Lood lossen om vis beter te drillen


Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

19-01-2010 21:03

Ik zie tegenwoordig steeds vaker in filmpjes e.d dat mensen rigs zo maken dat het lood meteen loskomt bij een aanbeet.
Nu zal dit in sommige gevallen vast nodig zijn.
Maar stel op een water zitten 30 visser waarvan 10 dit systeem toepassen omdat de situatie dit " vereist"
Of omdat ze dat makkelijker vinden.
Dan gaat daar per dag 10 x aantal aanbeten (want als je alleen een aanbeet hebt zou het lood ook al kunnen lossen)
bijvoorbeeld 8 dat is 80 stukken lood elke dag het water in.
stel dat er 200 dagen op dat water gevist wordt dan zitten wel op 16000 stukken lood? per jaar
Als dit zo'n 7 jaar aanhoudt is dat 112000 stukken lood a 100 gram per stuk is ruim 11 TON lood
Ik weet niet of dit reele nummers zijn maar het is best mogelijk.
Het lijkt mij bijzonder slecht voor het milieu al deze stukken lood die daar maar liggen.
En waarom omdat het " makkelijker" is met drillen?
Ik vind dit zelf een belachelijke manier van vissen.
Er wordt veel te gemakkelijk over gedacht volgens mij.
Zo van ach die paar stukjes lood die ik verlies dat is niet zo erg.
Maar als iedereen dit denkt kom je aan zulke aantallen.
en dan is dit voorbeeld maar van 1 water.
stel je eens voor wat er in een heel land aan lood in het millieu komt.
graag jullie reacties.
Laatst gewijzigd door benjamin Mazereeuw op 19-01-2010 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

19-01-2010 21:08

Ik vraag me af of het echt fijner is, misschien iets fijner maar ja ben toch nog niet van plan om zo'n mijn systeem te maken wordt me wat te duur. Hoe wil je dat maken trouwens?
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

19-01-2010 21:13

Frans Klomp schreef:Ik vraag me af of het echt fijner is, misschien iets fijner maar ja ben toch nog niet van plan om zo'n mijn systeem te maken wordt me wat te duur. Hoe wil je dat maken trouwens?



Ik ben ook zeker niet van plan zon systeem te maken.
Buiten het feit dat het veel geld kost (uiteindelijk)
Meestal word een inline lood gebruikt.
De lijn gaat dan niet door het lood heen maar gaat er buitenom langs.
dus wartel in de ene kant drukken lijn langs het lood leggen en het tailrubber op de andere kant van het lood.
trek je de lijn dan aan (aanbeet) dan glijdt de wartel uit het lood vandaan en het tailrubber schiet er ook vanaf.
Klik hier voor voorbeeld
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

19-01-2010 21:30

Als je als karpervissen ook nog de hobby duiken hebt.. hoef je je lood niet meer te kopen :lol:

vind het ook een onzin systeem.. doe het dan gewoon met stenen :wink:
Gewoon genieten
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

19-01-2010 21:38

ik ben dus zoiemand die graag zijn lood lost. ik ben dit jaar ook met de zoektocht naar goed steenlood begonnen en anders maak ik het zelf, omdat ik mijn water niet wil vervuilen met lood.

ik vis tegen een obstakel (overhangende boomlijn). het lood lossen heeft bij mij niks met de dril te maken, ik merk er namenlijk niet veel van of ie er wel of niet aanzit tijdens de dril. ik vis hier met 50 gram. dus dat merk ik neuwlijks.
het gaat er bij mij om dat de vis geen run neemt na haken, maar op de plaats blijft hangen. dit krijg ik alleen voor elkaar als ie hem lost. zolang hij geen lood voelt en je vist met een slappe lijn, weet ie niet welke kant ie op moet. ik heb gemerkt dat als ie het lood lost, hij alleen naar de oppervlakte komt en met zijn hoofd schud.

vanaf dit jaar geen lood meer voor mij, alleen nog zelfgemaakt steenlood, het enigste wat er dan nog in het water terechtkomt is een wartel, per geloste steen.

ik kan met slappe lijn vissen omdat ik altijd naar de vis kan lopen door het water als hij zich vastzwemt, zou dit niet het geval zijn zou ik het ook niet doen. ik vis op een afstand van 20/25 meter. het is geen aanrader als je hier geen ervaring mee hebt.

ik vis ook vaak in "het witte water" van een stuw. daar gebruik ik 200 gram lood om alles op zijn plek te houden. hier wil ik wel mijn lood kwijt om de dril te bevorderen en deels om de lip van de vis te sparen. ook hiervoor ben ik een steenlood gaan ontwikkelen, een platte bodem en een bolle bovenkant, zodat de stroming de steen op de ondergrond duwt, dit is een vlakke betonplaat. alleen dit soort stenen zijn lastig te vinden.


naar mijn mening moet dan ook iedere hengelsportzaak steenlood gaan verkopen, er zijn alleen niet veel fabrikanten die het maken. ik weet nu een fabrikant pallatrax, wordt verkocht bij hareco, ik heb ze een mailtje gestuurd of ze ze ook op kunnen sturen want ik kan niet 240 km gaan rijden om een paar steenloodjes.heb hier echter nog geen antwoord op gehad. als iemand nog een goede optie om steenlood te kopen heeft hoor ik hem hier graag.

als ik ze zelf ga maken ben ik ook van plan ze via de hengelsportzaak hier in boxtel te gaan verkopen, en misschien dat er nog wel meer volgen.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

19-01-2010 21:43

steenlood is dan ook een goed alternatief op deze manier van vissen.
Maar je bent het dus wel met mij eens dat er een enorme berg lood in het milieu komt.
Kijk met een normaal loodsysteem vind ik het niet zo heel erg als je met gewoon lood vist ik doe dit zelf ook.
En hoeveel lood verlies je nou per jaar.
steenlood vind ik nog niet goed genoeg.
Maar als je specifiek met loodlossend systeem gaat vissen zou een steenlood een goed alternatief zijn.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

19-01-2010 21:50

In sommige situaties is het (bijna) noodzakelijk, bijvoorbeeld als je midden in een dik wierbed loopt te vissen en de vis dus gelijk na de inhaking het lood kwijt moet raken en naar boven moet komen.
Maar om nu een een normale (kale) bodem dit systeem gaat gebruiken..Vind denk ik niemand leuk, behalve de hengelsportwinkels..
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

19-01-2010 22:01

ik heb gewone safetyclips van fox, deze lossen 9 van de 10 keer het lood omdat het rubbertje wat eroverheen geschoven wordt zo zacht is, en het lipje door de wartel heen ook. ik heb dit jaar 36 loodjes gelost, das ongeveer 2/2.5 kilo lood, dit is echter wel verdeeld over vele wateren hoor.

op een normale kale bodem vis ik met inline lood, als het zand niet te zacht is, anders met wartellood.

ik ben het met je eens dat het anders kan, en de vangsten zullen er echt niks minder op worden, misschien wel meer.....
de fabrikanten zullen niet zomaar omgaan, het zal van de vissers uit moeten komen. wij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor wat we kopen en in het water achter laten.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2010 22:19

Korda rubbertje gebruiken, dat blijft wel aan die Fox clips vast zitten.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

19-01-2010 22:33

Gewoon zwaar inlinelood (150-180) daarvoor een kraal die er zeer snel afschiet daar achter een kleine stopper.
Voordeel inhaken en de vis kan nooit je lood gebruiken om los te komen,omdat je onderlijn vrij over je lijn gaat.
Door zo te vissen verlies je geen lood en vis je ook nog eens veilig.
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

19-01-2010 22:56

Zou wel eens willen weten hoeveel kg lood er op Cornee over de jaartjes heen het water in is verdwenen...
K. van den Herik

20-01-2010 07:06

voor het fotoboek kan het nodig zijn omhet lood te lossen voor de natuur is het nooit nodig, alternatieven genoeg, desnoods elders vissen
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 10:07

Ik sluit me volledig aan bij je post Benjamin.

Als het zo door blijft gaan mag er gewoon helemaal niet meer met lood gevist worden. Komt hier binnenkort een leuk stuk over.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 10:09

Op een dialezing van John Cayers (istie weer) zag ik een systeem waarbij ook zeer zwaar lood gebruikt werd wat ivm de vele obstakels bij de aanbeet direkt los diende te geraken. Hij had echter een lijntje met snoekdobber aan dat lood gemaakt, waardoor hij achteraf zijn losgeraakte lood gewoon weer met een bootje kon ophalen. Volgens John zou dit niet afschrikwekkend werken. Heb het zelf nooit geprobeerd (medeboarders wellicht?), maar aan John's vangsten te zien :o zou het moeten werken.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 10:21

Dat systeem gebruik ik ook Sjoerd. Lead pin system.

Je gebruikt een zwaar lood wat je aan een marker bevestigd. Gebruik hiervoor Center point lood van 250 gram. Veelal geschikt met alleen zwaar lood. Je maakt dan een lijn vast aan het lood. Het centerpoint heeft een gat in het midden en daardoor bevestig je dus een lijn.

Dit heb ik even gekopieerd vanaf een andere website waar meer info erover staat. Daar het om een ander forum gaat de link niet gekopieerd ivm de huisregels. Wil je deze weten, PB dan ff voor meer info over het systeem

Nieuw lead pin down

Afbeelding

Centerpoint-lood RLB 250 gram
Kwik change weights bb fox 3 stuks (hier kan je alles voor gebruiken, of niets)
Bivy peg heavy 1 stuk
Bearswivel 100 lbs 1 stuk
Gebruiksmethode voor het vissen op kanaal en kantvisserij
Vaak worden vissen verspeeld op zwaar lood, nu dus niet meer. Met deze nieuwe loodmethode van ons zorgt ervoor dat u het lood direct lost en dan hergebruikt kan worden(beter voor het milieu)
Centerpoint systeem zorgt ervoor dat het totale loodgewicht gebruikt wordt. Kan ook op staafmarkers worden gemonteerd om verder uit de kant met de boot te vissen

Hengelmontage normaal zonder lood
U vaart naar de marker u bevestigd de bearswivel in het centerpoint systeem
Laat het lood zakken op de stek tot een x aantal meter van de marker
U vaart met de hengel terug naar uw stek
Bij een run laat het lood direct los en kunt u de vis beter afdrillen zonder lood
En daarna deze methode zo vaak herhalen als u wilt
Laatst gewijzigd door Jan Willem Hilverts op 20-01-2010 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 10:26

Thanks voor je uitleg Jan-Willem.
Is volgens mij niet helemaal zoals John het deed, maar goed om te horen dat het werkt.
Hier kan ik (en hopelijk anderen ook) wat mee! :P
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 10:29

Heb een nieuwe uitleg voor je geplaatst Sjoerd ;)

Is denk wat duidelijker. Verder... zoals eerder al in een ander topic aangehaald, komt er nog een heel stuk over uit binnenkort.. Voornamelijk over lood en het milieu om een tipje vd sluier te geven :wink:
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

20-01-2010 10:42

Maar als je zulk zwaar lood gebruikt, wat niet nodig is om te blijven liggen, dan doe je dat lijkt mij toch met een bepaalde vorm van negatieve conditionering in het achterhoofd, die je hiermee wilt omzeilen? Dan vraag ik me af, als een normaal loodgewicht (waarmee je prima kunt drillen) niet afdoende meer werkt (wat vrij zeldzaam is, onder de 50 gram is voor een heleboel karpers haast nieuw), is het dan een goed idee om een extra stuk lijn naar je rig te laten lopen? Ik ben van mening dat als het al zo ver is met de karpers dat je met normale ‘drilbare’ loodgewichten (zeg tussen de 20 en de 150 gram) niet genoeg beet meer kan krijgen, die vissen op zeker ontiegelijk parra zijn voor lijn. Wegen de voordelen van 100 gram extra lood gewicht, dan op tegen de nadelen van een extra lijn naar de rig? Als die lijn loodrecht omhoog gaat kan ik het me nog een beetje voorstellen, maar als ie met pindown loodjes over de bodem loopt, denk je dan niet dat je met die extra lijn precies zoveel vissen verjaagt als dat je extra haakt door je afwijkende loodgwicht?
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

20-01-2010 10:57

benjamin Mazereeuw schreef:stel dat er 200 dagen op dat water gevist wordt dan zitten wel op 16000 stukken lood? per jaar


Ik weet niet waar jij vist maar 16.000 aanbeten per jaar op 1 water...?

Op tien vissers ook nog (van de 30, dus eeeuh 3 keer 16.000=48.000 runs per jaar), 1600 aanbeten pp per seizoen, ja, absoluut een realistisch voorbeeld :lol:

Leuk putje :lol:
Laatst gewijzigd door robert de jong op 20-01-2010 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 11:00

Ik snap je denkwijze Robert.

Voor kanaalvisserij vis je meestal tegen de kant, dus dan heeft die lijn weinig tot geen invloed daar het tegen de kant naar beneden loopt.

De kleine loodjes kan je gebruiken, hoeft niet. Perse lijn is ook niet nodig, je kan het ook met leadcore doen. Camoufleren hoort heir dus ook bij en kwa lijn kan je gebruiken wat je wil. Fluo carbon werkt echter prettiger wegens zijn lage visibiliteit. Als je de lijn dus niet helemaal strak legt met je lood, dan ligt die lijn die naar bijv. je marker loopt en het lood, dus altijd plat op de bodem en volgt de structuur. Zal dus minder de aandacht trekken
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 11:06

Jan-Willem,
Nogmaals bedankt voor de nieuwe uitleg.

Robert,
Punt wat jij aanhaalt zat ik ook juist over te dubben. Zie hier echter wel 2 voorbeelden van vissers waarbij het goed werkt. Ik weet alleen niet of JW dit gebruikt op wateren waar vissen negatief geconditioneerd zijn door lijnen. Wellicht is dat wel zo en heeft hij er geen negatieve ervaringen mee. John gebruikte het (lijn loodrecht omhoog icm drijver) op Belgische kanalen waar lijndressuur naar mijn mening aan de orde van de dag is. Volgens mij is de werking ook afhankelijk van de situatie waarin je verkeert (de mate van conditionering). Bottomline is en blijft wel dat je hoe dan ook je lood terug hebt en dat vind ik op zich een hele mooie ontwikkeling. Toont aan dat het betreft dit soort zaken de goede kant op gaat en kan natuurlijk alleen maar beter worden. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen moet de praktijk, denk ik, nog uitwijzen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 11:23

Ik heb tot nu toe meer voordelen dan nadelen bevonden.

En lijndressuur... Tja.. Besttat het echt....

MAAR wordt lijn uberhaupt altijd opgemerkt?

Zoja..
Hoe dan?
Wat is de response van de karper dan?
Waarom schrikt die dan?
Ziet die je lijn, of voelt die het?

Als die het voelt, hoe zit het dan met andere draadsoorten in het water als riet, leliestengels etc.?

Als die het ziet, tot welke diamete kan die zien? 0.30 ofzo toch... Dat is waarneembaar.. Ga je toch met 0.25 zitten, valt het al minder op. Voor elk probleem is een oplossing :oops:

Maargoed.. Nogmaals, je kan die lijn ook camoufleren met bijv. Wier, riet etc.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

20-01-2010 11:47

Beste Jan-Willem,
Lijndressuur is een beetje een rare term, maar ben er wel vrijwel zeker van dat vissen kunnen schrikken van je lijn. Heb op een kraakhelder putje hiervan een mooi voorbeeld. Zitten maar enkele vissen op die altijd in hetzelfde groepje zwemmen. Vis hier altijd onder de kant met slappe lijnen. De vissen komen altijd van links aangezwommen. Zit ik vanaf links te vissen, dan moeten ze eerst langst het punt waar mijn lijn in het water verwijnt (onder mijn top door dus). Ik heb gezien dat 1 van die vissen met haar flank mijn slappe lijn raakte en een schrikreaktie vertoonde. De overige vissen van het groepje reageerden hierop en ze waren allemaal pleite om zich de rest van de sessie ook niet meer te laten zien. Heb dezelfde stek ook vanaf rechts bevist, dus geen lijnen in de aanzwemroute aanwezig. Toen had ik hier totaal geen last van. Of ze het zien, voelen of anders vraag ik me ook nog steeds af. Heb wel sterk het gevoel dat indien ze doorhebben dat er iets niet pluis is, ze voorlopig ook niet meer terugkomen.

N.b. I : Bovenstaand heb ik overdag goed kunnen waarnemen, maar ook 'snacht heb ik boeggolven recht onder mijn top gehad.

N.b. II: We gaan offtopic 8)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-01-2010 11:52

Inderdaad, laten we het on topic houden, wordt al genoeg ver.... hier aan topics.

Vind het in elk geval een goede van Benjamin om hier een topic over te beginnen. Zelf geef ik er zsm vervolg aan met een kelin artikeltje!!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

20-01-2010 12:12

Mmm, als uitgangspunt afwijken van de meute is, vanwege teruglopende vangsten, die veroorzaakt worden door het loodgewicht, zou ik eerst eens wat lichter gaan, dat kan namelijk zonder allerlei extra ingrepen… Ik ken er momenteel ook meer die zwaar (>180) vissen dan die licht (<50) vissen, dus wat is nou afwijkend op dit moment?

Hoe ze lijn opmerken weet ik niet maar ik vermoed dat die zijlijn van ze er voor een deel voor verantwoordelijk is, ze zullen je lijn ook wel zien denk ik (overdag) vooral als er vuildeeltjes op vast zitten lijkt het met een duikbril op onderwater net een horizontale balk :lol: Of inderdaad er tegen aanzwemmen. Dat ze er van kunnen schrikken daar ben ik 100% zeker van, ik denk zelfs dat lijn je allergrootste probleem is wanneer karpers een beetje tricky worden… Stekken vanuit een andere hoek bevissen (waarbij het enige verschil dus is waar je lijn over de bodem/ door het water loopt) maakt mij net iets te vaak een bizar verschil in vangsten…

Situaties waarin je je lood het liefst tijdens de aanbeet kwijt raakt, die zijn er in Nederland toch ook niet zo veel? Kennen jullie veel mensen die zo vissen? In Engeland op die wierwateren wel ja, maar in Nederland? Of wateren waar 150+ gram nodig is voor een aanbeet? Valt wel mee toch?
8)