Tips om meerkoeten te slim af te zijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-02-2010 16:57

10 kilo meer voeren?????? ben Sinterklaas niet! ik ga ze niet op ideeen brengen...positieve aasgewenning bij karpers vind ik geen probleem, zolang het maar niet bij koeten voorkomt.... Ik heb op wateren gevist (op de bodem of drijvend) waar de koeten massaal op mij afkwamen zodra ik mijn kop liet zien (en dat komt niet omdat ik een voor vogels erg aantrekkelijke kop heb, lekker makkelijk om op te schijten enz. 8) )...een beetje voeren om die beesten af te leiden is okee, maar zodra ze naar je toe komen om meer te halen dan is het eind zoek. Zo vis ik vaak op een water waar ieder jaar en zwanenpaar zit te broeden. Zodra die jonkies er zijn, dan kun je het wel vergeten, ze knallen vol over de karpers heen om mijn brokken of korsten te pakken. Schreeuwen, handenklappen, of wat nog meer helpt dan niet meer, vis weg en visdag daar verpest. Tak it or leave it....ik kies dan vaak voor de laatste optie en kom de volgende dag terug, net iets vroegr, of via een andere weg, in de hoop dat ze mij niet spotten. Vaak lukt dit, soms niet, thats life.............
Laatst gewijzigd door Peter de Jonge op 20-02-2010 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-02-2010 17:01

ga dan met grind staan te gooien, als ze eenmaal erachter zijn dat wat jij erin gooit niet eetbaar is, houden ze op met het achterna duiken wat jij erin gooit, en je houd er een mooi eilandje aan over waar je tegenaan kunt vissen :lol: :lol:

negatieve aas conditionering!!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-02-2010 17:07

heb ik standaard bij me, een emmertje grind 8)
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
danny lok
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-01-2010 16:34

11-03-2010 20:11

simpele oplossing die wij vaak gebruiken is het voer in ballen te groote van een tennis bal invriezen alles kan er dan in van hennep mais boillies

deze ballen op de stek voeren en het zinkt gelijk naar de bodem en duurd een tijd voor het ontdooid smaak en geuren blijven behouden omdat je het invriesd

de kippen zien je gooien worden nieuwschierig komen kijken en daar ligt een bal van ca 300 gramm helaas te zwaar

2 uur later is het ijs ontdooid en ligt er een mooi bedje op de bodem
met alle geuren en kleuren

kost niks alleen wat tijd om de ballen te maken en in te vriezen :wink: :wink:
met de duurste karperspullen vissen , wil niet zeggen dat je meer vangt
Gebruikersavatar
peter tooi
Berichten: 56
Lid geworden op: 28-02-2006 14:39
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

20-03-2010 21:46

Ik weet niet of deze al een keer gepost is, maar is het een idee om met een andere vorm van voer te gaan vissen?
Ik denk dan aan, langwerpige dumbels. diameter 10/15 mm en dan 25/30 mm lang (langer is beter , denk ik) . Die zijn voor de koetjes een stuk moeilijker weg te krijgen als een ronde knikker. Oke ze zijn wat moeilijker te voeren, maar met een 30mm werppijp kom je toch nog een eindje. Je vist dan wel met een totaal andere vorm van aas als waar de karpers op geconditioneerd zijn.

Ik weet ook niet of het gaat werken, het is maar een spinsel uit mijn zaagsel.

Ps, een beetje zelfdraaier of bollenboer weet wel hoe hij zoiets kan rollen. (En anders weet ik nog wel iemand)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-03-2010 00:50

eigenlijk zal het me een worst wezen die meerkoeten.heb het zo vaak meegemaakt tussen de meerkoeten duikende vissen een run krijgen.en eigenlijk gewoon denken dat het een koet is maar na 10 sec erachter komen dat het karper is.of een meerkoet die massaal het water uitduikt na het duiken van de schrik van een vis (aanval ?) en vervolgens een run krijgen.ga ook eens vissen waar koeten al aan het duiken zijn.vaak zijn dit plekken waar voedsel ligt voor onze karper.dus mischien een hotspot ? ook leuk als je met particles een voerbed gemaakt heb en de volgende dag duiken er kippen je voer omhoog.dan weet je in ieder geval dat de karper het niet allemaal opgepeuzelt heeft.en zijn zat voordelen van koeten te bedenken.want geloof me koeten trekken wel degelijk vis aan.die mening heb ik in ieder geval.alleen voor het drijvend vissen is het niet relaxt.als ik met kattebrokjes vis gooi ik deze ook niet het water in maar laat ze zakken vanaf eigen kant.steeds wat meer.zo hebben de kippen/gevogelte het vaak niet al te snel door.zodra ze wat horen of zien vallen komen ze gelijk.maakt niet uit wat je gooit.ook heb ik vroeger wel eens een klappertjes pistool mee genomen.werkt helaas maar een paar dagen.ook wel met een erwten schieter op de eenden geschoten.niet gelijk dat ze dood gaan ofzo maar toch een klein optatertje krijgen.ik weet het nu ben ik een dieren beul.maar vroeger heb ik het gedaan.wel met erwten overigens geen stenen oid.maar ik zou zeggen bekijk de voordelen van meerkoeten eens.ik kan er zelf wel een paar bedenken.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

21-03-2010 10:09

Schitterend dat zo'n beessie zo lastig kan zijn he...tja die lastige natuur ook.
Blijf eens een uurtje kijken wat zo'n vogel nou werkelijk weg vreet en pas je voerhoeveelheid daar op aan.
Als je de vogeltjes weg gaat pesten of weet ik veel wat voor snode plannen je hebt ben je gewoon een kneus!
Het hoort er allemaal bij,ook die vervelende koet(en).
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

21-03-2010 10:45

Hier wordt het echt steeds gekker,ik zal een voorbeeldje geven.
Een stel meerkoeten zien je zitten en vermoeden dat er gevoerd is,het water is vrij donker dus zien ze weinig en is op de gok duiken ook niet erg productief.
De donders gaan vervolgens het water afstruinen met hun snavel in het water (alsof ze drinken).
Op het moment dat ze merken dat er een smaakje/geurtje aan het water zit,...jawel gaan ze duiken en hoe.
Eerst duiken er twee of drie,totdat er voer boven komt.
Dan wordt het gezellig,...het worden er steeds meer,alsof er een "dinner-bel" gaat.
Als je op dat moment denkt :"och,..het is niet anders ze gaan zo wel weer weg,.."dan krijg je nog een verrassing ,...MEEUWEN !!!
De meeuwen zien dat er gegeten wordt en willen er in meedelen.
Zelf kunnen ze het voer niet van de bodem halen dus dat laten ze over aan de meerkoeten.
Op het moment dat de meerkoet met zijn "prijs"(jouw voer/aas) boven komt wordt hij berooft door de meeuwen die letterlijk het vreten uit zijn bek/snavel stelen.
Al met al dikke paniek op je stek,en denk nou niet dat die koeten ervan leren want ze duiken vervolgens gewoon weer om vervolgens weer berooft te worden.
Met tien meerkoeten en evenveel meeuwen verandert je stekkie in een golfslagbad waarvan ik denk dat onze vriend de karper hem liever laat voor wat het is.
Maar zoals sommige mensen al zeiden "het hoort er nou eenmaal bij he ?!"
Om maar even voor mezelf te spreken ik word zachtjes aan krankzinnig van dit soort taferelen.
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-03-2010 16:58

Met tien meerkoeten en evenveel meeuwen verandert je stekkie in een golfslagbad waarvan ik denk dat onze vriend de karper hem liever laat voor wat het is.


ligt er ook aan waar, op sommige wateren waar dit inderdaad dagelijks gebeurt (zoals op 1 van mijn thuiswateren) laten de vissen zich hierdoor echt niet meer wegjagen, zelfs niet door zwanen....ik heb zelf meermaals meegemaakt dat de vis juist harder ging azen op het gevleugelde gespuis voor te zijn, want ze herkennen de concurrentie uit de lucht weldegelijk!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-03-2010 21:54

ik zie nog een tijd komen dat er een soort vogel,maakt niet uit welke,zo op je voerboot springt en al je vreten wegkaapt.hahaha
etters worden steeds slimmer he ;) vooral op dressuur wateren,neem lage bergse bos als voorbeeld,ze zwemmen in ieder geval al achter je bootje aan.en als je bootje weer terug vaart duiken hun het alweer op whaha geweldig slimme beesten.
sven van quaquebeke
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-02-2010 16:11

24-03-2010 19:00

Rik, waar jij mee lacht, is op mijn water al een groot probleem. Meerkoeten achtervolgen mijn voerboot en vorig jaar pikte een meeuw meerdere malen het aas uit 1 van mijn voerbakken. Je wordt helemaal krankzinnig op zo'n moment.
Ik geef het eerlijk toe, op zo'n momenten zoeft er gauw eens 120 gram naast hen het water in en schrikken ze van de nylon die zich strekt. Noem me een beestenbeul, deert me niet echt. Want als je van een overpopulatie meerkoeten spreekt, kan je ook niet echt zeggen dat de natuur het zo geregeld heeft.
Vroeger werd er met scherp opgeschoten en geen haan die er naar kraaide, schiet nu een boilie op die beesten van en je wordt opgeknoopt...

Grtz
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

24-03-2010 21:11

Op het water waar ik en mijn maat vissen slaat het ook echt nergens meer op hoeveel er zitten!!!!

Ik vis op doorgaand water (kleine kanaaltjes) in het westland. Mensen die ervandaan komen weten wel ongeveer hoe het water eruit ziet.
Op een stuk van 50 meter lang en 10 meter zaten er vanavond 20!!! Maarja dit wordt dit jaar weer erger want sommige koeten broeden 2x per jaar! Ze hebben ook totaal geen natuurlijke vijanden.

Ze beginnen al met duiken zodra we 1 boilie in het water gooien.

groeten
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-03-2010 11:19

Rik koster schreef:ik zie nog een tijd komen dat er een soort vogel,maakt niet uit welke,zo op je voerboot springt en al je vreten wegkaapt.hahaha
etters worden steeds slimmer he ;) vooral op dressuur wateren,neem lage bergse bos als voorbeeld,ze zwemmen in ieder geval al achter je bootje aan.en als je bootje weer terug vaart duiken hun het alweer op whaha geweldig slimme beesten.



Eenden,zal niet voor het eerst zijn dat er een voerboot ondergaat omdat ze erop gaan zitten :lol:
remco schouten
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-04-2010 18:27
Locatie: zuid holland

07-05-2010 22:58

ik moet toegeven dat ik die meerkoeten ook echt irritant vind
maar om nou te zeggen dak wat op ze zou moeten gooien nee
of me uzi leegknallen op ze werkt ook niet echt tevens was me overbuurman a visser
daar erg blij mee toen zijn bivy ook wat extra luchtgaten erbij had :D

nee ik doe er niet veel aan heeft toch geen nut
alsje eerst brood gooit of mais aan de kant dan gaan ze toch eerst naar de voerplek
want ze weten dat dat brood/mais toch wel blijft liggen

teven las ik van de week in boekie dat er een man gearresteert is wegens het doden van een watervogel die aan zijn lijn zat
daar zitten we ook niet op te wachten
mensen die dit soort dingen doen
verk.. het voor de andere visser
want dan mogen we dadelijk helemaal niet meer langs de waterkant visser


gegroet remco
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-05-2010 19:23

Wij deden als volgt:
2 hele grote emmers vol particels mee naar de stek.
Op ondieper water 2 markers plaatsen, want die markers trekken die koeten ook al aan.
Rustig wat handjes voer bij de markers gooien totdat de gehele populatie koeten zich rondom je marker had verzameld om te duiken.

Daarna ging de grote emmer erin... en werd het een gekkenhuis.
Vervolgens snel de boot in gegaan met een paar kilo bollen en steeds je hand langs de boot houden en bol voo rbol op je stek laten vallen.
Je hand ligt op het water, dus die koeten hebben niet door wat je aan het doen bent.
Als je aan aantal keer over je stek bent gevaren heb je mooi kunnen voeren en geen koet die je in de gaten hebt.
Uiteraard moet je niet met je hengels in een rechte lijn voor je stek vissen, want ook dat hebben ze door.

Maar op deze manier hebben wij geen last gehad van duikende koeten.

Aan de andere kant... Op het kanaal hebben wij het meermaals meegemaakt dat de koeten lagen te duiken op de voerstek.
Dit was een vrij ondiepe zandplaat die vooral in het voorjaar goed liep.
Eenmaal op de stek lag het vol met duikende koeten en andere duikeenden.
toch is het vertrouwd voor die karper en kregen we genoeg runs tussen de duikende koeten heen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-05-2010 19:46

Gebruik de koet of welk ander duikgeval als indicatie.

Als het vervelend word lazerpen(Geen kermispennetje) erop en weg zijn ze,bleek afgelopen sessie's wel weer.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

09-05-2010 10:40

ron thijsen schreef:Gooi gewoon 10 killo meer,en als je zakgeld niet voldoende is dan ga vliegeren


Haha,
Ron zakgeld op? Vliegeren? Kun je waarschijnlijk maar beter je visspullen verkopen.. Is SOMS nog stuk duurder.

Verder gewoon met rust laten joh en idd tips gebruiken die hier al 10-20 keer genoemd zijn.

Met visvliegerende groet :lol:
Catch safetly
release the safest
gerrit ebel
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-05-2010 12:51

18-05-2010 18:59

een goede laserpen wil ook helpen (alleen 's nachts) 8)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-05-2010 19:12

gerrit ebel schreef:een goede laserpen wil ook helpen (alleen 's nachts) 8)

Koop dan een echte,want die werken overdag ook :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

18-05-2010 22:17

Aangezien je veel van de tijd niks te doen heb an het water, ken je ook je eigen radiografische eend bouwen, en daarmee de andere eende wegjagen.

http://verretdeprest.be/web/mboten/eend/ alstublieft, en veel succes en vaarplezier. :lol:
geel he
Gebruikersavatar
enrico van der weide
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-07-2008 02:42
Locatie: den haag -stadsdeel-loosduinen
Contacteer:

22-01-2011 01:56

raymond renirie schreef:Hoewel ik niet weet over hoeveel koeten jullie het hebben, want dat is van groot belang bij de oplossing.
Persoonlijk vind ik wat meerkoeten heel niet erg.Wat al is aangegeven, kijk er eens goed naar en je weet of er karper/vis in de buurt zit.
(trappelen zonder andere rivaal in de buurt is dikwels een grote vis, karper of snoek)
Het word pas vervelend als je bv bij ons in Den Haag op madestein wilt vissen.
150 stuks + op je stek.
Okee vissen is dan overdag zo goed als onmogelijk , laat staan voeren. Of je moet 100 kilo bollen willen storten
Echter met een langere hair nimmer een koet gehaakt, doch vervelend elk 5 min een beetindicatie en opnieuw inwerpen.
(1x niet opnieuw gelegd , langere hair en koeten = :evil: kn00p
Mijn oplossing, wellicht niet geliefd door sommige , eieren schudden.
Hoewel ik de mehode niet heb toegepast, nesten staan uiteraard altijd uit de kant. en zet geen zoden aan de dijk als je dat alleen moet doen bij zulke kolonies
Lijkt me dit een prima oplossing voor het tegen gaan van grote kolonies.
Pakken we gelijk de eieren mee van aalscholvers, zijn onze vrienden witvissers ook eens blij met karpervissers.

btw , het voeren van kilo's mais,duiven of anders op de kant is niet erg in de winter als andere vogels mee profiteren.
(zoals nu wanneer als dichtgevroren ligt)
In de zomer zorgt dat alleen voor extra overlast van rat en ander gespuis.

waar raymond het over heeft is inderdaad waar ik ging een paar maand gelee mn rondje doen en dacht hee ze hebben het gras omgeploegt maat toen ik dichter bij kwam waren het +- 300 koeten (dat voor een plas van 1 hectaar) zal eens een camera mee nemen dan zie je dat dit niet is overdreven de beestjes worden bij gevoerd anders overleven ze niet dat heeft niks meer met natuur te maken ik ben dan ook voor een beperken van het aantal vogels hze hoeven niet uit te sterven want het hoord allemaal bij de voedselketen mischien kunnen se de vogels hier weg vangen en op platsen uitzetten on hun leventje verder in rust te leiden
voerenvangenen zwijgen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-01-2011 08:17

Gelbaits...

Al gooi je ze voor hun neus in de plomp, ze vinden ze niet =D

En bij meeuwen werkt het ook prima met een pult
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

22-01-2011 15:13

Heb een ideetje :wink:
Een transparante vlieger met het silhouet van een grote roofvogel oplaten boven je stek.
Denk dat die krengen daar aardig peultjes voor sch**ten.
Doe maar niet een visarend, wie weet zijn onze geschubde vrienden daar bang voor.
Nu ben ik zelf niet zo vliegeraar, maar wie wil het proberen?
Een ghettoblaster met roofvogel geluiden kan misschien ook wel helpen.
Hier in de stad gaven ze de torenduiven voer met anticonceptiemiddelen te eten,
zou dat ook bij Koeten helpen?
Hopende een positieve bijdrage gedaan te hebben :lol:
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

22-01-2011 19:02

Iemand anders heeft de tip al gegeven,

gewoon in de avond gaan voeren en boilies gebruiken groter dan 25 mm of vissen op een groot particle bed zijn ze lang mee bezig en wanneer de koeten zenuwachtig wordt weet dat er vis in de buurt zit.

Daarnaast is een aantal meter verderop oud brood voeren ook een hele uitkomst,

verkomen dat ze het doen, nee, ook later kunnen die beesten het nog steeds vinden en gaan ze duiken, zelf dat heel wat meters diep. Laten we zeggen LEUK HE DIE ZWARTE WATER KIPPEN!!!

mvg; jan
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-01-2011 19:08

Hou je gewoon niet tegen. Op afschieten na maar dat is TE. Ze horen nu eenmaal op het water,en zie er maar mee te leven,is het je te veel gevraagd ga je naar Frankrijk,daar zijn ze vrijwel op veel wateren uitgeroeid door de jagers he Jan de jager :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust