Verschrikkingen aan 't water...


K. van den Herik

27-11-2009 07:42

minder cynisme dan:
wanneer was dat? Al eens net afgepaaide karper gevangen? Al eens gezien hoe ze een takkenbos slopen?

De plekken op de kieuw komen omdat er met te licht materiaal te lang gedrild wordt, zodat te veel en te vaak de onderlijn langs de kieuw schuurt.

Hebben we beide een stelling die niet te bewijzen is. Hoewel de onderlijn wel een boosdoener KAN zijn.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

27-11-2009 08:55

Of verkeerd zakken (tegen stenen).

Of laten stuiteren.

Plekken op kiewen kan ook van het klapperen zijn als de vis zonder onthaakmat op een verkeerde ondergrond ligt. Dat zie je vaak op een water met veel steigers langs de waterkant waar vanaf gevist wordt.

Grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

27-11-2009 10:29

Hoi Bas, heb je die vis toevallig gevangen bij die ene stuw of daar in de buurt (ik heb je er weleens zien vissen)?
Want het zou in principe ook kunnen dat iemand op zo'n betonnen rand de vis geschept heeft en hem daarna niet bepaald visvriendelijk de kant op trok, waarbij de vis tegen de rand beukte/schuurde.
Dit zou wel verklaren waarom het maar aan 1 kant is.
Zo'n soort rand bedoel ik:
Afbeelding

En de verklaringen van Lexus zijn ook zeer goed mogelijk.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-11-2009 13:36

Je ziet de laatste jaren vooral dat de karpervisserij is 1 grote commerciele hype geworden is. Jeugd en ook ouderen schaffen direct een karperset aan, vaak hebben ze nog niet eens op voorn gevist en totaal geen ervaring op het vissen van onze geliefde vriend. De winkeliers vinden het prima want het is voor hun brood op de plank. Een extra stukje voorlichting zou absoluut geen kwaad kunnen naar deze consumenten. Ook in de bladen zie ik weinig artikelen staan om goed met de vis om tegaan. Als zulke vissers hier niet op worden gewezen dan zien ze het kwaad er niet van in (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Ik vind zelf dat er nog te weinig wordt gedaan om dit duidelijk te maken. 1 dvd met verantwoord vissen op karper heeft in mijn ogen weinig zin. Ik vind ook dat het je plicht is om deze vissers hierop aan te spreken. Of boa's inzetten die meer langs de waterkant zijn te vinden om hierop te controleren. Vaak pik je die vissers er zo uit. Een beter milieu begint bij jezelf, dus ook bij ons, het is zo makkelijk om op anderen te gaan mekkeren, maar heb jij ooit weleens een visser hierop aangesproken?
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-11-2009 16:20

we zaten een kilometer of 2 van de stuw af. kan ook goed zijn dat een van de dingen zijn die jullie opnoemen.

bij ons komen de paaiende vissen altijd een aftakking van de grote stroom opzwemmen, is niet meer als 1 meter diep en zien ze dan ook elk jaar met volle geweld paaien, maar dan zou die naar alle waarschijnlijkheid wel aan alle twee de kanten verwondingen hebben.

hoop in ieder geval niet veel van deze vissen meer tegen te komen.

(off-topic)

maaruuuh teun nou ben ik wel benieuwd wie jij bent dan...... kom zoveel mensen tegen langs de waterkant en ben niet zo goed in namen.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

27-11-2009 16:25

Haha ik ben vismaat van Freek (daar heb je een maand of 2 terug een nachtje mee gemaakt volgens mij)
Ik heb je weleens gesproken toen je recht op de stuw zat te vissen, toen kwam ik van een meter of 300 verder vandaan.
Tik m'n naam anders in bij Hyves, ik denk dat je me wel herkent :)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-11-2009 16:32

aha jij bent de vanger van die 5 vissen op een dag daar op dat ene putje................, mooie foto met die rijen en die schub van 26.

heb je goed gedaan man, normaal komen er maar een of twee vissen uit, en dat met veel moeite. bert heeft er 200 uur gevist en 1 karper gevangen en een lading van die grote brasem matten..........
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

27-11-2009 16:50

O sta ik zo bekend? :P
Dank je (jammer van die voet in beeld van de fotograaf maar ach :P )

Tsja toen was 't ff optimaal, zuidwestertje kracht 5-6 op de kant en voorgevoerd.
Freek ving toen overigens ook een vis. In totaal dus 6 van de, wat zal het zijn? 15-20 vissen.

Dat van Bert weet ik trouwens. Ik had 'm toen weleens gesproken aan de kant, zelf alleen niet gevist rond die tijd.
Tsja, het kan gek lopen he :P
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2009 15:17

Ik denk dat het meschien goed is om regels aan een vis vergunning te koppelen, bijvoorbeeld dat je bij het bevissen op karper gewoon verplicht een aantal spullen op orden moet hebben.
En ook dat het allemaal vermeld moet worden in het boekje wat bij de vergunning hoord
en ook dat een boa iedereen daar op kan controleren, zoals verplichtingen als een onthaakmat ten alle tijden bij het vissen op karper.
Of bij voorbeeld verplicht om desinfecterende vloeistof bij je te hebben voor de schade die bij een vis word aangebracht
De controlle,s moeten gewoon eens flink aangescherpt worden want niet alleen de karpers word schade aangebracht ook het natuur op zich zelf.
Hoogere bekeuringen uitdelen voor zaken die gewoon te erg uitde hand loopen
Dan zullen de meeste peppie en cockie vissers wel eens na gaan denken of het eigenlijk nog wel leuk is om te gaan vissen .
Gaan ze dan toch dan zullen de meesten toch echt wel hun zooi voor elkaar hebben.
Groetje,s
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

02-12-2009 17:00

Grotendeels mee eens Sander. Vind het een goed punt.
Het is alleen zo jammer dat gezond verstand niet te koop is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-12-2009 19:31

Als het allemaal zo nauw luistert zou ik voor een visverbod zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

02-12-2009 20:28

nog meer regels!!!!!
alsof de rotte appels dan in een keer onder de indruk zijn.
ik denk het niet,het is gewoon een mentaliteit kwestie.ik zeg maar zo het licht vaak aan de opvoeding ,tegenwoordig is nergens meer respect voor dus waarom voor de natuur!!!!!!
leer de jeugd respect en leer hoe ze er mee moeten omgaan en dan heb je over 10 jaar een probleem minder!!!!!
tot die tijd zou ik zeggen ....sterkte
maar dat is mijn mening
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-12-2009 20:33

En dan een regel op het gebruik van een desinfecterende vloeistof die niet helpt en bij verkeerd gebruik erger is dan de kwaal:

- irritatie van de huid, uiteindelijk gevolgd door ontstekingen
- afsterven van kieuwen na aanraking met de vloeistof

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

03-12-2009 03:46

Kees, goed dat je dit even opmerkt, en ik wil er even op inhaken.

Ook ik maak geen gebruik van de middelen waar je het over hebt, omdat ik dezelfde verhalen heb gehoord. Echter, de bron van deze ongetwijfeld op waarheid berustende berichten is mij onduidelijk.

Weet jij waar ik daar goede informatie over kan vinden? Ik heb al een paar keer gegoogled, maar vind tegenstrijdige info, óók op koisites.

Ik zou wel eens willen weten hoe het nu precies zit!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-12-2009 06:52

Meer regels helpen niet, zeer frequente controles wel.
K. van den Herik

03-12-2009 07:23

zolang karpervissen zo populair gemaakt blijft worden en het vangen van altijd maar weer meerdere exemplaren in een enkelt uur de standaard is, blijft deze "sport" trekken. Regels zijn er al meer dan genoeg, zoveel,dat er zelfs onzinnige bij verzonnen worden, om maar regels te hebben.

Zelfs neemt men zomaar oorzaken aan, altijd veroorzaakt door die ander...

Controle is een prima middel. Waarschijnlijk is dan wel net die ene te lul, die ergens een meter verder zit dan dat ie mag, want degenen die een vis verneukt wordt toch nooit betrapt.

Straks zijn me met 18 miljoen inwoners waarvan 9 miljoen boa's, mag je alleen vissen indien vergezeld door een boa.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2009 08:57

Vincent,

Punt 1 is mijn eigen praktijkervaring met het behandelen van koi. Tweede punt staat in de bijsluiter, maar die vind je gewoonlijk niet in de viswinkel. Kieuwen zijn zeer gevoelige organen en de stof is irriterend. Kan mij dit dus wel indenken.

Maar weer on-topic.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

03-12-2009 09:32

Over desinfecterende middelen ben ik van mening dat dit vrij nutteloos is.
Afhankelijk van de plaats van de kwetsuur op het vissenlijf zal de natuur zijn werk doen en zullen de meeste wonden (op het lijf/flank van de vis) zich van nature herstellen. Op beviste, afgesloten watertjes kun je dit dmv terugvangsten makkelijk monitoren en kijken hoelang het duurt dat een wond heelt.
Op grote rivieren heb ik trouwens echt enorme gedrochten gevangen met tal van littekens op plekken waar toch echt een grote wond moet hebben gezeten. Sommigen hadden gewoon putten/kraters in de huid en die plekken zagen eruit alsof er ten tijde van het ongeval een heel stuk vlees was weggeslagen. Die vissen verkeerden verder in blakende gezondheid, waren loeisterk en naw niet in aanraking gekomen met desinfecterende middelen.
Nb.: Betreft hier wonden op het lichaam zelf. Flank en rug, dus geen kapotte/gebroken vinnen en ingescheurde bekken. Bekweefsel heeft nu eenmaal een andere textuur dan het vlees op de flank en zal naw na beschadiging ook anders genezen. Ligt er natuurlijk ook aan waar in de bek je die vis haakt.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

03-12-2009 16:18

Dit is weer puur een commerciele uitbuiting en wij zijn zo stom om erin te trappen, draven we niet een beetje door allemaal? Gewoon de natuur zijn werk laten doen :wink:
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

04-12-2009 00:15

Sjoerd Bonenkamp schreef:Op grote rivieren heb ik trouwens echt enorme gedrochten gevangen met tal van littekens op plekken waar toch echt een grote wond moet hebben gezeten. Sommigen hadden gewoon putten/kraters in de huid en die plekken zagen eruit alsof er ten tijde van het ongeval een heel stuk vlees was weggeslagen. Die vissen verkeerden verder in blakende gezondheid, waren loeisterk en naw niet in aanraking gekomen met desinfecterende middelen.

Exact mijn ervaring ook! Ook de vele brasems (tja...) die ik zo succesvol weet te vangen dit jaar zijn ware piraten van het zoete water... (houten been, haak, ooglap)

Ik denk dat best wel wat meer ruchtbaarheid gegeven mag worden aan de overbodigheid en zelfs schadelijkheid van dit soort middelen binnen ons wereldje.

Vooral ook omdat juist de goedwillende (maar dus slecht geïnformeerde) vissers onder ons geneigd zijn om dit spul aan te schaffen, denk ik dat het geen roepen in de woestijn hoeft te zijn.

Ik weet dat dit een beetje off topic gaat, misschien beter een nieuwe discussie openen, maar:
Misschien iets voor de KSN of Sportvisserij Nederland om eens wat aandacht hier aan te besteden? Met welke harde argumenten (onderzoek?) zouden wij hun dan kunnen overtuigen?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-12-2009 04:55

Sjoerd Bonenkamp schreef:Op grote rivieren heb ik trouwens echt enorme gedrochten gevangen met tal van littekens op plekken waar toch echt een grote wond moet hebben gezeten. Sommigen hadden gewoon putten/kraters in de huid en die plekken zagen eruit alsof er ten tijde van het ongeval een heel stuk vlees was weggeslagen. Die vissen verkeerden verder in blakende gezondheid, waren loeisterk en naw niet in aanraking gekomen met desinfecterende middelen.


Tja sommige wonden kan je beter door de natuur laten helen,sommige desinfecterende middelen hebben vaak negatieve gevolgen op een wond.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Jerry Tenwolde
Berichten: 106
Lid geworden op: 20-09-2009 19:09

09-12-2009 10:27

Zou graag hebben dat ze me tips zouden geven, ken ik alleen maar van leren
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-12-2009 11:16

Dries,

Ik zie hier ontzettend veel postings staan waarin je aangeeft dat er te weinig educatie op gebied van visveiligheid gegeven wordt. Leuk om dit hier op het board te gaan vermelden, maar wat ik vervolgens opvallend en bijzonder jammer vind is dat ik je naam niet terug kan vinden op de ledenlijst van de KSN. Laat de KSN nu juist een kennisorganisatie zijn die educatie, ook op het gebied van visveiligheid, hoog in het vaandel heeft staan. Met name de Jeugdcommissie doet hier enorm veel aan, niet alleen met een DVD, maar vooral ook in de praktijk tijdens de vele jeugdviskampen die elk jaar georganiseerd worden.
Met z'n allen gaan zitten klagen op een internetforum is m.i. echt niet de toekomst, lid worden van een organisatie die actief bezig is de belangen van serieuze karpervissers te behartigen lijkt mij een stuk zinvoller.
Tevens kun je dan zelf ook een steentje bijdragen, bijvoorbeeld als begeleider van een jeugdviskamp.

Groeten,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

14-12-2009 21:59

Daniel.

Ook ik heb het beste met de karper voor.
Maar mag daar niet over praten want ik ben geen lid van de ksn.
Lijkt me geen goede instelling Daniel.
Ieder die denkt dat de ksn de oplossing is moet hier vooral voor 100% achter staan.
Maar ga dan niet iemand becritiseren die dit niet is.

Juist daarvoor is indertijd de SBBK ook gekomen.
En ja ik had daar wel oren naar om die te steunen met een dvd voor de beginnende of niet snappende visser.
Verder kan men nog veel meer doen voor een betere visserij dan puur lid worden van de ksn.
Net als klaas al eerder aan haalde in dit forum...een bepaald bedrag betalen door een lidmaatschap wil niet zeggen dat je dan zelf gelijk er wat aan doet...en ook geen vrijwaardig geeft het nu juist niet te doen.

Gewoon iedereen in ze waarde laten.
Ook telkens weer in de media laten weten dat er dingen niet goed gaan is mee werken om iets te verbeteren.
Forum is ook media.... en als de visbladen dit ook wat meer doen en 1 artikel minder over biggen plaatst en door in de plaast iemand in het zonnetje zet die niet commercieel toch wat voor de visserij betekend , dan zou dit mischien een aanmoediging zijn om al diegene die al wat doen ook er mee door te laten gaan.

Ik zie maar al te vaak dat mensen die goed willend zijn eerder een schop na krijgen ipv een pluim in der reet.

Iedereen die wat wil doen aan een goede ,schone , visveiligere en ook een voor de visser veiligere stek is voor mij een pluim waard.

Wel of geen lid van de KSN.

MVG:
Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-12-2009 22:13

marcel

Wat daniel bedoel. is dat je zelf iets kan bijdragen aan educatie. In je eentje red je het niet, met een groep gaat het een stuk makkelijker. Tuurlijk is alleen lid zijn niet genoeg, maar je hebt wel een platvorm van waaruit je kan opereren.

mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 16-12-2009 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.