Geweldig idee, (DE NIEUWE VISPAS)


Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-01-2010 11:02

Waarom niet een vispas ontwikkelen dat in vergelijking met het rijbewijs een puntensysteem hanteert. Iedere visser krijgt 3 punten. Weet jij na 3 seizoenen nog steeds je punten te hebben dan verkrijg je een nieuwe vispas met het keurmerk "GOEDGEDRAG VISSER", mocht je een puntje verliezen doordat je per ongeluk buiten het seizoen aan het nachtvissen bent of je gedraagt je niet zoals een goed beaamt visser zich hoort te gedragen dan kun je deze terug verdienen door naast je betaalde boete de rest van het jaar zonder punten verlies door te komen.

WERELD IDEE al vind ik hetzelf....

Met zo'n pas kunnen we dus de goede van de niet welwillende vissers scheiden, heeft de overheid er een duidelijke richtlijn voor over hoe op te treden bij onjuistheden m.b.t. de wet op de openlucht recreatie en de visserij wetgeving.

Zo kunnen we dus uiteindelijk met zijn allen afspreken om maar een voorbeeld te noemen, welke tenten we alleen toestaan voor de karpervisserij en welke we verstaan onder recreatie, noem het een wettelijk toegestaan middel voor het beuitoefenen van de karpervisserij tijdens dag en nacht uren (tenten met het keurmerk (BESTEMD VOOR DE KARPERVISSERIJ). We kunnen ook voor eens en altijd afspraken maken over welke wateren die wel en niet een langere perioden kennen voor het nachtvissen. Want als het goed zou gaan dan bevinden er zich aan de waterkant alléén maar karpervissers met goed gedrag!!!

Er zou dus een systeem moeten komen dat aangeeft hoeveel punten iemand heeft en wanneer iemand het keurmerk goedgedrag krijgt op zijn vispas. Verliest iemand al zijn punten dan staat zijn naam geregistreerd en zal zijn titel in het systeem komen op verstoorder openbare rust en het niet naleven van de wet openluchtrecreatie en visserij wetgeving. Hij mag dan wel verder vissen, maar zal bij een volgend vergrijp een boete opgelegd krijgen die vele malen hoger is dan de huidige maatstaven bij een eerder vergrijp. De recidive kan dan door een rechter een boete opgelegd krijgen die wettelijk is vastgesteld. Dat doet zeer hoor zo'n hoge prent, dan laat je het wel uit je hoofd....

Beste Arend, wellicht een goed idee waar iemand een wetsvoorstel voor zou kunnen schrijven. Met dit systeem kunnen we potten breken denk ik, daarnaast zijn de gemeentelijke instanties zoals de GZH en het politie apparaat duidelijk op de hoogte van de gang van zaken. We zouden een boekje kunnen ontwikkelen waarin staat welk materiaal is toegestaan op de Nederlandse wateren en welke perioden wat wel en niet mag. Iets aantoonbaars....

In het wetsvoorstel zou bijvoorbeeld opgenomen moeten worden dat er meer geobserveerd zou moeten worden en men als controlerende instantie duidelijker op de voorgrond staat dan hoe de huidige gang van zaken is vast gesteld. De controle vind dan plaats tijdens dag en nachturen en men heeft aanhouding bevoegdheid, men controleert ten allertijden met minimaal twee man. Dit geschiedt te gebeuren elke dag van de week. Dit kost de overheid iets meer geld maar komt de veiligheid ten goede!! Daarnaast zal het karpervissen weer terug komen waar het hoort, juist ja bij ons karpervissers!!!

Ik geloof hierin.....


Wellicht dat de KSN hier iets mee kan of wellicht is er iemand die dit op zijn schouders wil nemen, ik heb het voorzetje gegeven. discussieren maar!!!!!!!!!!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

20-01-2010 11:18

Mooi plan! Ben benieuwd of dit doorgezet kan worden!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 11:31

Om hier op in te haken.. Althans, hoe je het bekijkt..

Bij ons op de vereniging zijn ze bezig met een aanpak van een nieuw stelsel in het royement.
Bedoeling is dat als iemand geroyeerd wordt, hij bij aangesloten verenigingen geen vergunning kan kopen voor een bepaalde tijd. Afhankelijk van de reden van royement.

Sportvisserij Nederland heeft een aantal jaren geleden dit idee eens geopperd. Nooit van de grond gekomen. Nu wordt het weer opgepakt door enkele verenigingen. Wordt er gepraat over de mogelijkheden en hoe het aan te pakken. Veel meer dan dit weet ik er nog niet over, maar hoor dat hopelijk binnenkort.

Hardere aanpak en strenger controleren en vergunningen intrekken bij misbruiken van de omgeving, ik ben er voor in!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 11:39

Hier is al eens een discussie over geweest, die misschien een hoop moeite kan besparen. Bestaat dat allemaal nog?
Gebruikersavatar
koen van veen
Berichten: 49
Lid geworden op: 19-09-2009 12:56

20-01-2010 11:52

Dat topic dateerd uit 2003, dus misschien een beetje gedateerd :lol:

Ik vind dit zelf ook wel een erg goed idee!!
Op deze manier filter je de echte (goedwillende) vissers tussen de campingvissers uit. Ook kan je zo toezicht houden op veelplegers en zend je de boodschap uit dat het nu eens afgelopen moet zijn.
Wat ik persoonlijk nog wel het belangrijkste vindt is dat wij als vissers dan vanuit onszelf aangeven dat het anders moet en zelf het initatief nemen voor verandering. Wellicht haalt dit de (karper)visserij nog eens uit een kwaad daglicht.

Alleen dat punt van jou over die tenten.
Ik gebruik nu zelf een koepeltentje als karpertentje. Lekker makkelijk op te zetten, staat als een huis en we hadden dat ding toevallig nog thuis liggen :)
Zou dat dan betekenen dat dit niet meer zou mogen en waarom dan niet? (wellicht heb ik deze discussie in het verleden gemist!)

Mvg,
Koen van veen
leo westdorp
Berichten: 94
Lid geworden op: 22-10-2009 11:56

20-01-2010 11:54

Jeroen het idee is geweldig maar alleen uitvoerbaar op HSV watertjes maar niet op het grote openbare grote vergunnings water

Voorbeeld 1 er zit iemand keurig met twee hengels op een groot recreatie water te vissen netjes onder een plu
MAAR er loopt een auto spoor door het grasveld naar zn tent( grasveld omgeploegd) en de enige weg
daarnaar toe is over een voetpad waar een auto niet mag komen
In princype doet deze visser niets verkeerd voor de wet..maar die controleur weet wel beter

Voorbeeld 2 een visser zit met zon grote 6persoons tent..bbq..blikjes overal..maar wel met 2 hengels
Officieel moet deze man een bekeuring krijgen voor wild camperen en vervuiling van het park..dingen die eigelijk NIETS met het vissen te maken hebben

Die controleurs hebben het al moeilijk genoeg..steeds minder budget..steeds groter gebied om te controleren..door bezuineging..ga zo maar door

Nogmaals het idee is mooi maar ik weet ook dat iedereen gewoon bij zichzelf moet beginnen
Die controleur weet toch wel wat voor vlees hij in de kuip heeft na een paar keer bij je geweest te zijn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2010 11:59

koen van veen schreef:Dat topic dateerd uit 2003, dus misschien een beetje gedateerd :lol:

Ik vind dit zelf ook wel een erg goed idee!!
Op deze manier filter je de echte (goedwillende) vissers tussen de campingvissers uit. Ook kan je zo toezicht houden op veelplegers en zend je de boodschap uit dat het nu eens afgelopen moet zijn.
Wat ik persoonlijk nog wel het belangrijkste vindt is dat wij als vissers dan vanuit onszelf aangeven dat het anders moet en zelf het initatief nemen voor verandering. Wellicht haalt dit de (karper)visserij nog eens uit een kwaad daglicht.

Alleen dat punt van jou over die tenten.
Ik gebruik nu zelf een koepeltentje als karpertentje. Lekker makkelijk op te zetten, staat als een huis en we hadden dat ding toevallig nog thuis liggen :)
Zou dat dan betekenen dat dit niet meer zou mogen en waarom dan niet? (wellicht heb ik deze discussie in het verleden gemist!)

Mvg,
Koen van veen



Beste Koen,

ik wilde even aangeven hoe lang er al over wordt geluld ouwe reus. Daarom dus het oudste van 30 topics gekozen erover.
K. van den Herik

20-01-2010 12:12

als iedereen, inclusief de leden zelf, zich aan de KSN Gedragscode houdt, hebben karperaars al geen problemen meer.

Zie topic GZH.

Dit betekent dat jij Jeroen en ik, maar ook Hen niet meer in natuurgebieden mogen vissen
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

20-01-2010 12:19

Ik vind het een geweldig idee.Alleen probleem is je moet zo pas laten maken speciaal voor de vissers die het echt verpesten denk hier bij aan overlast kampvuur enz enz.Voor mensen die vissen buiten het nacht vis seizoen vissen dan houden wij heel erg weinig vergunning houders over.Ik vis meerendeel op een water waar je niet mag nacht vissen.Er komt eigelijk nooit iemand maar het zal je maar gebeuren dan ben ik me vergunning kwijt en ik moet tog kunnen vissen.Dus de kans is dan groot dat ik volgend jaar weer een dagvaarding krijg :o

Gr
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

20-01-2010 12:49

Goed idee !!!

Alleen denk ik dat het puntensysteem van bijv. je rijbewijs heel veel geld heeft gekost en nog steeds kost aan administratie bijhouden e.d. ook meer werk voor controleurs. Het idee is super maar ik vrees dat er niet zoveel geld over is voor de hengelsport.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-01-2010 13:06

Iederéén zal zich aan de regels moeten houden, ook de mensen die op watertjes vissen die nog niet regelmatig gecontroleerd worden.

Mitzs,

Ik wist niet dat dit idee al eens was geopperd. Maar wellicht toch iets om over na te denken....

Beste Leo,

Je voorbeelden zijn helder, maar je haalt aan dat iedereen bij zichzelf moet beginnen. Kijk en daar ligt dus ook het probleem, die jongens waar wij hier over praten hebben drie keer een hengel in hun handen gehad en gaan dus meestal maar een x aantal keren vissen/puinhoop maken per jaar. Het zijn geen vissers maar recreanten die ernaast een hengel uitgooien omdat het erbij hoort. Dat zijn geen jongens zoals jij en ik die er alles aan doen om die prachtige karpers te vangen.

Koen,

Er zou in het boekje moeten komen te staan welke tenten er momenteel op de markt zijn en zijn gebracht, daar worden tenten uitgehaald die het keurmerk BESTEMD VOOR DE KARPERVISSERIJ krijgen. Vele tenten die men ooit op de markt heeft gebracht zullen dit keurmerk dan ook wel krijgen. Ik ben van mening dat je 's nachts en overdag gewoon in een tent moet kunnen vissen die dichtkan doormiddel van flappen met rits en je hier een grondzeil in moet kunnen gebruiken. Een controleur dient zich tweemaal kenbaar te maken, geeft men hier geen gehoor aan dan mag men de tent openmaken.

Maar je maakt mij niet wijs dat je 's nachts niet wakker wordt als er iemand aan je tent staat en zich al tweemaal kenbaar maakt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Afijn, de grote lijnen draaien dus om de knaken. Met genoeg mankracht krijgen we dit echt wel van de grond, het aantal hengelsportvissers in Nederland bedraagt meer dan een miljoen is mij ooit bij vistv ter oren gekomen. Nou dat moet dan toch wel lukken, je hebt het over 1 op 16....Daar zal vast wel een budget voor vrij gemaakt moeten kunnen worden.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

20-01-2010 13:07

Laat maar mooi zo blijven zoals het is. Zou betekenen dat ik 3 maand kan nachtvissen (wat trouwens nu ook het geval is) per jaar. Ik houd mij keurig aan de regels verders op dat ene regeltje na. Ik ben niemand tot last als ik aan het nachtvissen ben. Moet niet gekker worden zeg, krijg je een boete van 300 euro omdatje aan het nachtvissen bent.

Overtredingen zoals vervuiling of bijv. kampvuren, tijdens het vissen, dat mag van mij keihard aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 20-01-2010 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2010 13:07

Dit is typisch een idee die een wijziging in het systeem zou legitimeren.
Voor je dit kunt doen moet namelijk eerst SVN aan de top van het systeem staan en niet zoals nu de leden.
Persoonlijk ben ik uiteraard voor een wijziging van het systeem die ook andere manieren van schorsen e.d. mogelijk maakt.

Het is niet zozeer een kwestie van geld maar meer van bevoegdheden.
Een vispas kan wel bv € 10,00 duurder wat een groot bedrag oplevert.
Goed idee maar op dit moment onuitvoerbaar, helaas zou ik willen zeggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
pascal pol
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-01-2010 13:55
Locatie: hoogeveen

20-01-2010 13:14

ik vind het zelf wel een super strak plan.
maarja het geld kan inderdaad een probleem worden,maar ik hoop wel dat het doorgezet kan worden
julie willen denk ik ook niet weten hoe vaak men vismaat en ik eerst de rommel van een ander op moeten ruimen voordat we kunnen vissen zonder gezeur te krijgen.
en met dat punten systeem worden andere vissers mischien wat voorzichtiger

gr pascal
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-01-2010 13:17

Jammer maar de koppeling vispas en een uitgeschreven pv is helaas nog steeds een hopeloze weg. Juridisch kan SVN hier geen vinger achter krijgen. HSV die een vispas uitgeven zijn na een royement van een lid ook niet instaat te voorkomen dat het betreffende lid bij een andere HSV een nieuwe vispas aanvraagt. Daar je elke keer een nieuw nummer krijgt en er geen koppeling is op naam kunnen we het schudden.

Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-01-2010 13:21

Het is Sportvisserij Nederland = SN en geen SVN.
Aub = als het u belieft.
Ofwel , graag gedaan.
Geen dank.

gr Harnold
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

20-01-2010 13:29

het probleem is ik vis op een water waar je nooit iemand ziet zelfs de controlle niet maar als het warmer wordt gaat alle jeugd hier op vissen de volgende dag zie je de resten van een kampvuur zomer vissers.Een hoop kabaal muziek en ruzie"s.En dan heb ik een paar x mee gemaakt dat de controle kwam en die jongens hun vergunning netjes op orde had.En ik niet ik had me vergunning wel maar ik zat op een stek verstopt waar je niet mag nacht vissen.Dus je weet wel wie de boete kreeg juist ik :evil: Zo zal dat ook met een punt systeem gaan die zomer visser de zooi verzieken en de vissers die er het helejaar vissen fanatiek kunnen dr voor opdraaien.

Ps In najaar winter en voorjaar tijd zie je ook nooit controle. Mischien vanwegen de kou of van het fijt dat de controle weet dat er in deze tijd vissers zijn die hun zelf puur met het vissen bezighouden.Alleen ook een Boa heeft geen poot om op te staan als er een paar verpesters zitten te vissen op een stek waar je mag nacht vissen en alles op orde heb.Dan een fanatieke visser die alles op orde heb alleen op een stek zit waar je niet mag vissen,Sorry het klink gek maar bij ons was er altijd 1 stek waar je mag nacht vissen dat was de enigen stek wat niet in de buurt was van huizen en op die plek is het altijd druk.Behalven als het slecht weer is dan vis er heel zelde iemand,Ik hoop dat er wat gaat komen tot een goede oplosing.

Dat er geen genoeg geld is dat is tog geen probleem gewoon de contrubutie verhogen naar pak weg 75 euro.Dat heeft tog iedereen de voor over met een goed beleid voor wat hoort wat lijkt mijn.


Gr Simon
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2010 13:49

Kikkert zolang SVN zelf dit ook gebruikt mogen wij het als eenvoudige zielen ook best toepassen.
Ik denk, weet het wel zeker dat iedereen hier begrijpt wie er bedoeld wordt zodat er geen misverstanden door kunnen ontstaan.
Ik pleit dus voor handhaving van de afkorting SVN. :D :D :D :D :D 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-01-2010 13:52

Klopt Harnold, mijn reactie is enkel niet officieel. :lol:
De rede ligt in het feit dat we hier met leken te maken hebben waarvan de meeste helaas niet weten wat de afkorting SN inhoud. :lol: :lol:

Groetjes van nog een simpele ziel, :lol:
Peter
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-01-2010 17:52

Ik zeg niet doen, ten eerste laat je bij het inzetten van een dergelijk systeem aan de buitenwacht zien dat er veel zaken niet in orde zijn. Er staan genoeg organisaties klaar die zich als lijkenpikkers op een dergelijk systeem zullen storten.
Ten tweede keren dit soort afspraken zich uiteindelijk altijd tegen je, wie bepaald wat de rgeels voor de punten zijn? Voor hetzelfde geld gaat hier uiteindelijk misbruik van gemaakt worden door aanpassingen hierop door bv druk uit de politieke hoek.

Ik ga meer voor aanspreken van mensen die het niet doen zoals het hoort en goed voorlichten van de jeugd
Gebruikersavatar
wes daan2
Berichten: 238
Lid geworden op: 01-10-2009 17:06
Locatie: Loosduinen

20-01-2010 18:36

het word steeds gekker
regel voor dit regel voor dat

dalijk nog een boete krijgen voor wild plassen als je een nachtje aant vissen ben en meneer de boswachter ziet je staan achter je tent

gewoon nachtvissen van 1 october tot 31 mei

daaaaggggg mooiweer visser en verziekers
http://www.jercin-baits.nl

YOU, need THE balls to catch !!

http://www.rtvhengelsport.nl/
For all YOU'RE supplies
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-01-2010 19:00

Tja beetje verplicht gesteld worden om alleen in de 3 maanden te vissen! Laat maar lekker zo hoe het nu is.

Zou het helpen denk ie? Denk het niet ,probleem word echt niet opgelost hiermee. Tis wat anders dan autorijden zegmaar! En al die regels en regels en nog meer regels?? Beetje te gek aan het worden! Moeten ook nog kunnen leven inplaats de regels proberen te ontwijken en alles maar in de gaten houden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

20-01-2010 19:11

Op zich kan ik wel met het idee leven er wordt i.i.g. meegedacht dat is al positief denk ik.
Maar er zin al zoveel regels in Nederland je wordt er neit goed van.
Ik denk dat je beter de mensen die het echt verzieken gewoon de vergunning in moet trekken.
Denk hierbij aan het vertonen van aggeresief gedrag,luidruchtig zijn, zoveel drinken dat ze niet meer weten dat ze aan het vissen zijn, voorbijgangers lastig vallen, kan er nog wel een paar noemen, gelijk vergunning intrekken.
Maar om nou mensen die toevallig omdat het regen de tent dichtritsen gelijk een punt moeten aftrekken gaat mij iets te ver.
Dit is m.i. ook niet een reden waar "men" moeite mee heeft.


Gradus....
....................
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-01-2010 19:54

dus als je met 3 hengels vist of stiekem aan het nachtvissen bent of een ander klein delickt :lol: ben je de pas kwijt :o ik vrees dat we volgend jaar weinnig passen verkopen en zeg nou zelf iedere karpervisser doet wel iets wat niet mag of zijn we ineens allemaal braaf .dan zou je 1 regel moeten naleven je doet het wel of je doet het niet. kijk ik zie ook dat er verschil is of je zoveel drinkt dat je niet meer weet dat je aan het vissen bent of je buiten het nachtseizoen vist of dat je met een derde hengel aan het vissen bent. je moet dan 1 regel naleven dus met dit geweldige idee :-? mag voor mij de klieko in gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.