gr,

Jean-Paul Wix.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

17-03-2010 14:14

Hier in noord holland heb je bijna nergens wateren met een heleboel regels Leen.

Ik gebruik de gps meetal in combinatie met een klein markertje, vaak een pingpongbal of een kurkje. Als je ver weg vist kan je eerst op de gps naar je stek varen en vervolgens je hengel laten zakken op exact de goede plek naast je marker. Mocht de vis er door heen zwemmen dan kan je met de gps en dieptemeter je plek later weer terug zoeken. Dit gebeurt me zelden trouwens omdat ik vaak met de boot achter de vis aan ga.

Ik viste vorig jaar op een hoog gelegen meer daar had mijn gps vaak een nauwkeurigheid van 10m. Ik wilde daar naast een groepje afgezaagde bomen vissen. Ga daar maar eens met je gps een hengel naast plaatsen. Dat kan je vergeten. Je bent steeds een stuk van 20 bij 20m aan het afvaren om het terug te vinden.

Op hetzelfde meer was ik in het najaar toen het water laag stond. Ik ben toen met de gps alle interessante stekken in kaart gaan brengen. Grindplaatjes, stronken plateau's enz. Toen ik na een uurtje lopen met de gps aan terug liep merkte ik pas hoe onnauwkeurig ze zijn. Ik liet me naar de stekken navigeren net of ik aan het varen was. Bij alle punten kwam ik er 5 tot 10m naast terecht. Ook als hij maximaal funtioneerd.
De waypoints geven een mooie globale positie, het precieze werk moet je later doen met de dieptemeter.

Op grote vlakke meren is het ideaal natuurlijk. Waypoint links, 50m verder naar rechts de volgende en hoppa je voerstrook is gemarkeerd.

BTW refectortape is zeer goed zichtbaar, als je met een goede schijnwerper schijnt, kan je je marker op 100m ook nog zien.
blub blub
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2010 16:30

Jean,

Zoals Jan beschrijft een onzuiverheid van 10 meter is voor mij onbekend. Misschien met de hele oude gps modellen zonder WAAS. Die van mij heeft (afhankelijk) van de hoeveelheid satellieten tot 2 a 3 meter nauwkeurigheid. Wat is dan WAAS?

van internet:
U heeft gehoord van de term WAAS, heeft het gezien op een verpakking en in advertenties van Garmin producten, en weet zelfs misschien dat het staat voor Wide Area Augmentation System. Ok, Maar wat is het? Simpel, het is een web van satellieten en grondstations die een GPS corectie signaal genereren, die er voor zorgen dat u een nog preciezere locatie geven. Hoeveel beter? Gemiddeld tot vijf keer beter. Een WAAS ondersteunende ontvanger geeft u in meer dan 95% van de gevallen een positie die preciezer is dan 3 meter.

Dus om op jou antwoord terug te komen, als je een grindpad zoekt. Ik neem de hengel altijd mee in de boot, ik kan dan eventueel zoeken naar een grindpad door simpel het heen en weer bewegen van je lood op de bodem. Als je het gevonden heb, haal je weer in om alles ff te checken zodat je het weer kan neerleggen. Als je het niet vertrouwt kan je ook met een clip werken. Dan zet je de onderlijn erop zodra je de juiste plek weer gevonden hebt. Dit zou ik alleen doen, als je niet veel wind hebt ect.

Maar ook al lig je misschien 1 meter naast het grindpad, als er karper zit pakt die daar ook wel je aas :wink:

Groet
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

17-03-2010 19:22

Ik heb een gps met WAAS maar 2 to 3 m heb ik zelden. Als het landschap bergachtig is lijkt het of ik de waas nooit te pakken krijg. Heb de lowrance h2o.
blub blub
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

17-03-2010 23:54

of je gaat gewoon naar de gemeente werkplaats waar ze tijdelijke verkeersborden maken die mannen hebben altijd wel wat afval over van die reflecterende materialen ze zijn in het rood wit blauw geel grijs en als ik het goed heb ook in het zwart ik heb het toen ook gevraagd bij de gemeente kreeg toen 5 grote vellen mee rood grijs wit kost verder niks alleen maar wat moeite om daar naar toe te gaan. mvg erik
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

18-03-2010 02:20

Met al die Techno info die ik hier lees, vraag ik
me af hoe ik ooit vroeger een karper heb kunnen
vangen...............

Ben nu bijna 73 jaar jong.

Zal wel toeval zijn geweest........
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
K. van den Herik

18-03-2010 06:54

denk het ook, we vangen er nu 4 keer meer en 7 keer groter. :lol:
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

19-03-2010 08:29

Zo ik ben overtuigd, ik ga me zo'n ding aanschaffen.
Heb eens gekeken, een Garmin wordt het denk ik.
Hebben de duurdere modellen een betere nauwkeurigheid? of maakt dat niets uit? Ik hoef er geen die zeer gedetailleerde kaarten kan lezen ,etc. Wel leek me er ene met een hoogte functie wel leuk, daar ik ook graag fiets en dit jaar naar de Alpen ga. (om de Tour te kijken, niet zelf fietsen, whahaha) Vraag me af op hoeveel meter zo'n hoogtemeter werkt/ nauwkeurig is? Maar die hebben we niet nodig met vissen...... hahaha. :o
Hebben die gewoon veel andere (overbodige functies.......) Lijkt me een leuk ding!
En kan goed van pas komen met vissen op Groot, open water.... Daar er voor mij een metertje verschil in mag zitten bij een nieuwe keer uitvaren :)

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

29-03-2010 11:43

Zo, deze jongen is nu in het bezit van een Garmin GPSMAP 60 CSx (had financiele meevaller, hahaha)
dus een geavenceerde. Wil hem ook voor andere doeleinden gebruiken als vissen.
Enfin ben gaan testen, in de open Wei, maar hij geeft aan "bestemming bereikt" als ik er toch nog pakweg 6-10 meter vanaf ben. Maar moet het apparaatje nog goed leren kennen. Weet ook nog niet of die Waas- functie standaard al is ingeschakeld? Ga zo eens kijken......

Weet iemand in welke Karperwereld er een artikel stond over GPS gebruiken met stekken terug herkennen? Meen dat ik daar eens iets over gelezen heb.......

Gr. Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

30-03-2010 12:14

OUWE

mag ik je gps vannacht lenen? Wil mijn markers op de maas weg halen, valt veel te veel op zo:P LOL
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-04-2010 08:08

De WAAS functie zal standaard aanstaan. De nauwkeurigheid hangt ook af met de hoeveelheid satelieten die het apparaat kan vinden. Houd er rekening mee dat je het apparaat ook moet instellen op het land waar je bent. Dus Nederland of Frankrijk ect. Wellicht staat er wat over in je gebruikershandleiding.

Over het algemeen zal een duurder apparaat niet een betere nauwkeurigheid hebben, enkel meer functies (groter scherm, kleur, landkaarten ect ect ect) Sommige kan je ook gewoon in de auto als routeplanner gebruiken.

Maar 6-10 meter is wel te veel, moet beter kunnen!

Groet,
Alex