Nieuw wereldrekord.


Plaats reactie
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 10:31

Kees,

Geen pyramide? Blijkt maar weer eens dat je werkelijk geen bal van het bestand daar weet. En als een 'natuurlijk' bestand inhoudt dat de vis groeit op alleen natuurlijk voedsel, dan is er geen water ter wereld met een natuurlijk bestand.

Of vis jij als enige in dit universum met mosselen, muggelarven, kreeftjes als aas en voer jij niks bij en ben jij de enige visser op dat water?

John
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 10:37

Bas,

Dat zie je deels verkeerd. Martin Locke wordt niet gesponsord, hij is eigenaar van Solar, hij is juist degene die sponsort. Dus een visser zonder sponsor heeft nu het record in handen.

Dat moet jou en mij toch hoop geven :D

Mvg,
John
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

09-01-2010 11:05

Kees,je gaf in een eerdere posting aan dat het geen gewichten zijn die in een natuurlijke
ongevinging ontstaan,en nu vraag je of (ik?) dat uitleg want niemand heeft het over natuurlijk.
Maar daar ging het bij mij juist om,het is voor een deel ook natuurlijke groei,en niet zoals
Tomba zegt dat ze als instant grote vissen worden uitgezet.
Ik heb ergens nadat jij over zei dat het niet mogenlijk was één keer het woord Raduta laten vallen.
Karper tot 37kg zonder dat er op gevist werden een ongelofelijk pak dikke vissen.
Dus het kan wel,maar we hadden het hier over Rainbow en ik zeg niet dat ze er zo groot vanzelf worden
maar het ging me om het feit dat men zo maar wat roept.

Hoe het er aan toe gaat is een ander verhaal,en heb ik ook nog niet één keer verdedigt.
Zoals ik al zei,ik ben er nog nooit geweest.

Tomba,ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren dan 11kg in vier jaar. Hier in Nederland al gezien,meest bizarre was KK 7/8 in ´95-´96.
In oktober ving ik er een spiegel op 16kg,en in februari had ik hem weer op 18.7kg. Tot zo ver niks bijzonders,het is opnieuw oktober en Michel Delsink die wat verder zit haalt me s´nacht op en zegt dat ie de Lange gevangen heb. Naar de vis bekeken te hebben blijkt het niet om de lange te gaan maar on de vis
die ik al twee keer over had. Het gewicht 23.5kg. Dus Van 16 naar 23.5 in een jaar. En deze spiegel was niet bizar dik of zo,je zou het hem nooit geven als je de foto´s zag,het was puur rug. Niemand kende de vis
eigenlijk,en hij of zij had inmiddels de naam de Nieuwe. Maar Michel zei dat hij het gevoel had die spiegel al eerder gezien te hebben,thuis heb hij zijn foto´s na gekeken,en inderdaad hij zat er al bij.
Spiegel,10kg 1994. En nou weet ik wel dat KK in die tijd absoluut gekkenhuis was,maar enkel om aan te geven hoe hard het kan gaan,en je zag zoals ik al zei aan de vis het er niet aan af,al het gewicht zat in de breedte.
Laatst gewijzigd door Andre Kip op 09-01-2010 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

09-01-2010 11:12

als het vaak gestolen vissen zijn

waar zijn dan de foto's van deze vissen gevangen op andere wateren?

of zijn al!! die "gestolen" vissen alleen door mensen gevangen die het nooit bekend hebben gemaakt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2010 11:31

Zij die er gevist hebben blijken behoorlijk enthousiast over dit water. Ze praten er vol vuur over en komen er regelmatig. Althans degene die ik gesproken heb. De negatieve klanken komen van lui die er nog nooit gevist hebben en alleen maar speculeren door parallellen te trekken met traditioneel betaalwater. Dit is dus niet een traditioneel betaalwater. Vergelijkingen lopen daarmee mank. Ik zou daar maar mee stoppen, want die discussie berust niet op echte inzichtelijke kennis over dit water, maar alleen op vooringenomenheid. Daarmee wordt het een ordinaire anti betaalwater discussie. Die hebben we onderhand wel gehad.

Verder is het een hele knappe spiegel die een uitzonderlijk gewicht heeft behaald. Dat gewicht zal een karper op een rivier niet één, twee, drie kunnen halen. Zou wel mooi zijn, een torpedovormige karper van dat kaliber. Wat voor lengte moet die wel niet hebben?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 11:36

John Kalishoek schreef:Kees,

Geen pyramide? Blijkt maar weer eens dat je werkelijk geen bal van het bestand daar weet. En als een 'natuurlijk' bestand inhoudt dat de vis groeit op alleen natuurlijk voedsel, dan is er geen water ter wereld met een natuurlijk bestand.

Of vis jij als enige in dit universum met mosselen, muggelarven, kreeftjes als aas en voer jij niks bij en ben jij de enige visser op dat water?

John


Beste John,

Ik begreep dat er al 2 40 kilo plus vissen zaten en nog een flink aantal 20 en dertig kilo plus. Een tienpondertje kun je er niet (of nauwelijks) vangen. Is dus geen natuurlijk bestand. Ik durf te stellen dat op de grote rivieren waar ik vis de vis het niet moet hebben van boilies, maar voor 99 procent op natuurlijk voedsel groot groeit en dus een natuurlijke groei heeft. Voorvoeren en bijvoeren zet daarbij geen zoden aan de dijk inderdaad als het gaat over groei van karpers.

Jammer dat je meteen geirriteerd reageert, meestal duidt dat erop dat mensen zich toch niet helemaal comfortabel voelen bij een bepaalde situatie. Ik vind het sneu voor die vissen en ik vind zo'n recordclaim, met het tromgeroffel en de nodige reclame eromheen ook sneu.

Maar misschien wordt het je wat duidelijker hoe ik erover denk als ik het vergelijk met jagen. Ga je dan in het oerwoud tijgers schieten, of loop je naar de dierentuin en schiet je er daar 1 uit zijn hok. appels met peren natuurlijk, maar toch.

Maar afijn, Kees O. heeft gelijk, het wordt zo weer een betaalwaterdiscussie.
En natuurlijk heb ik er nooit gevist en zal dat ook nooit doen. Maar daarom mag ik er best iets van vinden.
iedereen hier discussieert op basis van de ter beschikking staande info.
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 09-01-2010 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2010 11:40

Kees,

Als we nu stoppen met uitzetten krijgen we in Nederland ook een bestand dat grote karpers van één jaarklasse kent. Een opbouw van kleine naar grotere karpers is een kwestie van een uitzetbeleid dat dit nastreeft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 11:44

Natuurlijke aanwas?

In de grote NL rivieren nog steeds de reden dat er karper voorkomt, hoewel er nu SKP's lopen hier en daar vanwege de schubkarpertjes.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

09-01-2010 11:55

die vergelijking vann die jager is een hele goede kees V ....

Volgensmmij zitten wij wel op 1 lijn zegmaar ... mag ik ook vragen of jij gerrit Verschoor uit culenborg ... ook een egte riviervisser aan de lek en waal.

Gr Tomba
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2010 11:58

Kees,

Natuurlijke aanwas valt op veel openbare wateren nogal tegen. We kennen het bijvoorbeeld van een polder als Westzaan dat nog paaigebieden kent en dit koppelt aan een matig roofvisbestand. De karpers vallen terug naar de kleine beschubde wildvorm en er ontbreken hele jaarklassen. Zit zo tien jaar tussen voordat een paai weer eens wat oplevert.

Die spiegels op de rivier komen ergens vandaan waar karper is uitgezet. Moeilijk te achterhalen. Maar een enkeling is een directe nazaat van een uitzet. De laatste jaren hebben we wat warmere zomers en lijkt er meer resultaat van de paai. Je moet nog maar afwachten wat daarvan volwassen wordt en weer nakomelingen oplevert. Zal tegenvallen.

Veel openbare wateren kennen niet eens paaigebieden.

Wij zijn in werkelijkheid jagers op uitgezette fazanten. Gelukkig doden we onze vangst niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

09-01-2010 12:08

Erg brute vis!

Mooie foto ook! Vooral de 2de! Blij dat er normale platen van geschoten zijn. (kunnen die Duitsers met die schub iets van leren) Aan zijn hoofd te zien snapt ie nog niet helemaal wat hem zojuist overkomen is.

Ik vind alleen wel dat er nu een klassificering tussen BTW en openbaar water records moet komen :wink:


Maar Martin gefeliciteert hoor! En ik gun je het je bedrijf ook wel :D
Harald
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2010 12:10

ik kan best begrijpen dat het niet iedereen zijn ding is, maar om dan het beeld te scheppen dat het als jagen in een dierentuin is gaat echt te ver. De vis is bij mij weten precies 3 keer gevangen in 2009. Das echt niet vaak hoor vergeleken met een hele berg vissen uit onze openbare wateren. The big one is ook 3 keer op de kant geweest (v-kanaal/ Berkenwater) Hoe vaak kwam de Leder van KK op de kant? Zijn/waren dat dan ook leeuwen in de dierentuin?

T.a.v het bestand kan ik mededelen dat mijn 2e prijs op rainbow een prachtige schub van 3 hele kilo's was. En er worden echt wel meer kleinere vissen gevangen hoor.

En er wordt wat gevoerd hoor. In mijn tijd ging er in het KK een pak meer voer in, evenzo op een aantal andere wateren waar ik vis of gevist heb.

Natuurlijk is het milieu daar beschermt voor de karpers. Als je het dan toch wilt vergelijken: zie het als schaatsen in thialf. Das ook niet te vergelijken met de 11 stedentocht. Maar de schaatsliefhebbers zijn in ieder geval zo volwassen om beide te waarderen.

BTW: ik ben geen BTW visser. Ik heb ooit 1 keer op betaalwater gevist (Rainbow) en er zijn nog steeds een hele hoop wateren met idd gestolen vissen. Maar dat kan en mag geen reden zijn om ze allemaal te veroordelen.

Grtz Toon
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 12:21

Uiteraard worden er ook karpers uit kanalen en rivieren gedubbeld, maar zij hebben nog de keuze om heel ver weg te zwemmen of slechts enkel natuurlijk voedsel te eten. KK is ook een verhaal apart, lijkt op een dressuurput tussen 2 sluizen in. Vis lijkt daar ook niet te willen of kunnen "versassen".

Het record op zich wil ik ook niet aanvechten hoor, ze doen maar. Het is alleen de vraag of het eerlijk is om het te claimen, aangezien niet iedereen evenveel kans maakt op deze wijze. Plus het dierenwelzijn, maar dat geldt in nog ergere mate voor circuitwateren zonder al te veel regeltjes, waar de vissen pas echt...

@ Tomba, die ken ik wel ja!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

09-01-2010 12:54

jah hij kende jou ook ...
Hele goede kerel en erg bekend op de rivier....

Zijn broertje is mijn overbuurman en we doen iedere avond lekker over het vissen nakeuvelen met een lekker sigaatje 8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2010 12:57

Tsja Kees,

Dierenwelzijn.....
Dus jij vist zonder scherpe haak, slaat die nooit in een vissenbek, trekt niet die fel strijdende vis op de kant en houdt hem vervolgens ook niet nog een tijdje uit zijn natuurlijke omgeving voor een paar foto's

Als je echt om vissenwelzijn geeft moet je met vissen stoppen, maar met je tentje aan de waterkant gaan zitten zonder hengels.

Ik zou zeggen partij voor de dieren stemmen :D

Grtz Toon
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

09-01-2010 13:12

Nee Anton,want enkel als je op de rivier vist of op groot openbaar water ben je integer
en sta je boven alles en iedereen. Dat geld uiteraard ook voor Canada,waar je op een met 50kg vooraf
aangevoerde stek mag vissen en dan ganse dag schubs naar binnen kan draaien alsof het voorns betreft.
Wel kramp in je armen en een goed gevoel om die domme maagdelijke rivier vissen eens een lesje te leren.
Doet me wat denken aan die opmerking van Luc van die vent met zijn stapel foto´s van Du Der vissen.
Heb je ook nog karper gevangen?
Maar onder het mom van groot avontuur is dit anders natuurlijk.

Ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 13:43

Jaja, we vissen op karper he, dus dan maar helemaal geen dierenwelzijn?

Bij geen onthaakmat, onveilige rigs etc wordt er (terecht) geroepen, en nu dan maar geen kik geven?
Ik ben niet integer en sta zeker niet boven iedereen, maar ben wel van mening dat er wat kanttekeningen bij het hele circus geplaatst mogen worden. Heren, ik heb m'n punt gemaakt en wens jullie veel visplezier dit jaar, waar dan ook! :D

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

09-01-2010 13:48

Andre Kip schreef:
Ieder zijn ding.


Haha, ja en dit is niet mijn ding. De vleesrace gaat voor mij niet op.
Ben het voorderest helemaal eens met Kees V.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-01-2010 13:59

Zeker. Je hoort er ook niet bij.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 14:04

nog een voorbeeldje van absurde groei, kijk maar eens naar het verhaal van "Den Grooten"van het kempisch, hoe vaak heeft die vis niet het record verbroken en met kilo's tegelijk....

toch las ik hier een opmerking over vissen , die met zo'n groei waarschijnlijk niet oud worden. Ben erg benieuwd of hier ook bewijs voor te vinden is
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

09-01-2010 14:19

Nou Tomba, laat me je vertellen dat op openbaar water diverse vissen net zo hard groeien. Als lid van de visstand beheer commissie van de hengelsportvereniging waarvan ik lid ben, kan ik je vertellen dat op de kanalen waar we 4 jaar geleden vis hebben uitgezet op een gewicht van 2 - 3 kilo, de eerste 15+ vissen al zijn gevangen.
Geen betaalwater, geen overmatige voerders, ook niet zo heel veel karpervissers.

Je mening (wat jouw mening is en die je ook gerust mag hebben natuurlijk) is wel erg zwart-wit. Er bestaan gelukkig ook heel veel grijstinten.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

09-01-2010 14:24

Peter,de Grootte was voor het meerendeel toen ie op het rekord af stevende puur kuit.
Toen Phil hem had in maart '95 was zij 34,6kg. Tot die tijd kwam ze iedere maand ongeveer een kilo aan.
Ik zal nooit meer die dag in juni vergeten,de vis was afgepaait en ik had er zelf net 2 gevangen en stond met een andere visser die bij mij stond naar wat foto's gemaakt te hebben nog wat na te praten.
Toen wees hij naar mijn buurman die aan het drillen was en wat moeite had om zijn vis er uit te krijgen omdat hij zijn arm in het gips had..
Eenmal op de mat betrof het een behoorlijke spiegel van toch zeker in de 20kg,ik had mijn videocamera nog mee genomen om het geheel nog vast te leggen. Niemand herkende de vis eigenlijk,ze was totaal leeg gepaait,gewoon echt plat aan de onderkant en totaal verschrompelt tussen de buikvinnen. het was meen ik Mark Pieret die er inmiddels ook bij gekomen was die als eerste de opmerking plaatste dat het den Grootte was. Het gewicht was 'slechts' nog 23,5kg.
Vraag me af wat ze net voor de paai woog,ik denk zeker over de 35kg.
Eenmaal weer stabiel op gewicht was zo 27 tot 29kg.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-01-2010 14:59

mooie anekdote Andre!! Wat een verschillen zeg
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
John Kalishoek
Berichten: 35
Lid geworden op: 21-09-2009 18:54
Locatie: Breda

09-01-2010 15:43

Kees V.,

Jij begrijpt blijkbaar veel van horen zeggen van waarschijnlijk mensen die er nooit zijn geweest. Er zitten plenty vissen tussen de 5-12 kilo (vele malen meer dat dat er 20+ vissen zwemmen), allemaal eigen broed. Die vang je er ook zat, maar die foto's/verhalen komen nou eenmaal niet in de bladen. Er zit ook een fors bestand aan zeer grote snoek en black bass. Overigens zit er 1 vis van boven de 40kg, geen 2.

Ik voel me alleen geroepen om te reageren omdat er een aantal mensen onzin roepen op basis van veronderstellingen en vooringenomenheid, zonder enige kennis van zaken. Maar daar zijn we als Nederlanders erg goed in...

Peter,

Ook daar kunnen de gewichten enorm schommelen voor en na de paai. Vissen die van 36 naar 29 zakken en vervolgens weer naar 36 teruggaan. Komt vaak genoeg voor, op meerdere waters. Andere vissen zijn zeer stabiel en verschillen hooguit 2/3 kilo tussen hoogste en laagste gewicht.

Tomba,

Doe de groeten aan Bas. Vraag maar aan hem of hij nog steeds voor dat foute merk werkt :lol:

Mvg,
John
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-01-2010 15:57

PETER DE JONGE schreef:nog een voorbeeldje van absurde groei, kijk maar eens naar het verhaal van "Den Grooten"van het kempisch, hoe vaak heeft die vis niet het record verbroken en met kilo's tegelijk....

toch las ik hier een opmerking over vissen , die met zo'n groei waarschijnlijk niet oud worden. Ben erg benieuwd of hier ook bewijs voor te vinden is


Bijna al die spraakmakende grote vissen zijn daarna vrij snel dood gegaan, inclusief "Den Groten".

Bewijzen? Lees je wel eens "de blaadjes"?

O, enne John, als ik m'n uitspraken heb gebaseerd op wat ik zoal gelezen heb, dan sorry daarvoor. Jij hebt misschien andere info van de uitbatert of diens site, en die zal best anders luiden. :P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!