toplead-backlead ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

09-09-2008 20:32

jongens ik vis nu zonder top lead of back lead .. of ander fratsen om je lijn aan de kant op de grond te hebben .
wat is nu wat ?
toplood is tog dat kleine loodje op je lijn net boven je tube dat kan verschuiven?
en back lead is dat aan een touw aan een steun die los schiet als je aanslaat tog ?

ik zat eens te denken dan ( ik vis altijd met de lijn direct naar men lood zonder boog ofzow ) dan heeft dat loodje tog geen effect als je je lijn strak draait via je swinger ?
of je neemt er 1 die zwaarder is dan je swinger ..

iemand uitleg o.i..d. ?

wil het namelijk wel eens proberen zodat je zowiso minder lijn zwemmers krijgt en je lijn is dan minder zicht/voelbaar voor de karper tog ?

gr jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

09-09-2008 20:53

flying backlead is dat loodje wat boven je tube zit.
toplood is het loodje met een zwart oog die je vanaf de kant aan je sim hangt zodat je lijn voor de kant al zinkt.
en die loodjes met die gele draadjes zijn van fox komt op et zelfde neer als toplood alleen verbetert.

en dat flying backlead wat jij wilt gaan gebruiken heeft wel degelijk zin je moet alleen je lijn niet zo achterlijk strak draaien en je swingers wat lichter zetten.

probeer het eens :wink: suc6
zal wel......!
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

09-09-2008 20:57

Beste Jeffrey,

Het zijn beiden backleads die je omschrijft, de een is een flying backlead (naam zegt het al), en de andere een gewone of/ Intelligent backlead genoemd.

De functie is inderdaad om je lijn zo strak mogelijk tegen de bodem aan te laten komen, en dus op die manier minder lijn "door" het water te laten gaan. Lijnzwemmers geloof ik persoonlijk niet zo in, ik wil niet zeggen dat dat nooit of te nimmer zou kunnen gebeuren. Veelal zullen de zogenaamde lijnzwemmers best eens vis kunnen zijn, die niet goed geprikt worden, door een niet passende montage ( voor dat water, en voor die vissen) bijvoorbeeld.

Naar mijn mening, zou het gebruik van een backlead wel degelijk een groot verschil kunnen maken op wateren waar de vis onder redelijke lijndruk staat. Het zorgt voor wat extra "rust" op je prebaited area.

In veel situaties, en door redelijk wat mensen, worden beiden backleads tegelijk gebruikt, dit om op nummer zeker te gaan. Voor mij kan het niet strak genoeg tegen de bodem op sommige wateren. Vandaar het gebruik dus van beiden.

Een nog ander niet onbelangrijk punt is het gewicht van de flying backlead. Hoe lichter het gebruikte backlead is, hoe verder het terug vliegt op je lijn. Je kunt dus zelf bepalen hoeveel lijn je tegen de bodem wilt hebben.

Hopende je een beetje duidelijkheid te hebben verschaft,

Marco

ps. Inderdaad is het zoals mijn voorganger zegt, belangrijk om met slack / semi-slack lines te vissen. Zorg er wel voor dat je een redelijk goed zinkende lijn hebt. En misschien overbodig om te zeggen, maar dat je onderlijn en rigtube/ leader ook verzwaard is. Immers wat heb je aan een aan de grond gepinde hoofdlijn als de rest als een bubbel boven de bodem uitsteekt.
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Plaats reactie