3e hengel mag met karpervissen?


Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

24-09-2009 16:47

Ik hoorde vandaag dat je met 3 hengels mag vissen, maar daar moet je toch een speciale vergunning voor bijkopen of is het per HSV verschillend? Heeft iemand hier meer informatie over?? want ik snap er niet zo veel meer van eigenlijk.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2009 16:53

Je mag met een geldige op naam gestelde vispas met maximaal twee hengels vissen.
Er zijn verenigingen of federaties die met een aparte pas een derde hengel mogelijk maken.
Dus jou vraag moet je stellen aan de HSV waar je bij bent aangesloten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

24-09-2009 21:13

Oke, want ik hoorde het van mijn neef, die in overijsel woont en ik woon in friesland, ik vroeg hem of het lag aan de HSV waar hij lid van was, maar dat was volgens hem niet zo, stond in het visblad zei die :S Maar ik denk dat dat niet zo is.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2009 22:12

Nou in Friesland weet ik het zeker dat het niet klopt.
Alleen HSV Heerenveen heeft een watertje voor drie hengels.
En ik weet ook zeker dat je er in ieder geval een extra vergunning voor moet aanschaffen.
Vissen is een hobby, geen religie!
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

24-09-2009 22:50

hoe zit het dan met openbaar water douwe?

want ik heb ook wel is gehoort voor openbaar vaarwater dat je dan een speciale vergunning bij de provincie moest aanvragen maarja wat is daar dan van waar?

Gr Patrick
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-09-2009 08:09

Patrick,

Het begrip openbaar viswater kennen we niet meer in ons land of je moet de Noordzee bedoelen. Om te mogen vissen zal je altijd schriftelijke toestemming moeten hebben van de visrechthebbende. Alleen die bepaald of je er met meer dan twee hengels mag vissen.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2009 09:47

Robert, inderdaad klopt dat voorzover het Overijssel betreft, maar dan wel specifiek in 2010 op vrijwel alle wateren van de federatie Oost-Nederland die in het nachtvisboekje staan, behorend bij de federatieve nachtvispas. En in vrijwel al die wateren mag ook het hele jaar door 's nachts worden gevist. Voor 2010 kost een federatieve nachtvispas + 3e hengelvergunning € 35.
Fryslân blijft een beetje achter op dit gebied :lol: , geldt trouwens ook voor alle overige provincies behalve Groningen en Drenthe daar hier vrijwel overal het hele jaar door 's nachts gevist mag worden (vanaf 1-1 a.s. ook daar een nachtvispas vereist), alleen in Groningen en Drenthe ook nog geen enkel federatief water waar het vissen met 3 hengels is toegestaan.
Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

25-09-2009 19:37

Oke, maar moet je naast de gewone vispas wel een andere vergunning voor nachtvissen aanvragen of zit dat gewoon aan de standaar vergunning vast?
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

25-09-2009 20:20

Het amsterdam rijnkanaal mag je toch gewoon met 3 hengels vissen ?
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2009 20:45

Robert, om het maar even op de Friese situatie te houden, daar geldt overal de wettelijke termijn van de 3 zomermaanden dat je 's nachts mag vissen. Uitzonderingen waar je het hele jaar door mag nachtvissen zijn De Kleine Wielen in Leeuwarden (hiervoor wel een nachtvispasje van de HSV Leeuwarden vereist) en 'De Heide' + nog een water van de HSV Heerenveen (en daarvoor naar ik meen een nachtvispasje van die HSV vereist).

Michel, je mag nergens 'gewoon' met 3 hengels vissen daar je hiervoor naast de Vispas altijd een 3e hengelvergunning nodig hebt...
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

25-09-2009 21:18

Ok dan gaan we die Vergunning 'Gewoon' even regelen bij mijn HSV.

Aangezien ik het Adamrijnkanaal wil gaan aan pakken met dan de 3e hengel op witvis :P
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

26-09-2009 03:30

Aart Lokhorst schreef:Robert, om het maar even op de Friese situatie te houden, daar geldt overal de wettelijke termijn van de 3 zomermaanden dat je 's nachts mag vissen. Uitzonderingen waar je het hele jaar door mag nachtvissen zijn De Kleine Wielen in Leeuwarden (hiervoor wel een nachtvispasje van de HSV Leeuwarden vereist) en 'De Heide' + nog een water van de HSV Heerenveen (en daarvoor naar ik meen een nachtvispasje van die HSV vereist).

Michel, je mag nergens 'gewoon' met 3 hengels vissen daar je hiervoor naast de Vispas altijd een 3e hengelvergunning nodig hebt...


Beste Aart volgens mij moet jij je nog even wat verder verdiepen in de friese situatie, er zijn meer wateren in friesland waar een algemene ontheffing nachtvissen gedurende het hele jaar zijn, de nachtvispas is op de KW alleen van toepassing als je vist met tent en slaapgelegenheid.

Wat betreft het vissen met een derde hengel daarover kan een hsv een aantal wateren aanwijzen waar men met een derde hengel mag vissen en deze op een simpele manier zonder ekstra kosten laten opnemen in de vergunning. Meer wil ik hier niet over zeggen.

Gr Rommert
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-09-2009 08:02

Sorry Rommert dat ik blijkbaar niet alle Friese wateren weet waar je het hele jaar door mag nachtvissen, maar op deze jongen voort te helpen had jij dan toch even de overige wateren kunnen noemen...
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

26-09-2009 08:57

veenstra michel schreef:Ok dan gaan we die Vergunning 'Gewoon' even regelen bij mijn HSV.
Aangezien ik het Adamrijnkanaal wil gaan aan pakken met dan de 3e hengel op witvis :P


AUHV-leden kunnen voor 25 euro een 3-hengelvergunning aanschaffen bij het secretariaat of via de website van de AUHV. Deze is geldig op 13 AUHV-wateren, maar er mag met deze vergunning slechts statisch gevist worden op karper en roofvis (met doodaas). Een 3e hengel erbij voor bijvoorbeeld witvis is niet toegestaan!

N.B. Ook het Amsterdam-Rijnkanaal (tussen Maarssen en Wijk bij Duurstede) is in de 3-hengelvergunning opgenomen.

Groet, Omar.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

26-09-2009 14:24

Aart Lokhorst schreef:Fryslân blijft een beetje achter op dit gebied :lol: , geldt trouwens ook voor alle overige provincies behalve Groningen en Drenthe

In Flevoland mag het bijna, hopelijk (zo goed als zeker) is er een héél klein beginnetje vanaf 2010. Maar je moet natuurlijk ergens beginnen :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2009 14:42

Meer wateren in Friesland? Grote Wielen - let op ALLEEN de Grote Wielen niet de andere plassen en vaarten, alle wateren die eigendom zijn van de gemeente Leeuwarden, Parkplan zuid Dokkum ( uitsluitend te bevissen door leden van de HSV Leeuwarden).
MAW alleen wateren die in pacht zijn bij de HSV Leeuwarden.
Op deze wateren is GEEN ontheffing voor onderkomen en op de Grote Wielen is uitsluitend de zuidzijde vanaf de kant te bevissen.
Voor de Grote Wielen loopt echter een Beheerplan Natura 2000 waarin nog wel eens wat andere beperkingen in kunnen komen te staan.

Rommert wil niet verder ingaan op de mogelijkheden, ik wel.
Iedere HSV is vrij om een derde hengel in te stellen, in Friesland is de afspraak om dat niet te doen maar het in overleg met de federatie eerst uit te zoeken.
Mijn voorkeur heeft dan een koppeling met het onderkomen.

Dat het NIETS extra HOEFT te kosten ben ik het volkomen mee eens, je kunt er wel een melkkoe van maken maar je kunt het ook in de algemene voorwaarden opnemen en dan kost het niets extra.

Het zijn namelijk niet alleen karpervissers die voordelen hebben van meerdere hengels voorhanden te mogen hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

26-09-2009 14:45

als ik ze met 2 hengels niet gevangen krijg, dan zal die derde ook niet meer helpen :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2009 14:47

Oeps ik zie een grote fout in mijn reactie, iedere HSV die PACHTER is van een water is vrij om eventueel een derde hengel toe staan.
Hij is echter ook vrij om het NIET toe te staan als een federatie besluit om het toe staan in wateren die zijn ingebracht.
Vissen is een hobby, geen religie!
michel veenstra
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-09-2009 11:28
Locatie: UTRECHT

26-09-2009 15:44

met deze vergunning slechts statisch gevist worden op karper en roofvis (met doodaas). Een 3e hengel erbij voor bijvoorbeeld witvis is niet toegestaan.

Wat krom die regel hoe willen ze trouwens controleren waar ik op vis.
Met boilies vang ik ook witvis en met maden,brood vang je ook karper en roofvis witvis.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

26-09-2009 22:18

Michel,
Ik heb deze bepaling (gelukkig) niet zelf verzonnen, maar wordt wel geacht erop te handhaven. Je zult begrijpen dat twee hengels op een rodpod en één vaste hengel geaasd met maden erbij het in ieder geval niet erg aannemelijk maakt dat er alleen op karper of roofvis wordt gevist.
Trouwens, de 3-hengelvergunning is vanaf volgend jaar tevens nachtvispas (wordt niet duurder).
Groet, Omar.
Geloven is mooi, controleren is beter.
michel veenstra
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-09-2009 11:28
Locatie: UTRECHT

26-09-2009 23:17

Handhaven dat zoizo.

Ik persoonlijk denk dat ze hier nooit een bekeuring voor kunnen. schrijven waar in de wet/vergunning staat beschreven hoe ik op karper moet vissen dan.

Ik zou wel is willen weten waarom het eigelijk niet mag. :roll:

Groet michel.
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

27-09-2009 01:06

Douwe Bijlsma schreef:Meer wateren in Friesland? Grote Wielen - let op ALLEEN de Grote Wielen niet de andere plassen en vaarten, alle wateren die eigendom zijn van de gemeente Leeuwarden, Parkplan zuid Dokkum ( uitsluitend te bevissen door leden van de HSV Leeuwarden).
MAW alleen wateren die in pacht zijn bij de HSV Leeuwarden.
Op deze wateren is GEEN ontheffing voor onderkomen en op de Grote Wielen is uitsluitend de zuidzijde vanaf de kant te bevissen.
Voor de Grote Wielen loopt echter een Beheerplan Natura 2000 waarin nog wel eens wat andere beperkingen in kunnen komen te staan.

Toch nog even een reactie: Uitzondering 3: nachtvissen is het hele jaar toegestaan op basis van een vrijstelling voor de volgende wateren in Friesland, In de provincie Friesland: het Koningsdiep tussen Molenlaan en Heidehuizen, het Verbindingskanaal tot de uitstroming in de Drait, de Drait vanaf het Verbindingskanaal tot de Postbrug bij de Wilgen, de Mandewijk vanaf de grens tussen de gemeenten Ooststellingwerf en Opsterland tot de weg Waskermeer-Bakkeveen, de Bakkeveensevaart vanaf de Mandewijk tot de Voorwerkersbrug bij Siegerswoude, de Frieschepalenvaart vanaf de Voorwerkersbrug tot de weg Frieschepalen-Marum, de Nieuwe Ureterpervaart vanaf de Frieschepalenvaart tot de weg Drachten-Oosterwolde, de Vaart langs rijksweg 43 m vanaf de weg Drachten-Oosterwolde tot de uitstroming in de Drait.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-09-2009 02:07

Ik wist het wel dat je met de verdere aanvulling zou komen, thnks :D :D .
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-09-2009 09:39

Hoi Rommert, dat zijn gegevens waar Robert e.a. wat aan hebben.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-09-2009 09:52

Wat ik mij afvraag is waarom die nachtvismogelijkheden het hele jaar door nergens door de federatie Fryslân in de Lijst van Landelijke Viswateren worden vermeld. Er staat een enorme lijst van wateren in (ook begrijpelijk voor deze meest waterrijke provincie), maar deze gegevens kan ik nergens in dat boekje ontdekken.