Karpers en ijs


Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

12-01-2010 22:38

Hallo,

Bij een putje hier in de omgeving zitten een aantal vissen naar lucht te happen onder het ijs. Het lijkt alsof ze echt zuurstoftekort hebben. Ook zijn er een drietal karpers tot nu toe gestorven. (Waaronder enekele mooie exemplaren) In het putje zijn echter ook open plekken in het ijs te ontdekken. Vanavond is er getracht zuurstof aan het water toe te voegen.

Wat ik mij afvraag: Is dit nu een 'natuurlijke' zuivering van het bestand? Waarom blijven de karpers onder het ijspakket zitten en trekken ze niet meer richting de open plekken? Zijn er meer plekken waar dit fenomeen zich afspeelt?

Groet.
Theo
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2010 23:21

Deze tijd van het jaar met een plaat ijs boven hun kop, zouden ze gegroepeerd tegen elkaar en stil boven de bodem moeten liggen.

Zullen wel wat 'in de war' zijn..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2010 23:38

hier bij mij hetzelfde geval,je doet er niks aan,laat moeder natuur dit regelen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

12-01-2010 23:46

Koudbloedige dieren hebben geen enkele reden om 'tegen elkaar aan' te gaan liggen. Het gedrag van karpers in winterse omstandigheden verschilt per water en per individu. Een deel van het bestand zal ieder jaar sterven. Dat is een natuurlijk fenomeen. De vissen die het niet redden zijn doorgaans de betere exemplaren, want die zijn vaak het oudst.
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

13-01-2010 08:51

Zat nog eens na te denken maar volgens mij heeft het dikke sneeuwpakket ook geen goede invloed op het geheel. Er komt nu helemaal geen enkel straaltje licht door het ijspakket. Ik kan mij herinneren van een biologieles van 15 jaar terug dat dit ook niet echt bevordelijk is voor het onderwatersysteem.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

13-01-2010 09:29

ik sluit mij gedeelteljik aan bij |Henk. De karpers zouden nu met hun lijf tegen de bodem moeten liggen. Ik zie dat in mijn eigen vijver en heb dat ook meermaals gelezen. Zo herinner ik mij een verhaal over een visser op de ashleypool in Engeland. Deze visser haalde vanuit de boot een karper ( in een soort van winterslaap) naar boven en legde deze vis enkele meters verderop weer op de bodem. Een week later lag dezelfde vis nog steeds op deze plaats. Het gaat zeer waarschijnlijk ( en zeker niet voor stromende wateren) niet voor alle wateren op, maar het spijsverteringssysteem gaat in de winter op een laag pitje. derhalve zullen veel vissen zich zo min mogelijk verplaatsen.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-01-2010 09:51

Kijk en dat kan nou energie overschot zijn als gevolg van een lading foute voeding. Maar dat weet ik niet zeker...

's Winters doen karpers ook een beroep op hun (vet) reserves. En waar slaan verschillende gifstoffen zich op?
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

13-01-2010 10:28

Misschien heb je iets aan de volgende links.

Wintersterfte

Wintersterfte

Zit ook nog een rapport bij over wintersterfte '78/'79
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

13-01-2010 12:38

Pcies Eddy!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

13-01-2010 13:55

op mijn favourite plasje zitten veel eenden, in de zomer heb ik een hekel aan ze in de winter zijn het mijn beste vrienden, zij zijn degene die een wak openhouden, er hangen zo veel karpers daar in het ondiepe, op die plek waar 6 vierkante meter open is. nadeel is dat er bij aankomst ook 3 grote aalscholvers zaten!! als die nou eens kapotvriezen!!
ook bij de waterinlaat van het regenwater hangen 2 karpers met hun rug boven water, als ik er 1 meter vanaf sta blijven ze op de plek liggen.
de brasem daarentegen gaat er als een speer vandoor. er ligt ook een enorme paling op het beton van de regeninlaat zelf, deze haalt de 80 cm makkelijk.

nog nooit waren de karpers uit deze put zo dichtbij, maar toch zo ver weg.
ik weet zeker dat ze te vangen zijn op een korst, maar kan het niet over mijn hart krijgen, ik kan het niet maken om deze vissen in hun strijd te overleven te hinderen, om ze voor mijn ego op de mat te hebben en ze de volgende dag te moeten begraven....
ik laat ze met rust, in de hoop dat de meeste het gaan overleven.

ook aan anderen wil ik de raad geven LAAT ZE MET RUST!! anders zou het wel eens de laatste keer kunnen zijn dat je de vis die je vangt in je handen hebt!! :cry:

vandaag ook de eerste 2 slachtoffers gezien allebei vastgevroren in het ijs, moet dalijk werken en heb al met me maat afgesproken dat we ze er morgen maar uithalen voor de zekerheid.

is er niet iets wat ik kan doen voor de karpers in deze put van 2 hectare, er zitten namenlijk maar 18 karpers op, nu dus 16 :cry:
de enigste vissen die ik tot nu toe nog niet gezien heb is de ene spiegel die er rondzwemt, een volschub, en de twee graskarpers. ik hoop dat ze nog leven.
is het wijs om een extra wak in het ijs te maken op een iets dieper stuk van de plas, zodat ze niet met hun rug boven water komen????

hierbij 3 foto,s die ik er vandaag geschoten heb............ :-?

de twee bij de regeninlaat
Afbeelding

slachtoffer 1 :( :cry:
Afbeelding

slachtoffer 2 :-? :cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

13-01-2010 13:56

Op een zwaar overbevolkt putje hier in de buurt heb ik al zeker 40/50 dode gezien.. Maar dan ruimt de boel eens op want er zit veeeeeel te veeeeeeel vis daar.
Gebruikersavatar
koen van veen
Berichten: 49
Lid geworden op: 19-09-2009 12:56

13-01-2010 14:18

Ik vind het zelf een beetje dubieus.
Vanuit het gevoel van sportvisser wil je zo veel mogelijk vissen proberen te redden. Maar aan de andere kant, die vis gaat niet zomaar dood toch? er zal vast wel een reden zijn!! Vaak betreffen dit (kleine) putjes met een zeer hoog visbestand.
Ik vind ook niet bepaald leuk om vissen onder het ijs te zien of lucht happen bij een wak :(. Maar een beetje natuurlijke selectie door wintersterfte (voor het eerst in jaaaaaaren) vind ik persoonlijk niet verschrikkelijk en misschien wel noodzakelijk voor de gezondhied van een populatie.
Het is bewezen dat op wateren met wintersterfte nooit alle vis sterft (rapport 78/79, post van eddy). Dus blijft er nog voldoende vis aanwezig die vervolgens beter door kan groeien :wink:

,
Koen
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

13-01-2010 15:30

Het is alleen een beetje zonde van de energie als er een uitzetteing van spiegelkarpertjes heeft plaats gevonden.

Heeft het toedienen van zuurstof door water rond te pompen enig effect?


Groet.
Theo
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-01-2010 18:17

Theo,

wat is wijsheid? Ik zal de naam van de put niet noemen, maar de intimi weet waarover het gaat.
Momenteel 4 dode karpers gevonden t/m 28 pond, mogelijk dat er nog meer onder het sneeuwijs liggen!
Er komt geen zuurstof in het water omdat de fotosynthese ontbreekt, zonlicht-zuurstof, vanwege de sneeuw die daar ter plaatse ligt.
Gisterochtend waren de vissen daar redelijk aktief en zwom de karper(s) zijn/hun rondje in de wakken.
Wij waren rond 09.00 uur aanwezig en alles leek redelijk goed. Dankzij de medewerking van de brandweer en enkele vrijwilligers van Het Vette Baarsje, is er gisteravond zuurstof rondgepompt en het wak vergroot naar 20 bij 20 meter. Hopelijk draagt dit er toe bij dat de karpers het gaan overleven, zeker weten doe je het nooit, niets doen was zeker geen optie.
Vreemd is en blijft dat normaliter de vis vrij passief/lethargisch zou moeten zijn?onder deze omstandigheden.
Bovendien is er wat stroming en de diepte is voldoende. Dus wat er zich nu precies voordoet is onduidelijk, zuurstof te weinig alleen is plausibel maar mogelijk is het probleem complexer...
Ik weet het niet.

gr Harnold
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

13-01-2010 18:40

tja, die brandweer hé. Geweldig volluk :lol: :wink: Alleen jammer dat het zo lang bij die gemeente duurt.

enfin, fotosynthese was het woord wat ik zocht.
Berry Westerbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 13-01-2010 19:02

13-01-2010 19:10

Theo,

Kom net bij de plek des onheil weg,
Groot gedeelte van het wak is alweer bevroren...
Heb geen vissen in of rond het wak gezien.

Er is nog wel een kabel gevonden, is die van jullie?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-01-2010 22:33

Berry,

als het water nu bevriest is dat niet zo'n probleem daar er geen ijs wordt verwacht en er dus fotosynthese kan plaatsvinden.
Dus komt er voldoende(hopelijk) zuurstof in het water.
Naar ik verwacht is het probleem opgelost, maar we gaan het bewaken met z'n allen.

gr Harnold
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

14-01-2010 14:16

slachtoffer 1 blijkt nog te leven, slachtoffer 2 was idd game over. er zwemt nog een vis rond die helemaal onder de schimmel zit, maar die zwemt tenminste nog. slachtoffer 1 geeft geen kick, gaat op zijn zij liggen. maar als je hem bij de staart pakt en rechtophoud, zwemt ie na een minuutje ook weer aan. om vervolgens 2 meter verder weer op zijn kant te draaien.

heb allebei de wakken wat groter gemaakt, vooral de kleine. daar was het ijs al 13 cm dik.


slachtoffer 2 op 70 cm diep......... onder de grond :oops: :cry:

Afbeelding
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

14-01-2010 16:41

ik zou zo,n vis meenemen!
en dan een grote bak kopen
ok duur geintje en laat de natuur zijn gang gaan
maar dat kan ik niet :(
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-01-2010 18:04

bij de inlaat waar Bas het over had, vandaag nadat Bas de wakken groter heeft gemaakt.

Afbeelding

Bas, trouwens zeker 1 gras gezien vandaag, zag er goed uit. Of ik de 2e heb gezien weet ik niet helemaal zeker, kon de kop niet goed zien en de rest was onzichtbaar onder het ijs verstopt.
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
alfred gruppen
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-11-2006 00:30
Locatie: Hoogeveen

14-01-2010 22:46

Heb via een collega visser iets gelezen dat meer zuurstof in het water de vissen actiever kunnen gaan worden dan normaal!
Ik denk zelf niet dat dat waar is....
Volgens mij worden vissen eerder actief door warmte dan door een verhoging van de zuurstof spiegel.
Door verhogen van de temperatuur (zon) gaan de organen weer harder werken dan zijn ze wel meer extra zuurstof nodig.

Bij een actie van meer zuurstof in brengen heb ik zo iets van; Baat het niet, geeft het hoop.
Dood laten gaan vind ik ook een slechte optie!
Baat het niet, geeft het Hoop!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-01-2010 23:52

@Alfred,

ik denk dat die collega visser wel gelijk heeft.
Als je (te) weinig zuurstof hebt wordt je sloom. Krijg je weer voldoende zuurstof toegediend(kijk maar eens naar schaatsers) zelfs Sven Kramer, dan kunnen ze gelijk weer volle zinnen uitkramen!
Zo ook met karpers, denk eens aan warme zomers waarbij watertemp enorm hoog wordt, dan wordt de karper passief, krijg je dan een toenemende wind of er valt regen, dus extra zuurstof dan worden de karpers weer actief/actiever.
Maar niets doen betekend momenteel dat er onnodig karpers dood (kunnen) gaan.

Gr H.K
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

15-01-2010 00:42

goed om te zien peter, dat ze toch weer terugkomen naar het wak. toen ik vandaag voor de eerste keer ging kijken lagen ze er ook en heb het wak toen met rust gelaten. nadat ik geert weer op zijn werk had afgezet, ben ik teruggegaan en toen lagen ze er niet. ik zag mijn kans schoon en heb toen snel het wak uitgebreid. echter hierbij begaf mijn schep het...... morgen maar een hakbijltje kopen.

voor de graskarpers ga ik morgen een extra wak maken aan de zuidkant. op de plek waar ze normaal ook altijd hangen. deze 2 graskarpers zie ik anders ook nooit in de buurt van de andere bewoners en heb het vermoeden dat ze daarom misschien nu ook niet de ander 2 wakken opzoeken, of in ieder geval op afstand blijven.

ik heb veel paling gezien, allemaal mooie exemplaren van 60 tot 70 cm. deze waren slachtoffer 1, die dus nog wel een beetje leefde, aan het aanvreten.
ik heb ze allemaal een keer uit het water gepakt en weer teruggezet zodat ze in ieder geval weg zwommen. zo zie je toch vissen die er normaal nooit gevangen worden. zeelten heb ik nog niet gezien terwijl het water een enorm zeelten bestand herbergt, brasems zwemmen er maar een paar en deze heb ik ook wel zien zwemmen bij de regeninlaat, daar liggen ze zij aan zij met de 2 karpers

Afbeelding

het bestand van de put is toch wat groter als ik in eerste instantie dacht. heb vandaag een groot aantal karpers zien zwemmen waarbij een aantal kleinere exemplaren die ik nog op de mat heb gehad. meer als 25 zullen het er zowiezo niet zijn.
de 5 vissen die ik het meest begeer, de knik (gebroken rug gehad), de 2 graskarpers, de volschub en propke (mijn favourite boiliehoer van deze plas, altijd garant voor een flinke knokpartij) heb ik echter nog niet gezien, ik hoop er maar het beste van.

Afbeelding

het viel me wel op dat de meeste karpers er toch nog wel een flinke voorraad aan energie moeten herbergen als ik hun postuur zie, zo ook de dode vis. het is mij dan ook duidelijk geval van zuurstoftekort. hoge schub met een rug vin tot bijna aan zijn staart. ik heb vandaag in mijn archief gekeken en het is een vis die bij mij nog niet eerder op de mat heeft gelegen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

15-01-2010 10:05

het blijft zonde, zeker in Boxtel, waar we al niet al te veel viswater hebben, om dit te zien. Toch denk ik dat met name de zwakkere vissen betreft nu de pijp uit gaan en dat je de sterkere overhoudt. Er lag er vanochtend weer 1 op apegapen, die zal ook de winter niet rededen, doet hij dat wel, dan gaat ie er in het voorjaar, wanneer alle virussen de ronde doen wel kapot, hij heeft nu gewoon te weinig om bij te zetten
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Jurgen Bart

15-01-2010 15:10

bij ons alles nog goed, geen dode vissen gezien, zelfs helemaal geen vis gezien.