Aquarium CarpevenTT


Gesloten
martijn boer

15-12-2009 16:48

K. van den Herik schreef:En gelukkig mag ik een mening hebben, zal hem iets nuanceren

Een karper is een vis waar ik respect voor heb. Deze vis,(tegen die tijd geslachtsrijp toch Dik?) van 15 kilo , wordt nu gedegradeerd tot een circusdier.


Dat zeg jij. Ik denk niet dat de vissen van beurs naar beurs gaan. Misschien krijgen ze wel een heel mooi onderkomen i.p.v. elke dag met de bek voor een voedermachine te hangen.
K. van den Herik

15-12-2009 16:52

denk dat het dezelfde aquaruim is als i2 weken terug in Kortrijk op de beurs stond.
Er zitten ook veel andere visen in ook hele grote snoek, wat het ergste van alles is. De mensen gaan tegen het glas slaan om aandacht van de vissen te trekken. Men zou iets moeten maken dat je er niet bij kan, ik bedoel nu dat je niet tegen dat glas kan slaan of wat dan ook. Was wel een vreemd gezicht, al die grote vissen in zo een grote aquarium moet ik zeggen.

Vlekkie


zijn dus minstens 2 stappen die konden worden overgeslagen...

Echo cho ho o
Ik vind het een geweldig initiatief. Ik ben jaloers dat ik het niet zelf verzonnen heb. Educatief zeker verantwoord.


Het idee alleen al dat karpers kunnen zien hoe mensen leven: geweldig

mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

15-12-2009 18:19

Jah dat gebonk op het glas van het aquarium tja.....Als er langs een water(afgesloten putje) 2 weken lang palen in de grond geramd worden voor huizen te bouwen


Leen ik denk dat dit toch wel iets anders is al mensen constant tegen de ruiten lopen tikken om een reactie bij de vissen te krijgen. Zo was dat in Kortrijk teminste wel het geval, als ze maatregelen nemen dat dit niet mogelijk is. Dat zou veel beter zijn is mijn mening, op een open water kan de vis weg en hier dus niet. Weet nog van KK 9 - 10 aan het warm water hebben ze ook platen geplaatst dat ging er ook niet zacht aan toe. De vissen ving je dezelfde nacht nog op die plaats ze waren gewoon in de buurt overdag.
Maar vind dat je dit ook zeer zeker niet met elkaar mag vergelijken.
Maar dit is mijn gedachte erover.

Vlekkie
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-12-2009 19:05

Mario

Dat was ik even vergeten :) dat klopt dat de vis idd gewoon in de buurt bleef. En ik mag dat idd niet vergelijken eigenlijk. :oops:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

16-12-2009 08:15

da's klote een discussie voeren als je belangrijke zaken even vergeet
Gebruikersavatar
Pim Vermerris
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-03-2006 20:20
Locatie: Delft / Kapelle
Contacteer:

16-12-2009 10:57

Iedereen ook deze mail ontvangen:

Uniek in Europa! Mega aquarium in de TT Hall.
Voor CarpEvenTT heeft de organisatie een groot en uniek aquarium (10 meterlang x 1,2 m breed x 1,5 m diep) geregeld met daarin mega karpers van wel15kg+ welke speciaal uit Frankrijk zullen komen.
De bezoekers vanCarpEvenTT kunnen oog in oog komen te staan met de karpers waar zij hethele jaar actief naar op zoek zijn. Dit unieke spektakel is nog nooiteerder in Europa vertoond.


Ondanks dat ik hem wat aan de smalle kant vind is dit toch een bak van 18 kuub, wat toch best een leuk koi vijvertje is. :wink: Ik geloof niet dat dit afzien wordt voor die vissen.

Om nog maar even hard op te denken: Ik heb liever dat ze continu dezelfde vissen van hot naar her slepen, ipv. steeds nieuwe vissen hiervoor te gebruiken. Dit vaste groepje vissen weten immers niet beter en het lijkt me beter om (om het eens lekker negatief te bekijken) 5 vissen te verpesten, dan steeds maar weer andere vissen in die bak te duwen..

leen goudappel schreef:'Of het me wat lijkt om op een vijvertje van 4ha op 1 vaste stek te verblijven, binnen je op je kaartje aangegeven vierkantje, terwijl er zoveel ontzettend mooie grote meren zijn, dat is wat anders' Die eerste die genoemd word is ook een standaard voorkomende situatie in Nederland op putjes waar je met een vergunning mag vissen! (Net zo zielig dus?!?) Dus er zijn mensen die precies het zelfde doen dan op een betaal water,alleen die gene die echt op een betaal water zitten betalen er alleen voor. Jah en dan komt er vast weer 1 om te zeggen.dat je gejatte vissen vangt en elke keer de zelfde vissen vangt! Jah en? karper putje hier ergens in Nederland even een visje vangen die misschien al 4 keer gevangen is in 1 week...Dat is wel goed zeker,en dus zeker minder stresvol voor dat visje :o :-?......


Ik geloof dat je me niet helemaal begreep Leen, ik vind niks zielig, in dit voorbeeld schetste ik alleen het beeld wat ik van een BTW heb en dat het mij niet echt trekt. Heeft verder niks met deze discussie te maken :wink:
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
K. van den Herik

16-12-2009 13:57

2 keer steken om te keren....

Om de beurt achteruit file parkeren.

welke speciaal uit Frankrijk..


Afbeelding
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

16-12-2009 17:50

Over koi's die in mooie blauwe bakken worden gestopt voor de show ???
Je moet wel gek zijn om de gezondheid van je vis op het spel te zetten voor een warme hand en een plastieke beker.
Van de commercie kan ik dit nog begrijpen vis is een product !!

Grote vissen in een aquarium ? Ik denk niet dat het zonder problemen gaat ?
Wie weet komen deze vissen wel uit het aquarium of verwarmde vijver ?
Ze zullen ze toch zeker niet uit een koude vijver halen en daarna er weer in terug zetten, dan krijg ik toch steeds een beter gevoel bij de partij voor de dieren.

Maar als het mis gaat hebben we geluk Mevr Tiemen heeft het te druk met geiten ruimen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2009 18:49

Nou, die blauwe bakken zijn slechts voor inspectie en fotografie. De koi worden een aantal dagen in showvaten gehouden, ongeveer zoals hier afgebeeld:

http://www.koidirect.nl/N_frame.html?ht ... t_727.html

Als ze er schade van ondervinden blijven de koihouders weg. De show in Arcen groeit alleen maar. Je mag van mij best tegen zijn, maar hou je een beetje bij de werkelijkheid als je me probeert af te vangen.

Zolang er rekening gehouden wordt met het feit dat het levende beesten zijn en ze geen schade mogen oplopen dankzij de gebeurtenis, zie ik weinig problemen. Sowieso niet als je het vergelijkt met andere dieren waarbij iets dergelijks ook zonder problemen gebeurd. Mag je mij anders vertellen waarom een kweekkarper zo speciaal is en waarom je er dan behagen in schept ze, ondanks hun kennelijke kwetsbaarheid, op de kant te hijsen na een robbertje trekken. Probeer dat eens met een ander dier?

Overigens geldt een dergelijke voorwaarde ook voor betaalwater. Prima zolang de karper gerespecteerd wordt en er als gevolg van de commerciële exploitatie geen schade van ondervind. De vraag was of het één niet strijdig is met het ander, maar daar kwam geen antwoord op. Inmiddels is dit zo toegenomen dat het bestaansrecht niet meer ontkend kan worden. Dan mag je alleen maar hopen dat ze iets van de discussie opgestoken hebben en het beheer professioneler aanpakken dan toen het geval was. Veroordelen van karpervissers die er vissen is sowieso onzin.

Mevrouw Thieme heeft er al een probleem mee als er voor het plezier een guppie aan de haak wordt geslagen. Die is echt niet nog veel meer onder de indruk van karpers in een aquarium dan ze al is van het verfoeide hengelen. Daarom stop je daar toch ook niet mee? Als we iets niet doen omdat iemand, die ons sowieso niet aardig vindt, er wat van kan gaan zeggen, dan wordt het echt zorgelijk.

Tja, je mag er van denken wat je wilt, maar karper is commercie. En dat komt doordat wij er op vissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-12-2009 21:54

Maar nogmaals,
met welk doel worden de vissen nét daar te kijk gezet.

Koi word er tenminste nog speciaal voor gefokt en gekweekt om als miskleun van de natuur buiten hun normale en gevaarlijke leefomgeving in veilige bakken te kunnen overleven.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2009 22:04

Henk,

De vraag over het doel is terecht. Daarbij kun je je afvragen en van mening zijn dat het doel het niet noodzakelijk maakt om daar deze karpers voor te gebruiken.

Aan je waardeoordeel over koi is echter toe te voegen dat karper dus ook gekweekt wordt met het doel om gegeten of gevangen te worden. De wonderen van de natuur die ik ken en waarvan het mogelijk zou kunnen zijn dat ze wat bloed hebben van karpers die zich op natuurlijke manier hier in stand gehouden hebben worden nooit 15 kg. Net zo min als de dikke karper van je avatar daar een directe afstamming van is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-12-2009 22:13

Het doel is;publiektrekker...
Oftewel;alles om de € en de fluit :roll:
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2009 22:18

Dat zal zo zijn. Enige dat ik kan toevoegen is dat mijn hart sneller ging kloppen toen ik aan de rand van een kleine kweekvijver stond waar een aantal van deze prachtige jumbo spiegels in kraakhelder water hun rondjes zwommen. Het was een machtig gezicht ze van zo dichtbij waar te nemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-12-2009 22:35

Kees,en terecht..
Ik neem er zondag foto's van...het is nu eenmaal zo.
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-12-2009 22:44

Ze worden trouwens knap zenuwachtig, die van de organisatie. Op de valreep nog Martin Post kunnen strikken, spectaculaire lezing, bladibla.
Het is dat ik nooit naar beurzen ga, anders ging ik nu in ieder geval niet!

He??!!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-12-2009 22:56

Kees,
Natuurlijk gaat menig hart sneller kloppen bij het aanschouwen van machtig mooie flanken en breedruggen, maar dat is me nét daar wat tè nadrukkelijk de bedoeling van "het doel"..

exploiteren

exploiteren (ww): uitbuiten, profiteren van
exploiteren (ww): drijven, leiden, runnen
exploiteren (ww): ontginnen, uitbaten

exploiteren als synoniem van een ander trefwoord:

uitbuiten (ww) : benutten, exploiteren, gebruiken, profiteren van, uitbaten, uitknijpen, uitmelken, uitpersen, uitwringen, uitzuigen
leiden (ww) : beheren, besturen, de leiding hebben over, exploiteren, managen, runnen, manoeuvreren, regeren, sturen, uitbaten
drijven (ww) : bedrijven, besturen, exploiteren, leiden, regelen, runnen, uitoefenen, voeren
profiteren (ww) : exploiteren, melken, misbruiken, parasiteren, uitbuiten
gebruiken (ww) : besteden, exploiteren, uitbaten, uitbuiten, verbruiken
uitzuigen (ww) : afpersen, exploiteren, uitbuiten, uitmergelen
beheren (ww) : besturen, exploiteren, leiden, runnen
uitbaten (ww) : exploiteren, ontginnen
uitputten (ww) : exploiteren, uitbuiten
aanspreken (ww) : aanboren, exploiteren
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-12-2009 22:58

Kees,waarom niet dan?
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-12-2009 23:08

Henk, zal het niet zo zijn dat de generatie er moeite mee heeft dat de comerciele trein maar voort dondert?
Of hoe citeerde onze kleine belg dat nou nog es?
Liefde van mijn leven...dat je zo behandeld word als...
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2009 23:12

:D Mag Kees op antwoorden.

Henk, zelfs als karpervisser maak je je schuldig aan een redelijk aantal van de vele betekenissen die je geeft. Je beloning is niet financieel, maar het gevoel van euforie (of zo) bij het vangen. Bovendien houdt je de commercie, die zich op deze groep consumenten richt, direct of indirect in stand.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

17-12-2009 07:17

http://www.rent-a-carp.nu loopt in elk geval als een speer.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Gebruikersavatar
Pim Vermerris
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-03-2006 20:20
Locatie: Delft / Kapelle
Contacteer:

17-12-2009 09:09

En toch blijf ik het raar vinden (en dan zwijg ik hoor :wink: ) dat diezelfde mensen die dit aquarium zielig, commercieel, uitbuiten, enz. enz. vinden, wel gewoon ieder weekend aan de waterkant zitten in de poging om je maatje 8 netjes in de onderlip te prikken om er vervolgens nog trots mee op de foto te gaan...
Daar gelden naar mijn idee diezelfde zielig, commercieel en uitbuiten voor :wink:

Beetje hetzelfde idee (misschien wat vergezocht..maar toch :wink: ) als dat een jager die in het weekend voor de lol konijnen en hazen af staat te knallen in het bos, zich druk gaat maken over Snuffie in het hokje van zijn 9-jarige buurmeisje.

Ik ben absoluut tegen dierenmishandeling in wat voor vorm dan ook, maar zowel het karpervissen zelf (zoals wij daar op het board met z'n allen mee bezig zijn, serieus dus) als een aquarium, met die vissen, waarover je gehele sociale omgeving denkt waar je toch in godsnaam mee bezig bent al die uren aan te waterkant en in de schuur en op internet, beschouw ik beiden niet als dierenmishandeling.

Zolang er rekening gehouden wordt met het feit dat het levende beesten zijn en ze geen schade mogen oplopen dankzij de gebeurtenis, zie ik weinig problemen. Sowieso niet als je het vergelijkt met andere dieren waarbij iets dergelijks ook zonder problemen gebeurd. Mag je mij anders vertellen waarom een kweekkarper zo speciaal is en waarom je er dan behagen in schept ze, ondanks hun kennelijke kwetsbaarheid, op de kant te hijsen na een robbertje trekken. Probeer dat eens met een ander dier?

Amen! :D

Ik moet werken dit weekend, maar ben nu inmiddels wel razend benieuwd naar het aquarium waar deze hele discussie om draait! Er post toch wel iemand foto's?
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-12-2009 09:33

Waarom ik niet naar beurzen ga? Waarom wel? Als ik "spulletjes" nodig heb ga ik daarvoor naar m'n vertrouwde winkelier, die zeer scherpe prijzen hanteert en ook nog eens een prima service. Plus gratis entree!

De gedachte al aan zo'n naar flavours meurende hal, allerlei bling bling tot impulsaankoopverleidende gadgets, karpervissertjes met dikke nekken enz. Socializen is aan mij ook niet zo besteed. Kortom, genoeg redenen om niet te gaan.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

17-12-2009 09:34

Mee eens Pim, volgende keer pleur ik de vissen zo met een zwierig bochtje achterover in de struiken.

Als jij hierin geen verschil ziet, zegt dat meer over jou, denk ik.
Heb jij er behoefte aan om jou "tegenstanders" in levende lijve gedegradeerd te zien tot een circus aap? Een behoefte aangeluld alleen om meer kaartjes te verkopen? Dan hebben ze met jou de doelgroep, een groep waar ik niet bij wens te horen.

sleutelwoorden: weidelijk en respect
Gebruikersavatar
Pim Vermerris
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-03-2006 20:20
Locatie: Delft / Kapelle
Contacteer:

17-12-2009 10:32

Klaas, ik snap best dat jij de held van het forum bent met je gevatte grapjes e.d. en vaak zijn ze nog goed geplaatst ook, maar lees dan wel goed wat ik zeg ipv. er weer een grapje over te maken en uit zijn verband te trekken.

Ik vind een aquarium met mijn tegenstander er in geen dierenmishandeling, jij maakt er gelijk karpers in de bossen gooien van..
Karpers achteloos in de bossen gooien, dan heb je mijn verhalen nog nooit gelezen geloof ik, als er 1 fanatiek is en fatsoenlijk met gevangen vissen omga, dan ben ik het wel.
Deze discussie gaat over die vissen in de bak, niet hoe je met je vissen aan de waterkant omgaat.
Beetje makkelijk dit.

Ik vind de spiegels die ik in mijn aquarium heb absoluut geen circusdieren. Ik zit vaak soms wel een half uur aan een stuk gewoon op een stoeltje ervoor om gewoon het gedrag van deze vissen te bekijken. Het zou je verbazen wat je daar nog van opsteekt, iedere vis heeft zijn eigen manier van azen, ritueeltjes enz.

Maargoed, ik mag ook graag naar de dierentuin gaan, ik zal dan wel een dierenbeul zijn, ik lig er niet wakker van.
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-12-2009 10:35

Kees Verheij schreef:Ze worden trouwens knap zenuwachtig, die van de organisatie. Op de valreep nog Martin Post kunnen strikken, spectaculaire lezing, bladibla.
Het is dat ik nooit naar beurzen ga, anders ging ik nu in ieder geval niet!

He??!!


Kees,

Dit is wel een beetje onzin hoor over dat zenuwachtig zijn. Zullen best gespannen zijn hoe deze eerste beurs verloopt. Maar ze hebben Martin Post niet op het laatste moment benaderd hoor.. dat is al veel langer terug geregeld.
Alles mag gezegd worden, maar zulke suggesties zijn gewoon niet eerlijk.

Gr.,
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gesloten