Onthaak mat discussie


Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-03-2010 19:31

Ik vraag me de laatste tijd wel eens af wat nou wel een goede onthaakmat is want overal mankeert wel wat aan.
Ik wil zelf die van nash monster craddle geval aan gaan schaffen maar wordt veel kritiek op gegeven.

Afbeelding

Wat vinden jullie karpervissers nou een goede onthaakmat die aan de meeste eisen voldoen, misschien dat hierdoor meerdere mensen dan tot een besluit van keuze kunnen komen, want ik zie door de bomen het bos niet meer!!!!!!!!!!!.

mvg; jan
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

03-03-2010 19:44

De beste onthaak mat is de gene die aan JOUW eisen voldoet.
Wat zijn JOUW eisen? wil je slepen met een groot geval?
Vis je allen op mooie grasvelden met hoog gras, dan volstaat een simpel matje.
Zit je vaak in Frankrijk op de rotsen, is een ander verhaal.
Ook eens gedacht aan 2 matten?? (stalkermat)

succes met je keus.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-03-2010 19:54

Ik zelf gebruik momenteel de fox Fox Zone Carp Cradle Mat en voldoet verder wel goed naar mijn eigen eisen.
ik wil zelf gewoon binnekort een nieuwe aanschaffen omdat we straks toch vaker weg willen gaan naar buitenlandse reisjes en dan niet willen dat we tekort komen en het ten slechte van de vis gaat worden. vandaar het willen aanschaffen van de nash monster craddle deze is omhoog geplaatst en lekker groot, leek ons een ideale mat.

nou heel veel feedback gekregen over dat de steun vanuit het midden niet goed is en zo en meerdere details.
zelf hebben we voor de midden steun onze eigen oplossing al bedacht. Losse onderstel modderpoten kopen van stretchers.

Maar ik ken meer mensen die soms niet goed weten wat nou wel goed of niet goed is vandaar mijn gestartte topic met deze vraag, door zo te kijken wat men als visser zelf nou wel of niet een goede onthaakmat vinden.

_______________________________________________________________________________________________________

MENSEN PLAATS ANDERS EVEN EEN FOTO MEE MET WAT VOOR ONTHAAKMAT JULLIE VISSEN

_______________________________________________________________________________________________________

MVG; JAN
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

03-03-2010 19:57

Het slaat een beetje door vindt ik, het is een hype om een grote dikke mat mee te zeulen, hoe groter, dikkere mat.
Er zijn wel belangrijkere zaken zoals veliger vissen.
CN
Unicorn Carp Fisching
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

03-03-2010 21:02

Fred geeft hierboven al het juiste antwoord.

Ik zie mijzelf iig. nooit rondsjouwen met zo'n cradle, scoort wat mij betreft qua mobiliteit een 0,0.

Groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
erikjan van den boogaard
Berichten: 49
Lid geworden op: 13-08-2003 02:00

03-03-2010 21:16

Ik wil ook de nash monster craddle aanschaffen maar wat voor min punten heeft die dan allemaal jan? Heb hem alleen nog gezien van een foto namelijk.
Wat ik wel weet is dat het niet zoveel ruimte in beslag neemt je kan hem hellemaal klein maken en in je fouderaal doen.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

03-03-2010 21:28

Cor Nannings schreef:Het slaat een beetje door vindt ik, het is een hype om een grote dikke mat mee te zeulen, hoe groter, dikkere mat.

CN


Halleluja!
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-03-2010 21:39

een onthaakmat is goed genoeg als de vis er helemaal op past en hij niet beschadigen kan.je heb ze die je dicht kan ritsen/vouwen maar is niet noodzakelijk omdat ik vind dat je niet weg hoort te lopen met je vis op/in de mat,je foto toestel en je weger hoor je bij de hand te hebben zodra je de vis uit het water schept.(even in het net in het water laten liggen dus.) de rest van de onthaakmatten is allemaal leuk en aardig en ook zeer prijzig zo af en toe maar is echt zeer overdreven.dat kan je beter doen als je testvisser bent,zodat het naampje van de rand van de mat mooi op de foto komt samen met de vis,veiligheid van de vis is inderdaad belangerijker.ik weet niet of je de gratis dvd van kevin nash gezien heb ? daar word ook een stuk gesproken over de veiligheid van de vis,hij ontbloot zelfs zijn benen om de vis in het water terug te zetten omdat het te ondiep is.belachelijk he als je dan in de volgende scene ziet dat die een vis terug zet die op zijn zijkant weg moet zwemmen.zou het reclame zijn ? tegenwoordig is alles reclame en overdreven,bij korda ook met de sinkers.elke rig word ineens al jaren toegepast door de mannen van korda en moet ook echt elke 5 minuten aangehaald worden.SINKERS !!

ontopic: een onthaakmat is goed als de vis niet beschadigt kan worden buiten zijn habitat.de rest eromheen is voor de luxe, en of testvisser, of de kijk eens hoe professioneel ik ben vissertjes want ik heb een onthaakmat van 3 bij 3 meter. (sarcasme) :o
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-03-2010 22:11

Een onthaakmaat is een middel, het doel is een gevangen vis zonder beschadiging terug te zetten.
Helaas is dit matje voor veel mensen het doel geworden; heb je een mat dan vis je veilig, heb je er geen dan niet.

Wat voor middel je ook gebruikt doel moet altijd hetzelfde zijn; vis veilig en onbeschadigd terug, afhankelijk van omstandigheden moet het middel hierop aangepast worden.
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

03-03-2010 22:40

Ik vind, als je vist om mooie vissen te vangen moet je er ook voor zorgen dat deze vis weer net zo mooi als jij hem hebt gevangen het water in komt, en als een matje van x2 die opgerold zo dik is als een cola vles voor jou goed is vind ik het schandalig als je denkt daar een dikke vis op te moeten leggen. je neemt toch al een f*cking auto vol met matriaal mee naar de water kant net of het dan wat uit maakt om een iets dikkere mat te kopen. die dingen wegen tegenwoordig toch geen drol en je kan er nog dingen in mee nemen ook dus wat is het probleem. koop een dikke mat waar de vis meer dan goed op kan liggen zondat dat er ook maar iets buiten komt. dan pas is een mat goed genoeg om mooie vis mee tevangen. Groetjes.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

03-03-2010 22:50

Verstandig en veilig vissen okee maar de complete luchtbedden die ik tegenwoordig zie is mij te gek. Dat is vast als vloeken in de kerk hier met al die onthakingsmat discipelen maar dat moet dan maar. Als je echt zo begaan bent met de gezondheid van karpers dan zou je er niet op vissen...

Nou laat de strontkar maar komen. :wink:
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

03-03-2010 22:53

en als je gek bent op auto's zet je ze ook in de garage?! pfff
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

03-03-2010 22:55

Goede vergelijking, auto (ding), karper (levend beest).

Koekkoek... :roll:
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-03-2010 22:57

Ik vang nooit dikke vissen. :( :lol:

Rolmat is genoeg als je verder op gras zit en de karper zorgvuldig behandeld.

Inderdaad wat doorgeslagen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

03-03-2010 22:59

ben het eens met patrick,zo,n cradle of zo,n gigant van een mat met poten en steunen alles er op en aan ga je toch niet mee liggen zeulen,kom eens mensen :-? kwa mobilliteit zeker 0,0
heb voor de penvisserij een matje van prologic (opblaasbaar) zeer compact en voor de nachtjes en langere dagen sind kort,een aqua combi mat ca.15cm dik inclusief weighsling,deze mat volstaat voor ALLE wateren, fuck frankrijk matten :wink: zijn dezelfde vissen als hier,waarom dan een gigant van een mat ? laat je eigen niks wijs maken.

mvg jeffrey
Cast away your problems,and net your dreams
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-03-2010 23:03

Heerlijk zo'n Chub Snooper Xtra

Kan er zelf ook in liggen,mocht er nog geen vis gevangen zijn,hoeft geen Frankrijk mat persee dus te zijn hoor ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-03-2010 23:22

De Monster Craddle Onthaakmat van Nash heeft als minpunten die mij verteld zijn dat het buizen systeem niet helemaal top is en dat er geen extra steun vanuit het midden wordt gegeven.

maar idd ik vind zelf ook dat deze mat zeker wel voldoet en eigenlijk ongezien het probleem van het midden steun al te hebben opgelost door die modderpoten er dan los bij te kopen heeft die ook een aantal plus punten.

de mat is van de grond af dus met harde ondergrond etc, met spartelen van vis vliegt die niet van de mat meer af en het water blijft er goed in liggen zodat de vis voldoende nat blijft.

Ik ga dus zelf ook zeker er één aanschaffen en idd qua ruimte valt ie super mee inderdaad.

mvg; jan
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

03-03-2010 23:54

In mijn ogen is het ook volledig een doorgeslagen iets.
De ene mat is nog dikker dan een ander en ook het ook wil natuurlijk wat tegenwoordig.
Maar als je gewoon de ouderwetse cipro neemt voldoet die m.i. prima.
Vergelijkingen tussen auto,s en karpers slaan de plank echt mis.
Dus Sander, geen strontkar hoor, sta in deze aan jou kant.



Gradus....
....................
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

04-03-2010 01:09

Volledig mee eens dat het met die onthakingsmat is doorgeslagen
Het idee van die onthakings mat kwam trouwens van mij
Toen ik de eerste keer in cassien ging vissen had ik een hond bij me
Die hond sliep op een zelfgemaakt soort bedje ter bescherming voor het ongedierte daar
Toen ik mn eerste vis ving gebruikte ik dat bedje om de vis opteleggen omdat de grond te rotsig was..te hard
Roger Smith zag dit en heeft aan nashy toen gevraagd zoiets te maken
En voila de onthakingsmat was geboren

Maar dat wanstaltige ding hier is een beetje te veel van het goede
Ik zou snachts me nek breken over dat ding..Met recht "the monster craddle"dus
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

04-03-2010 05:34

Ik heb deze.


Afbeelding
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-03-2010 07:04

Zoals ik ook al eerder heb gezegd hier ergens op het board:

Je moet een wezenlijk verschil maken tussen enerzijds het onthaken van een zojuist gevangen en dus moegestreden vis en die op de foto zetten, of een bewaarzakrakker met hervonden energie voor een fotosessie uit het water trekken. In het ene geval volstaat zo'n beetje elke mat wel, mits op een vlakke oever, in het andere geval is er behoorlijk wat risico voor de vis en moet je wel degelijk oppassen. Maar een goede onthaakmat mag ook ABSOLUUT geen excuus zijn om andere dingen goed te praten zoals extreme obstakelvisserij, onmogelijke stekken etc.

Zoals met alles: Gezond verstand doet nog veel meer dan de beste materialen..

Verder kun je nog steeds in het natte gras in je schepnet een uitgedrilde vis onthaken en deze d.m.v. je schepnet weer terugzetten zonder dat de vis hierdoor beschadigd. Als je ziet hoe er bij afvissingen en uitzettingen met vissen omgegaan wordt dan zal het allemaal wel meevallen. Neemt niet weg dat je geen risico moet nemen waar dat ook echt niet nodig is. De stelling van hierboven vind wel een beetje goed gevonden..

Als je zo met de karper begaan zou zijn, dan vis je er niet op..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

04-03-2010 07:09

eisen aan een mat zijn niet afhankelijk van wat jij of ik ervan vind. De eisen zijn algemeen en gelden voor alle karpers/vissen. Misschien dat je een knip kan maken in de grootte van de te vangen vissen.

Ik heb frank al eens een lijstje met mijn ideeen gegeven. Dit adh van het eerste prototype ksn mat. 1 Van die dingen is het gebruik van lucht. Bart Smit bootje is nog steeds prima, helaas niet rugvin(pen) bestendig.
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

04-03-2010 17:56

Als je zo met de karper begaan zou zijn, dan vis je er niet op.. '' sorry zou aan mij liggen maar dat vind ik wel een domme uitspraak'' waarom vis je dan op karper? omdat je tijd over hebt zeker? je vind die beesten toch mooi etc. dan ben je toch ''begaan'' met de karper?

ik zou het wel niet snappen. succes verder mensen!! ik stop met deze topic!!
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

04-03-2010 19:24

Weleens gezien als karper aan het paaien zijn, dan raggen ze door riet,takken ect overal doorheen, ze raggen elkaar zelfs de kant op dan moet je eens kijken hoe ze eruitzien, en een paar maanden later zijn ze weer punt gaaf.
Dus een mat is een prima zaak maar niet overdrijven, beter is met vis veilig bezig te zijn. :wink:
CN
Unicorn Carp Fisching
marco berkemeier
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-09-2009 20:25

04-03-2010 21:26

eerst sla je een karper een haak door zijn bek,dan op een zachte mat?
als ik een karper vang,maak ik hem schoon dan gooi ik hem terug